نمونه ی سؤال تستی از کتاب دینی وقرآن(2)
1-در خلقت آسمان ها و زمین برای چه کسانی نشانه هایی است؟
1-دانایان 2-آدمیان 3-مشرکان 3-مؤمنان
2-عبارات قرآنی«ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت» بیان گر کدام مطلب است؟
1-نهایت کمال و استواری درخلقت هرچیز 2-نبودن خلل و بی نظمی در هستی
3-هدفمندی آفرینش 4-ویژگی های خلقت خداوند
3-منظور از«اختلاف اللِّیل والنِّهار» چیست؟
1-تفاوت های شب وروز 2-اختلاف زمانی شب وروز 3-آمد وشد شب وروز 4-فانی بودن وناپایداری روزگار
4-هر قدر علم ودانش بشر توسعه می یابد درک ............... درجهان آسان تر می شود.
1-مجموعه ها ومخلوقات 2-هدف آفرینش 3-فعالیت هماهنگ 4-روابط و پیوستگی ها
5-عبارت قرآنی«انا هدیناه السبیل امّا شاکراً وامّا کفوراً» بیش از همه اثبات کننده کدام ویژگی در انسان هاست؟
1-تسلیم 2-اختیار 3-کرامت 4-عقل
6-کدام مورد تشخیص دهنده ی درستی از نادرستی و خوبی از بدی است؟
1-ذهن 2-نفس 3-فکر 4-عقل
7-کدام بعد وجودی انسان توانایی انتخاب و تصمیم گیری می دهد؟
1-روح 2-جسم 3-ذهن 4-همه ی ابعاد
8-کدام بعد وجود انسان دچار تجزیه وتحلیل وسرانجام فرسوده ومتلاشی می گردد؟
1-نفس 2-جسم 3-روح 4-همه ی ابعاد
9-طبق فرموده ی رسول خدا(ص) با هوش ترین مؤمنان چه کسانی هستند؟
1-بیش ازدیگران به یاد مرگ اند 2-پیش دیگران تقوی دارند
3-جهادشان خالصانه باشد 4-ترس آنان از عذاب خدا افزون تر باشد
10-دفع خطر احتمالی.............
1-جایز است 2-لازم است 3-واجب نیست 4-مستحب است
11-ترجمه ی دقیق«اِنّا نحن نحیی الموتی» کدام است؟
1-زنده کردن مردگان کارماست 2-مازنده هارامی میرانیم 3-ما مردگان را زنده می کنیم 4-ما جان زنده راخواهیم گرفت
12-بر اثر کدام واقعه در زمان برپایی قیامت مردگان همه زنده می شود؟
1-نفخ صور اول 2-روشن شدن زمین 3-نفخ صور دوم 4-شکافتن زمین
13-آنچه روز قیامت به عنوان پاداش یا کیفر به انسان داده می شود........................
1-عین عمل اوست 2-اثر وضعی عمل اوست 3-براساس قرار داد شرعی است 4-محصول طبیعی عمل اوست
14-....................از مهم ترین عوامل تقویت کننده ی.....................است.
1-عزم-توکل 2-ریسک-توکل 3-توکل-ریسک 4-توکل-عزم
15-جمله ی«لا اله الّا الله» از چه بخش های تشکیل شده است؟
1-دوبخش که هردو نفی هستند 2-دو بخش که یکی نفی ودیگری اثبات است
3-دوبخش که هر دو اثبات هستند 4-یک بخش که اثبات وجود خداست
16-حالت روحی است که سبب می شود انسان اندام ظاهری خود را وسیله ی خود نمایی قرار ندهد.
1-تجمّل 2-عزّت 3-عفاف 4-کرامت
17-چگونگی ونوع پوشش تا حدود زیادی به چه چیزی بستگی دارد؟
1-آداب ورسوم 2-دین وایمان 3-قوانین اجتماعی 4-نگرش حکومتی
18-اگر کسی بداند که با تغییر روش امر ونهی او مؤثر واقع می شود.....................
1-لازم نیست روش خود را تغییر دهد 2-باید سعی کند روش خود را تغییر دهد
3-باید به جبر و زور متوسل شود 4-باید دست از امر به معروف ونهی از منکر بردارد
19-غلات اربعه مورد تعلّق کدام مورد است؟
1-خمس 2-انفال 3-زکات 4-صدقه
20-اگر روزه دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد روزه اش................
1-باطل است 2-حرام است 3-اشکال دارد 4-باطل نمی شود
خداویردی قاسمی
سرگروه دینی و قرآن مدیریت آموزش و پرورش گرمی 26/08/92
به ادامه مطلب بروید
درس یک تا هشتم
پاورپونت نماز راهی برای رسیدن به خدا
( مربوط به درس دین و زندگی کلاس اول)
نقد وبررسی درس اول کتاب دینی وزندگی دوره پیش دانشگاهی
با تقدیروتشکراز زحمات همکاران محترم دبیرخانه ی کشورس دینی وقرآن
به نظرمی رسد مبحث خداشناسی که درس اول به آن پرداخته با توجه به دلایل زیراز کارائی چندانی برخوردارنیست
صفحه 5در پیام آیات تعابیری مانند وجود وهستی وذات بکاررفته که خود اینها نیازمند توضیح می باشند
ودرپیام آیات 15تا 17سوره فاطر به نیازمندی جهان واردگشته که بر غنی وحمید بودن ذات حق تاکید شده دومقدمه ونتیجه به فقرذاتی انسان ورودکرده از ورودبه اثبات غنای خداوندوحمیدبودنش نپرداخته است
صفحه 6استدلال ازطریق آفرینش نخستین مخلوقات مبتنی بر حادث زمانی بودن مخلوقات است،ثابت شده که عالم قدیم زمانی است وحادث زمانی بودن عالم با فیض الهی ناسازگارومستلزم تجلی حق تعالی است
ودرمقدمه دوم استدلال بهتربود نوشته شود (هرچیزیکه خو دش شیرین نبادشد نیازمند به چیزی است که شیرینی آن از خودش نباشد)
صفحه 7برهان نیازمندی عالم به خالق دربقااز علت ،معلول ملاک نیازمندی معلول به علت سخن گفته است که بنظر می رسد
که جمله نامفهوم می باشد
صفحه 8 در بحث خداوند نورهستی است مطلب کوتاه مطرح شده که دانش آموزان را قانع نمی کند وترجمه حدیث اول نامانوس بنظر می رسد
صفحه 9برای دوبیت باباطاهر در پاورقی کدام چاپ مشخص نیست ودرمثالهای مانند بهشت وجهنم تنها به خاطر محدودبودن در کنارمحسوسات آمده وهمسان تلقی شده که نادرست بنظر می رسد چون که آنهانیزمورد احاطه ی شناخت ما قرارنمی گیرند
درصفحه 10آمده (دین اسلام ما رابه تفکردرصفات الهی دعوت کرده )که اینطورنیست زیراصفات الهی مثل ذات الهی محدودیت نداردوبه احاطه ما درنمی آیدودین اسلام مارا به تفکردرنشانه ها با آثارالهی فراخوانده است
گروه دینی وقرآن استان اردبیل
تجربه نشان داده است که عموم دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری گرچه قبل از شرکت در آزمون مطالعات فراوانی داشته اند ، اما به سه دلیل توفیق کامل نصیب آنها نشده است :
دوم ) بی دقتی در مطالعه و فهم پرسش های آزمون سراسری
در این فصل برآنیم که برخی از مهمترین راه های رسیدن به نتایج قابل قبلو در این گونه آزمونها را که دارای ضرایب مختلف و نمره ی منفی هستند برای شما عزیزان مطرح کنیم :
1. از آنجا که هر پرسش چهار گزینه ای در آزمون سراسری دانشگاه ها و کنکورهای آزمایشی به طور متوسط (45 ثانیه) فرصت پاسخ گویی دارد ، لازم است داوطلب وقت خود را چنان تنظیم کند که بتواند به موقع به همه ی پرسشها برسد و آنچه را درست می داند به عنوان پاسخ مناسب در پاسخ نامه مشخص سازد . (البته زمان پاسخ گویی به پرسش های فیزیک و مکانیک و ریاضیات حدود 60 ثانیه است)
2. به دلیل سهمیه بندی های گوناگون در آزمون سراسری ، پاسخ درست اثر شایانی در سرنوشت افراد دارد . چنانکه اگر دو داوطلب با شرایط یکسان از نظر سهمیه ، منطقه ، … وجود داشته باشند و تنها یکی از آن دو ، یک نمره مثبت بیش از دیگری در درس ادبیات یا ریاضی و یا فیزیک و مکانیک آورده باشد ، رتبه اش گاه هزار درجه از نفر دیگر بالاتر خواهد بود . بنابراین داوطلب باید از آوردن نمره های منفی خیلی بپرهیزد .
برای پیشگیری از چنین مواردی باید مسایل زیر را همواره در نظر داشت :
الف – ابهاماتی که طراحان سازمان سنجش در پرسشها ایجاد میکنند تا درصد کمتری موفق شوند . گاه در صورت سوال از کلمة (به جز) استفاده می شود :
همة گزینه ها به جز …………… غلط املایی دارد . در این صورت باید فعل جمله را منفی در نظر گرفت . در یکی از گزینه ها غلط املایی نیست . گاهی در سوالات تمام دروس کلمه (نزدیکتر) ذکر می شود . منظور این است که سه گزینه به پاسخ اصلی نزدیکترند . ولی یکی نزدیکتر است . پس همین گزینه درست است . به خصوص در درک مطلب ادبیات و دروس معارف ، جامعه شناسی ، روانشاسی ، زیست شناسی و فلسفه
ب – نیازی نیست که داوطلب فوراً بر اساس شانس و اقبال و بدون فکر درست ، هر گزینه ای را در پاسخ نامه مشخص کند . بهترین روش این است که سوال را خوب بخواند و چنانچه پاسخ صحیح را بلافاصله یافت به مشخص کردن آن در پاسخ نامه اقدام کند . اگر پاسخ آن را نیافت یا بین دو گزینه شک کرد بین از 70 درصد به دست بودن یکی تردید داشت ، همان را بزند . اما چنانچه به یکی 60 درصد و به دیگری 40 درصد و یا به هر دو 50 درصد شک داشت هیچکدام را علامت نزند . بلکه جلو شمارهی آن در پاسخ نامه علامتی با مداد بگذارد و سپس به سوالات بعدی بپردازد (این عمل باعث می شود که هم در وقت صرفه جویی شود و در پایان فرصت کافی برای مرور پاسخ ها خود داشته باشد و هم اینکه پاسخ سوالات بعدی را اشتباهاً در شماره ای که پاسخ آن را نمی دانسته نگذارد) در هر صورت برای پاسخ های مشکوک نباید بیش از 10 ثانیه وقت صرف کرد .
ج – هرگز به اصطلاح برای خود کلید تست تصور نکنید ، مثلاً همه گزینه های 4 را علامت نزنید به حساب این که شاید تعدادی درست در بیاید ، زیرا هر پاسخ نمره منفی دارد و نمره سوالات مثبت شما را خنثی می سازد (ضمناً چنان که ضرایب در نمره های مثبت تاثیر دارد ، در نمره های منفی هم تاثیر دارد) مثلاً کسی که 30% مثبت او با ضریب 4 محاسبه خواهد شد یک سوم 10% منفی او به این ترتیب می باشد . پس بهتر است آن چه را نمی داند نشانه نگذارد ، تا اقلاً به نمره های مثبتش خللی وارد نیاید . نمره های منفی در دروس ضریب بالا مثل ادبیات ، معارف می تواند نمره ی دروس دیگر را پایین بیاورد .
د – در سوالات ریاضی و فیزیک و زبان انگلیسی هرگز از مطالعه ی تمام سوالات صرف نظر نکنید یک پاسخ درست در هر یک از این دروس گرچه با ضریب 2 باشند می توانند رتبه داوطلب را در سطح کشور هزاران درجه و در سطح منطقه ی خودمان ده ها درجه بالا ببرد . بنابراین خواندن سوالات این سه درس و درگیر شدن با پاسخ آن ها کمترین فایده اش این است که ذهن را با نوع سوالات ریاضی و فیزیک و زبان آشناتر کرده برفعالیت فکری می افزاید .
ه - هرگز از یک گزینه بیشتر سیاه نکنید ، زیرا بیش از 2 پاسخ به هر سوال ، خود نمره ی منفی دارد و دقت کنید که پاسخ ها را با شماره ی جابجا شده نشانه گذاری نکنید .
ز – هر خانه در پاسخنامه میباید دقیقاً با مداد سیاه نرم پر شود ، نشانه ضربدر ، یا به طور کامل پرنکردن یا با مداد کم رنگ برای کامپیوتر و ماشینهای علامت خوان قابل بررسی نیست .
ح – حتی هنگام تست زدن در خانه ، باید محیط فیزیکی آن جا را مشابه جلسات کنکور سراسری فراهم کنید که باید گاه سه ساعت و نیم برای آزمون روی یک صندلی دسته دار بنشینید و فرصت استراحت و تجدید قوا ندارید
دانش آموز عزیز :
برآنیم که شما را با چند قانون طلایی آشنا کنیم که در سالهای اخیر از طریق شبکه جهانی اینترنت به عنوان آخرین روشهای مطالعه و یادگیری در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود . امید است که با به کارگیری این قوانین و اصول ، گام مثبتی در جهت پیشرفت تحصیلی خود بردارید
بقیه در ادامه مطلب
نمونه سؤالات تشریحی درس دین و زندگی پیش دانشگاهی
ادامه مطلب را کلیک کنید
باسمه تعالی
موضوع : تطبیق آیات کتاب دین و زندگی (4) با اقسام توحید و شرک
جهت اطلاع به داوطلبان کنکور
این نکات که در سئوالات کنکور پاسخ های متفاوتی را در برداشتند، از طرف گروه دینی دفتر تالیف طی نامه 28254/1/101 تاریخ 5/10/ 89- به سازمان سنجش اعلام شده است.
.................................................................................................................................................................
1) آیه شریفه « قل هو الله احد » دلالت بر توحید ذاتی دارد.
2) در آیه شریفه «ایاک نعبد و ایا ک نستعین » هر دو قسمت آیه دلالت بر توحید عملی (عبادی) دارد .
3) آیه شریفه «الحمد لله رب العالمین » دلالت بر توحید عبادی دارد. زیرا در این آیه، حمد را که از مصداق های عبادت است ، منحصر برای خداوند قرار داده است. عبارت « رب العالمین » توضیح و توصیف الله است و یکی از صفات ثبوتیه خداوند می باشد. لذا نیازی نیست به توحید افعالی اشاره شود.
4) آیه شریفه « ما لهم من دونه من ولیٍّ » بر توحید در ولایت که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .
5) آیه شریفه « لایشرک فی حکمه احداً » بر توحید در ولایت که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .
6) توحید ذاتی و افعالی و صفاتی از اقسام توحید نظری است .
7) کلمه « یگانگی و یکتایی » به معنی توحید است. بنابراین، این دو کلمه به تنهایی هیچ یک از اقسام توحید را نمی رسانند. اما اگر بگوییم « یگانه در ذات است » می شود توحید ذاتی. اما اگر بگوییم « یگانه در صفات است » می شود توحید صفاتی . اما اگر بگوییم « یگانه در افعال است » می شود توحید افعالی .
پس اگر سؤالی طرح شود به این صورت که « عبارت خداوند یکتاست، بر کدام یک از اقسام توحید دلالت دارد؟» غلط است. زیرا مربوط به همه اقسام توحید است.
8) آیه شریفه « و لم یکن له کفواً احد » دلالت بر توحید ذاتی دارد .
9) آیه شریفه « لیس کمثله شی ء » دلالت بر توحید ذاتی دارد.
10) ثانی داشتن ، بیانگر شرک ذاتی است .
11) اعتقاد به تثلیث ، دلالت بر شرک ذاتی است.
12) اعتقاد به این که جهان دارای یک اصل یا مبدأ است دلالت بر توحید ذاتی دارد .
13) اعتقاد به چند مبدأ و خدا که خودشان مخلوق نیستند، مانند اعتقاد به ثنویت و تثلیث، دلالت بر شرک ذاتی دارد.
14) نسبت دادن کارها و افعال مخلوقات به خداوند و عدم استقلال مخلوقات در کارهای خود، بر توحید افعالی اشاره دارد.
15) عبارت « لا حول و لا قوّة الا بالله العلی العظیم » بر توحید افعالی اشاره دارد .
16) عبارت « بحول الله و قوته اَقومُ و اَقعُد » بر توحید افعالی اشاره دارد .
17) توحید در مالکیت و توحید در ولایت و توحید در ربوبیت از توحید افعالی است .
18) اعتقاد به این که تدبیر و پرورش مخلوقات فقط به دست خداست، بیانگر توحید در ربوبیت است .
19) آیه شریفه «اَفَرَأیتُم ما تحرثون. اَاَنتم تزرعونه اَم نحن الزارعون » دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است. بنابراین، می توان گفت این آیه هم دلالت بر توحید ربوبیت دارد و هم دلالت بر توحید افعالی.
20) آیه شریفه « اَفَرَأیتُم النارَ التی تورون . اَاَنتم اَنشأتُم شجرتها... » دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است.
21) کسانی که معتقدند مخلوقات جهان در آثار و افعال خود مستقل از خدا هستند، گرفتار شرک افعالی شده اند.
22) اگر شفابخشی رسول خدا (ص) و اولیای دین را مستقل از خدا تلقی کنیم ، اشاره به شرک افعالی دارد.
23) این که عسل شفابخش است منافات با توحید افعالی ندارد.
24) آیه شریفه « نحن جعلناها تذکرة و متاعاً للمقوّین... با ترجمه اش » دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است.
25) آیه شریفه « و اعلموا اَنَّ اللهَ غنیٌ حمیدٌ » - و بدانید که خداوند بی نیاز و حمید است - و می دانیم که بی نیاز یکی است و آن فقط خداست. بنابراین، دلالت بر توحید ذاتی دارد.
26) آیه شریفه « و لله ما فی السماوات و الارض و الی الله ترجع الامور » دلالت بر توحید مالکیت دارد و این موضوع از کلمه « لِلّهِ » به دست می آید که به معنای « برای خدا - مال خدا » است. و قسمت آخر آیه ( الی الله ترجع الامور ) فقط به خاطر کامل شدن آیه آمده است و مربوط به بازگشت امور به خدا است.
27) آیه شریفه « و لم یکن له شریکٌ فی المُلک » دلالت بر توحید در پادشاهی دارد که شاخه ای از توحید در ولایت است. و از کتاب درسی حذف شده است.
28) عبارت « تنها وجود مستقل و به خود متکی خداست » دلالت بر توحید ذاتی دارد.
29) از ابیاتی که در کتاب درسی وجود دارد به گونه ای سؤال طرح می شود که فقط مربوط به کاربرد اصلی آن شعر در آن درس است.
30) آیه شریفه « فاعبدوه هذا صراطً مستقیمً » دلالت بر توحید عبادی دارد.
31) آیه شریفه « اِتَّخَذوا اَحبارَهُم و رُهبانَهُم اَرباباً من دونِ اللهِ » از دیدگاه کسانی حکایت می کند که انسان ها را به جای خدا سرپرست و حاکم خود گرفته بودند و از آنها اطاعت می کردند و در نتیجه ، گرفتار شرک در عبادت شده بودند. و این شر ک، هم شامل شرک خفی و هم شامل شرک جلی می شود و هم به شرک فردی و هم به شرک اجتماعی مربوط است. پس کافی است که بگوییم اشاره به شرک در عبادت دارد.
32) آیه شریفه « اِنَّ اللهُ ربّی و ربُّکُم » بر توحید در ربوبیت از شاخه های توحید افعالی، اشاره دارد. و عبارت « فاعبدوه هذا صراطٌ مستقیمٌ » دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد.
33) آیه شریفه 31 توبه « و ما اُمِروا اِلّا لِیَعبُدوا اِلهاً واحداً » دلالت بر توحید عبادی دارد.
34) عبارت « لا اله اِلّا الله » و « لا اله اِلّا هو » هر چند که ناظر بر یکی از اقسام توحید ذاتی و عبادی است، امّا برای این که دانش آموزان دچار خطا نشوند باید بگوییم: « این کلمه گرچه بر همه ابعاد توحید دلالت دارد امّا بیش از هر چیز ناظر بر توحید عملی و دعوت کننده به آن است.»
35) عبارت « ... اَنِ اعبُدوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطاغوتَ ...» دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد. و نفی کننده شرک در دو بعد فردی و اجتماعی است.
36) عبارت « وَ مَن یُسلِم وجهَهُ الی الله ...» دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد.
37) در عبارت « خالقُ کلِّ شیءٍ فاعبدوه » قسمت اوّل دلالت بر توحید ذاتی دارد و قسمت دوم دلالت بر توحید عبادی. لازم به تذکر است که اعتقاد به این که جهان دارای یک اصل ، یک مبدأ ، یک علّت یا یک خالق است، به معنای آن است که یک ذات آفریننده جهان است و دلالت بر توحید ذاتی دارد. امّا ثَنَویون و اهل تثلیث که معتقدند دو یا سه ذات قدیم آفریننده موجودات جهان هستند، گرفتار شرک ذاتی می باشند.
38) عبارت « اِن تقوموا لِلّهِ مَثنی و فُرادی » دلالت بر توحید عملی ( عبادی) دارد.
39) عبارت « فاعبد اللهَ » دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد.
40) عبارت « لاتَعبُدوا الشّیطانَ » مردم را از شرک در عبادت نهی می کند.
41) آیه شریفه « وَ اَنِ اعبُدونی » مردم را دعوت به توحید عبادی (عملی) می کند.
42) آیه شریفه « لا اله اِلّا هو خالق کل شیءٍ فاعبدوه » به سه عبارت: « لا اله اِلّا هو - خالق کل شیءٍ - فاعبدوه » تجزیه می شود. که در بندهای قبل دلالت آن ها بر هر کدام از اقسام توحید مشخص شده است.
43) مفهوم و محتوای کتاب درسی خیلی مهم است .
تذکر: از آنجایی که آیاتی که در کتاب درسی ترجمه شده است حفظ آن به عهده دانش آموز نمی باشد، لذا توجه به ترجمه در طرح سوال ضروری است.
http://arta-dini.blogfa.com
خلاصه درس دین و زندگی سال اول همراه با سوالات مهم درس
قسمت اول (هشت درس اول )
۲ - سوره بقره : هر کس سوره بقره را تلاوت کند، روز قیامت عمامه اى از نور بر سر او مى گذارند(۲۵).
۳ - سوره مبارکه آل عمراءن : هر کس سوره آل عمران را بخواند، روز قیامت پوششى از نور او را زینت مى دهد.
۴ - سوره مبارکه نساء: هر کس سوره نساء را تلاوت کند، از عذاب قبر مصون و از آفات دنیا نیز در امان است ، تا به بهشت برسد.
۵ - سوره مبارکه مائده : هر کس روزهاى پنج شنبه سوره مائده را قرائت کند، ایمانش ، به ظلم آلوده نمى شود.
۶
- سوره مبارکه انعام : در این سوره (۷۰) بار نام خدا برده شده و (۷۰) هزار
فرشته با آن به زمین آمدند؛ هر کس آن را بخواند، از خوف و ترس در امان است
.
۷ - سوره مبارکه اعراف : هر
کس سوره اعراف را مخصوصا روزهاى جمعه بخواند از خوف و ترس مصون است و روز
قیامت بى حساب وارد بهشت مى شود.
۸ - سوره مبارکه توبه : هر کس سوره توبه را بخواند، پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) شفیع او باشد و نفاق در او راه نیابد.
۹
- سوره مبارکه انفال : تلاوت سوره انفال در هر ماه ، انسان را از نفاق ،
بیمه مى کند و از شیعیان راستین امیرالمؤ منین (علیه السلام ) قرار مى دهد.
۱۰ - سوره مبارکه یونس : هر کس سوره یونس را بخواند، در صف جهال قرار نمى گیرد و روز قیامت هم از مقربین است .
۱۱ - سوره مبارکه هود: خواندن سوره هود، خوف و حزن را از دل مى زداید.
۱۲
- سوره مبارکه یوسف : هر کس هر روز و هر شب سوره یوسف را بخواند، روز
قیامت ، با جمال یوسف محشور و از برگزیدگان بندگان محسوب مى گردد.
۱۳ - سوره مبارکه رعد: هر کس سوره رعد را قرائت کند، به ساعقه و سوختن مبتلا نمى گردد و روز قیامت ، بدون حساب وارد بهشت مى شود.
۱۴ - سوره مبارکه ابراهیم : هر کس سوره ابراهیم را در رکعت نماز جمعه بخواند، به فقر و جنون و بلوى مبتلا نمى شود.
۱۵
- سوره مبارکه حجر: هر کس سوره حجر را بخواند، حق تعالى به عدد مهاجر و
انصار و استهزا کنندگان پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم )، براى او ده
حسنه بنویسد.
۱۶ - سوره مبارکه
نحل : امام محمد باقر (علیه السلام ) فرمود: هر کس سوره نحل را بخواند، از
هفتاد بلا، مانند جنون و جذام مصون مى ماند و محل او بهشت است .
۱۷
- سوره مبارکه اسراء: هر کس این سوره را بخواند، در هر شب جمعه ، در اصحاب
حضرت قائم خواهد بود و روز قیامت با شهداء محشور مى شود.
۱۸ - سوره مبارکه کهف : هر کس هر شب جمعه سوره کهف را تلاوت کند، در آخرت با شهداء محشور مى گردد.
۱۹ - سوره مبارکه مریم : هر کس سوره مریم را ادامه دهد، در مال و اولاد بى نیاز مى گردد و در آخرت هم ، ملک سلیمان به او عطا مى شود.
۲۰ - سوره مبارکه طه : هر کس سوره طه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او نیز خداوند را دوست دارد.
۲۱ - سوره مبارکه انبیاء: هر کس سوره انبیاء را بخواند، به شرط دوستى آنها (انبیاء) در بهشت با آنها محشور مى گردد.
۲۲
- سوره مبارکه حج : هر کس سوره حج را در سه روز متوالى بخواند، خداوند در
آن سال ، او را به حج مى فرستد و اگر در راه بمیرد، به بهشت مى رود.
۲۳
- سوره مبارکه مؤ منون : هر کس هر صبح جمعه سوره مؤ منون را بخواند،
خداوند، عاقبت او را به خیر و سعادت مقرون مى کند و با پیغمبران محشور
سازد.
۲۴ - سوره مبارکه نور: هر
کس سوره نور را تلاوت کند، اموال ، فروج و زنان خود را در پناه خدا حفظ
نموده ، از خاندان او هیچکس زنا نکند و شیعه آل محمد بمیرد. هفتاد هزار ملک
نیز براى او استغفار کنند.
۲۵ - سوره مبارکه فرقان : هر کس قرائت این سوره را همیشه و هر روز ادامه دهد، خداوند او را عذاب نکند، تا او را در بهشت جا دهد.
۲۶
- سوره مبارکه شعراء: از امام صادق (علیه السلام ) منقول است که هر کس این
سوره را براى برآمدن حاجت بخواند، حاجتش برآورده گردد؛ به شرط اینکه تا
چهل روز، هر روز یک بار بخواند و چنانچه یک روز قرائت نشود ختم را دوباره
از سر بگیرد.
۲۷ - سوره مبارکه
نمل : هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى براى او ده حسنه نویسد و بى نیاز
گردد. در قیامت نیز با انبیاء و شهداء محشور شود.
۲۸ - سوره مبارکه قصص : هر کس این سوره بخواند، حق تعالى به عدد کسانى که تصدیق موسى و تکذیب او را کرده ، ده حسنه براى او بنویسد.
۲۹ - سوره مبارکه عنکبوت : پاداش و ثواب قرائت این سوره ، بهشت برین است .
۳۰ - سوره مبارکه روم : امام صادق (علیه السلام ) سوگند یاد فرمود که هر کس این سوره را در ماه رمضان بخواند، اهل بهشت است .
۳۱ - سوره مبارکه لقمان : هر کس این سوره را هر شب تلاوت کند، خداوند او را از شر شیطان حفظ مى کند.
۳۲ - سوره مبارکه سجده : قرائت سوره سجده ، سبب مى شود که روز قیامت نامه اعمال او را به دست راستش بدهند.
۳۳ - سوره مبارکه احزاب : هر کس سوره احزاب را بسیار بخواند، روز قیامت در جوار پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور مى گردد.
۳۴ - سوره مبارکه سباء: هر کس این سوره و سوره فاطر را هر شب بخواند، از مصائب مصون مى ماند و خیر دنیا و آخرت نصیب او مى گردد.
۳۵
- سوره مبارکه فاطر: هر کس این سوره و سوره سباء را هنگام شب بخواند، در
آن شب ، در امان خداوند خواهد بود. اگر هنگام روز بخواند، در آن روز، مکروه
و ناراحتى به او نمى رسد.
۳۶ -
سوره مبارکه یس : هر کس سوره یس را تلاوت کند، مانند کسى است که ۱۲ بار
قرآن را خوانده باشد، همچنین خیر دنیا و آخرت نصیب او مى شود و از سکرات
مرگ مصون مى ماند.
۳۷ - سوره
مبارکه صافات : خواندن این سوره در روز جمعه ، بنابر آنچه از امام صادق
(علیه السلام ) نقل شده است ، موجب دفع انواع بلاها و مرض هاست (۲۶).
۳۸
- سوره مبارکه ص : هر کس این سوره را در شب جمعه بخواند، خیر دنیا و آخرت
به او عطا مى شود، آنچه که به کسى از مردم عطا نشده جز نبى مرسل یا ملک
مقرب ، و خداوند او را داخل بهشت مى کند.
۳۹ - سوره مبارکه زمر: هر کس این سوره را بخواند، در دنیا و آخرت عزیز و شریف مى گردد و بدنش بر آتش حرام مى شود.
۴۰ - سوره مبارکه مؤ من : هر کس در هر شب سوره مؤ من را بخواند، گناهان او آمرزیده و خیر دنیا و آخرت نصیب او مى گردد.
۴۱ - سوره مبارکه فصلت : هر که این سوره را قرائت کند، در دنیا به سرورى ، عیش و عزت زندگى کرده و در آخرت به نورانیت محشور گردد.
۴۲ - سوره مبارکه شورى : هر کس این سوره را بخواند، روز قیامت صورتش مانند ماه شب چهارده مى درخشد.
۴۳ - سوره مبارکه زخرف : هر کس این سوره را بخواند، از گزندگان قبر تا وقتى که وارد قیامت شود، مصون است .
۴۴
- سوره مبارکه دخان : هر کس در نمازهاى واجب و مستحب خود، مخصوصا بیست و
سوم ماه رمضان این سوره را بخواند، روز قیامت ، در سایه عرش خواهد بود.
۴۵
- سوره مبارکه جاثیه : هر کس این سوره را بخواند، آتش ، بدن او را فرا نمى
گیرد و همواره با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) خواهد بود.
۴۶ - سوره مبارکه احقاف : هر کس شب و روز جمعه ، سوره احقاف را بخواند، در دنیا و قیامت ، در امان است .
۴۷
- سوره مبارکه محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ): هر کس سوره محمد (صلى
الله علیه و آله و سلم ) را تلاوت کند، شک به دلش راه نمى یابد.
۴۸ - سوره مبارکه فتح : هر کس این سوره را بخواند، مال ، جان ، زن و فرزندش مصونیت از اتلاف ، پیدا خواهند کرد.
۴۹ - سوره مبارکه حجرات : هر کس سوره حجرات را قرائت کند، از زوار پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محسوب مى گردد.
۵۰ - سوره مبارکه ق : هر کس این سوره را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخواند، خداوند رزق او را وسعت مى دهد.
۵۱ - سوره مبارکه الذاریات : هر کس این سوره را شب یا روز بخواند، در دنیا رزقش وسیع و هنگام مردن ، قبرش نورانى مى گردد.
۵۲ - سوره مبارکه طور: هر کس سوره طور را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عنایت فرماید.
۵۳ - سوره مبارکه نجم : هر کس این سوره را قرائت کند، میان مردم به محبوبیت زندگى کند.
۵۴ - سوره مبارکه قمر: هر کس این سوره را قرائت کند، روز قیامت سوار ناقه نور، وارد بهشت مى گردد.
۵۵
- سوره مبارکه الرحمن : هر کس این سوره را در هر جمعه و سوره واقعه را در
هر شب بخواند، روز قیامت به صورت انسانى کامل و نورانى محشور مى گردد.
۵۶
- سوره مبارکه واقعه : هر کس این سوره را براى وسعت روزى خود بخواند، اثر
عجیبى دارد. باید از شب شنبه شروع کرده تا شب جمعه ، سه بار و در شب جمعه
هشت بار بخواند و تا مدت پنج هفته این کار را ادامه دهد.
۵۷ - سوره مبارکه حدید: هر کس این سوره را جهت برآمدن حاجت ، در شب جمعه ، هفت بار بدون فاصله و پشت سر هم بخواند، اثر عجیبى دارد.
۵۸
- سوره مبارکه مجادله : هر کس این سوره را تلاوت کند، در نامه عملش او
را از حزب خدا ثبت کنند. کسى بر او فائق نشود و با او نتواند مجادله کند و
در چشم مردم نیز معتبر و موقر باشد.
۵۹
- سوره مبارکه حشر: هر کس این سوره را بخواند، تا وقتى که از دنیا برود
عرش ، کرسى ، آسمانها، زمین ، فرشتگان و حیوانات برى و بحرى و جوى بر او
دعا کنند.
۶۰ - سوره مبارکه
ممتحنه : هر کس سوره ممتحنه را در فرایض و نوافل بخواند، خداوند قلب او را
به ایمان امتحان نموده نورانى مى فرماید و فقیر نمى گردد.
۶۱ - سوره مبارکه صف : هر کس این سوره را در نمازهاى واجب و مستحب بخواند، در صف فرشتگان قرار مى گیرد.
۶۲
- سوره مبارکه جمعه : هر کس این سوره را در شب جمعه و در نماز جمعه
بخواند، خداوند او را به تعداد روزهاى سال ، ده حسنه به او عنایت مى فرماید
و به بهشت مى فرستد.
۶۳ - سوره مبارکه منافقون : در مصباح است که قرائت کردن این سوره ، انسان را از شر شرک و نفاق حفظ مى نماید.
۶۴ - سوره مبارکه تغابن : هر کس این سوره را در نماز خود بخواند، در قیامت قرآن ، شفیع او مى شود.
۶۵
- سوره مبارکه طلاق : هر کس این سوره را در فریضه (نماز واجب ) بخواند، حق
تعالى او را از ترس قیامت در پناه خود گیرد و از آتش دوزخ نگهدارد و در
بهشتش داخل نماید.
۶۶ - سوره
مبارکه تحریم : هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى او را توبه نصوح کرامت
فرماید. اگر در نمازهاى واجب خود بخواند، روز قیامت از حزن و اندوه مصون
باشد.
۶۷ - سوره مبارکه ملک : هر کس این سوره را قرائت کند، مانند کسى است که شب قدر را احیاء داشته و از عذاب قبر نیز محفوظ است .
۶۸ - سوره مبارکه قلم : هر کس این سوره را در نمازهاى خود بخواند، خداوند او را از فقر و عذاب ایمن مى فرماید.
۶۹ - سوره مبارکه الحاقه : هر کس این سوره را در فرایض و نوافل بخواند، ایمان او کامل مى گردد، تا خدا را ملاقات کند.
۷۰
- سوره مبارکه معارج : هر کس سوره معارج را تلاوت کند، در قیامت از گناه
او پرسش نمى شود و با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) به بهشت مى رود
ان شاء اللّه .
۷۱ - سوره مبارکه نوح : هر کس این سوره را با ایمان به خدا بخواند، خداوند او را با ابرار محشور فرماید.
۷۲
- سوره مبارکه جن : هر کس سوره جن را بخواند، خداوند او را از شر جن و سحر
و کید آنها مصون دارد و با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور مى
فرماید.
۷۳ - سوره مبارکه مزمل : هر کس این سوره را در نماز عشاء تلاوت کند، خداوند او را سعادت دنیا و آخرت عنایت کند.
۷۴
- سوره مبارکه مدثر: هر کس سوره مدثر را بخواند، در دنیا شقى نگردد و
خداوند او را با پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور فرماید.
۷۵ - سوره مبارکه قیامه : هر کس این سوره را قرائت کند، از صراط و میزان ، با موفقیت بگذرد و در قبر نیز بهترین صورت پیدا کند.
۷۶ - سوره مبارکه دهر: هر کس این سوره را هر صبح پنج شنبه بخواند، خداوند او را حورالعین بهشت عنایت مى کند.
۷۷
- سوره مبارکه مرسلات : هر کس سوره مرسلات را با معرفت بخواند، میان او و
پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) خدا، معارفه رخ دهد.
۷۸
- سوره مبارکه نباء: هر کس این سوره را قرائت کند، خداوند او را از شراب
بهشتى سیراب گرداند و هر کس یک سال ، هر روز، این سوره را بخواند؛ به مکه
مشرف مى گردد.
۷۹ - سوره مبارکه نازعات : هر کس این سوره را بخواند، جوان و شاداب از دنیا مى گذرد، جوان مبعوث مى گردد و جوان به بهشت مى رود.
۸۰ - سوره مبارکه عبس : هر کس این سوره را تلاوت کند، روز قیامت ، شاد و خندان باشد و زیر سایه عرش خدا قرار گیرد.
۸۱ - سوره مبارکه تکویر: هر کس این سوره را تلاوت کند، حق تعالى او را از رسوایى قیامت ، در پناه خود گیرد.
۸۲
- سوره مبارکه انفطار: کسى که این سوره و سوره انشقاق را بخواند، خداوند
عزوجل ، او را از حاجتى محجوب نمى فرماید و مانعى او را از خداوند عظم
شاءنه منع نمى نماید.
۸۳ - سوره
مبارکه مطففین : هر کس این سوره را در نماز فریضه خود بخواند، از آتش دوزخ
ایمن گشته آتش او را نبیند، او آتش را نبیند، بر پل جهنم نگذرد و روز قیامت
او را حسابرسى نکنند.
۸۴ - سوره
مبارکه انشقاق : هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى او را در پناه خود
گیرد و نامه او را به دست راستش داده و از اصحاب یمین باشد.
۸۵ - سوره مبارکه بروج : هر کس این سوره را در نمازهاى واجب تلاوت کند، با پیغمبران محشور مى گردد.
۸۶ - سوره مبارکه طارق : هر کس این سوره را در فرایض خود بخواند، در بهشت ، در صف اصحاب پیغمبران باشد.
۸۷
- سوره مبارکه اعلى : هر کس سوره اعلى را تلاوت کند، به تعداد هر حرفى که
بر ابراهیم و موسى و محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است ،
خداوند به او اجر دهد.
۸۸ - سوره مبارکه غاشیه : هر کس این سوره را در نماز واجب و مستحب خود بخواند، به رحمت دنیا و آخرت پوشیده گردد.
۸۹
- سوره مبارکه فجر: هر کس این سوره را در نمازهاى فجر بخواند، چون متعلق
به حضرت سیدالشهداء (علیه السلام ) مى باشد، در قیامت با آن حضرت (علیه
السلام ) محشور گردد.
۹۰ - سوره مبارکه بلد: هر کس این سوره را در نمازها بخواند، در دنیا، در زمره صالحین و در آخرت با شهداء و نبیین محشور گردد.
۹۱ - سوره مبارکه الشمس : هر کس این سوره را تلاوت کند، گویا بر آنچه خورشید تابیده تصدیق کرده و بهشت جاى او باشد.
۹۲
- سوره مبارکه اللیل : هر کس این سوره را تا چهل شب ، هر شب ، چهل مرتبه
بخواند، و وقتى به آیه و ما لاءحد عنده من نعمه تجزى رسید، سه بار تکرار
کند و جهت برآمدن حاجت و وسعت روزى اثر عجیب دارد، به گونه اى که عقل حیران
بماند.
۹۳ - سوره مبارکه الضحى :
هر کس این سوره را بخواند، حق تعالى او را از جمله کسانى گرداند که به
سعادت شفاعت پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) رسیده به آن خشنود گشته
به بهشت درآید و به شمار هر یتیمى و هر سائلى او را ده حسنه باشد.
۹۴
- سوره مبارکه انشراح : ابى بن کعب از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و
سلم ) روایت کرده است که هر کس آن را بخواند، چون مزد کسى باشد که مرا
ملاقات کرده ، مرا از غم شاد کرده و شفاعت او بر من است .
۹۵ - سوره مبارکه تین : هر کس این سوره را به شرط ایمان در نمازها بخواند، خداوند از او راضى شود و او را به بهشت مى برد.
۹۶
- سوره مبارکه علق : هر کس این سوره را تا موقعى که از دنیا برود، قرائت
کند، شهید از دنیا رفته و در صف مجاهدین فى سبیل اللّه محسوب مى گردد.
۹۷ - سوره مبارکه قدر: هر کس این سوره را بلند بخواند، از مجاهدین است و هر کس ده بار تلاوت کند، خداوند هزار گناه او را مى آمرزد.
۹۸ - سوره مبارکه البینه : هر کس این سوره را بخواند، از شرک ، برى است و در دین محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) محشور مى گردد.
۹۹ - سوره مبارکه زلزله : هر کس سوره زلزله را تلاوت کند، به زلزله دنیا و آخرت گرفتار نمى شود.
۱۰۰
- سوره مبارکه عادیات : هر کس این سوره را قرائت کند، ثواب همه کسانى را
دارد که در مزدلفه براى حج جمع شده اند و با امیرالمؤ منین محشور گردد.
۱۰۱ - سوره مبارکه قارعه : هر کس این سوره را بخواند، از عذاب و فتنه دجال و جهنم ایمن مى گردد.
۱۰۲ - سوره مبارکه تکاثر: هر کس این سوره را در نماز واجب قرائت کند، ثواب صد شهید دارد و در نماز مستحب ، ثواب پنجاه شهید دارد.
۱۰۳ - سوره مبارکه عصر: هر کس این سوره را در نوافل بخواند، روز قیامت ، خندان محشور گردد، تا وارد بهشت شود.
۱۰۴ - سوره مبارکه همزه : هر کس این سوره را در نمازها بخواند، خداوند او را از فقر دور و رزق او را وسیع گرداند.
۱۰۵ - سوره مبارکه فیل : هر کس این سوره را تلاوت کند، روز قیامت ، همه موجودات شهادت دهند که او صالح است .
۱۰۶ - سوره مبارکه قریش : هر کس این سوره را قرائت کند، خداوند روز قیامت ، او را سواره و نورانى وارد محشر کند.
۱۰۷
- سوره مبارکه ماعون : هر کس این سوره را چهل و یک بار بخواند، فقر از
خانه او برود، فرزندان او محتاج نشوند و خواننده آن در حفظ حمایت خدا تا
روز دیگر باشد.
۱۰۸ - سوره
مبارکه کوثر: جهت حصول توانگرى و بى نیازى از خلق ، روز چهارشنبه دو رکعت
نماز حاجت خوانده پس از سلام ، چهل بار سوره کوثر بخواند. در حدیثى آمده
است که هر کس این سوره را در نمازهاى واجب و مستحب خودش بخواند، خداوند در
روز قیامت از آب کوثر به او مى دهد تا بیاشامد.
۱۰۹
- سوره مبارکه کافرون : هر کس این سوره را در نمازها بخواند، مانند کسى
است که ربع قرآن را خوانده باشد و خداوند گناهان او و والدین او را
بیامرزد.
۱۱۰ - سوره مبارکه نصر: هر کس این سوره را در نمازها قرائت کند، خداوند او را در همه جا یارى فرماید.
۱۱۱ - سوره مبارکه تبت : هر کس این سوره را بخواند، ثواب ایمان به کتب آسمانى و پیغمبران را دارد.
۱۱۲
- سوره مبارکه توحید: هر کس این سوره را در نمازها بخواند، مانند آن است
که ثلث قرآن را خوانده باشد و به تعداد مؤ منین ثواب دارد و خدا جمیع خیر
دنیا و آخرت را به او عنایت فرماید.
۱۱۳
- سوره مبارکه فلق : هر کس این سوره و سوره ناس را بخواند، خداوند به او
بشارت بهشت عنایت کند و از بلیات دنیا و آخرت مصون بماند. در حدیثى آمده
است که هر کس سوره فلق و ناس را بخواند، گویا تمام کتاب هایى را که خداوند
آنها را بر انبیاء نازل کرده خوانده است .
۱۱۴ - سوره مبارکه ناس : هر کس این سوره را جهت مال دنیا، هلاکت دشمن و دفع بلیات دنیا بخواند، به مراد رسد(۲۷).
دعافراموشتون نشه
باسمه تعالی
درس 6
1-آیا قوانین الهی منحصر به قوانین طبیعی می باشند؟
2-سنتهای الهی را تعریف کنید؟
3-شناخت قوانین جهان چه فایده ای دارد؟
4-شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسان چه فایده ای دارد؟
5-سنت امتحان و ابتلاء را توضیح دهید.
6-سنت ابتلاء مربوط به چیست؟
7-سنت امتحان سبب چیست؟
8-اگر در سنت امتحان پیروز شویم یا شکست بخوریم چه نتایجی برای ما دارد؟
9-سنت امداد را تعریف کنید.
10-کسی که راه حق را بر می گزیند مورد چه چیزی قرار می گیرد؟
11-کسی که برای اهداف دنیای تلاش می کنند در قیامت چگونه خواهند بود؟
12-سنت توفیق الهی را توضیح دهید.
13-یکی از جلوه های سنت توفیق الهی را بنویسید.
14-انسان حق گرا چگونه انسانی است.مثالی از قرآن بزنید.
15-سنت املاء را تعریف کنید.
16-سنت استدراج را تعریف کنید.
17-یکی از سنتهای حاکم بر زندگی گنه کاران را بنویسید.
18-سنت تفاوت در جزا و پاداش را توضیح دهید.
19-سنت تاثیر نیکی بر بدی را توضیح دهید.
20-یکی از سنتهای اجتماعی را نام ببیرد.
21-جامعه ای که در مسیر الهی گام بر می دارد چه نتیجه می بیند؟
22-جامعه ای که به سوی گناه گام بر می دارد چه نتیجه ای می بیند؟
23-حضرت علی (ع) با چه پاسخی برداشت ناصحیح یکی از یاران خود را اصلاح فرمود؟
24-اگر خداوند از قبل سرنوشت مرا می داند تلاش و اراده من چه نقشی دارد؟
25-اگر علم الهی را با علم خود مقایسه کنیم چه اشکالی پیش می آید؟
26-تفاوت علم خداوند با علم انسان را بنویسید.
بسمه تعالی
درس هفت1-چه جمله ای باعث شد که بشر بن حارث از زمره اشراف زادگان بیرون و به سلک مردان پرهیز کار در آید؟
2-تفاوت عمده انسان با سایر موجودات در چیست؟
3-توانایی انقلاب علیه خود چه کاربردی دارد و در کجا می توان از آن استفاده کرد؟
4-آرزوی ما و مقصد و ماوای ما چیست؟
5-کوچکترین همت ما توسط خداوند چگونه پاسخ داده می شود؟
6-چه زمانی آدمی حرمت خدای خود را می شکند؟
7-چه زمانی چراغ عقل و فطرت خاموش می شود؟
8-چه زمانی جهت الهی زندگی انسان عوض می شود؟
9-چه عواملی از پرتگاههای خطرناک سقوط در وادی ضلالت است؟
10-آیا میزان تاثیر گناهان یکسان است؟
11-گناهان بزرگ چه ویژگی دارند؟چندمورد را نام ببرید.
12-آثار گناهان بزرگ در زندگی امروز و آینده فرد چیست؟
13-در مورد گناه تلخ تر و رنج آورتر چیست؟
14-حدیث امام صادق (ع) در مورد نگاه خداوند را بنویسید.
15-منظور از حقیقت توبه چیست؟
16-توبه را تعریف کنید.
17-توبه انسان و توبه خداوند را توضیح دهید.
18-تخلیه و پیرایش به چه معنی است؟
19-حدیثی از پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در مورد توبه بنویسید.
20-در چه صورتی گناهان به حسنات تبدیل می شود؟
21-مراحل توبه را نام ببرید.
22-مرحله اول توبه چیست؟ آن را توضیح دهید.
23-در چه صورتی توبه آغاز می شود؟
24-منظور از ادعای پشیمانی چیست؟
25-قدم دوم در توبه چیست؟
26-چه کاری استغفار را بی خاصیت می کند؟
27-حدیث امام رضا (ع) در مورد سوال بالا را بنویسید.
28-مرحله سوم توبه چیست؟
29-چه عواملی سبب از بین رفتن عادت به گناه می شود؟
30-آیا حقوق مردم منحصر به حقوق مادی است؟توضیح دهید.
31-مرحله چهارم از توبه چیست؟توضیح دهید.
32-در چه صورتی خداوند مهربان کوتاهی های بنده در عبادت را جبران می کند؟
33-توبه اجتماعی چیست؟
34-اگر جامعه ای از مسیر توبه خارج شود نیازمند چیست؟
35-اگر انحرافهای اولیه اجتماعی در همان مراحل اولیه درمان نشود چه خواهد شد؟
36-راه اصلاح و معالجه جامعه از بیماری های اجتماعی چیست؟
37-در چه صورت مردم به آسانی می توانند مشکلات اجتماعی را بهبودی بخشند؟
38-اگر انحراف از حق ریشه بدواند جامعه برای اصلاح نیازمند چیست؟
39-مثالی از تاریخ اسلام در مورد سوال 38 بنویسید.
40-تا چه زمانی برای توبه فرصت داریم؟
41-بهترین زمان توبه چه زمانی است؟
42-بین دوران جوانی و پیری در مورد ریشه کنی گناهان چه تفاوت و تشابهه ای وجود دارد؟
43-حیله خطر ناک شیطان در دوران جوانی چیست؟
44-فریبا بزرگ شیطان چیست؟
45-خداوند برنامه زندگی مومنان را چگونه تنظیم نموده؟
بسمه تعالی
درس 8-
1-گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند چیست؟
2-رسالت بزرگ پیامبر (ص) از کجا آغاز شد؟ و پایه های تمدن او در چه شهری پی ریزی شد؟
3- پیامبر (ص) در اولین روز دعوت خود چه فرمود؟
4-محور رسالت پیامبر (ص) چیست؟
5- پیامبر (ص) در کنار دعوت به توحید چه کرد؟
6-اعتقاد به توحید و آخرت چه نتیجه ای در بر داشت؟
7-رسول خدا (ص) در مورد نظام اجتماعی چه وظیفه ای بر عهده داشتند؟
8-جایگاه خانواده از نظر پیامبر (ص) چگونه بود؟
9-برنامه پیامبر (ص) برای تبیین جایگاه خانواده چه بود؟
10-با گرویدن مردم به اسلام زن چه جایگاهی یافت؟
11-از نظر اسلام خانواده کانون چیست؟
12-اقدام مهم رسول خدا (ص)که موجب تحول بین ملتها گردید چه بود؟
13-رسول خدا(ص)کدام صف بندی و جبهه گیری را مردود اعلام نمود؟
14-جبهه حق دارای چه ویژگی هایی است؟
15-جبهه باطل دارای چه ویژگی هایی است؟
16-ولایت الهی دارای چه ویژگی هایی است؟
17-ولایت طاغوت دارای چه ویژگی هایی است؟
18-رسول خدا(ص)از مسلمانان می خواهد با هم کیشان خود چگونه باشند؟
19-رسول خدا(ص) تلاش نمود (در مورد مواجهه با دنیا و آخرت)چگونه انسانهایی تربیت کند؟
20-از نظر رسول خدا (ص) وسیله رستگاری چیست؟
21- رسول خدا (ص) چه کسانی را سخت مورد نکوهش قرار می داد؟
22- رسول خدا (ص) چه کسانی را هوا پرست می شمرد؟
23- رسول خدا (ص) دعوت خود را از چه جامعه ای آغاز کرد؟
34- رسول خدا (ص) در مورد آداب جاهلی چه نظری داشت و چه چیز را باید جایگزین آن نمود؟
25-چه عواملی باعث شد سد جاهلیت و خرافه گرایی بشکند؟
26-نظر رسول خدا (ص) در مورد کسب علم چیست؟
27-جامعه عالت محور از نظر پیامبر اکرم (ص) چگونه جامعه ای است؟
28-یکی از جنبه های عدالت خواهی رسول خدا(ص) را بنویسید.
درس نهم
1-دو تجربه موفق و زیبای تاریخ معاصر را بنویسید.
2-دو تجربه مطرح شده در سوال 1 چه نتایجی برای مردم دنیا در بر داشته؟(5 مورد)
3-در مسیر تکاملی این ملت چه چیز به ما منتقل شده؟
4-پدران و مادران ما نگران و منتظر چه چیزی هستند؟
5-منظور از هدف بزرگ چیست؟
6-برنامه ای که بتواند مسئولیت بزرگ را به نتیجه برساند چه ویژگی باید داشته باشد؟
7-جمله ای از اما خمینی بنویسید که در مورد ارتباط عظمت آرمانها با مشکلات آن باشد.
8-حوزه اول چیست و چه برنامه هایی برای آن پیشنهاد شده؟
9-اولین قدم حوزه اول چیست؟
10-گذشته در بر دارنده چیست؟
11-چرا شناخت دنیای جدید ضروری و لازم است؟
12-مشارکت در اقدام بزرگ(تقویت عزم و اراده)نیازمند چیست؟(5 مورد)
13-مواظبت و حراست از بنیان خانواده چه نتایجی به دنبال دارد؟
14-حوزه سوم چیست؟
15-حضور فعال در جهان و تاثیر گذاری آن با چه اقداماتی میسر نیست؟
16-جامعه اسوه و نمونه چه جامعه ای است؟
17-همراه کردن دیگران با خود را توضیح دهید.
18-تلاش برای پیشگام شدن در علم و فن آوری را توضیح دهید.
19-از نظر مقام معظم رهبری چرا نمی توان علم را از دیگران گدایی کرد؟
20-استحکام بخشیدن به نظام اسلامی را توضیح دهید.
21-مهمترین عامل برای حضور فعال و کار آمد در عرصه جهانی چیست؟
22- مهمترین عوامل استحکام نظام اسلامی را بنویسید.(6 مورد)
23-تقویت عزت نفس عمومی را توضیح دهید.
24-ایمان و باور به اینکه ما می توانیمچه نتایجی در بر دارد؟
25-خودباوری که پیامبر(ص) در یاران اندک خود بوجود آورد چه کرد؟
26-حوزه چهارم چیست؟
27-برای انتقال پیام چه چیزی اهمیت دارد؟
28-لازمه بکارگیری روشهای پیشنهادی قرآن برای گفتگو با مردم چیست؟
29-استفاده از بهترین و کارآمد ترین ابزارها برای رساندن پیام را توضیح دهید.
30-سخت ترین هماوردی حق و باطل در کجا جریان دارد؟
31-مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و صبر را توضیح دهید.
32-ویژگی های اصلی گروه باطل را بنویسید.
33-برای اینکه دعوت به حق و عدالت منحصر به صحبت و شعار نباشد چه باید بکنیم؟
34-نمونه بارز زورگویی و حق ستیزی در عرصه جهانی کیست؟
35-با اقتدا به امام خمینی چه باید بکنیم؟
بسمه تعالی
درس دهم
1-تنها شیوه مطمئن زندگی و روش قابل اعتماد در مواجهه با مسائل چیست؟
2-چه کارهایی باعث قرار دادن خود بر لبه پرتگاه است؟
3-هر یک از دستورات خداوند دارای علت خاصی است یعنی چه؟
4-اگر ما علت برخی از احکام را درک نکردیم چه باید بکنیم؟
5-در چه صورت بازی یا ورزش مستحب است؟
6-چه کسانی در بازی های گروهی از پاداش اخروی برخوردار خواهند شد؟
7-شرط بندی در چه صورتی حرام است؟
8-حکم اسلام درباره قمار چیست؟
9-دادن جایزه به ورزشکاران چه حکمی دارد؟توضیح دهید.
10-در چه صورتی فراهم کردن امکانات ورزش و بازی های ورزشی واجب کفایی است؟
11-بازی با ابزار قمار از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟
12-تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در چه صورتی مستحب و یا واجب کفایی است؟
13-تولید سایتها در شبکه اینترنتی در چه صورت مستحب است؟
14-تولید و توزیع لوحهای فشرده و انواع آثار هنری در چه صورتی پاداش اخروی دارد؟
15-حکم ابزارهای مشترک برای مسلمانان چیست؟
16-خرید و نگهداری از ماهواره در چه صورت حرام نیست؟
17-در مورد ماهواره نظر کدام قانوا لازم الاجراست؟
18-موسیقی لهوی چه موسیقی است و چه حکمی دارد؟
19-به کارگیری آلات موسیقی در چه صورت اشکال ندارد؟
20-آیا صرف شرکت د رمجالس عروسی حرام است؟در چه صورت اشکال ندارد؟
21-حکم فیلم برداری از مجالس زنان و مردان برای زنان و مردان چه حکمی دارد؟
22- در مورد چاپ و تکثیر بدون اجازه ناشر یا تولید کننده فیلم حکم چیست؟
23-در چه صورتی باید از خرید کالاهای وارداتی اجتناب کرد؟
24-حکم تجارتی که به نفع دولت غاصب صهیونیستی است چه حکمی دارد؟
25-خرید و پوشیدن لباسهایی که تولید کشورهای استعماری است چه حکمی دارد؟چرا؟
26-نظر اسلام در مورد مدهایی که در غرب تولید می شوند چیست؟