دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

سواد رسانه ای چیست؟

سواد رسانه ای چیست؟


سواد رسانه ای

"مارشال مک لوهان " اولین بار درسال 1965 اصطلاح سواد رسانه ای را به کاربرد. او معتقد بود در دوره دهکده جهانی باید انسان ها به سواد جدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند. سواد رسانه ای مجموعه ای ازچشم اندازهاست که مابه طور فعالانه برای قرارگرفتن در معرض رسانه از آنها بهره برداری می کنیم تا معنای پیام هایی را که با آنها مواجه می شویم ،درک و تفسیر کنیم.

ما چشم اندازهای خود را با استفاده از ساختار دانش خود می سازیم ، برای ساختن ساختارهای دانش به ابزار و مواد اولیه نیازداریم. این ابزارها ،مهارت های ماست و ماده اولیه آن هم اطلاعات به دست آمده از رسانه ها و دنیای واقعی است. استفاده فعالانه بدان معنی است که ما از پیام ها آگاهیم و به طور آگاهانه با آنها در تعامل هستیم.

در بعضی از کشورها سواد رسانه ای به صورت رسمی از سوی نظام آموزش و پرورش نه فقط برای آگاهی و درک بهتر ، بلکه برای آزادی عمل انتقادی در برنامه مدارس گنجانده شده است. "پاتریشیا افدرهید"از اعضای موسسه آسپن در مقاله ای در سال 1989سواد رسانه ای را این طور تعریف می کند: توانایی  دست یابی ،تجزیه و تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات در اشکال مختلف اعم از مکتوب و غیر مکتوب.

با پیدایش و گسترش انقلاب تکنولوژیک در دهه 1980، جهان به مرحله ای گام نهاد که پهنه سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف دستخوش تغییرات اساسی و دامنه داری شد. این تغییرات بیشتر در امتداد حواس پنج گانه انسان و غلبه آنها بر عناصر زمان و مکان حادث شده و فرصت های مثال زدنی را فراروی توسعه ملت ها قرار داد. اما به موازات این فرصت ها وجود چالش ها و پیامد های ویران کننده حال و آینده زندگی افراد را تهدید می کند.

به راستی چه باید کرد؟

آیا با ابزارهای نظارت سنتی و وضع قوانین تنبیهی صرف یا ممنوع کردن ارتباطات موهن می توان از مردم (به طور عام) و کودکان و نوجوانان (به طور خاص) دفاع کرد، یا اینکه به کمک نرم افزار های الکترونیکی می توان به حذف یا ممانعت از انتشار پیام های زیان بخش همت گمارد؟ این جاست که سواد رسانه ای نقش خود را نشان می دهد .

" الیزابت تومان" در توصیف این موضوع می نویسد : سواد رسانه ای شم و استعدادی است که به بازشناسی اوضاع و احوالی منجر می شود که در پس تولیدات رسانه ای قرار دارند. موضوعاتی از جمله انگیزه ها ، ارزش ها، مالکیت و ثروت و همچنین آگاهی از چگونگی تاثیر این موضوعات در محتوای رسانه ها .

"مائورین بارون" مدیر بخش چند رسانه ای و عضو هیئت مدیره آموزش زبان انگلیسی مونترال ، سواد رسانه ای را جزء ، مولفه های با سوادی می پندارد و می نویسد :امروز افراد با سواد باید : 1-  توانایی رمز گشایی ، درک ، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رساته را داشته باشند. 2- بخوانند ، ارزیابی کنند و متن، تصویر و صدا ویا ترکیبی از این عناصر را بیافرینند.

اندیشمندان ژاپنی نیز با الگو برداری از کشور کانادا ، تعاریف مختلفی ارائه کرده اند." میدوری سوزوکی" سواد رسانه ای را چنین تعریف می کند: سواد رسانه ای ابزاری برای توانمند ساختن شهروندان در دسترسی به رسانه ها  و انجام تحلیل انتقادی و ارزیابی رسانه ها در بافت اجتماعی، ، برقراری اشکال متعدد ارتباط به شکل های مختلف و ایجاد موضعی انتقادی است.

" سین میزوسوکی" از کارشناسان برجسته: سواد رسانه ای را توانمندی های چند گانه ای توصیف می کند که به کمک آن مردم ، اطلاعات را از طریق رسانه ها دریافت و به طور انتقادی تفسیرکرده و افکار، عقاید و توانمندی خویش برای طراحی ذهنی رسانه ها باز تولید می کنند.

اما براساس تعریفی که از سواد رسانه ای در ایران ارائه شده است: "سواد رسانه ای سوادی است که مخاطب به مدد آن ، می آموزد که در شرایط انبوه شدن پیام ،چگونه پیام های مورد نیاز را جست و جو کند و اهداف پیام را تشخیص دهد.

دکتر محسنیان راد می گوید: سواد رسانه ای سوادی است که در حالت انبوه شدن پیام ها در سپهر ارتباطی مخاطب قرار می گیرد؛ اینکه مخاطب چگونه به آسانی پیام های مورد نیاز خود را پیدا کند، به عبارتی توانایی تشخیص پیام هاست  و این که مخاطب بداند رسانه های مورد نظر، کدام پیام را با هدف خبررسانی منتشرمی کنند یا قصد پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) دارند.

دکتر معتمد نژاد هم سواد رسانه ای را نوعی درک متکی بر مهارت می داند که می توان بر اساس آن انواع رسانه ها را از یکدیگر تمیز داد و انواع تولیدات رسانه ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد . یعنی محصول نهایی یک رسانه را تشخیص داد و این که آیا محتوا، رابطه ای با عدالت اجتماعی دارد یا خیر؟

یونس شکر خواه سواد رسانه ای را قدرت درک نحوه کار رسانه ها و معنا سازی در آنها بیان می کند.

از مجموع آنچه گفته شده می توان نتیجه گرفت که سواد رسانه ای : مجموعه مهارت هایی است که به مخاطب امکان می دهد تا علاوه بر تشخیص درستی و خلق انواع پیام های ارتباطی به بازشناسی مالکیت ،ثروت ،انگیزه ها و ارزش های نهفته در پیام ها دست یابد و با رویکردی انتقادی به تنظیم رژیم مصرف انواع پیام های ارتباطی بپردازد.

سواد رسانه ای از چهار حیطه شناختی ، حسی، اخلاقی و زیبایی شناسی تکوین یافته است – این حیطه چهارگانه در پیوستاری تعاملی به هم وابسته اند.

اصول سواد رسانه ای همان مفاهیم کلیدی هستند که مورد توجه راهبرد سازان ،سیاست گذاران و برنامه ریزان هر کشورقرار می گیرند.حتی آموزش دهندگان رسانه ای، آموزش خود را بر اساس مفاهیم سواد رسانه ای بنا می کنند که به چند مورد اشاره   می کنیم. 

سازه ای بودن رسانه ها: این مفهوم بیانگر این است که رسانه ها با دقت ماهرانه ای به ارائه برداشت هایی می پردازند تا عوامل معینی را انعکاس دهند. سخن قدیمی که می گوید  " دوربین هرگز دروغ نمی گوید" حاکی از شیوه شرطی شدن ما برای پذیرش رابطه میان واقعیت و نمایش واقعیت به وسیله رسانه هاست . در روزگار واقعیت مجازی و شبیه سازی های کامپیوتری،دیدن، عین باور کردن نیست. رسانه ها دنیایی را به ما نشان می دهندکه هر چند حقیقی به نظر می رسد ، اما معمولاً ما به ازای خارجی ندارد. یادگیری تشخیص واقعیت از بازتاب واقعیت در این مفهوم مستتر است.

بازسازی واقعیت به وسیله رسانه ها: میان شیوه ارائه وقایع به وسیله رسانه ها با شیوه درک مخاطبان رسانه ها رابطه معنا داری وجود دارد. هنگامی که ما از فرد، موسسه ،موضوع ،شخص یا مکان ارائه شده در رسانه درک مستقیم و عینی نداشته باشیم،رسانه ها ، واسطه این درک خواهند بود. این یعنی رسانه ها با بهره گیری از نداشتن سواد رسانه ای ما ،واقعیت را آن گونه که می خواهند باز سازی می کنند از این رو حجم زیادی از ادراک ما را به وجود می آورند.

مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از طریق رسانه ها دریافت می کنند: تعامل اغلب مخاطبان بر اساس فاکتورهای فردی است. این فاکتورها عبارتند از: نیازها و اشتیاق های شخصی، خوشی ها و سختی های روزمره ،نگرش های نژادی و جنسیتی ،پیشینه ی خانوادگی و فرهنگی و.... یعنی مخاطب بر اساس انگیزه و ریشه های روان شناختی و اجتماعی از میان رسانه ها و پیام های مختلف،  انتخاب خود را انجام می دهد.این ریشه ها زاویه ی دید مخاطب را ترسیم می کند. درک آنچه تلوزیون و رسانه های دیگر تعلیم میدهند، نکته محوری در سواد رسانه ای است.

 ضرورت آموزش سواد رسانه ای:

"باری دونکان" عضو انجمن سواد رسانه ای کانادا ، سواد رسانه ای را پاسخی به حل مشکلات ناشی از رسانه ها معرفی  می کند. به عقیده وی این پروژه باید به عنوان بخشی از واکنش های آموزش مدارس در برابر خشونت و سایر آسیب های رسانه ای در نظر گرفته شود."دونکان "در ضرورت این آموزش ، دلایل زیر را بر می شمرد:

1-  رسانه ها در حیات فرهنگی و سیاسی ما تسلط دارند.

2- تقریباً همه اطلاعات،به جز مواردی که آنها را به طور مستقیم تجزیه می کنیم ،رسانه ای شده هستند.

3- رسانه ها قادر به خلق مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی هستند.

4- رسانه ها بدون فعال کردن "خود آگاه" بر ذهن ماتاثیر می گذارند.

5- سواد رسانه ای می تواند مصرف رسانه ای را برای ما لذت بخش کند و رابطه انفعالی را به رابطه فعال تبدیل کنند.

" دن بلیک" هنگامی که در کارگاه آموزشی خود درباره سواد رسانه ای فعالیت می کرد، دلایل زیر را در ضرورت سواد رسانه ای بیان کرده است:

1-  ما در یک محیط میانجی شده و با واسطه زندگی می کنیم.

2-  سواد رسانه ای بر تفکر انتقادی تاکید می ورزد.

3-  سواد رسانه ای بخشی از حیات یک شهروند فرهیخته و تحصیل کرده است.

4- سواد رسانه ای مشارکت فعال را در یک محیط اشباع شده رسانه ای ترویج می دهد.

5-  ما به کمک آموزش رسانه ای فعالیت های ارتباطی را درک می کنیم.

 دلایل دیگری نیز وجود دارند که فقط همراه با سایر دلایل می توانند از ضرورت آموزش سواد رسانه ای تصویر به نسبت کامل تری را ارائه دهند. این دلایل می توانند بر مبنای دیدگاه های زیبایی شناسی،شهروندی و نیز حمایتی ارائه شوند. اما علت مطالعه رسانه ها خود بیانگر ضرورت آموزش سوادرسانه ای است.

برنامه ریزی آموزشی سواد رسانه ای در ژاپن بر خلاف کانادا (که به وسیله یک نهاد غیر دولتی انجام می پذیرد) به عهده  وزارت مدیریت عمومی ، امور داخله،پست و مخابرات است. در ژاپن نیز به امید یافتن جایگاهی مناسب برای سواد رسانه ای در نظام آموزش و پرورش تلاش هایی انجام شده است.

الگوهای آموزش سواد رسانه ای – چه الگوی کانادایی وچه الگوهای دیگر- دنیای رسانه ها را به یک رویکرد تحقیقی تشویق می کند. رویکردی که استفاده از آن در هر الگوی آموزشی دیگر اجتناب ناپذیر بوده و شامل سه پایه است:

پایه اول: افزایش آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه ای (یا به عبارت دیگر ،تعیین دقیق و بهداشتی میزان مصرف مخاطب از تلویزیون،ویدئو،بازی های الکترونیکی ،فیلم ها واشکال مختلف رسانه های چاپی.)

پایه دوم: آموزش مهارت های تماشای انتقادی است .یعنی آنچه می بینیم یا می خوانیم در چه کادری قرار داده شده است؟ چگونه رسانه ها به مفهوم عینیت بخشیده اند؟ و چه موردی احتمالاًبیرون کادر قرار گرفته اند؟

پایه سوم: فرا سوی ( دوردست) چارچوب برنامه رسانه ها است و پیام ها را به طور عمیق بررسی می کند.این پایه به تجزیه و تحلیل اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی معطوف است (مسائلی فراتر از کادر مورد تماشا را شامل می شود) 

این مدل در انگلستان به وسیله " ادی دیک" و بر اساس چارچوب انتقادی ، طراحی و توسعه یافته و بعدها عده ای دیگر آن را اصلاح کرده اند.این مدل می تواند الگوی خوبی برای آموزش در ایران به شمار آید.

این مدل سه حوزه گسترده دارد که به کمک آنها می توان پرسش هایی راطرح کرد که در فهم انتقادی دانش آموزان موثر باشند.

1- متن : متن یک تولید رسانه ای است .از این رو متن یک برنامه تلوزیونی ،کتاب،پوستر،و غیره می تواند تولید رسانه ای محسوب شود.

2- مخاطب:کسی که متن رسانه را دریافت می کند خواه آن متن،خواندن یک کتاب باشد یا دیدن فیلمی در سینما،مخاطب محسوب می شود.

3- تولید : هر آنچه در ساخت یک متن رسانه ای به کار می رود،تولید نام دارد.

موانع سواد رسانه ای :

1-  نبود زیر ساخت های لازم ارتباطی والدین نسبت به فرزندان

2-  نبود انعطاف حقوقی در وضع قوانین رقابتی و نظارت ایجابی در حوزه رسانه ای ایران

3-  بی توجهی سیاست گذاران و برنانه ریزان در اختصاص ردیف بودجه ای به آموزش سواد رسانه ای

4-  فقر دانش اطلاعاتی و ارتباطی والدین نسبت به فرزندان

 راهکارها:

 1- انجام تحقیقات و مطالعات تطبیقی برای ارائه الگوی مطلوب و ممکن

2- وارد کردن سواد رسانه ای در نظام آموزشی کشور

3- ایفای نقش دیده بانی و نظارت دائمی بر توسعه سواد رسانه ای

4- اختصاص ردیف های بودجه ای به آموزش سواد رسانه ای در قوانین بودجه

5- تهیه و تنظیم کتب درسی مناسب و برنامه های دیداری- شنیداری قابل دسترس

6- به کار گیری مشاورین خبره و متخصص در امور سواد رسانه ای

7- تشکیل ،راه اندازی و تشکل غیر دولتی سواد رسانه ای متشکل از معلمان مدارس، اساتید و پژوهشگران دانشگاهی و همچنین کارگزاران و دست اندر کاران صنعت رسانه ای کشور

8- نظارت والدین بر برنامه های تلویزیونی مورد توجه کودکان ( مثال: محدود کردن تماشای برنامه های خشونت بار و غیره)

روابط عمومی و سواد رسانه ای - با تلخیص و ویرایش

خبر از خبرگزاری صدای معلم - اجتماعی - ۳ ماه پیش
مشاهده‌ی این خبر در خبرگزاری صدای معلم
درمجموع باید گفت، اینترنت و فضای مجازی، جمعی از همه رسانه‌هاست و در آن هم پیام کتبی و صوتی و شفاهی تولید می‌شود و هم محتوای تبلیغی و ایدئولوژیک در آن وجود خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۳۱۵۱
به گزارش گرداب ما جهان را از طریق حواسی که داریم می‌شناسیم. درواقع، حواس ما ابزاری برای شناخت جهان هستند و بدون آنها هیچ علم و شناختی از دنیای پیرامون ما حاصل نمی‌شود. به‌علاوه انسان موجودی است که یکی از ویژگی‌هایش ابزارسازی است. انسان‌ها ابزار را می‌سازند تا با آن سختی‌های زندگی را آسان کنند. می توان گفت یکی از تفاوت‌های اصلی بشر با سایر موجودات و یکی از عوامل مهم پیشرفت انسان، توانایی او در ساخت ابزار است. توجه کنید که ساخت ابزار نیز بدون شناخت طبیعت ممکن نیست. ابزار در طول تاریخ نقش مهمی در پیدایش تمدن‌ها و اعتلای انسان‌ها داشته‌اند. برای نمونه اختراع چرخ، نقش مهمی در حمل‌ونقل داشت و جابجایی اجرام سنگین را آسان کرد؛ یا پارو درنوردیدن دریا را برای انسان‌ها فراهم ساخت. با همین مثال‌های کوچک متوجه می‌شوید ساخت ابزارها چه نقش اساسی و مهمی داشته‌اند.

مثال جالبی وجود دارد که اهمیت ابزار را برای ما روشن می‌سازد. اختراعی به ظاهر ساده که نقش مهمی در تحولات تاریخی داشته‌ است: قطب‌نما. این وسیله کمک کرد تا انسان‌ها مسیرها را راحت پیدا کنند که تحولات سیاسی گسترده‌ای را دامن زد. بنابراین، هر ابزار کارکرد مشخصی دارد و برای کار خاصی مناسب است. 



ویژگی های خاص معماری فضای مجازیمعماری فضای مجازی چگونه است؟/ نگاهی به معماری و ویژگی های خاص فضای مجازی


رسانه‌ها در امتداد حواس

مارشال مک‌لوهان، وسایل ارتباطی را در امتداد حواس انسان می‌داند. یعنی اگر قرار بود حس شنوایی در انسان گسترش پیدا کند و خارج از وجود انسان نیز ادامه داشته باشد، رادیو اختراع می‌شد که البته این اتفاق نیز افتاد! همه رسانه‌ها و ابزار ارتباطی که به وجود آمد، یکی از حواس انسان را درگیر خود می‌کند. برخی از این رسانه‌ها تک‌حسی است و با یک حس انسان سروکار دارد مانند کتاب و مطبوعات؛ برخی دیگر از ابزار ارتباطی چندحسی هستند و با چند حس ما سروکار دارند مانند تلویزیون و سینما.

ویژگی های خاص معماری فضای مجازیمعماری فضای مجازی چگونه است؟/ نگاهی به معماری و ویژگی های خاص فضای مجازی

اینکه هر کدام از این ابزارها با کدام حواس ما درگیر است اقتضائات خاصی را برای هر رسانه به دنبال می‌آورد. به عبارت بهتر، هر کدام از انواع رسانه معماری خاص خود را دارد که هم رسانه‌چی‌ها و هم مردم باید با آن آشنا باشند.


اینترنت؛ تجمیع مزایای رقبا

همانگونه که گفته شد، برخی از ابزار ارتباطی با چند حس انسان سروکار دارد. اما اینترنت و فضای مجازی، تقریبا همه حواس انسان را درگیر خود می‌کند و هر چیزی از صوت، متن، تصویر ثابت و تصویر متحرک در آن وجود دارد. مخاطب می‌تواند با یک جستجوی ساده محتوای خود را در هر قالبی پیدا کند. از این رو اینترنت و فضای مجازی ماهیتی چند رسانه‌ای دارد. این محیط جدید، به‌دلیل دارابودن این شرایط، مثل همه رسانه‌های دیگر معماری خاص خود را دارد. درواقع، جهان واقعی تحت شرایطی خاص در جهان مجازی بازتعریف و معماری می‌شود.


ویژگی های خاص معماری فضای مجازیمعماری فضای مجازی چگونه است؟/ نگاهی به معماری و ویژگی های خاص فضای مجازی


معماری خاص فضای مجازی

در ادامه برخی از ویژگی‌های خاص فضای مجازی و اینترنت (که ناشی از معماری خاص این فضای چندرسانه‌ای است) را بر می‌شمریم:

1. تبدیل مکان به فضا: فضای مجازی، مفهوم مکان را دگرگون ساخته است. مکان، محیطی است محدود و فیزیکی. امروز با وجود اینترنت دیگر مکان فیزیکی وجود ندارد. برای مثال اگر ما برای انجام امور مالیاتی به ساختمانی مشخص می‌رویم، در دنیای مجازی می‌توانیم همان کار را از طریق اتصال به اینترنت انجام دهیم.

2. ارتباط فرامحلی: تا قبل از اینترنت ارتباط افراد محدود به محله و منطقه خود می‌شد. حتی تلویزیون تنها بعدی از جهان را برای انسان پدیدار می‌ساخت. اما اینترنت و فضای مجازی توانایی سیر و گذار انسان را از محلی به محل دیگر ممکن ساخته است به‌نحوی که انسان می‌تواند در لحظه‌ چند محل متفاوت را زیر نظر داشته باشد. درحقیقت، فضای مجازی مکان و زمان را درنوردیده است.

3. مخاطب گزینشگر و کنشگر: برخلاف سایر مدیوم‌های ارتباطی، در فضای مجازی انسان می‌تواند خود دست به تولید محتوا بزند. این امکان در مدیومی مانند تلویزیون ممکن نیست؛ عموم برنامه‌ها از پیش ضبط‌شده هستند و مخاطب برابر آنها صرفا یک تماشاگر منفعل به شمار می آیند. همچنین فضای مجازی، دنیای اطلاعات است و همه رقم اطلاعات در همه سطحی در آن یافت می‌شود. مخاطب در این فضا می‌تواند خود به عنوان گزینشگر اطلاعات عمل کند و اطلاعاتی را که به آنها نیاز دارد انتخاب کند.

4. تغییر در مفهوم قدرت: قدرت اجتماعی چیست؟ قدرت اجتماعی توانایی مردمی است که از طریق آن خواست جمعی به مسئولان تحمیل می‌شود. در گذشته اگر برای اثرگذاری در دنیای سیاست لازم بود تا راهپیمایی‌های خیابانی صورت گیرد، امروزه این راهپیمایی‌ها در اینترنت صورت می‌گیرد. ملموس‌ترین حالت این ویژگی در کمپین‌هاست؛ نمونه نزدیک آن طراحی لباس کاروان المپیک ایران در ریو! حجم انتقادات و طنزهایی که به وجود آمد خواست عمومی را به مسئولان برای طراحی بهتر و دقیق‌تر گوشزد کرد.

5. ماهیت شبکه‌ای: شبکه مجموعه‌ای از افراد است که با هم در ارتباطند. تا قبل از اینترنت، شبکه افراد، محدود به فضای مشترک بود اما اینترنت ماهیت شبکه‌ای متفاوتی را در اختیار کاربران قرار داد به‌نحوی که بدون نیاز به هیچ فضای مشترکی حتی انسان می‌تواند با اقوام و ملیت‌های مختلف ارتباط بگیرد.


ویژگی های خاص معماری فضای مجازیمعماری فضای مجازی چگونه است؟/ نگاهی به معماری و ویژگی های خاص فضای مجازی

درمجموع باید گفت، اینترنت و فضای مجازی، جمعی از همه رسانه‌هاست و در آن هم پیام کتبی و صوتی و شفاهی تولید می‌شود و هم محتوای تبلیغی و ایدئولوژیک در آن وجود خواهد داشت. بی‌تردید در دنیایی که با محدودیت منابع روبه‌روست ایجاد دنیایی موازی دنیای واقعی به نام فضای مجازی می‌تواند در صرفه‌جویی در منابع طبیعی یاری‌دهنده باشد؛ اما به همین میزان، افرادی که در این دنیا هستند نیز ماهیت مجازی دارند و این به خودی‌خود می‌تواند برای کاربران خطراتی را داشته باشد هم در زندگی واقعی و هم در زندگی مجازی. شناخت معماری خاص اینترنت از این رو مهم است که به ما کمک می‌کند تا با شناخت دقیق از محیطی که در آن کنشگری می‌کنیم استفاده از این فضا را بهینه کنیم و آسیب‌های آن را کاهش دهیم.


فضای مجازی با ایجاد امکان دسترسی به منابع، تسهیل ارتباطات، خارج کردن بعد فضا و زمان از محدودیت ها توانسته است شرایط متفاوتی و راحت تری را برای اجرای ایده ها نسبت به جهان فیزیکی و حقیقی فراهم کند.
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۱۴۴۵
گروه فرهنگ و جامعه گرداب؛ امکانات گسترده ای که بواسطه فضای مجازی فراهم آمده موجب تسهیل ارتباطات و دسترسی های افراد به منابع مختلف مادی و معنوی شده است. از این رو کارشناسان، فضای مجازی را عاملی برای کاهش فقر و نابرابری های موجود در مناسبات جهان می دانند. امروزه امکانات موجود در فضای مجازی به حدی است که کارشناسان علم ارتباطات از آن به عنوان جهان دومی یاد می کنند که به موازات جهان حقیقی شکل گرفته است و بسیاری از امکانات موجود در فضای حقیقی را با هزینه های پایین تر و سهولت دسترسی بالاتر فراهم آورده است.

فضای مجازی چه ویژگی هایی دارد و رابطه بین ذهنیت و عمل در آن چگونه است؟

فضای مجازی چه مشخصه هایی دارد که توانسته این امکانات وسیع را فراهم آورد؟

متفکرین حوزه ارتباطات برای پاسخ به این پرسش، به چند مشخصه عمده جهان مجازی اشاره می کنند:

اولین مشخصه مهم جهان مجازی "بی مکانی" در فضای مجازی است؛ به این معنی که هر فردی در هر جایی که باشد، با دسترسی به فضای مجازی می تواند از امکانات گسترده آن استفاده کند. فضای مجازی موجب ادغام فرآیندهای مربوط به جوامع جهانی و محلی شده است. این مسئله باعث شده است تا کاربران بتوانند از فضای مجازی چه در سطح جهانی و چه در سطح محلی برای ایجاد ارتباط و انتشار خلاقیت استفاده کنند. با لحاظ کردن این ویژگی ها، در ادامه تلاش می شود به فرآیند ایده پردازی تا عمل در فضای مجازی و همچنین تفاوت آن با جهان فیزیکی اشاره گردد.

دومین مشخصه فضای مجازی از بین رفتن مفهوم زمان است. زمان منعکس کننده طول مدت انجام یک کار است که امکان سنجش را برای انجام "یک واحد کار" به ما می دهد. زمان کمیتی است که همه امور و حتی همه کیفیت ها با آن سنجیده می شود و به عنوان بعد چهارم جهان فیزیکی از آن یاد می شود.

در طول تاریخ بشریت ترکیب زمان و مکان همیشه ایجاد کننده ظرفیت ها و محدودیت هایی برای بشر بوده است. مسئله ای که منجر به جبر جغرافیایی برای متفکرین، دانشمندان و مخترعین شده است و تاثیر بسزایی در به ثمر نشستن ایده ها و اجرای آنها داشته است.

تفکر یک امر فرازمان و فرامکان است که محدود به جغرافیا نیست. از طرفی در بستر فضای مجازی با گذشتن از دیوار مکان، به امکاناتی دورتر از نظر فیزیکی دسترسی پیدا شود. به این ویژگی فضای مجازی، غیر مرکزی بودن می گویند که می تواند منجر به ایجاد انعطاف در فضای جغرافیایی شود و امکان ایجاد بهره وری در فضاهای دور افتاده را فراهم آورد.

به بیان دیگر باید گفت که به هر میزان افراد در معرض جریان های اطلاعاتی قرار گیرند امکان بروز ظرفیت های خود را بیشتر می یابند.

در فضای مجازی جریان گذشته، حال و آینده در یک زمان قابل دسترسی است. در مجموع به این پدیده اصطلاحاً جریان رهیده از استبداد زمان و مکان می گوید.


فضای مجازی چه ویژگی هایی دارد و رابطه بین ذهنیت و عمل در آن چگونه است؟

فرآیند ایده پردازی تا عمل در فضای مجازی و تفاوت آن با جهان فیزیکی

تخیل، فرآیندی است که ارتباطی مستقیم با ایده پردازی دارد. به عبارتی، هر قدر که قدرت تخیل بیشتر باشد، پتانسیل ایده پردازی افراد نیز بالاتر می رود.

مسئله ای که در فرآیند ایده پردازی به عنوان عامل محدود کننده تلقی می شود، پیدا کردن راهکاری برای انطباق تصویر ذهنی ایده پرداز با واقعیات فیزیکی و موانع مادی است. بنابراین رساندن ایده به واقعیت در جهان حقیقی به عواملی چون تمکن مالی، شرایط محیطی، دسترسی به امکانات، شرایط زمانی و ... وابستگی شدید دارد و عوامل مختلف و متعددی می بایست در یک تقاطع به هم افزایی برسند تا امکان تبدیل ایده به واقعیت فراهم گردد.

فضای مجازی ادامه جهان ذهن و در واقع محصول تبدیل امر ذهنی به امر مجازی و امر تخیلی به امر واقعی است.

یعنی فاصله ذهنیت تا عمل در فضای مجازی، صرفاً به توانایی های فرد و قدرت درک او از چگونگی اجرای ایده در بستر فضای مجازی بستگی دارد و تأثیر عوامل محدود کننده فیزیکی در حداقل میزان ممکن اعمال می شود. فضای مجازی به علت دیجیتال بودن و به دلیل اینکه بر خلاف فضای حقیقی که آنالوگ و محدود به قواعد طبیعت است، تابع جهان محاسبات است و قواعد ریاضی در آن حکم فرماست. این مسئله موجب می شود که قابلیت اجرای ایده ها، در یک فضای نامتناهی بوجود آید.


فضای مجازی چه ویژگی هایی دارد و رابطه بین ذهنیت و عمل در آن چگونه است؟


برای فهم این مسئله نیاز است تا به یک مورد در زمینه تبدیل ایده پردازی به عمل در بستر فضای مجازی توجه کنیم.

در فرآیند اجرای ایده در فضای مجازی، همکاران یک ایده بدون هیچ گونه هزینه اضافه ای، و فارغ از مفهوم فیزیکی مکان، می توانند در فضای مجازی اجتماع کنند و هماهنگی های لازم را برای اجرای ایده به انجام برسانند. به عبارت دیگر همان مسئله بی مکان بودن فضای مجازی منجر به تشکیل گعده ها و جمع های مجازی برای اجرای ایده می شود.

از طرفی نیز بی زمان بودن فضای مجازی موجب می شود که بررسی سابقه ایده و اقدامات و تجربیات مشابه آن در گذشته، جایگاه و اجرای آن در زمان حال و روند های موثر بر ایده در آینده به راحتی و سهولت انجام گیرد.

به علاوه فضای مجازی قابلیت "هوشمند بودن" دارد؛ یعنی ایده پرداز برای اجرای ایده خود می تواند بخشی از انجام فرآیند را بر عهده نرم افزارها و ربات های موجود در فضای مجازی بگذارد و به عبارتی در آن، بخشی از فعالیت های انسانی بر عهده ماشین ها و ربات ها گذاشته می شود. این مسئله نه تنها موجب کاهش هزینه اجرای ایده می گردد بلکه منجر به دقیق تر شدن فرآیند آن و همچنین جلوگیری از خطای انسانی می شود.

بر این اساس فضای مجازی با ایجاد امکان دسترسی به منابع، تسهیل ارتباطات، خارج کردن بعد فضا و زمان از محدودیت ها توانسته است شرایط متفاوتی را برای اجرای ایده ها نسبت به جهان فیزیکی و حقیقی فراهم کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد