دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

4 هدف عمده دشمن در جنگ نرم

انبارلویی تصریح کرد: اگر مختصات جنگ نرم را ندانیم، نمی‌توانیم در میدان‌های پنهان و آشکار آن حضور و نقش‌آفرینی کنیم.
به گزارش مشرق، محمد کاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: یکی از رموز بزرگ پایداری ملت در برابر استبداد و استکبار جهانی، دشمن‌شناسی است. مردم ما در اشکال گوناگون جنگ نرم و جنگ سخت با شناسایی دشمن واقعی، از انقلاب صیانت کردند و عقبه‌های خطرناکی را پشت سر گذاشتند. مقام معظم رهبری در بیانات خود در مرقد مطهر امام‌خمینی به مناسبت سالروز 14 خرداد فرمودند:"بزرگ‌ترین خطر آن است که ما در شناخت دشمن و دوست اشتباه کنیم، جبهه دوست و دشمن را مخلوط کنیم، نفهمیم دوست کیست، دشمن کیست."

جنگ نرم همچنان در دستور کار دشمنان اصلی انقلاب یعنی آمریکا و اروپا علیه ملت ایران است. اگر مختصات جنگ نرم را ندانیم، نمی‌توانیم در میدان‌های پنهان و آشکار آن حضور و نقش‌آفرینی کنیم.

پرهیز از سهل‌انگاری و آماده‌باش کامل با هوشیاری و بیداری، شرط اول حضور در جنگ نرم است.

اینکه چطور دشمن را بشناسیم و تمایلات و ترفندهای او را کشف کنیم، اینکه بدانیم کدام فعل و قول به نفع دشمن و کدام به ضرر اوست، مهم‌ترین مسئله ما در حضور در میادین نبرد نرم است.

پایداری در حفظ اصول و پایبندی به باورها و اعتقادات و پرهیز از لغزش‌ها نیاز به هنر و مهارت دارد. یک لحظه غفلت از آموزه‌های دینی و انقلابی و دور افتادن از مدار هدایت رهبری مشروع جامعه، انسان را به وادی دشمن و دوری از خیمه دین و انقلاب می کشاند. ریزش‌های پس از انقلاب محصول همین غفلت‌ها بوده است.

چهار هدف عمده در جنگ نرم از سوی دشمن دنبال می‌شود؛

1- تغییر باورها

2- تغییر افکار و اندیشه‌ها و تحلیل‌ها

3- تغییر رفتار

4- تغییر ساختار

انقلاب در صیانت از مرزهای جغرافیایی خود در جنگ تحمیلی 8 سال از خود دفاع کرد، براساس تجربیات این نبرد 8 ساله امروز ما دارای بزرگ‌ترین،‌ قوی‌ترین و موثرترین ارتش منطقه هستیم. هرگز ممکن نیست ما بخوابیم و صبح بلند شویم، ببینیم 1200 کیلومتر مربع از خاک ما در دست دشمن است.

هر تحرک نظامی را اکنون رصد کرده و ان‌شاءالله در نطفه خفه می‌کنیم. اما سئوال اینجاست که از مرزهای فرهنگی، اخلاقی، فکری و ایدئولوژیک خود چگونه محافظت می‌کنیم.

وقتی هزاران کانال تلویزیونی ماهواره‌ای در آسمان ایران روزانه میلیون‌ها پیام آلوده فکری، اخلاقی و ... را بی‌امان به صورت بمباران، سرازیر ذهن‌ها و قلب‌های ما می‌کنند، پاسداران فرهنگ و مدافعان ارزش‌ها و باورهای ما کجا هستند؟ وقتی در فضای مجازی همین کار با ده‌ها هزار سایت فرهنگی، هنری، خبری و ... انجام می‌شود، نگاهبانان دین، اخلاق و باورهای ما کجا هستند و چه می‌کنند؟

طبیعی است یک مقاومت مدنی و فرهنگی در نهادهای مردمی و انقلابی بویژه در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها وجود دارد و از همه مهم‌تر خود ملت با شناخت تاکتیک‌ها و تکنیک‌های دشمن مقاومت می‌کند. اما سئوال این است؛ جایگاه دولت و مسئولین حکومتی در مقابل این هجوم وحشیانه و گسترده چیست؟ صف و ستاد در برابر این تهاجم خانمانسوز در دولت کجاست؟ رئیس دولت براساس وظایف و اختیارات و تعهدات قانونی خود چه می‌کند؟ما هر روز از سوی دشمن با مسئله‌سازی مواجه هستیم. ما هر روز از سوی دشمن شاهد سربازگیری از خیمه انقلاب هستیم. دشمنان با پمپاژ یأس و ناامیدی و ناکارآمد جلوه دادن مسئولین مشغول مشروعیت‌زدایی از دولت هستند. اتاق فکر جنگ روانی دشمن فعال است.آنان مرتب در حال تردید‌آفرینی، اعتمادزدایی، تخریب هویت فرهنگی، اخلاقی و باورهای انقلابی در جامعه ما هستند.

- ما در فضای مجازی مشغول چه چیزی هستیم؟

- در رسانه‌ها اعم از رادیو، ‌تلویزیون، مطبوعات و ... چه می‌کنیم؟

- در عرصه دیپلماسی کجای کار هستیم؟

- در سپهر ادبیات و هنر چه مسیری را طی می‌‌کنیم؟

- سازمان‌های مردم نهاد ما در زمینه‌های سیاسی، علمی، اجتماعی چه می‌کنند؟

آیا می‌دانیم که در اتاق جنگ دشمن، آنها مشغول مدیریت احساسات، ادراکات، تصمیمات و حتی تحرکات ما هستند؟ آیا بازیگران،‌ بازیگردانان و بازیخوردگان عرصه نبرد نرم دشمن را می شناسیم؟

شاهد ده‌ها پرسش بی‌پاسخ در این معرکه هستیم.

شورای عالی امنیت ملی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای مسئول در این میدان چه می کنند؟

رئیس‌جمهور پس از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است. او رئیس شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اختیارات وسیع دارد. او از  قدرت قانونی تعریف شده در 29 اصل قانون اساسی برخوردار است.

او وظیفه کلیدی پاسداری از مذهب رسمی و نیز وظیفه کلیدی اعتلای ایران،‌ ترویج دین و اخلاق و حراست از مرزها، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را براساس سوگند ریاست جمهوری به عهده دارد. ملت ما در دو مقطع 18 تیر 78 و حوادث تلخ پس از انتخابات سال 88 به فاصله 10 سال، در دو نبرد نرم دشمن علیه استقلال سیاسی و فرهنگی کشور، مردانه ایستاد. مدیریت بحران توسط رهبری معظم انقلاب، آگاهی و هوشمندی معظم‌له به تکنیک‌ها و تاکتیک‌های دشمن، ملت را به سلامت از این دو نبرد بیرون برد. اکنون دشمن دست‌اندرکار نبرد سوم است.

از تجربیات دو نبرد دیگر می‌خواهد استفاده کند و شکست‌های گذشته را جبران کند. لذا پیچیدگی حضور دشمن را در این عرصه می‌شودخوب حس کرد. اطلاعات ما باید در این مورد به روز و بهنگام باشد.

حساسیت‌ها را باید افزایش داد.آیا وقتی رئیس‌جمهور عزیز ما می‌گوید؛ "بگذاریم مردم خود راه بهشت را انتخاب کنند"(1) نباید به این سئوال پاسخ داد که راه‌های جهنم را که دشمن در نبرد نرم علیه ملت هموار کرده، چه کسی باید سد کند؟ یا نباید به این سئوال پاسخ داد که راه‌های بهشت را که دشمن در نبرد نرم علیه ملت سد کرده است، چه کسی باید باز کند؟ آیا دولت در این مورد مسئولیت

تعریف شده‌ای ندارد؟

آیا پاسخ این سئوالات این است که؛

- "دین را نباید دست دولت داد."

- "عده‌ای بیکار و متوهم، مدام غصه آخرت مردم را می‌خورند. در حالی‌که نه می‌دانند دین چیست و نه آخرت." (2)

این‌گونه سخن گفتن نشان می‌دهد ما دوست و دشمن را در عرصه نبرد نرم اشتباه گرفته‌ایم.

لذا باید از رئیس‌جمهور محترم سئوال کنیم؛ تکلیف دولت در مبارزه با تهاجم سیاسی دشمن چیست؟ وظایف دولت در قبال مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن چه می‌شود؟ و بالاخره دستور کار دولت یازدهم در نبرد نرم دشمن علیه انقلاب، اسلام و مردم ما چیست؟آیا در برابر اتاق جنگ نرم دشمن در واشنگتن و لندن، ما هم اتاق جنگی در تهران داریم یا نه؟ در این اتاق چه خبری رصد می‌شود؟ آیا واکنش این اتاق در حفظ دین و ارزش‌ها این است که نباید غصه آخرت مردم را خورد و دین را هم نباید به دست دولت داد؟!

 

پی‌نوشت‌ها:

1- رئیس‌جمهور در همایش بیمه سلامت همگان، جراید 4 خرداد 93

2- رئیس‌جمهور در دیدار مدیران سازمان محیط‌زیست، جراید 11 خرداد 93


جنگ نرم چیست؟

Description: F:\2 2 Sadegh shakhsi\111\صادق\عکس\14277_466.jpg

جنگ نرم

جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی است. در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی و در علوم سیاسی از واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیرا به واژه انقلاب رنگین برای تبیین این اصطلاح استفاده می‌شود.

گاهی به جای جنگ از واژه های تهدید یا قدرت نیز استفاده می شود، ولی در نهایت هر دوبه یک مفهوم ختم می شوند. نظریه جنگ نرم طی دهه های اخیر وارد ادبیات سیاسی شده است و "ژوزف نای" از اندیشمندان معاصر معتقد است، مبنای قدرت سخت یا جنگ سخت بر "اجبار" و مبنای قدرت نرم بر "اقناع" است، او برخلاف بعضی از صاحب نظران، اقتصاد و دیپلماسی را در زیرمجموعه قدرت سخت قرار داده و تنها از رسانه بعنوان قدرت نرم نام می‌ برد.

در تمامی اصطلاحات بالا هدف مشترک تحمیل اراده گروهی بر گروه دیگر بدون استفاده از راه های نظامی است. اما از آنجا که در مورد گستردگی و حوزه فعالیت هر کدام اتفاق نظر وجود ندارد؛ اشاره کوتاهی به هر کدام از واژه های مذکور و سابقه تاریخی آنها خواهیم داشت.

مبنای قدرت سخت یا جنگ سخت بر "اجبار" و مبنای قدرت نرم بر "اقناع" است

جنگ روانی، جنگ نرم

جنگ روانی پیشینه ای بسیار طولانی دارد؛ چرا که انسان‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن طرف مقابل به شیوه‌ها و ترفندهایی متوسل می‌شدند، اما اصطلاح جنگ روانی در جنگ جهانی دوم در آمریکا و اروپا رواج یافت.

 فولر، مورخ و تحلیلگر نظامی بریتانیایی اولین کسی بود که اصطلاح جنگ روانی را در سال 1920 به کار برد. در آن زمان استفاده فولر از واژه جنگ روانی در محافل نظامی و علمی بریتانیا و آمریکا توجه چندانی را به خود جلب نکرد. در ژانویه 1940 با انتشار مقاله ای با عنوان "جنگ روانی و چگونگی به راه اندازی آن" این اصطلاح برای اولین بار وارد ادبیات آمریکا شد. بر این اساس "جنگ روانی را باید استفاده از هر نوع وسیله ای به منظور تاثیر گذاری بر روحیه و رفتار یک گروه با هدف نظامی مشخص معنا کرد". در پایان جنگ جهانی دوم این اصطلاح به "فرهنگ لغت وبستر" وارد شد و بخشی از عبارت پردازی‌های سیاسی و نظامی آن زمان را تشکیل داد.

 در سال 1950 یعنی تنها یک‌سال پس از پایان جنگ جهانی دوم "ترومن"، رئیس جمهور وقت آمریکا به منظور کسب آمادگی برای اجرای جنگ‌روانی در کره پروژه‌ای با عنوان "نبرد حقیقت" را با بودجه‌ای معادل 121میلیون دلار تصویب کرد. ارتش آمریکا اداره و ریاست جنگ‌ روانی را به عنوان بخش ستادی ویژه ایجاد کرد و در کنار واحدهای رزمی، واحدهای جنگ‌روانی گسترده‌ای را با استفاده از تجربیات جنگ‌جهانی دوم تشکیل داد. از آن‌زمان تاکنون، سازمان‌ها و واحدهای روانی ـ تبلیغاتی آمریکا با توسعه‌ای روزافزون همواره به عنوان یکی از بازوهای اصلی آن کشور در جنگ و صلح عمل کرده‌اند.

براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین، انقلاب رنگین

در سال های پایانی جنگ سرد، اولین پروژه براندازی نرم در لهستان و با رهبری "لخ والسا" در جنبش کارگری این کشور در سال 1984 تحقق یافت و با فروپاشی شوروی و یوگسلاوی و چند کشور دیگر اروپای شرقی براندازی نرم به مسئله جدیدی در حوزه قدرت و امنیت تبدیل شد.

Description: نرم افزار خواندن و شمردن استعمارگران از براندازی حکومت ها در یوگسلاوی، گرجستان، اوکراین، قرقیزستان و امثال آن با عنوان انقلاب های رنگی، به جای واژه خشن جنگ نرم یاد می نمایند.

 انقلاب های مخملی یا "انقلاب های رنگی" و "گلی" از شیوه های براندازی نرم است که نوعی دگرگونی و جابجایی قدرت به همراه مبارزه منفی و نافرمانی مدنی را شامل می‌شود. انقلاب های رنگی و مخملی در جوامع پسا کمونیستی در اروپای مرکزی، شرقی و آسیای مرکزی اتفاق افتاد. این واژه برای نخستین بار از سوی "والسلاوهادل" رئیس جمهور پیشین چک که در آن زمان رهبر مخالفان چکسلواکی سابق بود، وارد ادبیات سیاسی شد. مخالفان حکومت در چکسلواکی با انجام سلسله اقدامات مرتبط و زنجیره‌ای در طی یک دوره شش هفته‌ای از 17 نوامبر تا 29 دسامبر 1989 در این کشور موفق به نوعی دگرگونی و جابجایی قدرت شدند. این پدیده سپس به شکل زنجیره‌ای در صربستان طی دو مرحله 1997 - 2000 ، گرجستان 2003، اوکراین 2004 و قرقیزستان 2005 ادامه یافت.

به طور کلی اهداف آمریکا از سازماندهی انقلاب های رنگین در کشور‌های هدف را در چارچوب حوزه‌های زیر می‌توان بررسی کرد:

- تسلط بر مناطق ژئوپلتیکی و ژئواستراستژیکی

- کنترل شریان انتقال انرژی و جلوگیری از تسلیحاتی شدن آن

- حذف و یا مهار نظام های مخالف در برابر نظام آمریکا

 - ممانعت از ایجاد اتحادیه های نظامی و امنیتی در آسیا، خاورمیانه و آسیای مرکزی

 - همسو کردن کشورهای هدف با سیاست های آمریکا

 - فرصت سازی اقتصادی برای آمریکا

 - مهار بیداری اسلامی

جورج سوروس ، رئیس بنیاد سوروس سرمایه دار بزرگ آمریکایی یا به عبارتی میلیاردر یهودی آمریکایی یکی از معماران اصلی انقلاب مخملین گرجستان در گفتگویی با روزنامه لس آنجلس تایمز اظهار داشت که : تمایل دارد سناریوی گرجستان در کشورهای آسیای مرکزی یعنی تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان تکرار شود.

شرکت‌کنندگان انقلاب‌های رنگین اغلب از مقاومت مسالمت‌آمیز با هدف اعتراض‌ علیه دولت‌های غیرهمسو با آمریکا و حمایت از دمکراسی، لیبرالیسم و استقلال ملی استفاده کرده‌اند و معمولاً یک رنگ یا گل خاصی را به عنوان سمبل و نشانه خود برگزیده‌اند. اعتراض‌های صورت گرفته و نقش مهمی که سازمان‌های غیردولتی به ویژه سازمان‌های فعال دانشجویی در سازماندهی مقاومت مسالمت‌آمیز ایفا می‌کنند، این رویدادها را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

جنگ روانی پیشینه ای بسیار طولانی دارد؛ چرا که انسان‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن طرف مقابل به شیوه‌ها و ترفندهایی متوسل می‌شدند، اما اصطلاح جنگ روانی در جنگ جهانی دوم در آمریکا و اروپا رواج یافت

اهداف اجرایی از جنگ نرم

همان طور که اشاره شد، جنگ روانى جدید عملى سازمان یافته و برنامه ریزى شده پدیده اى همیشگى و پیوسته است که اختصاص به مقطع زمانى خاصى ندارد. با توجه به این مسأله مى توان اهداف جنگ روانى را در یک تقسیم بندى به اهداف سیاسى و اهداف نظامى و در تقسیم بندى دیگر، آن را به اهداف و مقاصد استراتژیکى و مقاصد تاکتیکى تقسیم نمود

با توجه به این که ماهیت اصلى عملیات روانى به اعتراف خود آمریکایى ها عبارت است از تلاش براى تأثیرگذارى بر افکار، احساسات و تمایلات گروه هاى دوست، دشمن یا بى طرف مى توان تا حدودى به برخى از مهمترین اهداف جنگ روانى پى برد:

- تأثیرگذارى شدید بر افکار عمومى جامعه مورد هدف از راه طرح جنگ نرم و با ابزار خبر و اطلاع رسانى هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش براى پیشبرد اهداف خود سود جسته است و البته موفقیت هایى هم در این زمینه داشته است.

-ترساندن از مرگ یا فقر یا قدرت خارجى سرکوبگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن براى ایجاد جو بى اعتمادى و ناامنى روانى.

Description: جنگ نرم- اختلاف افکنى در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام هاى نظامى و سیاسى کشور مورد نظر در راستاى تجزیه سیاسى کشور.

-اشاعه بذر یأس و نومیدى درمیان مردم و بویژه نسل جوان به منظور بى تفاوت کردن آنها نسبت به کشور خود و تحولات احتمالى آتى.

- کاهش روحیه و کارآیى رزمى ( در زمان جنگ نظامى).

- ایجاد اختلال در سامانه هاى کنترلى و ارتباطى کشور هدف.

- تبلیغات سیاه (با هدف براندازى و آشوب) به وسیله شایعه پراکنى، پخش تصاویر مستهجن ، جوسازى از راه پخش شب نامه ها و...

- تقویت نارضایتى هاى ملت به دلیل مسائل مذهبى، قومى، سیاسى و اجتماعى نسبت به دولت خود به طورى که در مواقع حساس این نارضایتى ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند.

-تلاش براى بحرانى و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل هاى نادرست و اغراق آمیز که مقام معظم رهبرى نیز در دیدار اخیر اعضاى مجلس خبرگان با ایشان به آن اشاره داشته و آن را در راستاى خط تهاجمى دشمن توصیف کردند.

با توجه به تمام مطالبى که گفته شد، ضرورت مقابله جدى با جنگ روانى دشمن به شیوه هاى سخت افزارى و نرم افزارى بر کسى پوشیده نمى ماند. اما در این میان وحدت استراتژیک تمام نهادهاى کشور براى پاسداشت تمامیت ارضى نیز مقدمه اى لازم براى خنثى کردن جنگ روانى دشمنان است.

پــایــان



نقش رسانه های جمعی در تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین آقای ریاحی


پژوهشگر:
سهیلا میر کبیر


زمستان 1391

أ

ب

 

تقدیم به :
خورشید مدینه او که درخت علم در بوستان کلامش روئید: بنیانگذاری حوزه های معرفت هزاران فقیه تربیت کرد و هزاران شاگرد همچون نسیمی خوشبو از کوی معارفش گذشتند و قال الصادق گویان کام تشنگان را عطر آگین ساختند.
و تقدیم به روشنی بخش جانها حضرت مهدی صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجه شریف) آنکه پیوسته عطر یادش در خاطره ها می پیچد و در هر صبح و شام، در هر نماز و نیاز،منتظران سلامتی می گویند و دعای فرج می خوانند..
و تقدیم به آینه های ناب زندگیم آنکه در تمام امورات زندگی راهنما و راهبرم بوده اند پدر و مادر مهربان .

 

پ

 

تقدیر و تشکر:

با صلوات برمحمّد(صلوات الله علیه و اله) به حول و قوه الهی و عنایت آقا امام زمان (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) و با تشکر از همدلی و یاری پدر و مادر عزیزم و راهنمایی های استاد ارجمند جناب حجت السلام والمسلمین حاج آقا ریاحی و همچنین مدیریت محترم علمیه خاتم الاوصیاء سر کار خانم حاجی آبادی و معاون پژوهش سر کار خانم حسینی و تمامی دوستانی که دلسوزانه مرا در ارائه پایان نامه یاری نموده اند کمال تشکر را دارم.
از خداوند متعال و حضرت بقیه الله اعظم و ارواحناه فداه توفیقات روز افزون ایشان را خواهان و خواستارم.

 

 


ت

 

 

چکیده:
تهاجم فرهنگی عبارت است از تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته یک گروه یا یک جامعه برای تحمیل باورها ارزشها و اعتقادات، اخلاقیات و رفتارهای مورد نظر خویش بر سایر گروه ها و جوامع است که در آن عناصری از فرهنگ یک قوم بدون هیچ اجبار و الزامی به قوم دیگر منتقل می شود.
در جهان امروز، سلطه گران برتسلط برکشوراسلامی هر روز در عرصه های سیاسی، اقتصادی، نظامی به پیشرفتهای زیادی دست می یابند که آنان با پیشرفت علم و تکنولوژی ابزارهاو شیوه های وسیعتری را در پیشبرد اهداف خود به کار گرفته از جمله ابزارها می توان به ماهواره، اینترنت، موبایل، تلویزیون، موسیقی و ... اشاره کرد.
و همچنین روشهایی مانند فرقه سازی، اباحه گری، ترویج بی حجابی، روسپی گری و ... باور های ملتها را به چالش می کشند و با این حربها نهایت بهره برداری را می نمایند که تمامی این مسائل تیرهای زهر آلود تهاجم فرهنگی به قلب اسلام است.
در این نوشتار سعی داریم به معرفی اجمالی عرصه ها و حوزه های آماج دشمنان بپردازم، بی تردید نمی توان در همه جای جامعه پلیس و نیروهای نظارت رسمی باشند اما می توان با آموزش صحیح خانواده ها آنها را در مقابل این تهدیدها بنیاد انداز حفظ کرد که هذف از این نوشتار، حفظ هویت فرهنگی و ملی، شناسایی آسیب های جامعه، از بین بودن طرح جدایی دین از سایت، تبلیغ و ترویج آن در بین اقشار به خصوص نسل جوان و بیان راهکارها و بیداری ملتها و....
از آنجایی که باعث تهاجم فرهنگی مهم است و یکی از عوامل گسترش آن رسانه ها هستند که این تهاجم مبنای مبارزه با اسلام و فرهنگ ناب دینی است و اینکه به اساس اسلام آسیب زده می شود و بشر نابود خواهد شد به همین جهت در این پژوهش سعی کرده تا با بررسی تأثیرات این پدیده راهی برای شناخت و فرهنگ غنی اسلامی و رسیدن به خود باوری فرهنگی و اجتماعی جهت مقابله با فرهنگ سلطه گر، ارائه کنم.

واژگان کلیدی : تهاجم فرهنگی، رسانه، فرهنگ، جنگ نرم، شبیخون فرهنگی

 


ث

فهرست مطالب
عنوان صفحه

مقدمه........................................................................................................................................2-1

بخش اول: کلیات تحقیق

فصل اول: طرحنامه

تعریف و تبیین موضوع ................................................................................................... 5
اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................... 5
اهداف و فوائد تحقیق...................................................................................................... 5
پیشینه ی موضوع تحقیق.................................................................................................. 6
فرضیه تحقیق .................................................................................................................. 7
سوال های تحقیق............................................................................................................ 7
روش تحقیق ................................................................................................................... 7

فصل دوم: مفهوم شناسی

رسانه ......................................................................................................................... 10-9
تهاجم فرهنگی ..................................................................................................................... 12-11
شبیخون فرهنگی .................................................................................................................. 13-15
ناتوی فرهنگی ..................................................................................................................... 18-16
جنگ نرم ............................................... ................................................................. 20-18
بخش دوم : بررسی جایگاه و آثار فرهنگ در جامعه

فصل اول : جایگاه و نقش فرهنگ

فرهنگ چیست ...............................................................................................................22
ج
جایگاه و نقش فرهنگ ............................................................................................... 25-23

فصل دوم : آثار مهرو فرهنگ در جامعه

آثار فرهنگ در جامعه ............................................................................................... 28-27
تأثیر فرهنگ در ارکان و ابعاد گوناگون جامعه ............................................................. 31-29
فرهنگ پذیری در جامعه ........................................................................................... 32-31

بخش سوم : بررسی نقش رسانه

فصل اول : تقسیم بندی انواع رسانه

رسانه ها .................................................................................................................... 35
تلویزیون ................................................................................................................... 38-36
رادیو ........................................................................................................................ 39-38
تلفن همراه ............................................................................................................... 40-39
ایمیل ....................................................................................................................... 42-41
اینترنت .................................................................................................................... 44-43
ماهواره ..................................................................................................................... 48-44

فصل دوم : نقش و تأثیر رسانه ها بر مردم

تأثیرات و نقش مهم رسانه ها بر زندگی و افکار مردم .................................................... 52-50
نقش رسانه در زندگی انسان ........................................................................................ 52-54
اهمیت وسایل ارتباط جمعی ........................................................................................ 54
آثار اجتماعی رسانه های همگانی ................................................................................. 57-54
تأثیرات رسانه ها در جهت گیری سیاسی تود، مردم و نخبگان اجتماعی ......................... 58-57


چ


فصل سوم : مسؤلیت اصلی رسانه ها

بررسی مسؤلیت رسانه ها .......................................................................................... 62-60
مسؤلیت بسیار بزرگ رسانه ها ................................................................................... 63-62
مسؤلیت رسان ها، مسؤلیت که باید مدنی باشد ............................................................ 64
بخش چهارم : بررسی تهاجم فرهنگی

فصل اول : مصادیق و اهداف تهاجم فرهنگی

تسلط بر نظام سیاسی ........................................................................................... 67
احساس حقارت نسبت به دین .............................................................................. 67
کم رنگ کردن اعتقاد به ولایت فقیه ...................................................................... 67
القای نژاد برتر .................................................................................................... 68
انگیزه و رهبری جهان .......................................................................................... 68
قدرت اقتصادی .................................................................................................. 68

فصل دوم : روشهای تهاجم فرهنگی

1- شیوه های تهاجم فرهنگی ......................................................................................... 70
1-1 تربیت دست آموزه ها .......................................................................................... 70
1-2 ترویج الگوه های غرب ...................................................................................... 70
1-3 تضعیف باورهای دینی ....................................................................................... 70
1-4 ترویج و تفکر جدایی از سیاست و تضاد بین علم و دین ...................................... 70
1-5 ایجاد نیازهای کاذب در میان اقوام و ملل ............................................................. 70
1-6 تغییر فرقه های ساختگی .................................................................................... 70
1-7 ترویج فرقه های ساختگی ................................................................................. 80-70
1-8 تخریب و ترور شخصیتهای بزرگ جوامع ............................................................ 80
ح
1-9 مدگرایی ............................................................................................................. 81-80
1-10 روسپی گری .................................................................................................... 82-81
1-11 اباحه گری ...................................................................................................... 83-82
1-12 ترویج بدحجابی ............................................................................................... 84-83
2- عوامل عهده بر حجابی ....................................................................................... 76-75
3- پیامدهای بد حجابی ........................................................................................... 77-76
4- عروسک باربی ..................................................................................................... 77
فصل سوم : اهداف دشمنان از سوی تهاجم فرهنگی

انگیزه و هدف دشمن از تهاجم فرهنگی ................................................................ 79
تأمین منافع اقتصادی بزرگترین هدف مهاجمان فرهنگی ........................................ 81-80
هدف اصلی دشمن در تهاجم ............................................................................. 82-81
ولایت فقیه هدف اصلی دشمن در تهاجم فرهنگی ............................................... 83-82

فصل چهارم :آثار و نتایج تهاجم فرهنگی در جامعه

تخریب اعتماد به نفس ملت و هویت ملی ............................................................. 85
نا کار آمد جلوه دادن جمهوری اسلامی و ایجاد بحران مقبولیت ............................. 86-85
امام زدایی از صحنه فرهنگی و اجتماعی ...................................................................87-86
ایجاد بدبینی و بی اعتمادی میان مردم نسبت به مسؤلان ............................................. 87
تعمیق شکاف های اجتماعی .....................................................................................88-87
گسست نسلی و اربین رفتن میراث فرهنگی ............................................................... 88
تغییر در سبد فرهنگی و سبک زندگی خانواده ها ........................................................90-88
بی تفاوت کردن نسل جوان نسبت به ارزشهای اعتقادی ............................................. 90
براندازی فرهنگی وسیاسی .......................................................................................91-90

 

خ
فصل پنجم :راههای مقابله با تهاجم فرهنگی

- بصیرت افزایی و شناخت جامع و ابعاد تهاجم فرهنگی ................................................. 93
- معرفت افزایی دینی و ملی ......................................................................................... 95-94
- آگاهی رسانی از رشد و پیشرفت کشور ...................................................................... 95
- تبیین اهداف فرهنگ سازان غربی ............................................................................... 96
- تقویت روح افتخار، هویت و خودباوری....................................................................... 96
- تصویرسازی متناسب با انگاره های بومی......................................................................... 97
- اهتمام به تعلیم و تربیت اسلامی نوجوانان و جوانان و افزایش تقوای عمومی.................... 97
- اهتمام به ایجاد و تقویت نظام خانواده اسلامی .............................................................. 99-98
- احیای جلسات مذهبی ................................................................................................. 99
- برخورد دوستانه و محبت آمیز با جوانان ...................................................................... 99

نتیجه گیری .......................................................................................................................101-100
راهکارهای پیشنهادی ................................................................................................... 102
منابع و مآخذ ............................................................................................................. 104-103

 

 

 

د
1


مقدمه
با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سلطه برای حفظ منافع راهبردی و ارزش های لیبرال دمکراسی خود دست با اقدام های بسیاری از قبیل ترور شخصیتها طراحی کودتا، جنگ تحمیلی، تحریم های گسترده و.... برای مهار و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران زد.
امّا درحوزۀ جنگ سخت به دلیل رسوخ و تثبیت مؤلفه های اسلامی، فرهنگ ولایت مداری، ایثارو شهادت، مقاومت و پایداری، جدیت و مجاهدت و .... در فرهنگ عمومی مردم ایران هیچ یک از این اقدام های منتهی به تحقیق اهداف آنان نگردید بدین ترتیب نظام سلطه اهداف مطلوب خود را در گرو تضعیف و نابودی فرهنگ ایران جستجو کرد.
دشمنان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و در رأس آن ها آمریکا در راستای تهاجم فرهنگی در خلال سال های أخیر شیوه های مختلفی از قبیل ترویج روحیه ی وابستگی فرهنگی و اعتماد به نفس زدایی و گسترش فساد و فحشا ابتذال، پوشش نامناسب، و بد حجابی زنان، ترویج برهنگیدر بین دختران و پسران، استفاده از رسانه های سمعی و بصری به عنوان توان مندترین ابزار تهاجم، دریلفت شبکه های تلویزیونی خارجی در نقاط مرزی تبلیغ و ترویج سیگار و معتاد کردن جوانان به مواد مخدر و مشروبات الکلی و ترویج موسیقی مبتذل در بین جوانان و نوجوانان به کار گرفته اند.
به طوری که مقام معظم رهبری در سخنانی می فرمایند دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط، فساد و فحشا سعی می کند جوان های ما را از دست ما بگیرد کاری که از لحاظ فرهنگی دشمن می کنند نه تنها یک تهاجم فرهنگی است بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی یک غارت فرهنگی و یک قتل عام فرهنگی است امروز دشمن دارد این کار را با ما می کند.

2
دشمن برای هجمه فرهنگی نیاز به ابزارها و وسایل کار آمد دارد. بنابراین همان طور که لازمه حملات نظامی ابزار آلات جنگی است لازمه تهاجم فرهنگی نیز وسایلی است تا دشمنان به وسیله آنها گلوله های زهرآگین فرهنگی مخالف و تضعیف آن ها به کار ببرد.
این نوشتار به تأثیرات تهاجم فرهنگی بر رسانه های جمعی از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته که نوشتار حاضر در 4بخش تدوین شده که بخش اول کلیات که شامل فصل اول: طرحنامه، فصل دوم: بیان مقدمات بحث مفهوم شناسی.
بخش دوم: بررسی جایگاه و آثار فرهنگ در جامعه که شامل فصل اول جایگاه و نقش فرهنگ، فصل دوم: آثار مهم فرهنگ در جامعه.
بخش سوم: بررسی نقش رسانه که شامل فصل اول: تقسیم بندی انواع رسانه، فصل دوم : نقش و تأثیر رسانه ها بر مردم، فصل سوم: مسئولیت اصلی رسانه ها.
بخش چهارم: بررسی تهاجم فرهنگی که شامل فصل اول: مصادیق و اهداف تهاجم فرهنگی، فصل دوم: روشهای تهاجم فرهنگی، فصل سوم: اهداف دشمنان از سوی تهاجم فرهنگی، فصل چهارم: آثار و نتایج تهاجم فرهنگی در جامعه ودر واپسین فصل پایان نامه به عنوان راه های مقابله با تهاجم فرهنگی با توجه به ابعاد پیچیده تهاجم به ارائه راه کارهای برای تقابل با این جنگ عظیم پرداخته ام.

 

بخش اول:
کلیات تحقیق

 

فصل اول:
طرحنامه

 
5
تعریف و تبیین موضوع:
تهاجم واژه عربی از ریشه ی هجم به معنی حمله ور شدن و یورش بردن است اما فرهنگ که فر، به معنای شأن، شوکت، شکوه و هنگ به معنای سنگینی ، تمکین، وقار قصد و اراده می شود. تهاجم فرهنگی عبارت است از تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته یک گروه یا یک جامعه برای تحمیل باورها، ارزشها و اعتقادات، اخلاقیات و رفتارهای مورد نظر خویش بر سایر گروه ها و جوامع است که در آن عناصری از فرهنگ یک قوم بدون هیچ اجبار و الزامی به قوم دیگر منتقل می شود.
و همچنین حرکتی است مرموزانه، حساب شده با برنامه ریزی دقیق که با استفاده از شیوه ها، ابزارو امکانات متعدد و متنوع برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزشها، انحراف اندیشه ها، تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودی اصل اخلاقی حاکم بریک جامعه انجام می گیرد.
پس باید در تبیین تهاجم فرهنگی گفت که: یک مجموعه ی سیاسی یا اقتصادی برای اجرای مقاصد خاص خود و اسیر کردن یک ملت به بنیان های فرهنگی آن ملت هجوم می برند، آنها همه ی چیزهای تازه ای را که وارد این کشور و ملت می کنندبه مرور به قصد جایگزین کردن آنها با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت است که نام این تهاجم فرهنگی است.
اهمیت و ضرورت تحقیق :
از آنجایی که بحث تهاجم فرهنگی مهم است و یکی از عوامل گسترش آن رسانه ها هستند که این تهاجم فرهنگی مبنای مبارزه با اسلام و فرهنگ ناب دینی است و اینکه به اساس سلام آسیب زده می شود نابود خواهد شد به همین جهت من را بر آن واداشته که به تحقیق در مورد این بحث مهم بپردازم.
اهداف و فوائد تحقیق :
هدف کلی:
مشخص نمودن نقش رسانه های جمعی در تمام فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن هدف کلی از این پژوهشی می باشد.
اهداف جزئی:
1- روشن کردن مردم نسبت به میراث علمی و فرهنگی خویش.
6
2- مشخص نمودن ابزار و شیوه های تهاجم فرهنگی
پیشینه پژوهش :
از لحاظ تاریخی تهاجم فرهنگی از زمان حضرت آدم و پیدایش انسان در این جهان برمی گرد زیرا از همان ابتدای تاریخ زندگی اجتماعی همه افراد بشردر گروه حق و باطل قرار داشته است، برخی معتقدند که مبدأ تاریخی تهاجم فرهنگی غرب در ایران را باید از آغاز حکومت قاجاریه و کمی قبل از آن فرض کرد زمانی که نادرشاه از دنیارفت و ایران دچار آشوب و بی نظمی شد و انگلستان تحریکات استعماری خود را در منطقه خاورمیانه شدت بخشید.اما شروع این حرکت استعماری در جامعه ایران از زمان اولین اعزام ایرانیان به غرب برای تحصیل و بازگشت آنان به کشور شدت بیشتری به خود گرفت، نخستین ایرانیانی که برای مأموریت و یا تحصیل به غرب سفر کردند، اسیرشبکه فراماسونری شدند.
که در این زمینه مقالات و کتابهای زیادی نوشته شده است که نویسندگان از جمله: سکینه مهدیانیور، محمد قربانی گلشن آباد، احمد حسین شریفی، سید رضا تقوی و ... که به بررسی این موضوع پرداخته اند.
اما تهاجم فرهنگی را دریک نگاه و یک نقطه مثلاًَ مد و بدحجابی، فرقه گرایی روابطی نامشروع بین دختر، پسرمورد بررسی قرار داده اند حال آنکه تهاجم فرهنگی در هر دوره و زمان ابعاد و اهداف جدیدی را دنبال کرده است.
که در این تحقیق پایانی سعی شد و آن علاوه بر پرداخت این موضوعات مقابله با تهاجم فرهنگی را با توجه به اوضاع و احوال کشور در دوره های زمانی مختلف در سطح فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی مورد بررسی قرار دهیم ازجمله انتخابات 1388 جلوگیری از ترور شخصیتهای علمی و دانشمندان هسته ای، جلوگیری از فرار مغزها، دادن آموزشی در سطوح عالی.

 

 

7

فرضیه:
به نظر می رسد رسانه ها در ایجاد بستر گسترش تهاجم فرهنگی یا مقابله با آن نقش بسیارمهمی دارد که اگر خوب ایفا نشود آثار منفی به جامعه و افکار عمومی و اعتقادات مردم دارد.

سوالهای تحقیق :
اصلی:
1- رسانه ها چه نقشی در ترویج فرهنگ هادر جامعه دارند.
2- آثار مخرب نقشی منفی رسانه ها در جامعه چیست.
3- با چه راه هایی می توان با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کرد.
فرعی:
1- آیا تبلیغ الگوی مصرفی غرب از سوی رسانه سبب تهاجم در جامعه می گردد.
2- تهاجم فرهنگی در جامعه چه آثار و نتایجی دارد.

روش تحقیق :
در این پژوهشی که یک پژوهشی توصیفی و تحلیلی می باشد سعی شده تا با مراجعه به کتابخانها برای جمع آوری مطالب و روجوع به کتب مربوطه و مقالات و سایت های اینترمتی موضوع با بیانی جدید برای مخاطبین بیان گردد.

 

 

 

فصل دوم: مفهوم شناسی
- رسانه
- تهاجم فرهنگی
- شبیخون فرهنگی
- ناتونی فرهنگی
- جنگ نرم
9
رسانه :
رسانه یا medid در لغت به معنی رساندن است و با آن دسته از وسایلی گفته می شود که انتقال دهنده فرهنگ ها و افکار عده ای باشد، رسانه از تهرن های جدید به وجود آمده و مورد توجه است. اکنون آنچه که مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، cd ها، ویدئو و .... می باشد.
رسانه در نوع آموزشی آن به کلیه امکاناتی گفته می شود که می تواند شرایطی را در محیط آموزشی به وجود آورند که تحت آن شرایط، فراگیران ، اطلاعات، رفتار ومهارتهای جدیدی را با درک کامل بدست آورند.
رسانه هم در مفهوم عام و هم در مفهوم خاص آن در جامعه امروز یک ضرورت است و بالاتر از آن یک نیاز محسوب می شود که اگر نباشد رفتار انسان را مختل می کند و از سوی دیگر مهمترین ویژگی جامعه امروز تراکم است همانند تراکم جمعیت، تراکم درثروت، تراکم در مسکن، تراکم در الگوی رفتاری و .... و فشردگی این عناصر باعث تراکم در ارتباطات انسانی اجتناع شده است.
لذا توجه به کارگردهای رسانه ها را افزون نموده است از آنجایی که این ابزار می تواند محتوایی معنوی و یا آداب و روسوم اجتماعی را منتقل نماید و بدین وسیله واسطه جامعه را تحت تأثیر قرار دهد ضرورتاًَ باید از جامعیتی در تفکرو نگرش جامعه برخوردارباشد لذا رسانه ها باید در نظر گرفتن ابعاد گوناگون فرهنگ جامعه ها پدیده های نامناسب را شناسایی نموده و به منظور پیشگیری از اشاعه آن و با توجه به مبانی و اصول آن فرهنگ پیامهای مناسب را اشاعه نمایند تا حتی موجبات تخریب و یا انحراف جنبه های دیگر فرهنگی نگردند.
بدین سبب ضروری است به کارکردهای پنهان و آشکار پیامهای خود هم توجه نمایند و این امر میسر نمی گردد مگر رسانه ها هم به توان پژوهشی و تحقیقی مناسب مجهز گردد.
رسانه ها بستر و مجاری طبیعی تهیه و تو و توزیع اطلاعات در جامعه برای شهروندان هستند و موجب می شوندکه نیروهای اجتماعی ضمن وقوف و آگاهی به حقوق خویش ، سهم خود را از قدرت طلب نمایند.

10
نگاهی اجمالی به تلاشهای در حال انجام در حوزه رسانه های منطقه ای و جهانی، این واقعیت تلخ را آشکار می سازد که تقریباًَ تمامی رسانه های مسلط جهان اعم از مکتوب، صورتی و تصویری عملاًَ به ابزاری برای استکبار جهانی تبدیل گردیده اند، در جهت ترسیم سیاست های بین المللی و منطقه ای و ترویج فرهنگ غربی و لیبرالیسم و مسکولاریسم نفش تنوع فرهنگی و تشویق به تمرد از اصول و ارزشهای اسلامی و ملی.
پیدایش انواع رسانه های نوین، شیوه اطلاع رسانی را دگرگون کرده است. به طوری که رسانه در میان رویداد و مردم، مسیری مجازی ایجاد کرده و در مدلهای رسمی، نیمه رسمی یا غیر رسمی که بر خبرگذاری ها و سایت های رسمی، وبلاگاها و سایت های نسبتاًَ معتبر دلالت دارد،سازو کار خاصی برای امراطلاع رسانی و اطلاع یابی تعریف کرده است. پیدایش و توسعه رسانه های غیر رسمی یا نیمه رسمی جهانی با عنوان وبلاگ نیز که روزانه بر تعدادآنها افزوده میشود، تأثیر بسزایی برامر اطلاع رسانی در مدلهای جدید با محوریت کاربر دارد. این مسئله حجم محتوای تولید شده را در جهان تا حد زیادی افزایش می دهد، از سوی دیگر میزان مشارکت اجتماعی کاربران را بیشتر کرده و به موازات آن آگاهی روز آمد کاربران را نیز ارتقاء می بخشد. در نتیجه ورود به عصر جامعه اطلاعاتی و تولد و گسترش رسانه های الکترونیکی و اینترنتی، مرز میان رویداد و مردم را باریک تر از قبل معرفی کرده است.

 

 

11
تهاجم فرهنگی :
تهاجم واژه های عربی از ریشه حجم به معنای حمله ور شدن و به دیگری یورش بردن است تهاجم بروزن تفاعل به معنی برخورد و هجوم دو طرفه است و در اینجا به معنای جحم یک طرفه ویک جانبه است.
تهاجم فرهنگی عبارت است از : تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته یک گروه یا یک جامعه برای تحمیل باورها، ارزشها و اعتقادات، اخلاقیات و رفتار های مورد نظر خویش بر سایر گروه ها و جوامع است که در آن عناصری از فرهنگ یک قوم بدون هیچ اجبار والزامی به قوم دیگر منتقل میشود.
رهبر اندبشور انقلاب اسلامی تهاجم فرهنگی را این گونه تعریف می کند.
تهاجم فرهنگی به این معناست که یک مجموعه سیاسی و یا اقتصادی برای اجرای مقاصد خاص خود و اسارت یک ملت، به بنیان های فرهنگی آن ملت هجوم می برد. در این هجوم باورهای تازه ای را به زور و به قصد جایگزینی با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت وارد کشور می کنند.
تهاجم فرهنگی حرکتی است مرموزانه، حساب شده و همواره با برنامه ریزی دقیق و با استفاده از شیوه ها و ابزار و امکانات متعدد ومتنوع برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزش ها، انحراف ریشه ها، تغییر وتبدیل ادب و سنن و نابودی اصول اخلاقی حاکم بریک جامعه است.
تهاجم فرهنگی از قرن بیشتم متداول شد و از ترفندهای استعمارگران همین تهاجم بوده که قصد اصلی آنان به ابتذال کشاندن و عقب نگه داشتن ملتهای دیگر است آنان انواع تولیدات کارخانه های خود را به کشور موردنظر صادر می کنندو کشورمقابل نیز به احترام هرچه تمام تر به معرفی کالاهای آنان می پردازد، ولی غافل از اینکه دشمن کم کم به مرور زمان و با استفاده از شیوه های جدیدتر فکر و عقیده ملت دیگر را تصرف می کند و فرهنگ مقابل به جز مصرف و تقلید نمی توانند با فرهنگ مهاجم مقابله کنند و سرانجام ملت به نابودی کشانده می شود.


12
بنابراین تهاجم فرهنگی به مفهوم نفس هویت فرهنگی و ملی، پذیرش سلطه فکری و فرهنگ بیگانه، تغییر باورها و رفتارها براساس ارزشهای مهاجمان، دگرگدنی روشها و آداب و روسوم زندگی فردی و اجتماعی منطبق با الگوهی بیگانه می باشد.
بیگانگان برای در هم شکستن ارکان فرهنگی یک ملت، با برنامه ریزی های دقیق و روشهای متعدد و کارساز، به حوزه فرهنگی ملت مورد نظر هجوم می برند و آنان را از آن ارزشها به کلی جدا میسازند.
هدف از تهاجم فرهنگی، با کنترل فرآیند تصمیم گیری و شیوه اطلاع رسانی و تغییر در نظام ارزشی هاست که منجر به استیلای سیاسی و اقتصادی آنها می شود بدین ترتیب که مهاجم فرهنگی، سعی میکند با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، و فن آوری، به مبانی اندیشه و رفتار یک ملت هجوم آورد و با تجدید، تضعیف، تحریک و احیاناًَ نفس و طرد آنها، زمینه حاکمیت اندیشه ها، ارزشها ورفتارهای مطلوب خویش را فراهم آورد.
اساساًَ کالاهای فرهنگی این گروه دو دسته است که یکی مصرف داخلی دارد و دیگری کالای معرفی صادراتی است که پوچ گرایی و فساد را رواج می دهد و در واقع در اثر تهاجم این نوع اخیر از کالاها در کشورهای مقصد، فرهنگ مهاجم به این کشورها راه می یابد.
« برای مثال می توان به ویژگی اخلاقی کار اشاره نمودکه هیچ گاه به کشور مورد تهاجم منتقل نشده است. ایت ترویج از طریق زور نیست بلکه با بهره گیری از قوانین بازتاب های شرطی است که انسان بر طبق آن به محرکهای خارجی پایین میدهد.»

 

 


13
شبیخون فرهنگی :
شبیخون فرهنگی در فرهنگ عهید به معنای حمله ناگهانی بر دشمن هنگام شب؛ شب تاز و شب تازی هم گفته اند. در اسکندر نامه نظامی به معنای جنگ و قتال آمده است. شبیخون اضافه مقلوب یعنی خون شب و به وقت شب پنهان شدن و بردشمن تاختن در شب، قتل عام کردن موج دشمن در تاریکی شب است زمانی از واژه شبیخون به معنی تهاجم استفاده می گردد که جامعه از برنامه های استکبار غافل باشد و یا اینکه تهاجم استکبار را جدی نگرفته باشد. این اصطلاح همچون تهاجم فرهنگی اولین بار توسط مقام معظم رهبری بیان شد.ایشان در سال 1372 تغییر شببخون فرهنگی را بعد از گوسزد کردن مکرر تهاجم فرهنگی مطرح نمودند با این امید که در خصوص مبارزه با شبیخون فرهنگی برنامه ریزی صورت گیرد. مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان گردان های عاشورا بسیج سراسر کشور بیان کردند: کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی انجام می دهد یک شبیخون، غارت و قتل عام فرهنگی است.
شبیخون فرهنگی روندی تندتر و بنیادی تری است که استقلال فرهنگی یک کشور را هدف قرار می دهد.گروه هدف در برنامه های دشمن گروههای جوانان و نوجوانان و کودکان است و هدف دشمن سست کردن پایه های اعتقادی این نسل است و برای رسیدن با این هدف دنبال خلاءها هستند. خلاء هایی که برنامه های فرهنگی نهادهای فرهنگی ما برای نسل جدید نتوانستند پر کنند. هر چند از زمان طرح موضوع شبیخون فرهنگی چند سالی می گذرد اما برای درک ابزارها و میدان های آن، هنوز اذهان عمومی و سرد مداران امر فرهنگ و فرهنگ سازی به طور کامل و جدی توجه خود را بدان معطوف نداشته اند. حال آنکه فرهنگ مهاجم با هوشیاری و دقت بسیار، دلهای پرشور نسل جوان را نشانه گرفته و با سرعتی وصف ناپذیر در این راستا حرکت می کند. اما آنچه مهم است طرح و شناخت دقیق این نظام درهم پیچیده و خطرناک است که موجب می شود حداقل شناخت و نگرشی برای مخاطبان این سیل عظیم ایجاد شود تا با اندکی تأمل به آن بنگرند.تا شاید بی وقفه تسلیم این سلاح قدرتمند نشوند.انقلاب مخملی، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی،شبیخون فرهنگی وجنگ رسانه ای، نام هایی است که گفتار رسمی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه فعالیت سازمان های
14
غیردولتی جنبش های مدنی، صنفی و حقوق بشرمی دهد.با استقرار جمهوری اسلامی در ایران هرچند پایه های اخلاقی و هشدارهایی که ایشان در این زمینه دادند به تلاش پیگیر دشمنان برای بازگرداندن ناامنی های اخلاقی به جامعه مربوط می شد.
همانطور که می دانید دهه اول انقلاب به شبیخون گسترده نظامی استکبار و عوامل داخلی آن سپری شد. دهه دوم در حالی که جامعه انقلابی خود را برای استقرار نظام جدید و جبران نابسامانیهای مبنی از انقلاب و ترسیم خسارتهای فراوان ناشی از دفاع مقدس و اجرای برنامه های وسیع سازندگی آماده می ساخت با هشدار و انذار های نسبت به شبیخون فرهنگی مواجه شد.همگام با سازندگی گسترده، موسسات و نهادها و بنیادها و ارگانهای فرهنگی، مذهبی و ستادهای نماز جمعه و جماعت و هم چنین سازمانهای مسئول دولتی، به ویژه رسانه ملی صدا و سیما و رسانه های نوشتاری با صرف بودجه های کلان و اجرای برنامه های گوناگون سلبی و ایجابی برای مقابله با این شبیخون وارد میدان شدند و امروز در سالهای پایانی دهه سوم، نسل سوم انقلاب در شرایطی شکل می گیرد که فراخوان مبارزه با فقر و فساد و تبعیفی از یک سو و دل نگرانی های بزرگان دین و فرهنگ از استعاله فرهنگی جوانان از سوی دیگر، در فضای جامعه طنین انداز است.از دیگر عوامل شبیخون ابزارهای ارتباط جمعی در رسانه های الکترونیکی و ماهواره های تصویری و برزگراههای اطلاعاتی، اینترنت می باشند. که مرزهای جعرافیایی را نور دیده و حاکمیت های ملی و فرهنگی را در هم کوبیده است.
جهانی شدن سرمایه و تجارت و نیز به عنوان معلول این واقعیت ها و هم چنین به عنوان عاملی کارساز برای کمرنگ شدن نقش ملت ها و دولت ها در اعماق حاکمیت خویش باید مورد قرار گیرد.
در کشورما بیش از10 سال از طرح شبیخون فرهنگی غرب می گذرد.در این مدت ارگان ها ونهادهای فرهنگی و هیأت دینی و سازمان های بزرگ تبلیغاتی مذهبی و ستاد های گوناگون برگزاری مراسم عبادی وسیاسی و نیز رسانه های ارتباطی جمعی به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیز تشکیلات دولتی و دیگر دست اندرکاران و متولیان دین و فرهنگ و رسانه های نوشتاری، هر کدام به متناسب امکانات سازمانی و مالی وظایف ساختاری خود عهد دار تهیه و اجرای طرح های مقابله با این شبیخون بوده اند.
15
ناتوی فرهنگی:
مسئله ناتوی فرهنگی پدیده ای قرن بیستمی است که در واقع شکل جدیدی از جهان گشایی غربی است. بنا براین نظریه پردازان در کشورهای مختلف در حال پیشرفته یا جهان سومی که در معرض این پدیده هستند به بررسی آن پرداخته انددر مواردی اندیشمندان غربی نیز مسئله را پذیرفته از جهاتی آن را تحلیل کرده اند.
فرهنگ، کلیت به هم پیوسته ای از ارزشها، اعتقادات، آداب وسنن، احساسات و گرایشات، افکار و اندیشه ها ، بینشهاو عناصر سازنده و شکل دهنده شخصیت و اخلاق و اعمال هر قوم و ملتی است. اساس تمرن هر جامعه که هویت دهنده آن نیز هست. فرهنگ مبنایی است که باید جهت دهنده به سایر حوزه ها چون سیاست و اقتصاد باشد فرهنگ اهمیت و تأخیر بسیاری در شکل دهی مناسبات بین کشورها داشته است.
ناتوی فرهنگی که بهد از سقوط مارکسیسم و جنگ سرد وطرح شد در واقع پیمان ناتو را از جنبه نظامی، امنیتی به سمت فرهنگی سوق داد و به ابزار فرهنگی به عنوان سربازانی نگاه می کرد که باید به جهان گشایی بپردازند. در این دوران که انفجار بزرگ اخبار و اطلاعات اتفاق افتاده بود نقش مرزها و دولتها در تولید فرهنگ رو به کاهش می رفت وتلاش برای ایجاد دهکده واحدجهانی با کد خدایی صهیونیسم بین الملل افزایش می یافت.این تلاش منجر به ایجادیکسان سازی فرهنگی وهویتی می شد که در جهت هدف بزرگ قوم یهود لینی سیطره برکل جهان و تسخیر عالم بود.
نظریه پردازان صهیونیسم بین الملل معتقد بودند که باید افکار و دلها را تسخیر کرد تا بتوان با جهت دهی آنها به اهداف و اغراض رسید در این تسخیر و جهان گشایی بزرگترین مانع و سدراه ، دین مبین اسلام است. بسیاری معتقدند به تقابل اسلام با غرب هستند اما در واقع تقابل حقیقی اسلام با پشت پرده ی غرب یعنی تفکر صهیونیستی است.
همان تفکری که با زیرکی و پنهان کاری توسط سرد مداران آمریکایی و اسرائیلی ، قدرت و ثروت غرب اروپایی را در دست داردو به راحتی می تواند سران اروپا را بازی دهد.

16
و قطعاًَ به جهان سومی ها رحم نخواهد کرد و ناتوی فرهنگی تلاش می کند تا از طریق تأثیرگذاری برافکارعمومی مردم در کشورهای جهان سوم. آنها را چنان در جهت منافع و اهداف غرب هدایت کند که مردم این کشورها در مواقع لزوم به پیاده نظام قدرتهای بیگانه تبدیل شوند.
و از همین مردم برای ساقط کردن دولتهایشان استفاده می شود مانند اتفاقی که در جریان انقلابهای مخملی در کشورهای چون اوکراین یا گرجستان افتاد.
ناتوی فرهنگی که ریشه در انسان مداری غرب دارد، تلاش می کند تا با مسئله دهکده واحد جهانی و همسان سازی فرهنگی، هویتهای اصیل مردم هر منطقه را کمرنگ کند و از بین ببرد و هویت جدیدی از انسان مدرن مصرفگرای تابعی بی تفاوت را جایگزین نماید و در راستای این هدف از ابزار گوناگون استفاده میکنند حتی سازمانهای بین المللی هم با عناوین در قالبهای متفاوت در همین جهت ی کنند. یکی از مهمترین این سازمانها یونسکو بازوی فرهنگی سازمان ملل است که به صورت تبعیض آمیزی با فرهنگهای ملل گوناگون برخورد می کند. حتما سازمانهای اقتصادی هم می توانند در راستای اهداف فرهنگی، با تغییر خواسته ها و الگوهای مصرفی مردم، بر ارزشها و باورهای آنها تأثیر گذارند و در واقع تأثیر متقابل اقتصاد- فرهنگ و سایت فرهنگ کمک شایانی در شکل دهی دهکده واحد جهانی می کند.
رسانه ها از ابزار مهمی هستند که در ناتوی فرهنگی به کار گرفته می شود تا هویت واحد انسان مدرن غربی را جایگزین هویت های ملی دینی کنند، رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، بازیهای رایانه ای که اسطوره ها و الگوهای جدیدی را مطرح ی کنند و از طریق ایجاد خود باختگی فرهنگی و ترویج روحیه بی تفاوتی سبب می شود که اسطوره های ملت تضعیف، تخریب و نابود شوند و یا آنچنان برقومیتها تأکید میکنند و با ایجاد فرقه های جدید و دست ساخته تلاش می کنند تا درگیری های داخلی و خونریزی های قومی را مقدمه سستی و اضمحلال فرهنگی ملت ها قرار دهند. به طوری که ترویج فرهنگ و هنجارهای غربی از طریق سازو کارهای تربیتی، آموزشی و استفاده از ابزار رسانه همچنین ترویج اسلام سکولارو تقویت سلفی گری و گرایش به مذاهب انحرافی از بخشهای مهم و نرم افزاری طرح خاورمیانه بزرگ است. نومحافظه کاران معتقدند با تحقق این بخش مهمترین مانع در برابر غرب یعنی تمدن اسلامی را دچار استعاله کرده و در هنجارهای غربی هضم کنند.

17
در اینجا بار دیگر به این نکته مهم اشاره می کنیم که پشت پرده غرب تفکر صهیونیسم با آرمان سیطره بر جهان قرار گرفته است به طور کلی شاخص ها و اهداف تهاجمی فرهنگی مبتنی برتبعیض و نابودی بین فرهنگ مهاجم و مورد هجوم است.
تهاجم فرهنگی خواهان سلطه و ایجاد وابستگی است که پیروی یک طرفه و شکست طرف مقابل را به همراه دارد و استراتژی آن جنگ بی پایان، همیشگی و نا برابر است.

جنگ نرم:
جنگ نرم عبارت است از« استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری میشود.»
یا به عبارت دیگر هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه ای که جامعه هدف را نشان گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار، جامعه هدف را به انفعال و شکست وا می دارد «جنگ نرم» خوانده می شود.
ساده تر بگویم، دشمن حتی خواسته خود را در این حوزه نیز برتحمیل کرده است، یعنی ائ است که حیطه ی مطالعاتی ما را در مورد جنگ نرم تعیین می کند و او است که ما را وا می دارد هر روز از داشته های حقیقی و ارزشمندخود بیشتر فاصله بگیریم و در ورطه ای قدم بر داریم که کوچک ترین خطری برای دشمن نداشته باشد.
جنگ نرم در حوزه ی سایت از پیچیده ترین و مهمترین عرصه ها محسوب می شود و خوش بختانه حجم زیادی از تحقیقات انجام شد. در حوزه جنگ نرم ناظر بر مسائل سیاسی است که دلیل اصلی آن محسوس بودن و قابل دسترس بودن آن است.
هدف نمایی دشمن در جنگ نرم نفوذ و تسلط برمداری ذهنی و قلبی انسان هاست به گونه ای که خواست و اراده انسانهای هدف همان خواست کشور مقابل باشد برخی براین باورند که دستیابی به این اهداف یک شبه به ذهن دشمن خطور کرده است و فردای آن روز دست به کار شده است و همچنان مشغول برنامه های تعریف شده ی اولیه است ولی واقع امر این است که آن چه امروز در جریان است محصول پیچیده ترین مراکز علمی و تحقیقاتی است که از سال ها قبل و با استفاده از
18
مجرب ترین کارشناسان در رشته های مختلف تدارک دیده شده است و به دلیل ساختار منعطف وسیال آن پیش بینی و مقابله با برنامه های آتی نیز امری دشوار و خطیر به شمار می رود.
از رایح ترین ابزارهای جنگ نرم اینترنت و شبکه های ماهواره ای هستند که امروز این دو پدیده دینی اینترنت و شبکه های ماهواره ای در برگیرنده ی اشکال گوناگون از ابزارهای ارتباطی است تا جایی امروزه انواع نشریات و کتب گوناگون نیز از طریق اینترنت به سمع و نظر مخاطبین می رسد، اگر چه ابزارهای مورد استفاده در جنگ نرم به سرعت در حال تغییر است و هر روز شاهد به کارگیری ابزار و روشی نو در این عرصه هستیم.

 

 

19
یکی از ویژگی های جنگ نرم، تدریجی و پنهانی و مخفیانه بودن آن است. به همین دلیل، تشخیص آن، به وبژه در مراحل اولیه نیاز به بصیرت و روشن بینی خاصی دارد خطر اصلی جنگ نرم هم از همین جهت است که بسیاری از مردم و حتی تقسیم گیران سیاسی، فرهنگی جامعه، متوجه آن می شوند و حاضر نیستند وجود آن را بپذیرند. به همین دلیل در مقابل کسانی که از وقوع چنین جنگی سخن می گویند، مقاومت می کنند و آنان را به « توهم جنگ» و « توهم توطئه» متهم می کنند.
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، در دیدار با جمعی از هنرمندان در تاریخ 14/6/1388 فرمودند.
« جنگ نرم راست است. این یک واقعیت است.» یعنی الان جنگ است.
البته این حرف را من امروز نمی زنم. من از بعد از جنگ سال 1367 همیشه این را گفته ام؛ بارها و بارها علت این است که من صحنه را می بینم. چه کنم اگر کسی نمی بیند؟! چه کار کند انسان بر من دارم می بینم صحنه را، می بینم تجهیز را، می بینم صف آرایی را می بینم دهان های از حقد و غضب گشوده شد و دندان های باغیظ به هم فشرده شد و علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه ی این آرمانها و علیع همه ی آن کسانی که با این دل بسته اند را؛ اینها را انسان دارد می بیند خب چکار کند؟ این تمام نشده چون تمام نشده وظیفه داریم.

 

 

بخش دوم:
بررسی جایگاه وآثار فرهنگ
در جامعه
فصل اول
جایگاه و نقش فرهنگ
1- فرهنگ چیست؟
2- جایگاه و نقش فرهنگ
21
فرهنگ چیست ؟
انسان موجودی است که با تمام موجودات و حیوانات غیر هم نوع خود تفاوتهای اساسی دارد از جمله تفاوتهای مهم انسان که در منابع و کتب علوم اجتماعی به آن اشاره شده است. گروه جویی و زیست اجتماعی، سخن گفتن ابزار سازی، اندیشمندی، و هدف داری می باشد انسان از ابتدای حضور خود در زمین نیازهایی داشته تا به کمک آنها تا ادامه حیات دهد. برای ادامه حیاط کارکرده، ابزار ساخته و با وسایل امکانات مختلف اقدام به تولید کرده است.
تولید وتلاش آدمی برای فراهم کردن و ساختن چیزهایی است که در مورد دلخواه انسان است و در طبیعت و یا تولید نیازمند وسایل و ابزار است لذا ابزاری سازی را پیشه کرده است، ابزار سازی و ایجاد امنیت، لزوم همکاری با دیگر انسانها را در مورد توجه قرار دارد از این رو آدمی به جمع توجه می کند در جمعیت ایجاد ارتباط با همنوعان سخن گفتن ضروری می شود و سخن گفتن علاوه بر ایجاد ارتباط به تقویت و انتقال تجربه افراد می انجامد. به این ترتیب هم گرو، اجتماعی، اقدام به ساختن ابزارها و تولید مشترک می کنند تا به حیات مورد نظر و دلخواه خود ادامه دهند.
ساده ترین عناصر زندگی جمعی کنش اجتماعی است، کنش اجتماعی مجموعه حرکات شخصی است که یک فرد برای تحقق هدف نسبت به فرد دیگر نشان می دهد. کنش اجتماعی در برگیرنده برخوردهای اجتماعی است، برخورد اجتماعی اولین اثری است که در قالب جسمی یا روحی توسط یک انسان بر انسان دیگر بوجود می آید.چنین کنشی کارتحریک صورت می گیرد. به دنبال هر تحریک انسان اول به پاسخ یا واکنش انسان دوم به وجود می آید. چنین کنشی مداوم است لذا تعریف یک متقابل اجتماعی به وجود می آید.
ارتباطی است که به شکلهای مختلف مثل تقلید، تلقین، سخن گفتن و انتقال تجربه از انسانی به انسان و از نسلی به نسل بعد منتقل می شود و به تدریج نوعی هماهنگی در کنش های متقابل اجتماعی به وجود می آید که سبب می شود آدمی ازهنگام زادناز جامعه آموزش گرفته و متکی به آن گردد و لذا خواسته یا ناخواسته به حفظ جامعه و استقرار نظم در آن کمک کند.

22
جایگاه و نقش فرهنگ:
فرهنگ، در زندگی انسان، نقشی تعیین کننده ای دارد، زیرا یکی از وجوه ممیز انسان از سایر موجودات زنده فرهنگ است، فرهنگ هویت انسانی انسان را می سازد و ابعاد گوناگون زندگی انسان را مشکل می دهد این معنا از چنان شدتی برخوردار است که برخی در تعریف این موجود راست قامت پهن ناخن برهنه پوست موز گفته اند: انسان موجودی فرهنگی است.
رفتارهای مختلف و انگیزه های گوناگون بشر، همیشه تحت تأثیر فرهنگ قرار داشته است، و به هر اندازه مایه های فرهنگی فرهنگ عمیق تر، جامع تر و هماهنگی آن با خواسته های طبیعی و فطرت انسان، بیشتر باشد نفوذ و تأثیر گسترده تری خواهد داشت.
انسان ها با فرهنگ خود زندگی می کنند و با فرهنگ خود می میرند ودر هیچ دوران و موقعیتی نبوده است که انسان جدای از فرهنگ زندگی کرده باشد. یکی ازرسالت های فرهنگ، قالب بندی زندگی است؛ به این معنا که نقشه ی عمارت و بنای زندگی را فرهنگ ترسیم می کند و انسان ها
از این جهت همیشه مدیون فرهنگ بوده وهستن.
ارزشهای گران بهایی چون غرور ملّی، روحیه اعتماد به خویش، نوآوری و خلاقیت، پای بندی به میثاق ها و تعهد و .... از چشمه سار فرهنگ می جوشند. فرهنگ، مقو له ای دوبعدی است: مادی و معنوی، بعد مادی و

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد