دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

نمونه سئوالات تمامی مقاطع

نمونه سؤالات درس دین و زندگی

سوم

دوم

اول

بینش اسلامی

خرداد87

خرداد87

رسا -دی 89

 

 

 

 

 

 

بزرگسالان -دی 88

دین و زندگی 1

 

رسا -دی 89

رسا -دی 89

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دریافت کامل سوالها به بانک سوالات بروید

 

سوالات امتحانات نهایی- سوم دبیرستان

امتحانات دی ماه

امتحانات شهریور

امتحانات خرداد

پاسخ 1383 سوال

پاسخ 1383 سوال

پاسخ 1383 سوال

پاسخ 1384 سوال

پاسخ 1384 سوال

پاسخ 1384 سوال

پاسخ 1385 سوال

پاسخ 1385 سوال

پاسخ 1385 سوال

پاسخ 1386 سوال

پاسخ 1386 سوال

پاسخ 1386 سوال

پاسخ 1387سوال

پاسخ 1387سوال

پاسخ 1387سوال

پاسخ 1388 سوال

پاسخ 1388 سوال

پاسخ 1388 سوال

پاسخ 1389 سوال

پاسخ 1389 سوال

پاسخ 1389 سوال

پاسخ 1390 سوال

پاسخ 1390 سوال

پاسخ 1390 سوال

 

 

 

معارف اسلامی

مراجعه کننده محترم تعدادی از سوالها به دلیل تغییر کتابها غیر قابل استفاده می باشد

معارف اسلامی2  روزانه

معارف اسلامی 1 هماهنگ شبانه

 معارف اسلامی2 پایانی

معارف اسلامی2 جبرانی اسفند

معارف اسلامی 2 روزانه تجربی  با کلید

معارف اسلامی2 روزانه با پاسخ

معارف اسلامی 2 شبانه ریاضی با کلید

معارف اسلامی 2 روزانه انسانی با کلید

معارف اسلامی 2 شبانه انسانی با کلید

معارف اسلامی 2 شبانه تجربی با کلید

 معارف اسلامی2 پایانی -87

معارف 1-شهریور 86-

 معارف اسلامی2 پایانی -87

 معارف اسلامی2 پایانی -87

معارف 1-شهریور 87-

معارف اسلامی2 پایانی -87-jobrani

معارف 1-دی 87-هماهنگ کشوری -انسانی

معارف 2-شهریور 87-

معارف 1-دی 87-هماهنگ کشوری

معارف 1-دی 87-هماهنگ کشوری-انسانی

معارف 1-دی 87-هماهنگ کشوری-جواب

معارف 1-دی 87-هماهنگ کشوری

معارف 1-اسفند 87-هماهنگ کشوری-

معارف 1-دی 87-هماهنگ کشوری-جواب

معارف اسلامی 2-ن2

معارف اسلامی 2-ن1

معارف اسلامی 2-31/2/88

معارف اسلامی 2-ن2

معارف اسلامی دین و زندگی 2-نهایی -89-2-25

معارف اسلامی2 

 معارف اسلامی2-دی 88

معارف 2 هماهمگ-1-4-89

اصول عقاید 2 رشته معارف اسلامی-شهریور 89

معارف 2 - شهریور 89

فقه معارف اسلامی-شهریور 89

معارف1 دی 89

اصول فقه 1 معارف اسلامی-دی 89

اصول عقاید 1 دی 89

اصول عقاید 2

معارف اسلامی 2 -دی 89

فقه -دی 89

معارف1 اسفند 89

اصول فقه 1 معارف اسلامی-اسفند 89

معارف2 اسفند 89

فقه اسفند 89

 

بانک کلی سؤالهای امتحانی دبیرستان  بر اساس درس + امتحانات نهایی

 

 

سوال و پاسخ امتحانات نهایی -سال سوم متوسطه

 

پیش دانشگاهی

در صورت هرگونه مشکل احتمالی در نمونه سوالها با مدیریت سایت تماس حاصل نمایید   

راهنمایی

ابتدایی

آزمون دبستان جوانه ها

بارم بندی ابتدایی

آزمون پنحم-صالح آباد

آزمون چهارم-صالح آباد

آزمون پنجم -ناحیه 4 مشهد

آزمون پنجم -ناحیه 4 مشهد

آزمون چهارم-ناحیه 4 مشهد

آزمون چهارم-ناحیه 4 مشهد

نمونه دولتی اصفهان-87

کلید 4دبستان جوانه ها

آزمون4 دبستان جوانه ها

آزمون2 دبستان جوانه ها

پرسش و پاسخ فارسی پنجم

نمونه دولتی خراسان-88

نمونه سوالات پنجم ابتدایی

نمونه دولتی اصفهان-86

نمونه سوالات ریاضی سال سوم

نمونه سوالات سال چهارم

 ریاضی سال سوم - تفکیک مفاهیم

علوم سال سوم - کمک آموزشی

 

 

نمونه دولتی اصفهان -89

نمونه دولتی خراسان-89

کنکور

 

حجاب

What is Hijab?

Many Muslims around the world practice hijab, which is Arabic for cover, but is extended to mean modesty and privacy. For non-Muslims, hijab is most often associated with the modest clothing that Muslim women wear. In actuality, hijab is practiced by both men and women, and includes other requirements of modest behavior. Muslims follow the rules of hijab to show their submission to and love for God.

حجاب چیست؟

بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان حجاب را رعایت می کنند.حجاب واژه ای عربی است به معنی پوشش اما معنای این واژه گسترده آن،به معنی عفت (حجب)و پوشش است.برای غیر مسلمانان،حجاب اغلب به عنوان لباسهای باوقاری به کار می رود که زنان مسلمان می پوشند. در و اقع،حجاب را هم زنان و هم مردان به کار می برند و شامل دیگر ضرورت های رفتار متواضع نیز است .مسلمانان قانون حجاب را برای نشان دادن اطاعت و عشق شان به خداوند متعال بکار می برند.

The rules for hijab are discussed in the Hadith, an oral tradition which accompanies the Qur’an and helps proscribe the ways of Muslim life. According to the Hadith, men and women should behave modestly in situations where they meet each other. Modest behavior includes averting your eyes from someone of the opposite sex, speaking with respect to one another, and not touching members of the opposite sex.

The Hadith also includes rules for dressing. Both men and women are directed to cover themselves when they are in public areas. For men, following hijab means that the body should be covered at a minimum from the navel to the knees in loose, thick clothing. Some interpretations of the Hadith suggest that the covering should be longer, from the navel to the ankles. All agree that the modest covering should be worn at all times, including prayer.

For women, the rules of hijab are more complicated. Some Muslims interpret hijab as a minimal covering of the face and body, while others believe that hijab requires a complete obscurement of the entire body in heavy garments. In a basic form, the Hadith states that women should cover their bodies in loose, thick clothing to prevent the shape of the body from being seen.

There has been much debate over hijab in the Muslim and non-Muslim world. Some critics feel that hijab is very restrictive for women, while some Muslim women say they actually feel more comfortable in hijab. Most non-Muslim countries have ruled that if a woman chooses to wear hijab, she should be permitted to do so. Muslim policewomen, lawyers, doctors, aerobics instructors, and teachers can be seen wearing hijab in many countries.

Islam has no fixed standard as to the style of dress or type of clothing that muslims must wear. There are however, some requirements that must be met. These include:

Body must be covered

Loose Clothing-The clothing must be loose enough so as not to describe the shape of the body.

Thick Material-The garments must be thick enough to hide the shape of the body and the color of the skin.

Modesty-The dress should not be ragged or fancy. It should be clean and dignified looking.

This is inadmissible for men to appeare like women and for women to appear like men.

Clothing is only one facet of hijab. It is also behavior, manner, and speech. Women who wear the hijab do not find it inhibiting, impractical, or interfering. We should wear the hijab to show our identity as muslims. More importantly, we should wear it to show our love and respect for Almighty Allah and his instructions.

قوانین حجاب در علم حدیث بحث شد-یک سنت شفاهی که به همراه قرآن آمده و در بازداشتن از بدی ها در مسیر زندگی کمک می کند.بر طبق حدیث:مرد و زن باید در شرایطی که یکدیگر را ملاقات می کنند حیا را رعایت کنند.رفتار توام با متانت شامل چشم پوشیدن از جنس مخالف ،صحبت کردن با احترام به یکدیگر،لمس نکردن اعضای بدن جنس مخالف است.

حدیث همچنین شامل قوانینی برای پوشش است.مرد و زن در مکانهای عمومی موظف به پوشش خود هستیند. برای مردان رعایت حجاب یعنی بدن باید از ناف تا زانو پوشیده شود.برخی تعبیرها از حدیث این را بیان می کند که پوشش باید بیشتر باشد-از ناف تا قوزک پا. همه توافق دارند که پوشش معمول باید در تمام زمانها از جمله در نماز حفظ شود.

برای زنان،قانون حجاب کمی پیچیده تر است. برخی مسلمانان،از حجاب به عنوان پوششی برای صورت و بدن تعبییر می کنند ،درحالیکه دیگران معتقدند که حجاب یعنی پوشاندن کامل بدن با پوششی سنگین مثل چادر.به طور اساسی،حدیث بیان می کند که زنان باید اندامشان را با لباسی گشاد و ضخیم بپوشانند تا مانع دیده شدن بدنشان شود.

وجود داشته است بحث های زیادی در مورد حجاب مسلمانان و غیرمسلمانان جهان.برخی شهرها تصور می کنند حجاب محدودیتی برای زنان است،درحالیکه برخی زنان مسلمان میگویند با حجاب احساس راحتی بیشتری دارند.بیشتر کشورهای غیرمسلمان قوانینی دارند که اگر زنی حجاب را بر می گزیند،باید به این کار اجازه داده شود. زنان پلیس مسلمان،قاضی ها،دکترها،مربی ورزش و معلمان در خیلی از کشورهای دنیا باحجاب دیده می شوند.

اسلام شکل ثابتی برای سبک لباس یا نوع لباسی که مسلمانان باید بکار ببرند ندارد.ولیکن ضرورت هایی وجود دارد که باید رعایت شود.این ضرورتها شامل:

-بدن باید پوشیده شود.

لباسهای گشاد:لباس باید به حد کافی گشاد باشد به طوری که برجستگی بدن را نشان ندهد.

ضحامت لباس:لباس باید به حد کافی ضخیم باشد که بدن و رنگ پوست را نشان ندهد.

محجوب:لباس نباید ژنده یا عجیب باشد.باید ظاهر تمییز و با وقاری داشته باشد.

برازندگی:این ناپسندیده و نارواست که مردان به شکل زنان باشند و زنان به شکل مردان.

لباس تنها یک صورت حجاب است. ؛ رفتار،برخورد و گفتار نیز حجاب است.ما باید حجاب را برای نشان دادن ایمانمان بعنوان مسلمان بکار ببریم.مهمتر از آن باید حجاب را برای نشان دادن عشق و احترام به خداوند متعال و دستوراتش بکار بریم.

·                                

زیرباران بایدرفت

Life is the flower multiplied to eternity
Life is the earth multiplied in our heartbeats
Life is a simple and monotonous geometry of breaths
Where I am, let it be so
The sky is mine
The window, thought, air, love, earth is mine
What signifies?
If mushrooms of nostalgia
Sometimes grow?
I don’t know
Why some say that the horse is a noble animal, the pigeon is beautiful
And why no vulture dwells in any person’s cage
I wonder why the clover is interior to alfalfa

One must wash eyes, look differently to things words must be washed
The word must be wind itself, the word must be the rain itself
One must shut umbrellas
One must walk in the rain
One must carry the thought, the recollection in the rain
One must go walk in the rain with all the townsfolk
One must see friends in the rain
One must search love in the rain


 
زندگی گل به توان ابدیت،

 زندگی ضرب زمین د رضربان دل ما،

 زندگی هندسه ی ساده و یکسان نفس هاست.

 هر کجا هستم،باشم،

 آسمان مال من است.

 پنجره، فکر، هوا، عشق، زمین مال من است.

چه اهمیت دارد گاه اگر می رویند قارچ های غربت ؟

من نمی دانم که چرا می گویند: اسب حیوان نجیبی است، کبوتر زیباست.

 و چرا در قفس هیچکسی کرکس نیست.

گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد.

 چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

 واژه ها را باید شست.

واژه باید خود باد، واژه باید خود باران باشد

 چترها را باید بست، زیر باران باید رفت.

 فکر را، خاطره را، زیر باران باید برد.

 با همه مردم شهر، زیر باران باید رفت.

 دوست را، زیر باران باید دید.

عشق را، زیر باران باید جست

سئوالات تشریحی دوم درسهای۱۶-۱۳

((سؤالات درس سیزدهم))

1-   خدای متعال در قرآن کریم ، برای مردان در مورد عفاف و حجاب ، چه دستوری دارد ؟

2-   خدای متعال برای زنان درباره ی عفاف و حجاب ، چه دستور خاصی دارد ؟

3-   روایت زیر را که از رسول خداست ، پیرامون عفاف و حجاب ، کامل کنید .

نگاه به نامحرم ، تیری زهر آلود........................................................0

4-  امام کاظم (ع) چه پاسخی به سؤال برادرشان می دهند که پرسید: دیدن چه مقدار از بدن زن نامحرم جایز است ؟

5-  طبق فرمایش امام صادق (ع) به فضیل بن یسار ، آیا ساعد زن از قسمت هایی است که باید از نامحرم پوشیده

شود ؟

6-   زنان مسلمان تا قبل از رسیدن دستورحدود حجاب ، به چه نحوی عمل می کردند ؟

7-   خداوند در آیات قرآن ، علّت قرار دادن حجاب برای زنان را چه فرموده است ؟

8-   اسلام چه شرایطی برای لباس مردان قرار داده است ؟

9-   اسلام چه شرایطی برای پوشش زنان بیان می کند ؟

10- تأثیر داشتن حجاب با حفظ شرایط برای زنان چیست ؟

11- برترین حجاب کدام است ؟

12- محارم نسبی مردان که به سبب خویشاوندی نسبی محرم هستند را نام ببرید .

13- محارم سببی مردان که به سبب ازدواج  محرم می شوند را نام ببرید .

14- محارم نسبی زنان که به سبب خویشاوندی نسبی محرم هستند را نام ببرید .

15- محارم سببی زنان که به واسطه ی ازدواج محرم می شوند را نام ببرید .

16- انسان در مقابل هر نعمتی که از جانب خدا  به او نازل می شود ، چه مسئولیّت هایی دارد ؟

17- زنان در مقابل نعمت زیبایی  که دارند، چه وظیفه ای دارند ؟

18- نتیجه ی جلوه گری نابجا در عرصه ی جامعه در مقابل نامحرمان چیست ؟

19- منشأ تفاوت در پوشش زنان و مردان چیست ؟

20- فایده و ثمره ی انجام مسئولیّت های مربوط به پوشش ؛ به چه کسانی برمی گردد ؟

21- آیا حجاب زنان ، موجب سلب آزادی و کاهش حضور آنان در جامعه می گردد ؟

22- با این که پوشش بدن و حتّی موی سر در دین حضرت مسیح (ع) یک امر پسندیده است ، برخی جوامع مسیحی ،

نسبت به این موضوع بی توجّه اند ؟ علّت آن چیست ؟ 

((سؤالات درس چهاردهم ))

1- در ارتباط با سخن رسول خدا(ص) که جامعه ی اسلامی را به کشتی تشبیه می کنند،به سؤالات زیر پاسخ

 

دهید؟

الف ) آیا هر فردی می تواند به میل خود ، مفصدی برای کشتی اجتماع تعیین کند ؟

ب) آیا هر فردی به بهانه ی استقلال در مسائل شخصی ، می تواند بگوید من هر طور که میل دارم زندگی می کنم

و انتخاب های من، ارتباطی به دیگران ندارد ؟

ج) آیا هر کس به بهانه ی نفع شخصی می تواند بگوید من فقط برای رفاه و سعادت خود تلاش می کنم و کاری به

دیگران ندارم .

 

د) ارتباط و تأثیر گذاری اعضای جامعه بر هم عمیق تر است یا سرنشینان یک کشتی ؟

2-   دعوت به خیر و نیکی ، به چه دلیل صورت می گیرد ؟

3-   نتیجه ی دعوت به خیر و نیکی چیست ؟

4-  روایتی از امام صادق (ع) در زمینه ی دعوت به خیر و نیکی ، بیان کنید .

5-   چرا با وجود  دعوت به خیر و نیکی ، به امر به معروف و نهی از منکر نیز فرمان داده می شود ؟

6- حضرت علی (ع) در وصیّت خود به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ، نتیجه ی ترک امر به معروف و نهی

از منکر را چه بیان می کنند ؟

 

7-  از دیدگاه امام باقر (ع) ، نتیجه ی امر به معروف و نهی از منکر چیست ؟

 

8- قوم بنی اسرائیل ، هم در زمان..............وهم در عصر................، راه نافرمانی از خدا را در پیش گرفتند و

چنان در ................شدند که مورد..........این پیامبران بزرگ واقع شدند .

 

9-  امام صادق (ع) در مورد قوم بنی اسرائیل که مورد لعن پیامبران بزرگ واقع شدند ، چه می فرماید ؟

10- رسول خدا (ص) در مورد کسانی که در کارهای خوب یا بد در جامعه شرکت می کنند ، چه می فرماید ؟

11- امام علی (ع) می فرماید : تمام کارهای نیک حتّی جهاد در راه خدا ، در برابر.......................... ،چون

 قطره ی آبی است در برابر دریای پهناور .

12-شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر را بیان کنید .

13- در چه مواردی چنان چه آبرو و یا جان انسان نیز در خطر باشد ، باز امر به معروف و نهی از منکر لازم

 است ؟

14-از مراحل امر به معروف و نهی از منکر ، مرحله ی اوّل را توضیح دهید .

15- از مراحل امر به معروف و نهی از منکر ، مرحله ی دوم را توضیح دهید .

16- از مراحل امر به معروف و نهی از منکر ، مرحله ی سوم را توضیح دهید .

17- چرا انتخاب روش های درست ، برای انجام امر به معروف و نهی از منکر ، بسیار مهم است ؟

18- کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند ، موظّف است چه مواردی را رعایت کند ؟

19- در امر به معروف و نهی از منکر از طریق رسانه ها ، چه مسائلی باید رعایت شود ؟

20- امام حسین (ع) در وصیّت خود به برادرش محمّد حنفیّه ، انگیزه ی نهضت خود را چه امری بیان می کند ؟

21- آیا می توان مبارزات ملّت فلسطین را ، مصداقی از امر به معروف  به حساب آورد ؟  توضیح دهید .

22- یکی از مصادیق معروف را که در جامعه مشاهده می کنید  ، بنویسید .

23- یکی از مصادیق منکر را که در جامعه مشاهده می کنید ، بیان کرده و راه حل عملی برای ترک آن را بیان

فرمایید .

 

((سؤالات درس پانزدهم))

1-  در بینش و تفکّر اسلامی ، منشأ اصلی کسب مال و درآمد...............است . منطق فطرت هم برای پدید

 آورنده ی یک شیئ ...............را می پذیرد و او را ................می شناسد. به همین جهت مالک اصلی و حقیقی

 همه ی موجودات،............است.

2-  رسول خدا(ص) در مورد کسی که به آباد کردن زمینی که بی استفاده است، بپردازد، چه می فرماید؟

3-  یکی از بدترین بلاها برای هر جامعه ، روی آوردن به کارهای............و دوری از...........و...........است.

4-     ربا چیست؟توضیح دهید.

5-     تأثیر ربا را در جامعه توضیح دهید.

6-     در هر فعّالیّت اقتصادی، چه عواملی دخالت دارد؟نام ببرید.

7-     در یک مشارکت اقتصادی، طرفین در مورد سود، چگونه عمل می کنند؟

8-     برنامه ی اسلام در مورد ثروت و سرمایه چیست؟

9-     سرمایه در اقتصاد جامعه، چه نقشی دارد؟

10-در چه صورت چرخ تولید در یک جامعه به راه می افتد؟

11-یکی از راههای برقراری عدالت،..........................میان دارندگان.................است. سودی که از این راه

به صاحب سرمایه می رسد، نه تنها.............است بلکه اگر با نیّت الهی باشد،..............هم خواهد داشت.

12-در نظام اسلامی، بانک قانون.................است.

13- در نظام اسلامی، صاحبان پول و سرمایه، با چه انگیزه ای ثروت خود را به بانک ها می سپارند؟

14- در نظام اسلامی، بانک ها برای پرداخت وام به عنوان صاحب سرمایه، چگونه عمل می کنند؟

15- بانکداری در نظام اسلامی، راهی برای................است. آن چه اهمیت دارد این است که بانک

ها.....................................تعیین کنند تا افراد جامعه توانایی همکاری سازنده با بانک را داشته باشند.

16-مبنای عمل بانک ها چیست؟

17-مبنای عمل بانک ها بر چه اساسی است؟

18- نیاز های جامعه ی اسلامی از چه راههایی تأمین می شود؟ نام ببرید.

19- انفاق چیست؟ توضیح دهید.

20- مشارکت در امور خیریّه و تأمین هزینه های آن، چه آثاری بر انسان کمک کننده دارد؟

21- مشارکت در امور خیریّه ، چه تأثیری بر فرهنگ عمومی جامعه می گذارد؟

22- انفاق بر چند نوع است؟ نام ببرید.

23- انفاق واجب به چند صورت انجام می گیرد؟

24- زکات به چه اموالی تعلّق می گیرد؟

25- منظور از حد نصاب در زکات چیست؟

26- زکات یک ..............است و لازم است به نیّت زکات و با قصد..........انجام شود.

27- زکات طلا و نقره در چه صورتی واجب است؟

28- بر چه کسی زکات فطره واجب است؟

29- آیا زکات فطره بر کسی که دیگری باید فطره ی او را بدهد، واجب است؟

30- آیا زکات فطره بر کسی که نمی تواند مخارج سال خود و خانواده اش را تأمین کند، واجب است؟

31- انسان باید زکات فطره را به چه قصدی بپردازد؟

32- رایج ترین موردی که خمس به آن تعلّق می گیرد، چه نام دارد؟

33- منظور از حساب سال چیست؟ توضیح دهید.

34-نحوه ی پرداخت خمس یک خانم پرستار که ماهانه حقوق می گیرد، یک مغازه دار ویک دانش آموز ، چگونه

 است؟

35-آیا اگر خمس مال پرداخت نشود، استفاده از آن جایز است؟

 

36- آیا نماز خواندن در خانه ای که خمس آن داده نشده، جایز است؟

37- آیا به آذوقه ای که در خانه است، خمس تعلّق می گیرد؟ توضیح دهید.

38- در چه صورتی به زیورآلات خانمها خمس تعلّق می گیرد؟

39- اگر چیزی را که خمس آن داده نشده است، به کسی ببخشند، حکم آن چیست؟

40- بچه ای که سرمایه ای دارد، در مورد خمس آن؛ حکم چیست؟

41- پرداخت مالیات، برای تأمین چگونه هزینه هایی است؟

42- زکات و خمس با مالیات، چه تفاوتی دارند؟

43- آیا می توان گفت که چون خمس و زکات می دهیم، نیازی به پرداخت مالیات نیست؟

44- امام علی (ع) در نامه ی خود به مالک اشتر، در مورد برنامه ی مالیات، چه می فرماید؟ توضیح دهید.

45- با این که با پرداخت انفاق، بخشی از مال انسان کم می شود، چرا خداوند همین کار را، موجب افزایش

 ثروت می شمارد؟

46-چه نتایجی برای قرض الحسنه بیان شده است؟

 

47- چه انگیزه ای سبب می شود تا برخی بتوانند به راحتی زکات،خمس و مالیات خود را بپردازند؟

48-چه انگیزه ای سبب می شود تا پرداخت خمس، زکات و مالیات بر عدّه ای سخت باشد؟

49- دو نمونه از کارهای کاذب را نام ببرید.

50- تأثیر کارهای کاذب را بر اقتصاد جامعه ، توضیح دهید.

((سؤالات درس شانزدهم))

1-     دو فایده ی نماز را نام ببرید.

 

2-     مهم ترین فایده ی روزه چیست؟

3-     امیر مؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه، انسان های بی تقوا را به چه چیزی تشبیه می کنند؟

 

4-     تقوا به چه معنایی است؟

 

5-     انسان متّقی به چه کسی می گویند؟

 

6-     چگونه تقوا را در خود به وجود آوریم تا در مواقع خطر، بتوانیم بر خود مسلّط باشیم واز گناهان، دوری

 کنیم؟

 

7-     چگونه نماز بازدارنده ی انسان از زشتی ها و منکرات است؟

 

8-     تفاوت افرادی که به نمازشان توجّه بیشتری دارند با کسانی که نماز نمی خوانند، چیست؟

9-     چنان چه نماز را کوچک نشماریم ودرک صحیحی از آن داشته باشیم، نتیجه چه می شود؟

 

10- اگر در انجام به موقع نماز بکوشیم،..........................

11- اگر در پنج نوبت با لباس و بدن پاکیزه به نماز بایستیم،.....................خواهیم شد.

12- اگر شرط غصبی نبودن لباس و مکان نماز گزار را رعایت کنیم،...................متمایل نخواهیم شد.

13- اگر در هنگام تکبیر، به بزرگی خداوند توجّه داشته باشیم، ...........................نخواهند گرفت.

 

14- اگر در رکوع و سجود، عظمت خدا را در نظر داشته باشیم، در مقابل........................نخواهیم کرد.

 

15- اگر عبارت : (( اهدنا الصراط المستقیم )) را صادقانه از خداوند بخواهیم، به....................دل نخواهیم

 بست.

 

16- اگر عبارت : (( غیرالمغضوب علیهم ولا الضّالّین )) را با توجّه بگوییم، خود

 را..........................................................قرار نخواهیم داد.

 

17- با تکرار درست آن چه در نماز می گوییم و انجام می دهیم، به تدریج، چنان تسلّطی بر خود پیدا می کنیم که

 می توانیم...................بایستیم و از انجامشان..................

18-امام صادق (ع) فرمود: فرزندی که از روی خشم به پدر و مادر خود نگاه کند،

....................................................................................

19-پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس غیبت مسلمانی را کند،

 ..................................................................................

20- امام صادق(ع) می فرماید: هر کس می خواهد بداند آیا نمازش پذیرفته شده یا نه

 ..............................................................................

21- اگر نماز، ما را ازگناه و زشتی، باز ندارد، معلوم می شود که ..................در نماز خواندن ما هست، باید

 جستجو کنیم تا آن....................

22-چه عواملی سبب می شود که گرد و غبار غفلت بر دل نشیند و زمینه ساز شکستن عهد و لغزش ما شود ؟

23- رسول خدا(ص) نماز های یومیّه را به چه چیزی تشبیه می کنند؟

24- میزان موفّقیّت انسان در رسیدن به هدف های بزرگ به میزان.................است.

25- خداوند انسان را به کدام عمل راهنمایی می کند که می تواند به موانع درونی تسلّط پیدا کند؟

26- در ماه رمضان انسان سعی دارد از چه گناهانی دوری کند؟

27- نتیجه ی روزه داری چیست ؟

28- در پایان ماه رمضان، انسان می تواند به چه خصوصیّاتی دست یابد؟

29- مقصود پیامبر گرامی ما از سخن: (( چه بسا روزه داری که جز گرسنگی و تشنگی چیزی نصیب او نمی

 شود.)) چیست؟

30-روزه را تعریف کنید .

31- زمان نیّت روزه ، چه موقع است؟

32- باطل کننده های روزه را نام ببرید.

33- اگر روزه دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش..........................

34- اگر روزه دار، چیزی را که لای دندان ها مانده،.............روزه اش باطل می شود.

35- انسان نمی تواند به خاطر ضعف، روزه ی خود را بخورد ولی اگر ضعف او بقدری است که معمولاً نمی

 شود تحمل کرد.

36-روزه دار.............بخار غلیظ و دود سیگار و تنباکو و مانند آن ها را به حلق برساند.

 

37- اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فروبرد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، باید قضای آن روز

 را بگیرد ولی اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقداری از سر بیرون باشد........................

38- آیا کسی که غسل جنابت بر او واجب است؛ اگر عمداً تا اذان صبح غسل نکند یا تیمّم ننماید می تواند روزه

 

بگیرد؟

39-اگر کسی به علّت عذری مانند بیماری نتواند روزه بگیرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود و تا

 رمضان آینده عمداً قضای روزه را نگیرد چه تکلیفی دارد؟

40-اگر کسی روزه ی ماه رمضان را عمداً نگیرد چه تکلیفی دارد؟

 

41- اگر کسی به چیز حرامی روزه ی خود را باطل کند چه تکلیفی دارد؟

 

42- با طی چه مسافتی لازم می شود مسافر نمازش را شکسته بخواند؟

43- مسافری که کم تر از ده روز در جایی که سفر کرده بماند نمازش..........و روزه اش را.......................

44-مسافری که می خواهد ده روز و بیشتر در محلی که سفر کرده بماند باید نمازش را.........و روزه اش

 را....................

45- اگر فرزند با نهی پدر و مادر به سفری برود که آن سفر بر او واجب نبوده باید نماز را............ و روزه

 

اش را...................

46-اگر مسافر پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که می خواهد ده روز در آن بماند، برسد:

الف: در چه صورتی باید روزه بگیرد؟

ب: در چه صورتی نباید روزه بگیرد؟

47-اگر مسافر بعد از ظهر به وطن یا جایی که می خواهد ده روز بماند، برسد، وظیفه اش چیست؟

48- اگر کسی که روزه است، بعد از ظهر مسافرت کند، وظیفه اش نسبت به روزه ی آن روز چیست؟

 

49-اگر کسی که روزه گرفته، پیش از ظهر مسافرت کند و بخواهد به بیش از چهار فرسخ برود، وظیفه اش

 چیست؟   

نمونه سوالات دین و زندگی(3)

نمونه سوالات دین و زندگی(3)

درس 1 :
1 - بیت " هرکه بیدارتر ، پر درد تر هرکه او هوشیارتر ، رخ زردتر " بیانگر کدام نیاز و دغدغه ی انسان است؟ 25/0 نمره
الف) نیازهای طبیعی ب) نیازهای غریزی ج) دغدغه و درد متعالی د) موارد الف و ب

2 - کدام گزینه از نیاز های بنیادین زندگی انسان می باشد؟
الف) درک هدف زندگی ب) نیاز به تعالی رشد و بالندگی ج) کشف راه صحیح د) همه ی موارد
3 - مفهوم " درک هدف زندگی انسان" چیست؟ 5/0 نمره
4- چرا هریک از ما به دنبال آرامش درونی و رضایت زندگی بوده و از اضطراب و تشویش گریزانیم؟ 1 نمره
5- چرا انسان به دنبال زندگی در جامعه ای است که روابط عادلانه برآن حاکم باشد؟ 75/0 نمره
6- ک دام گزینه از ویژگی های جامعه ای است که در آن روابط عادلانه حاکم است ؟
الف) مراعات حق افراد ب) نا برابری بین افراد ج) عدم تعرض به کرامت انسان د) موارد الف و ج
7- چرا کشف راه درست زندگی جامع نیازهای بنیادین زندگی انسان است؟ 2 نمره
8- پاسخ اطمینان بخش ما به نیازهای بنیادین باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ توضیح دهید . 2 نمره
9- عبارت " اگر در موضوعی اطلاعاتی در اختیار دستگاه تفکر قرار نگیرد ، انسان نمی تواند هیچ نظری بدهد " گویای کدام ضعف دستگاه اندیشه ما است؟ 5/0 نمره

درس 2 :

1- پیام آیه زیر را بنویسید:
"قال فمن ربکما یا موسی : قال ربناالذی اعطی کل شیی خلقه ثم هدی " 5/0 نمره
2- عبارت زیر را کامل کنید:
خلق .بی هدف .نشانه ی . . . . . و. . . . . است و این ویزگی ها نمی تواند در . . . . . . باشد. 75/0 نمره
3- هدف اصلی خلقت انسان چیست؟ و به وسیله کدام نیروها می تواند به آن هدف هدایت برسد؟ 75/0 نمره
4- مفهوم " حرکت انسان اختیاری است " یعنی چه؟ 5/0 نمره
5- دو نقش عمده ی عقل در زندگی انسان را بنویسید. 1نمره
6- با توجه به روایتی از امام کاظم (ع) انسان دو حجت دارد آن دو را نام ببرید . 5/0 نمره
7- آثار کاربرد و پرورش قدرت تعقل در معارف و حقایق دینی را بنویسید . 5/0 نمره
8- کامل کنید:
بیشتر کژ فهمی ها و انحرافات درطول تاریخ برخاسته از عدم استفاده ی . . . . . و به جا از . . . بوده است . 5/0 نمره



درس 3 :

1- کدام یک از گزینه های زیر از ویژگی های فطرت نیست ؟
الف) دوستدار فضیلت های اخلاقی مانند عدل ب) بیزاری از رذایل مانند ظلم و حسد
ج) طالب زیباییها د) اختلافات نژادی ، زبانی، جغرافیایی ...
3- چرا خداوند "دین واحد" را در اختیار همه انسان ها قرار داده است؟ 5/0 نمره
4- کدامیک از محورهای زیر در برنامه ی دین خدا داخل نمی باشد؟
الف) ایمان به خدا و دوری از شرک ب) ایمان به معاد و سرای آخرت
ج) جلوگیری از برپایی نظام عادلانه د) کسب مکارم اخلاقی مانند عفاف و . . .
5- علل فرستادن متعدد توسط خداوند در طول تاریخ را نام ببرید 5/1 نمره
6- تعدد پیامبران خدا ، آیا به معنای تعدد و اختلاف در دین و اصول دعوت آنان است؟ چرا؟ 1 نمره
7- منشا اختلاف و وجود ادیان مختلف در میان مردم چیست؟ توضیح دهید 1 نمره
8- ویژگی های اختصاصی پیامبران الهی نام برده و یکی را به اختصار توضیح دهید . 5/1 نمره
9- پیامبر در تعلیم و تبیین دین باید معصوم باشد . چرا؟ 1 نمره
10- کدام گزینه از دلایل مصونیت پیامبران از گناه می باشد؟
الف) بهره مندی از الطاف الهی برای کسب ایمان و تقوای بالا ب) برخورداری از بینش عمیق
ج) برخورداری از قدرت تفکر و اختیار خود د) الف و ب
11- عوامل جاودانگی شریعت پیامبر (ص) را بنویسید. 1 نمره
12- کدام گزینه نمی تواند از عوامل حفظ قرآن از تحریف باشد؟
الف) عنایت و اراده ی الهی ب) اهتمام پیامبردر جمع آوری و حفظ قرآن ج) رشد انسا ن ها و کوشش مسلمانان
د) تعلیم و تفسیر آیات قرآن
13 – کدام مورد از عوامل انطباق دین اسلام با نیازهای متغیر زمان است ؟
الف) توجه به نیازهای ثابت و متغیر ب) تقدم روح و معنا بر ظاهر و قالب ج) اختیارات حاکم اسلامی د) همه موارد
14- کدامیک از موارد زیر از قوانین و نیازهای ثابت انسان نمی باشد؟
الف) عدالت ب) پرستش خالق ج) کنترل غرایز د) همکاری و هما هنگی با قدرت های سلطه گر


درس 4 :

1- دو ویژگی قرآن کریم بر سایر کتب آسمانی را بنویسید. 5/0 نمره
2- منظور از "تحدی" به قرآن چیست؟ 5/0 نمره
3- " فصاحت و بلاغت ، زیبایی های لفظی، ساختار موزون کلمه ، . . . به کدام جنبه ی اعجاز قرآن مربوط می شود؟ 5/0 نمره
4- چرا در اوایل بعثت ، سران مکه مانع از شنیدن آیات قرآن توسط مردم می شدند؟ 1 نمره
5- " اگر همه ی انسلن ها جمع شوند نمی توانند حتی سوره ای از قرآن را بیاورند " به کدام یک از ویژگی های قرآن مربوط می شود؟ 1 نمره
6- با رعایت چه شرایطی می توان با استفاده از قرآن و سنت و سیره پیامبران به سوالات و نیازهای جوامع در همه دوران ها پاسخ داد؟ 1 نمره
7- اسلام چه ویژگی هایی دارد که موجب شده تا با نیازهای متغیر زمان مطابقت کند؟ 2 نمره


درس 5 :

1- سه مورد از قلمرو های پیامبر اکرم(ص) را نام ببرید. 5/1 نمره
2- یکی از قلمروهای رسالت پیامبر " دریافت وحی و رساندن آن به مردم "است آنرا توضیح دهید. 5/1 نمره
3- " مرجعیت علمی "از قلمروهای رسالت پیامبر است آنرا توضیح دهید. 5/1 نمره
4- " ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی " یا ولایت ظاهری پیامبر اکرم(ص) را توضیح دهید. 1 نمره
5- بنا برسخن امام باقر(ع) چرا ولایت از مهم ترین پایه های اسلام شمرده شده است؟ 1 نمره
6- با توجه به آیه ی مبارکه " ولن یجعل الله للکافرین " به سوالات زیر پاسخ دهید: 5/1 نمره
الف) آیه را ترجمه کنید.
ب) آیه به کدامیک از فرمان های الهی اشاره دارد؟
7- برترین و بالاترین قلمرو رسالت پیامبر اکرم (ص) . . . . . . است. 5/0 نمره
8- نویسندگان قرآن را . . . . . . و حفظ کنندگان آیات را . . . . می نامیدند . 5/0 نمره
9 – اولین و برترین کاتب و حافظ قرآن . . . . . بود. 25/0 نمره
10 – اولین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی . . . . . . 25/0 نمره
الف) قرآن ب) گفتار و رفتار پیامبر ج) گفتارو رفتار حضر ت علی (ع)
11-دلا یل نیاز جا معه ی اسلا می به ولا یت و حکو مت اسلا می را نا م ببر ید. 5/1 نمره
12-بهره مند ی انسا نها از هد ایت معنوی به عنوان نتیجه ی ولایت معنو ی به چه چیزهایی بستگی دارد ؟ 75/0 نمره


درس 6 :

1- پیام آ یه " یا ایها الذین آمنوا اطیعوالله و اطیعوالرسول . . ." را بنویسید. 5/0 نمره
2- در باره ضرورت شناخت امام حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نوشته و ترجمه کنید . 5/1 نمره
3- آیه مبارکه تطهیر را کامل کرده و دو مورد از پیام های آن را بنویسد . 5/1 نمره
" انما یرید الله . . . . . . . . . . اهل البیت . . . . . تطهیرا "
4 - آیه مبارکه تطهیر به کدام یک از ویژگی های مهم اهل بیت اشاره دارد؟ 25/0 نمره
5- آیه ولایت را کامل کرده و پس از ترجمه ، بنویسداین آیه در باره چه کسی نازل شده است ؟ 75/1 نمره
” انما ولیکم الله و رسوله ولی شما تنها خدا ورسول او
و الذین آمنوا . . . . . . . . . . .
الذین یقیمون الصلوه . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . و زکات می پردازند
و هم راکعون " در حالی که به رکوع رفته اند.
6- تبریک و تهنیت مردم به حضرت علی (ع) پس از پایان مراسم غدیر خم نشانه چیست؟ 1 نمره
7 – در مراسم دعوت خویشان به اسلام حضرت علی (ع) از جانب پیامبر (ص) چگونه معرفی شد؟ 1نمره
8 – از پیام های حدیث ثقلین دو مورد بنویسید . 1 نمره




درس 7 :
1- با توجه به آیه مبارکه به سوالات زیر پاسخ دهید:
" قد خلت من قبلکم سنن پیش از شما سنت هایی رخ داد
فسیروا فی الارض . . . . . . . . . . . .
فانظروا . . . .
کیف کان عاقبه المکذبین " که سرانجام تکذیب کنندگان چگونه بود؟

الف) ترجمه را کامل کنید . 75/0 نمره
ب) یکی از نتایج مطالعه ی تاریخ گذشتگان چیست؟ 5/0 نمره

2- از مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی پس از پیامبر اکرم 3 مورد را نام ببرید. 5/1 نمره
3- نگهداری حدیث به شیوه حفظ چند اشکال اساسی داشت؟ 2 مورد آن را بنویسد . 1 نمره
4- ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) چه مشکلات و مسائلی را به دنبال داشت؟ 5/1 نمره
5- پیدایش مسائل جدید با گسترش دنیای اسلام نیاز به وجود چه کسانی را بیشتر آشکار می کند؟ چرا ؟ 1 نمره
6- تحریف در اندیشه های اسلامی و جعل احادیث توسط چه کسانی و چگونه انجام می شد؟ 5/1 نمره
7- چگونه حکومت عدل نبوی به سلطنت قیصری و کسرایی تبدیل شد؟ 5/1 نمره
8- حکومت عدل نبوی را با حکومت بنی امیه و بنی عباس مقایسه کنید؟ 1 نمره
9- تفاوت های اساسی حکومت بنی امیه و بنی عباس با رهبری پیامبر (ص) چه بود؟ ( 3 مورد) 5/1 نمره


درس 8 :


1- با توجه به آیه مبارکه به سوالات زیر پاسخ دهید: 2 نمره
" اذ قال لهم اخوهم نوح وقتی که برادرشان نوح به آنان گفت:
الا تتقون . . . . . . . .
انی لکم رسول امین . . . . . . . . . . .
فاتقواالله و اطیعون " . . . . . . . .. .
الف)ترجمه آیه را بنویسید .

ب) با توجه به آیه حضرت نوح از مردم چه می خواهد؟
2- مسئولیت های سه گانه مقام امامت را نام ببرید. 5/1 نمره
3- تعلیم و تفسیر قرآن کریم که یکی از اقدامات مربوط به مرجعیت علمی است آن را توضیح دهید؟ 1 نمره
4- امامان چگونه مسئولیت حفظ سخنان وسیره پیامبر (ص) را انجام میدادند؟ شرح دهید. 1 نمره
5- کتاب . . . از مرحوم کلینی است . 25 / 0 نمره
6- کتاب " من لا یحضره الفقیه " از مرحوم . . . است. 25 / 0 نمره
7 – دو کتاب معروف شیخ طوسی را نام ببرید. 5/0 نمره
8 – کتاب . . . فراز هایی ازدعا های امام سجاد (ع )است. 25 / 0 نمره
9 – کتاب . . . بخش هایی از خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار حضرت علی (ع) است. 25 / 0 نمره
10 – ائمه اطهار (ع) کار تربیت شخصیت های اسلامی را چگونه انجام می دادند؟ 1 نمره
11- از اقدامات ائمه اطهار (ع) مربوط به مرجعیت علمی 3 مورد را نام ببرید. 5/1 نمره
12- امامان بزرگوار ما از چند جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند؟ توضیح دهید. 5/1 نمره
13 – ائمه بزرگوار ما برای بدست آوردن ولایت ظاهری از چه اصولی تبعیت می کردند؟ 2 نمره
14- آیا ائمه اطهار (ع) حاکمان زمان خود را تایید می کردند؟ یا نه ؟ توضیح دهید. 1 نمره
15 روش های متفاوت ائمه اطهار (ع) در زندگی سیاسی و اجتماعی چه چیزی را به ما می آموزد؟ 1 نمره
16- امامان بزرگوار ما عامل اصلی حکومت ها ی جبارا ن و ستمگران را چه می دانستند؟ چرا؟ 1 نمره
17 – چرا شیوه ی مبارزه ی امامان متناسب با شرایط خاص آن زمان بود؟ 5/1 نمره
18- چرا در زمان بعضی از امامان مسئله " تقیه" وجود داشت؟ 1 نمره




درس 9 :

1- وظایف امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش چه بود؟ 1 نمره
2- در زمان غیبت صغری امام عصر(عج) چگونه با مردم ارتباط داشتند ؟ 1 نمره
3- مفهوم این جمله را توضیح دهید. " غیبت در مقابل ظهور است نه حضور " 1 نمره
4- از دیدگاه امام علی (ع) کسانی که با امام دوازدهم بیعت می کنند چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟ (4مورد ذکر شود) 1 نمره
5- بخش اصلی رهبری امام معصوم مربوط به قلمرو .........است. . 5/0 نمره
6- علت اصلی غیبت امام (عج)را توضیح دهید. 5/1 نمره
7-خداوند با چه شرایطی اوضاع زندگی گروهها و ملت ها را تغییر میدهد ؟ با ذکر مثال توضیح دهید. 5/1 نمره

درس 10 :

1- تاریخ زندگی انسان ها صحنه ی مبارزه ی دایمی .......و . . . .بوده است. 5/0 نمره
2 - از نظر خداپرستان نتیجه ی مبارزه ی بین حق و باطل چه خواهد بود؟ 1 نمره
3- اعتقاد مسیحیان در باره ی موعود و منجی آخر الزمان را توضیح دهید . 1 نمره
4- عقیده ی مذهب شیعه در باره موعود و منجی آخر الزمان را توضیح دهید. 1 نمره
5- به اعتقاد جامعه شناسان پویایی جامعه شیعه در طول تاریخ به چه عواملی وابسته می باشد؟ 1 نمره
6- از مسئوولیت های منتظر چهار مورد را نام ببرید. 1 نمره
7- فواید معلوم بودن مشخصات و حضور امام عصر در جامعه را بنویسید. (3مورد) 5/1 نمره
8- با توجه به آیات زیر به سوالات پاسخ دهید :
" و نرید ان نمن علی الذین و می خواهیم منت نهیم بر کسانی که
و نجعلهم ائمه . . . . . . . . . .
و نجعلهم الوارثین " . . . . . . . . . . .
الف) ترجمه ی آیه را کامل کنید.
ب) در آیه فوق خداوند چه وعده ای به مستضعفان داده است؟ 5/1 نمره


درس 11 :

1- "تفقه" چیست؟ . 5/0 نمره
2- مرجعیت علمی در عصر غیبت در شکل . . . . ادامه می یابد. 5/0 نمره
3- حکومت اسلامی در چهار چوب . . . .استمرار پیدا می کند. 5/0 نمره
4- آنچه در انتخاب مرجع تقلید نقش اساسی دارد . . . . و. . . اوست. 5/0 نمره
5- مسئولیت های مربوط به امامت در دوران غیبت را نام ببرید. 75/0 نمره
6- درعصر غیبت وظایف مربوط به مرجعیت علمی وحکومت اسلامی توسط فقیهان با تقوی با تکیه بردو پشتوانه انجام می شودآن ها را بنویسید. 1 نمره
7- فقیه کیست؟ 1 نمره
8- تقلید در امور دینی چیست؟ 1 نمره
9- بنا به فرمان امام زمان (عج) در دوره ی غیبت چه کسی مرجعیت علمی و رهبری و ولایت ظاهری را بر عهده دارد؟ توضیح دهید. 2 نمره
10- شرایط فقیه شایسته ی پیروی و تقلید را بنویسید. 5/1 نمره


درس 12 :

1- مسئولیت اساسی افراد جامعه در حکومت اسلامی چیست؟ 1 نمره
2- از حقوق رهبر بر مردم از دیدگاه امام علی(ع) چهار مورد را بنویسید. 1 نمره
3- ولی فقیه در کشور ما چگونه انتخاب می شود؟ و مردم از چه طریقی در انتخاب ایشان دخالت دارند؟ 1 نمره
4- از" حقوق مردم بر رهبر" از دیدگاه امام علی(ع) چهار مورد را بنویسید. 1 نمره
5- چه تفاوتی میان انتخاب ولی فقیه و مرجع تقلید وجود دارد؟ توضیح دهید. 5/1 نمره
6- آ یا ولی فقیه و مرجع تقلید می تواند یکی باشد ؟ توضیح دهید 5/1 نمره
7- تفاوت میان نظام اسلامی و حکومت های دمکراتیک "مردم سالاری" را بنویسید . 5/1 نمره
8- چگونه تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت می تواند در زمینه سازی حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) تاثیر داشته باشد؟ 5/1 نمره


درس 13 :

1- انسان حقیقتی است با دو دسته از تمایلات ، آنها را نام ببرید . 5/0 نمره
2- انسان صاحب کرامت چه ویژگی هایی دارد؟ 5/0 نمره
3- ویژگی انسان کریم در حضور خداوند را با استفاده از مثالی بنویسید. 1 نمره
4- چرا نمی توان مسئولیت خطا و گناه خودرا تنها متوجه عوامل تحریک کننده ی بیرونی کرد؟ توضیح دهید. 1 نمره
5- با توجه به آیه مبارکه ِ زیر به سوالات پاسخ دهید :
"من کان یرید العزه . . . . . . . . .
فلله العزه جمیعا " . . . . . . . . . . .
الف) ترجمه آیه را بنویسید.
ب) خداوند چه کسی را سرچشمه ی عزت معرفی می کند؟ 25/1 نمره


درس 14:

1- زمینه های طبیعی تشکیل خانواده را نام ببرید. 1 نمره
2-آثار رابطه ی زن و مرد همراه مودت و رحمت را بنویسید. 1 نمره
3-عالیترین زمینه برای تشکیل خانواده را نام برده و توضیح دهید .5/ 1 نمره
4- چرا نیاز به آرامش و انس روحی با همسر برترین نیاز از نیاز های طبیعی تشکیل خانواده است ؟ 5/1 نمره
5- با توجه به آیه مبارکه ی زیر به سوالات پاسخ دهید : 75/1 نمره
"و من آیاته ان خلق لکم . . . . . . . .
من انفسکم ازواجا همسرانی از خودتان
لتسکنوا الیها تا با ایشان آرامش یابید
و جعل بینکم موده و رحمه . . . . . . . . . .
ان فی ذلک لایات همانا در آن نشانه هایی است.
لقوم یتفکرون . " . . . . . . . . . . .
الف) ترجمه آیه فوق را کامل کنید .
ب) آیه به کدامیک از زمینه های طبیعی تشکیل خانواده اشاره دارد؟


درس 15 :

1- حکم عقدی که به زور انجام گیرد . . . . . . . . ..است و . . . . . . . .ندارد. 5/0 نمره
2- چرا از نظر اسلام اذن پدر برای ازدواج دختر ضروری است؟ 1 نمره
3- چرا برای تشکیل خانواده داشتن قدرت انتخاب ، ارزشمند و در عین حال مسئولیت زا است؟ 1 نمره
4- چرا نباید بین بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج فاصله زیاد باشد؟ 1 نمره
5- جوانان در ازدواج با چه مشکلاتی روبرو هستند ؟ 4 مورد را بنویسید. 2 نمره
6- برای شناخت همسر آینده چه راه هایی متناسب با فرهنگ اسلامی پیشنهاد می شود ؟ توضیح دهید. 5/1 نمره


درس 16 :

1- مرد چه نقش هایی در خانواده دارد؟ 4 مورد نام ببرید . 1 نمره
2- چرا کلمه " مادر" در همه ی فرهنگ ها زیباترین کلمه است ؟ 1 نمره
3- تامین هزینه ی زندگی خانواده از نظر اسلام بر عهده چه کسی است ؟ توضیح دهید. 1 نمره
4- زن در خانواده چه وظایفی دارد؟ (3مورد) 75/0
5-برای انجام پیمان عقد و ازدواج رعایت چه شرایط اصلی لازم است؟ 1 نمره
6-پدر و مادر با همکاری یکدیگر چه برنامه هایی را باید برای رشد و تعالی خود و فرزندان تنظیم کنند ؟ (4 مورد) 1 نمره



پایان