دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

لابی با آل‌سعود از طریق وهابیون در تعارض آشکار با عزت ملت ایران است

نامه سرگشاده سلیمی‌نمین خطاب به رئیس‌جمهور:
جناب آقای دکتر روحانی، مایل بودم این نامه را نیز به صورت خصوصی تقدیم دارم اما، از آنجا که نامه های قبلی بی پاسخ ماند و حتی اعلام وصول نیز نشد ناگزیر و بر خلاف میل آن را سرگشاده عرضه می کنم.
به گزارش مشرق، متن نامه سرگشاده  عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خطاب به رئیس جمهور درباره اظهارارات حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور به شرح ذیل است: 

جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری
با سلام و عرض خسته نباشید ، مایل بودم این نامه را نیز به صورت خصوصی تقدیم دارم اما، از انجا که نامه های قبلی بی پاسخ ماند و حتی اعلام وصول نیز نشد ناگزیر و بر خلاف میل آن را سرگشاده عرضه می کنم.


جهت اطلاع، دستیار ویژه حضرت عالی در مصاحبه ای عنوان داشته است: "اهل سنت ایران می توانند در لابی سیاسی با عربستان موثر باشند." ( روزنامه ایران ، 7/6/95 ، ص 2)
در ارتباط با اظهارات این دستیار ویژه در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی بیان نکاتی را ضروری میبینم :


1- سعودی ها در چند سال اخیر برای خارج نمودن صهیونیست ها از بحران ، ماهیت واقعی خود را آشکار نموده اند و با تمام توان در کنار آنان علیه جهان اسلام عمل می کنند تا شاید بتوانند موج بیداری اسلامی را سرکوب یا منحرف سازند. سهم ایران در این میان جسارت پلیس سعودی به نوجوانان زائر،خاموشی مظلومانه بیش از پانصد زائر در منی ، گسیل داشتن نیروهای تکفیری برای ماموریت های ایذایی به داخل ایران، محروم نمودن ایرانیان از حضور در مراسم حج تمتع، کمک به انگلیس و آمریکا در فعال سازی منافقین و ... بوده است. در ارتکاب این اعمال غیر انسانی نه نشانی از ندامت، نه پوزش خواهی و نه پرداخت غرامتی را شاهد بوده ایم؛ بنابراین ارائه پیشنهاد علنی برای پیشقدم شدن به منظور لابی با سعود یها آیا موضع عزت است یا ذلت؟


2- مراد دستیار ویژه حضرت عالی از اهل سنت ایران چه کسانی اند؟ زیرا افرادی می توانند در مقام لابی گری با سعودی ها بر آیند که مقبولیتی نزد آنان داشته باشند. اگر پیشنهاد دهنده محترم کمترین شناختی از عزیزان اهل سنت در کردستان، ترکمن صحرا و ... داشت، بر این واقعیت واقف می شد که اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت ایران از وهابیت به عنوان فرقه ای دست ساخته دشمنان جهان اسلام (همچون بهائیت) برائت می جویند و از آن ابراز تنفر علنی می کنند. لذا اهل سنتی که ما می شناسیم نمی توانند نقشی در این زمینه ایفا نمایند. الا قلیلی که از تبلیغات وهابیت تاثیر گرفته و با سعودی ها ارتباط غیر آشکار دارند. طبعا این جماعت قادر به نقش آفرینی در چهارچوب پیشنهاد عرضه شده خواهند بود. بنابراین آیا ارائه چنین رهنمودهایی جز رسمیت دادن به این ارتباط و ارتقا جایگاه دارندگان آن خواهد بود؟


3- هرچند جناب عالی همچنین سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور عاقل تراز آنید که به چنین مشاوره هایی اعتنا نمایید. اما جای این سوال به طور جدی مطرح است که چنین دستیار ویژه ای که اظهارات و مواضع پر مسئله اش مانند آنچه در مورد عراق بر زبان راند و آن چه امروز مطرح ساخته که هم موجب تحقیر است و هم انحراف، اصولا به چه کار می آید؟


4- وادی ای که دستیار ویژه محترم در آستانه انتخابات در آن گام نهاده اند چندان جدید نیست بلکه برخی نیروهای هم مسلک ایشان در گذشته با چشمداشت به رای انتخاباتی، چنین خطاهای فاحشی را مرتکب شده اند. اما جامعه از شما به عنوان رئیس جمهوری انتظار دارد که به دستیاران خود اجازه ندهید با هر انگیزه ای عزت آنان را پایمال کنند.همچنین به عنوان به عنوان یک روحانی نمی پسندند منتسبان به جناب عالی به متمایلان به فرقه های پر مسئله به ظاهر دینی پر و بال دهند.


5- جناب آقای روحانی! در این شرایط که سعودی ها از هیچ دنائت و خباثتی دریغ نمی ورزند حتی اگر دستیار ویژه شما پیشنهاد توسل به یک قدرت منطقه ای برای لابی گری با این جماعت حاکم شده بر عربستان را می داد، در تعارض آشکار با عزت ملت ایران عمل کرده بود تا چه رسد به این رهنمود بدیع! بنابراین انتظار می‌رود به جای تشر زدن به وزیر محترم ارشاد، دستیار ویژه را مورد عتاب قرار دهید و وی را به رعایت شئونات ملت ایران اعم از شیعه و سنی دعوت نمایید.
در خاتمه ضمن پوزش از صراحت بیان، امیدوارم عنایت جناب عالی موجب شود که در چند ماه باقی مانده به انتخابات برخی صاحب منصبان برای حفظ موقعیت خویش بر هر شیوه ای متوسل نشوند.
توفیق روزافزون حضرت عالی را در راه خدمت به ملت شریف ایران از خداوند مننان خواهانم.
منبع: تسنیم

اینفوگرافیک/ «شجره ملعونه»

سایت اینفونگاره به مناسبت پیام رهبر انقلاب اسلامی فرارسیدن به حجاج اینفوگرافیکی را طراحی و منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن موسم حج ابراهیمی، پیام مهمی خطاب به برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان صادر نمودند. این پیام، امسال در حالی منتشر می‌شود که با کارشکنی‌های حکّام سعودی، هیچ زائر ایرانی در مراسم حج بیت‌الله الحرام حضور ندارد.

اینفوگرافیک/ «شجره ملعونه»

برای مشاهده اینفوگرافیک در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام ولی امر مسلمین جهان به کنگره عظیم حج

پیام ولی امر مسلمین جهان به کنگره عظیم حج:
قریب یک سال از حوادث مُدهش منا میگذرد که در آن، چند هزار نفر در روز عید و در لباس احرام، مظلومانه جان باختند؛ اندکی پیش از آن در مسجدالحرام نیز جمعی به خاک و خون کشیده شدند. حکّام سعودی در هر دو حادثه مقصّرند.
به گزارش مشرق، در آستانه ایام حج، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت‌الله الحرام، حج ابراهیمی را مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین‌المللی خواندند و با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، خطاب به دولتها و ملتهای اسلامی تأکید کردند: جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله‌ی حج بکنند.
 
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

وَ الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ وَ صَحبِهِ المُنتَجَبین وَ مَن تَبِعَهُم بِاِحسانٍ اِلی یَومِ الدّین.

برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان!

موسم حج برای مسلمانان، موسم افتخار و شُکوه در چشم خلایق، و موسم نورانیّت دل و خشوع و ابتهال (۱) در برابر خالق است. حج، فریضه‌ای قدسی و دنیوی و خدایی و مردمی است. از سویی فرمان «فَاذکُرُوا اللّهَ کَذِکرِکُم ءابآءَکُم اَو اَشَدَّ ذِکرًا» (۲) و «وَ اذکُرُوا اللّهَ فی اَیّامٍ مَعدوداتٍ» (۳) و از سویی خطابِ «اَلَّذی جَعَلناهُ لِلنّاسِ سَوآءَنِ العاکِفُ فیهِ وَالباد» (۴) ابعاد بی‌انتها و متفاوت آن را روشن میسازد.

در این فریضه‌ی بی‌نظیر، امنیّت زمان و مکان همچون نشانه‌ای آشکار و ستاره‌ای درخشان، دل انسانها را آرامش میبخشد و حج‌گزار را از محاصره‌ی عوامل ناامنی که از سوی ستمگران سلطه‌گر، همواره آحاد بشر را تهدید کرده است بیرون میکشد و لذّت ایمنی را در دوره‌ای معیّن به او میچشاند.

حجّ ابراهیمی که اسلام به مسلمانان هدیه کرده است، مظهر عزّت و معنویّت و وحدت و شُکوه است؛ عظمت امّت اسلامی و اتّکاء آنان به قدرت لایزال الهی را به رخ بدخواهان و دشمنان میکِشد و فاصله‌ی آنان را با منجلاب فساد و حقارت و استضعافی که زورگویان و قلدران بین‌المللی بر جوامع بشری تحمیل میکنند، برجسته میسازد. حجّ اسلامی و توحیدی، مظهر «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» (۵) است؛ جایگاه برائت از مشرکان و الفت و وحدت با مؤمنان است.

آنان که حج را به یک سفر زیارتی ـ سیاحتی فروکاسته و دشمنی و کینه‌ی خود با ملّت مؤمن و انقلابی ایران را در زیر عنوان «سیاسی کردن حج» پنهان ساخته‌اند، شیطانهایی خُرد و حقیرند که از به خطر افتادنِ مطامع شیطان بزرگ، آمریکا، به خود میلرزند. حکّام سعودی که امسال صدّ عن سبیل‌اللّه و المسجد الحرام کرده (۶) و راه حجّاج غیور و مؤمن ایرانی به خانه‌ِی محبوب را بسته‌اند، گمراهانی روسیاهند که بقای خود بر اریکه‌ی قدرت ظالمانه را در دفاع از مستکبران جهانی و هم‌پیمانی با صهیونیسم و آمریکا و تلاش برای برآوردن خواسته‌ی آنان میدانند و در این راه از هیچ خیانتی روی‌گردان نیستند.

اکنون قریب یک سال از حوادث مُدهش (۷) منا میگذرد که در آن، چند هزار نفر در روز عید و در لباس احرام، در زیر آفتاب و با لب تشنه، مظلومانه جان باختند؛ اندکی پیش از آن در مسجدالحرام نیز جمعی در حال عبادت و در طواف و نماز به خاک و خون کشیده شدند. حکّام سعودی در هر دو حادثه مقصّرند؛ این چیزی است که همه‌ی حاضران و ناظران و تحلیلگران فنّی بر آن اتّفاقِ‌نظر دارند؛ و گمانِ عمدی بودن حادثه نیز از سوی برخی صاحب‌نظران مطرح شد. تعلّل و کوتاهی در نجات مجروحان نیمه‌جانی که جان شیفته و دل مشتاق آنان در عید قربان با زبان ذاکر و ترنّم آیات الهی همراه بود، نیز قطعی و مسلّم است. مردان قسیّ‌القلب و جنایت‌کار سعودی آنان را با جان‌باختگان، در کانتینرهای دربسته محبوس ساختند و به جای درمان و کمک یا حتّی رساندن آب به لبان تشنه‌ی آنان، آنها را به شهادت رساندند. چند هزار خانواده از کشورهای گوناگون عزیزان خود را از دست دادند و ملّتهای آنان داغدار شدند. از جمهوری اسلامی نزدیک به پانصد نفر در میان شهدا بودند. دل خانواده‌ها همچنان مجروح و داغدار است و ملّت همچنان غمگین و خشمگین است.

حکّام سعودی به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضائیِ مقصّران مستقیمِ این حادثه‌ی هولناک، با نهایت بی‌شرمی و وقاحت، حتّی از تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی نیز سر باز زدند؛ به جای ایستادن در جایگاه متّهم، در جایگاه مدّعی ایستادند و دشمنیِ دیرین خود با جمهوری اسلامی و با هر پرچم برافراشته‌ی اسلام در مقابله با کفر و استکبار را با خباثت و سَبُک‌سریِ بیشتر آشکار ساختند.

بوقهای تبلیغاتی آنان اعم از سیاستمدارانی که رفتار آنان در برابر صهیونیست‌ها و آمریکا ننگ جهان اسلام است، تا مفتیان ناپرهیزکار و حرام‌خواری که آشکارا برخلافِ کتاب و سنّت فتوا میدهند، تا پادوهای مطبوعاتی که حتّی وجدان حرفه‌ای هم مانع دروغ‌سازی و دروغ‌گویی آنان نیست، تلاش بیهوده میکنند که جمهوری اسلامی را در محروم‌سازی حجّاج ایرانی از حجّ امسال، متّهم نشان دهند. حکّام فتنه‌انگیزی که با تشکیل و تجهیز گروه‌های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگهای داخلی و قتل و جرح بی‌گناهان کرده‌اند و یمن و عراق و شام و لیبی و برخی دیگر از کشورها را به خون آغشته‌اند؛ سیاست‌بازانِ از خدا بی‌خبری که دست دوستی به رژیم اشغالگر صهیونیست داده و چشم بر رنج و مصیبت جانکاه فلسطینیان بسته‌اند و دامنه‌ی ظلم و خیانت خود را تا شهر و روستای بحرین گسترده‌اند؛ حاکمان بی‌دین و بی‌وجدانی که فاجعه‌ی بزرگ منا را پدید آورده و با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کرده‌اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دَم میزنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب (۸) کرده‌اند، متّهم میکنند. آنان مصداق کامل بیان روشنگر قرآن کریمند که فرمود: وَ اِذا تَوَلّیٰ سَعیٰ فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ وَ النَّسلَ وَ اللّهُ لا یُحِبُّ الفَساد * وَ اِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ اَخَذَتهُ العِزَّةُ بِالاِثمِ فَحَسبُه‌و جَهَنَّمُ وَ لَبِئسَ المِهاد». (۹)

 امسال نیز بنا بر گزارشها، علاوه بر صدّ (۱۰) حجّاج ایرانی و برخی ملّتهای دیگر، حجّاج دیگر کشورها را در محدوده‌ی کنترل‌های نامعهود (۱۱) با کمک دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داده و خانه‌ی امن الهی را برای همه ناامن کرده‌اند. جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتّاک و بی‌ایمان و وابسته و مادّی آنان را بدرستی درک کنند؛ باید به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند؛ باید به‌خاطر رفتار ظالمانه‌ی آنان با ضیوف (۱۲) الرّحمان، فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله‌ی حج بکنند. کوتاهی در این وظیفه، آینده‌ی امّت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد ساخت.

برادران و خواهران مسلمان! امسال جای حجّاج مشتاق و بااخلاص ایرانی در مراسم حج خالی است، ولی آنان با قلبهای خود حاضر و در کنار حاجیان از سراسر جهان و نگران حال آنان هستند، و دعا میکنند که شجره‌ی ملعونه‌ی طواغیت نتوانند گزندی به آنان برسانند. برادران و خواهران ایرانیِ خود را در دعاها و عبادتها و مناجاتهای خود یاد کنید و برای رفع گرفتاری‌ها از جوامع اسلامی و کوتاه شدن دست مستکبران و صهیونیست‌ها و سرسپردگان آنها از امّت اسلامی دعا کنید.

اینجانب یاد شهدای منا و مسجدالحرام در سال گذشته و شهدای مکّه در سال ۶۶ (۱۳) را گرامی میدارم و از خدای عزّوجلّ برای آنان طلب مغفرت و رحمت و علوّ درجات میکنم و با سلام به حضرت بقیّةالله اعظم (روحی له الفداء) دعای مستجاب آن بزرگوار را برای اعتلای امّت اسلامی و نجات مسلمانان از فتنه و شرّ دشمنان طلب مینمایم.

و باللّه التّوفیق و علیه التُّکلان
سیّدعلی خامنه‌ای
آخر ذی‌القعده ۱۴۳۷
۱۲/ شهریور ماه/۹۵

 

۱. تضرّع

۲. سوره‌ی بقره، بخشی از آیه‌ی ۲۰۰؛ «...همان‌گونه که پدران خود را به یاد می‌آورید، یا با یادکردنی  بیشتر، خدا را به یاد آورید...»

۳. سوره‌ی بقره، بخشی از آیه‌ی ۲۰۳؛ « و خدا را در روزهای معیّن یاد کنید...»

۴. سوره‌ی حج، بخشی از آیه‌ی ۲۵؛ «...که آن را برای مردم، اعم از مقیم در آنجا و بادیه‌نشین، یکسان قرار دادیم...»

۵. سوره‌ی فتح، بخشی از آیه‌ی ۲۹؛ «...برکافران سختگیر و با همدیگر مهربان...»

۶. بازداشتن از راه خدا و مسجد الحرام

۷. هراس انگیز

۸. باعث شدن، موجب شدن

۹. سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۲۰۵ و۲۰۶؛ « و چون برگردد [یا ریاستی یابد] کوشش میکند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهکاری را دوست ندارد. چون به او گفته شود «از خدا پروا کن»، نخوت او را به گناه کشاند. پس جهنّم برای او بس است، و چه بد بستری است.»

۱۰. بازداشتن، مانع شدن

۱۱. غیر متداول، غیر معمول

۱۲. میهمانان

۱۳. فاجعه‌ی جمعه‌ی خونین مکّه، نمونه‌ای دیگر از خصومتهای آمریکا است که در روز ۹ مرداد ۱۳۶۶ (۶ ذی‌الحجّه ۱۴۰۷ ق) در موسم حج و پس از مراسم برائت از شرک و مشرکین، توسّط حکّام رژیم آل‌سعود روی داد و ضمن هتک حرمت آن حرم امن الهی، نزدیک به چهارصد ایرانی و غیرایرانی - که اکثراً زنان بودند – به شهادت رسیدند و چندین برابر این تعداد نیز مجروح شدند.

 

در پیام مقام معظم رهبری به فاجعه منا و نقش حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان سعودی در شکل‌گیری این فاجعه‌ بزرگ اشاره شده است. حاکمانی که با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کردند.
به گزارش مشرق، پیام مهمی که رهبرمعظم انقلاب دیروز در آستانه ایام حج خطاب به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت‌الله الحرام، صادر فرمودند، حائز نکات بسیار با اهمیتی بود؛ بخش اعظم پیام مزبور پیرامون حکام فتنه‌انگیز سعودی و افشای  واقعیت هتّاک و بی‌ایمان و وابسته و مادّی آنان بود.

در این پیام نغز و قاطع، به فاجعه منا و نقش حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان سعودی در شکل‌گیری این فاجعه‌ بزرگ اشاره شده است. حاکمانی که با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کردند.

در بخشی از پیام معظم‌له آمده بود:«حکّام سعودی به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضائیِ مقصّران مستقیمِ این حادثه‌ی هولناک، با نهایت بی‌شرمی و وقاحت، حتّی از تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی نیز سر باز زدند؛ به جای ایستادن در جایگاه متّهم، در جایگاه مدّعی ایستادند و دشمنیِ دیرین خود با جمهوری اسلامی و با هر پرچم برافراشته‌ی اسلام در مقابله با کفر و استکبار را با خباثت و سَبُک‌سریِ بیشتر آشکار ساختند».

پیام دیروز رهبرمعظم انقلاب اسلامی، بلافاصله با استقبال مسلمانان سراسر جهان مواجه شد؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی با به راه انداختن موج توییتری #الشجرة_ملعونه، لبیک خود را به پیام ولی امر مسلمین جهان نشان دادند.

اما پیش‌تر نیز بویژه در همان روزهای نخستین پس از وقوع فاجعه منا، مقام معظم رهبری موضعگیری‌های قاطعی را در باب، خباثت‌ها و سَبُک‌سَری‌های سعودی‌ها اتخاذ فرموده بودند.

عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود

معظم‌له در بخشی از بیانات شان در روز هشتم مهر سال گذشته در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، فرمودند: اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتن‌داری کردیم. در قضایای متعدّدی خویشتن‌داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی‌ها بازتر است، توانایی‌های ما، امکانات ما از خیلی‌ها بیشتر است؛ میدانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه‌ای حریف نمیشوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما میتوانیم عکس‌العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.

این بیانات صریح، قاطع و پرصلابت مقام معظم رهبری به قدری نافذ و تاثیرگذار بود که بنا به گفته امیرعبداللهیان معاون وقت عربی آفریقای وزارت امور خارجه و همچنین اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، پس از انتشار این بیانات در رسانه‌ها، نوع رفتار و گفتار مسئولان و مقامات سعودی تغییر محسوسی پیدا کرد و سعودی ها با بیان اینکه دستور از بالا صادر شده، در پیگیری امور مربوط به زائران جان باخته، مفقود و مجروح ایرانی سرعت عمل به خرج دادند.

ضرورت پذیرش مسئولیت فاجعه منا از سوی سعودی‌ها

رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجم مهرماه سال گذشته نیز در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سخنانی با اشاره به فاجعه بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان بجای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حادثه تلخ منا و تبدیل شدن عید قربان به عزای امت اسلامی را یادآور شدند و افزودند: انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می کند.

رهبر انقلاب، فرافکنی حکام عربستان و سر باز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه را نادرست و اقدامی عقیم و بی اثر خواندند و گفتند: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و جان باختن بیش از هزار نفر در این حادثه مسئله کوچکی نیست، بنابراین جهان اسلام باید برای این مسئله فکری کند.

ایشان همچنین تأکید کردند: این قضیه فراموش نخواهد شد و ملتها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد و سعودیها نیز باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند.
منبع: میزان

آسیب شناسی و فرق انحرافی

آسیب شناسی و فرق انحرافی
 
 
 
نگاهی به پیشینه فرقه های انحرافی درباره اعتقاد به مهدی موعود علیه السلام
ظهور آخرین منجی عالم بشریت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، یکی از بارزترین و بدیهی ترین مسایل اسلامی و مورد تایید تمامی مسلمانان بویژه شیعیان است و تمامی فرق اسلامی این آیات و روایات و مفاد آنها را به گونه ای درکتابهای حدیثی و کلامی و تفسیری و احیانا رجالی و تاریخی خود متعرض شده و درباره آن به شکلهای مختلف سخن گفته اند
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
استفاده سیاسی از امام زمان (عج)
استفاده سیاسی از امام زمان (عج) امام زمان(عج) خط قرمز ماست و نباید از وجود مقدسش برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده شود.
ما باید نسبت به مسئله امام زمان(عج) و بحث انتظار حساس باشیم و باعث شویم که اعتقادات مردم روز به روز نسبت به ان مسئله بیشتر شود.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
جریان شناسی انجمن حجتیه
جریان شناسی انجمن حجتیه انجمن حجتیه را برخی ساخته دست استعمار می‌دانند و برخی دیگر، آن را برآیند توطئه استعمار در آفرینش بهائیت دانسته‌اند. هنگامی که مردم ایران درگیر مبارزه با ظلم شاه بودند، اعضای این انجمن، وقتشان را صرف راهنمایی بهائیان می‌کردند و خودشان را از جریان انقلاب دور نگاه می‌داشتند ...
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه
بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه بازخوانی تاریخ اسلام نشان می دهد که در طول چهارده قرن گذشته اکثر ضرباتی که متوجه مسلمانان گشته است از کج فهمیهای بخشی از مسلمانان بوده است. از جنگ احد تا حوادث پس از رحلت رسول اکرم (صلوات ا... علیه) ماجرای خوارج، شهادت حضرت امام حسین (علیه السلام) و غربت معصومین همه مسائلی است که مسلمین مسبب اصلی تحمیل آن بر جامعه اسلامی بوده اند و...
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
محکمات و متشابهات در روایات مهدى موعود(ع)
محکمات و متشابهات در روایات مهدى موعود(ع) اگر بناست امام زمان (ع) را معرفى کنیم و از امام زمان (ع) بگوییم، اولاً باید از مسلمات و محکمات چیزهایى که در روایات هست و اطمینان بخش است استفاده کنیم و ثانیاً محکمات و مسلمات را هم به گونه‌‌اى بیان کنیم که از بیان و تبیین ما یک وقت سوء برداشت نشود.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
فتنه‌های آخرالزمان
فتنه‌های آخرالزمان حضرت علی(ع) از آغازین ایام حیات، در محضر رسول خدا(ص) بود و از دریای علم ایشان خوشه برمی‌چید.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
عرفان های نوظهور (1)
عرفان های نوظهور (1) در این سلسله مقاله سعی می کنیم در ابتدا از جنبه های مختلف و به طور کلی به عرفان های نوظهور و کاذب نگاهی بیندازیم.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
عرفان های نوظهور (2)
عرفان های نوظهور (2) عرفان تقریبا همیشه با بشر بوده است. هر انسانی که به شکلی نمی خواهد ذهنش محدود به ماده شود و جهان را فقط مادی ببیند وهمچنین صرفا نمی خواهد جهان را عقلانی تحلیل کند و در عین حال هم این موارد را نفی نمی کند،
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
عرفان های نوظهور (3)
عرفان های نوظهور (3) منظور ما از دین در کلمه عرفان دینی و غیردینی، دین در گویش متألهان در ادیان بزرگ جهان است وگرنه فرقه‌های معنویت‌گرای جدید را هم در اصطلاح جامعه‌شناسان، جنبش‌های نوپدید دینی می‌نامند.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
عرفان های نوظهور (4)
عرفان های نوظهور (4) همه عرفان¬ های دینی را لزوماً نمی ¬توان عرفان حقیقی دانست؛ زیرا ممکن است یک دین، دست خوش تحریف یا جعل شده باشد و تصویری غیر واقعی از منبع و منشأ هستی، خدای متعال، ارائه دهد. ..
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
عرفان های نوظهور (5)
عرفان های نوظهور (5) این عرفان ها می توانند تقسیم بندی های مختلفی داشته باشند و نمی توان با همه آنها به یک گونه برخورد کرد، اینها هر کدام یک معنا و موضع دارند باید اینها را تفکیک کرد.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
عرفان به سمت کیهان یا به سمت خدا (1)
عرفان به سمت کیهان یا به سمت خدا (1) این پژوهش به بررسی مبانی واصول عرفان کیهانی می پردازد. و با تطبیق آن با مبانی اسلام و عرفان اسلامی نکات مثبت و منفی آن را مورد ارزیابی قرار می دهد.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
نقد عرفان کیهانی (2) بخش عمومی ، اساسنامه
نقد عرفان کیهانی (2) بخش عمومی ، اساسنامه
در این قسمت به بررسی بخش دوم کتاب عرفان کیهانی نوشته محمد علی طاهری می‌پردازیم تا تناقضات این نوع از عرفان التقاطی را بیشتر متوجه شویم. در این بخش از کتاب ایشان به ارائه اساسنامه این عرفان و اصول حاکم بر آن پرداخته است
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
بذرهای مرگ
بذرهای مرگ از فرزندان اسرائیل بپرس که ایشان را چه آیات روشنی دادیم؛ هر کس که نعمتی را که خدا به او عنایت کرده است، دگرگون سازد، بداند که عقوبت او سخت است
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
دجّال شناسی و راه کارهای عملی دجّال ستیزی
دجّال شناسی و راه کارهای عملی دجّال ستیزی ما در این تحقیق برآنیم که یکی از دشمنان مهدی موعود(عج) که فساد و فتنه‌ی او سراسر عالم را فرا می‌گیرد، را بشناسیم. این دشمن که همان دجّال نام دارد، در روایات شیعه از نشانه‌های ظهور از آن یاد شده است
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
مدعیان دروغین
مدعیان دروغین مدعیان دروغین، کارشان تا آنجا پیش رفته که دیگر یک پسر جوان 18 ساله هم ادعا می کند با امام زمان (عج)در ارتباط است. این پسر که چندی پیش دستگیر شد، ادعا می کرد که می تواند برای افراد، قرار ملاقات بگذارد تا آنها امام زمان (عج) را ببینند!
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
بررسی و تحلیل عرفان کیهانی (3)
بررسی و تحلیل عرفان کیهانی (3)
هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد، مستقیماً از خدا درخواست می کند ( فاستقیموا الیه )، فصلت، 6، ولی جواب درخواست از طریق شبکه شعور کیهانی ( یدالله ، روح القدس ، جبرئیل ) پاسخ داده خواهد شد.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
بن لادن و ادعاى مهدویت
بن لادن و ادعاى مهدویت بر اندیشمندان به ویژه ساکنان شرق اسلامى پوشیده نیست که غرب استعمارى طى یکى دو قرن اخیر همواره جهت سلطه بر سرزمین هاى اسلامى سعى در فرقه سازى و فرمایش نیروهاى مسلمین داشته است تا با ایجاد اختلاف زمینه هاى بیشترى را براى سلطه خود فراهم سازد.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
پیشگویی امام زمان(علیه السلام) در مورد مدعیان دروغین
پیشگویی امام زمان(علیه السلام) در مورد مدعیان دروغین پیشگویی امام زمان (علیه السلام) : از فرازهای مهم توقیعی از امام عصر (علیه السلام) ، خطاب به جناب علی بن محمد سیمری ، مساله ی خبردادن از ظهور مدعیان دروغین است.
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
2012، دروغ هزاره‌ها؛ حکومت جهانی بنی‌اسرائیل
2012، دروغ هزاره‌ها؛ حکومت جهانی بنی‌اسرائیل اگرچه موضوع «آپوکالیپس» و آخرالزّمان، در تاریخ سینمای غرب و هالیوود به عنوان مضمونی جذَاب و پرکشش شناخته شده است، امَا بروز بسیاری از بحران‌های طبیعی، اقتصادی و ... طیّ سه، چهار دهة اخیر، این موضوع و همة آنچه که قبل از ظهور منجی موعود بشر را تهدید می‌کند، تبدیل به سوژة ثابت و تقریباً شاه بیت قصیدة بلند سینمای رؤیاساز هالیوود شده است..
        
جزییات مطلب...
 
 

 
 
متمهدیان و مدعیان مهدویت
متمهدیان و مدعیان مهدویت نوشتار حاضر در واکاوی و شناخت یکی از جدی ترین آسیبها و آفتهای تنیده شده با فرهنگ مهدویت، یعنی فرقه ها و مدعیان دروغین مهدویت، تقدیم شما می شود.
        
جزییات مطلب...
 
 

معرفی برخی شبکه های اجتماعی پاک +دانلود پاورپوینت

 معرفی برخی شبکه های اجتماعی پاک +دانلود پاورپوینت   

شبکه ­های اجتماعی، برنامه ­ها و ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فلسفه، تفکر، ایدئولوژی و اهداف خاصی جهت ساخت، سفارش داده شده ­اند. این برنامه­ ها هم از جهت نوع روابط و ساز و کار حاکم بر آن و هم از جهت جذب کاربران و انتشار پیام­های مد نظر تابع ایدئولوژی و اهداف صاحبان هر کدام از برنامه ­ها می باشند...

ندای اصفهان- زهرا آصالح (فعال فرهنگی)/

فضای مجازی یکی از عرصه­ های جنگ نرم، نفوذ و شبیخون فرهنگی است. بازی­های رایانه ای، سایت­های اینترنتی، نرم افزارهای کاربردی و… از جمله بسترهایی هستند که در فضای مجازی از اهمیت بسزایی برخوردارند.

با توجه به تاثیرگذاری شبکه­ های اجتماعی بر اندیشه، احساس و رفتار مخاطبان و استحاله فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … کاربران بر آن شدیم ضمن بررسی اجمالی انواع و ماهیت این بستر، نگاهی کلی به علل محبوبیت شبکه­ های به اصطلاح اجتماعی و برخی از مهمترین رویکردهای این شبکه­ ها بیاندازیم. همچنین به معرفی برخی از شبکه های مفید خواهیم پرداخت. شما می توانید جهت استفاده بهتر پاورپوینت این مقاله را نیز از اینجا دانلود کنید.

***

این شبکه ها، نسخه ی پیشنهادی کشورهای غربی برای جوامع خودشان هستند که روابط خانوادگی در آنان اهمیتی ندارد و افراد به دلیل سلطه فردگرایی در تنهایی به سر می برند و استفاده از آن با همان کاربرد در کشور ما ایران، ضربه ای مهلک بر پیکره ی این کانون است که بی اعتمادی، خیانت، سردی روابط، انحراف و ابتذال اخلاقی، ترویج سبک زندگی غربی، ارزش یافتن نیازهای کاذب، شکسته شدن حریم خصوصی افراد و سوء استفاده از آنها، اعتیاد به آنها و پرخاشگری افراد را در پی دارد.

«مایکل آیزنشتاد» کارشناس نظامی آمریکا در گزارشی منتشر کرده است: دشمنان ایران بیشتر از توپخانه، سلاح و چیزهایی از این دست، به گسترش ارزش های فرهنگی ای که باعث فساد اخلاقی می شوند احتیاج دارند. فشار تحریم ها باید با ابزار نظامی و اطلاع رسانی و قدرت نرم تکمیل شود.

شبکه های اجتماعی

انواع شبکه­ های اجتماعی

– شبکه ­های اجتماعی متن محور: فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و … .

– شبکه ­های اجتماعی فیلم محور: یوتیوب، دیلی موشن، واین و … .

– شبکه­ های اجتماعی عکس محور: اینستاگرام، فلیکر، پینترست و … .

– شبکه­ های اجتماعی موضوع محور: لینکداین، کلاس میت، فوتولوگ و … .

– شبکه ­های اجتماعی مخاطب محور: نی نی فیس، امپرس و … .

– شبکه­ های اجتماعی چند رسانه ­ای (مولتی مدیا): تلگرام، تانگو، وایبر، واتس­اپ، لاین، کوکو، چت ­آن، بی­ تالک و … .

– شبکه های اجتماعی کسب و کار: لینکد این، ایکسینگ، کونکتس

– شبکه های اجتماعی کتاب: شل فاری، گود ریدز

ماهیت شبکه ­های اجتماعی

منظور از ماهیت شبکه­ های اجتماعی، عبارت است از قابلیت ­های ذاتی این شبکه ­ها که به آن اشاره می­ شود:

– امکان برقراری ارتباط با هر یک از اعضا (صرف نظر از سن، جنسیت، دین، ملیت، افکار و عقاید، سوابق، ویژگی­ های شخصیتی و خانوادگی و …)؛

– امکان ارسال هر نوع محتوا به سایر کاربران (هر تصویر، متن، فیلم و یا فایل با هر موضوعی)؛

– امکان محدودیت نوعی از روابط، که بسته به اهداف و کارویژه ­ی هر شبکه توسط مدیریت شبکه اعمال می شود. مثلا در شبکه اجتماعی پینترست Pinterest در صورتی که واژه­ ای جنسی را جستجو کنید، پیامی مبنی بر ناسازگار بودن این واژه با سیاست حاکم بر شبکه، برای کاربر ارسال می­ کند. همچنین برنامه واتس اپ، جهت نیل به اهداف خود (جمع آوری و مانیتورینگ اطلاعات اقوام، دوستان، همکاران و نزدیکان کاربران) برای انتشار پورنوگرافی محدودیت هایی را اعمال می­کند.

– نبود محدودیت در دفعات و تعداد محتوای ارسالی (در برخی از این شبکه­ ها می توان محتواهایی تا حجم یک گیگ برای سایر کاربران ارسال کرد)

– عدم رعایت حقوق و مسئولیت­ های متقابل اشخاص و در نتیجه عدم تطابق قوانین حاکم بر این شبکه­ ها با فرهنگ اسلامی-ایرانی و قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت قوانین برخی کشورها مانند آمریکا و چین (ارتباط نامحرمان بدون هیچ محدودیتی، تبادل فایل­ های مبتذل و مستهجن، پخش شایعه و تهمت به مسئولان نظام)

– نبود محدودیت مکانی در برقراری ارتباط

– نبود محدودیت زمانی در برقراری ارتباط

– امکان حضور افراد با هویت جعلی یا اصلی

– ارتباط صوتی، تصویری و متنی با کاربران (مخصوص شبکه ­های اجتماعی چند رسانه­ ای)

– مبتنی بر سیستم عامل های آمریکایی – صهیونیستی (ویندوز، اندروید، آی­او­اس، مک) هیچ نظارتی (حق حذف و تغییر حتی یک عکس هم از سوی مراجع ذی صلاح کشور در این شبکه ­ها وجود ندارد) از جانب دستگاه­ های اجرایی، قضایی و قانون گذار بر آنچه در این شبکه ­های می­ گذرد وجود ندارد. (کاربران این شبکه­ ها بدون کوچکترین دغدغه ­ای نسبت به تبعات عملکردشان در این شبکه­ ها، فعالیت می­ کنند)

معرفی تعدادی از شبکه های اجتماعی:

 فیس بوک: جولیان آسانگ (مؤسس سایت ویکی لیکس) از این شبکه به عنوان یک ابزار جاسوسی برای آمریکا یاد می کند.

از آنجا که فیس بوک برای غرب منافعی دارد بنابراین برای ما تهدید به شمار می رود:

– امکان پخش شایعه در مواقع خطیر، همچون در ساعات نزدیک به جنگ، سقوط مناطق، تسلیم شدن نیروها و…

– ترویج احساسات قوم گرایانه بالاخص در حوزه ترک ها و کردها

– پخش و توزیع بیانیه های سیاسی جهت دعوت به اعتراض، اعتصاب و..

– ترویج بی بند وباری و فحشا

– تماس مستقیم با فعالین سیاسی علیه نظام و کشور از طریق دوستی و مکاتبه

– ترویج احساسات دین ستیزانه و…

گوگل پلاس: گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی نیست بلکه یک شبکه عنکبوتی برای جمع آوری اطلاعات شخصی مردم است.

یوتیوب و توییتر: از ابزارهای رسانه ای سرویس های جاسوسی و امنیتی آمریکا در خلال فتنه ی سال ۱۳۸۸ بودند که با مدیریت فیلم های ارسالی و ایجاد موج های رسانه ای کاذب، سعی در همراهی با آشوب گران داشتند (به عنوان سلاح های جدید اسرائیل در جنگ با حماس)

وایبر: در حقیقت وایبر یک شرکت صهیونیستی است که در زمینه ارائه ی خدمات پیام کوتاه و صوتی از طریق اینترنت فعال بوده و مدعی است ۳۰۰ میلیون کاربر ثبت نام شده دارد.

واتس آپ و تلگرام: یکی از مشکلات اصلی شبکه های اجتماعی موبایلی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران این است که، لیست مخاطبان تلفن همراه فرد در سرور آنها آپلود می شود و واتس آپ و تلگرام می توانند بفهمند چه کسی از میان مخاطبان به وسیله آن در دسترس است.

شبکه های اجتماعی

آسیب های شبکه های اجتماعی

آسیب های سیاسی –امنیتی: آمریکا با کمترین هزینه می تواند هم نظرسنجی خوبی از جوامع داشته باشد هم اینکه جهت جریان افکار عمومی را رصد کند.

آسیب های فرهنگی: با توجه به اینکه فرهنگ مهمترین جلوه ی یک تمدن به شمار می رود و حاصل دستاورد چند هزار ساله برای یک قوم و یا ملت خاص است، شبکه های اجتماعی با ابزار قدرت نرم و بدون هیچگونه لشگرکشی و یا کاربرد ابزار سخت، فرهنگ های بشری را نشانه رفته اند. در این شبکه ها دو محور اصلی جامعه یعنی اخلاق و اعتقادات هدف قرار گرفته اند.

تلاش سایت های مستهجن کم اثر کردن، منفعل کردن و از بین بردن “نفس لوامه” یا “وجدان” است.

آسیب های خانوادگی: حضور در این شبکه ها باعث کاهش ارتباط رودررو و فیزیکی انسان ها (کمتر به دیدار یکدیگر می روند و کمتر با اعضای خانواده صحبت می کنند)، موجب عدم پایبندی به ازدواج، طلاق و از هم پاشیدگی خانواده می شود.

آسیب های روانی- رفتاری شامل: اعتیاد به شبکه های مجازی– افسردگی و انزوای اجتماعی و اختلال های جنسی و روابط نابهنجار

تفرد گرایی: که یک جوان تفردگرا هیچ گاه زیر بار مسئولیت نمی رود و حضور در یک زندگی جمعی را نمی تواند بپذیرد و بالا رفتن سن ازدواج نیز به دلیل تفردگرا بودن جوانان می باشد.

واکنش کشورهای دیگر در مقابل شبکه های اجتماعی

 عمده دلایل فیلترکردن اینترنت در کشورهای مختلف:

الف) مسائل سیاسی: در کشور کانادا به ویژه پس از واقعه ی ۱۱ سپتامبر / کشور فرانسه در بحث نظارتی با تصویب قانون LSQ / کشور فرانسه برای مسائل تروریستی / در کشور آلمان مسدودسازی محتوای سیاسی به وفور دیده می شود. مثلا کاربران نمی توانند به محتوای مقالات و نوشته هایی که به نفی هلوکاست می پردازند دسترسی داشته باشند / در کشور عربستان سعودی و تایلند بر روی مسائل سیاسی فیلتر دارند.

ب) مسائل اجتماعی: کشور آمریکا با انتصاب قانونی تحت عنوان “لایحه ی میهن پرستی” کلیه اطلاعات مربوط به کاربران اینترنتی را حتی برای تحقیقات غیر رسمی جمع آوری کند / کشور فرانسه در مسئله نژادپرستی / کشور چین به مواردی مانند خشونت پلیس و درگیری های سیاسی حساس است و فیلترینگ را اعمال می کند / کشور اردن بر روی روزنامه ها و مجلات فیلتر دارد / در کشور هندوستان موارد مورد فیلتر شامل افترا و اتهام، شرط بندی، نژادپرستی و..

ج) مسائل امنیتی: در کشور آمریکا با استفاده از سانسور افزار/ کشور فرانسه با تصویب قانون Hadopi به ارایه دهندگان خدمات اینترنتی اجازه می دهد کابرانی که به صورت غیر قانونی، محتوای دارای حق کپی رایت را از اینترنت دانلود می کنند، از دسترسی به اینترنت محروم سازند / در کشور ایتالیا فیلترینگ بر شبکه های تلویزیونی (با وجودیکه کشوری تقریبا آزاد شناخته شده است) / در کشور هندوستان نیز فیلتر بر موارد تروریسم است.

د) مسائل اخلاقی: در کشور آمریکا با تصویب قانون “نزاکت ارتباطات” فیلتر و مسدود ساختن محتویات غیر اخلاقی را مجاز دانسته است و ایجاد قفل والدین / نخستین فیلترینگ در هواپیمای بوئینگ مدل۲۰۰-۷۶۷ به اجرا در آمده است، به این دلیل که برخی از مسافران در مدت پرواز با ورود به اینترنت از تارنماهای غیراخلاقی استفاده می کردند/ کشور انگلیس بر روی مسئله پورنوگرافی کودکان / در کشور استرالیا با جلوگیری از دسترسی افراد به محتوای هرزه نگاری کودکان / عربستان سعودی تارنماهای غیر اخلاقی را بیش از هرچیز دیگر فیلتر می کند / در امارات اگر در تارنما مطالب یا تصاویر ضد دولتی یا همجنس گرا و یا مغایر با لیست سانسور دولت باشد رد می شود / در کشور هندوستان فیلتر بر سوء استفاده از کودکان است / در کشور کره جنوبی شرکت های فراهم کننده اینترنت ملزم به مسدودسازی دسترسی به سایت های غیر اخلاقی و تهدید کننده امنیت ملی هستند.

معرفی برخی شبکه های اجتماعی پاک

شیعه چت (Shia Chat)

از بزرگترین و قدیمی ترین اجتماعات شیعیان در شبکه اینترنت است. افراد زیادی به وسیله این شبکه به مذهب شیعه گرایش پیدا کرده اند.

مدینه (MADINA)

این وب سایت از آنجا به وجود آمد که فیس بوک چهار صفحه ی بسیار معروف اسلامی را از سایت خود حذف کرد و مسلمانان از فیس بوک خارج شده و به مدینه پیوستند. همچنین این شبکه به زودی دانشنامه “علم پدیا” را برای مقابله با ویکی پدیا بر روی اینترنت قرار می دهد.

Muxlim PAL

این پایگاه برای معرفی بهتر اسلام به غربی ها راه اندازی شد. هر کس در کل جهان به روابط اجتماعی در دنیای مجازی علاقه مند است می تواند بدون هراس از روبرو شدن با محتواهای توهین آمیز و بدون ملاحظه مذهبی که دارد، وارد این شبکه شود.

فور ویزیت (۴ visit)

این شبکه از ابتدای سال ۸۸ به منظور انتشار کلیپ های سانسور شده در یوتیوب، فعالیت خود را آغاز کرد و مزیت آن نسبت به یوتیوب، عدم وجود کلیپ های غیراخلاقی و ضد دینی، قابلت دانلود مستقیم فیلم ها، نظارت ۲۴ ساعته بر کلیپ ها و انتشار به روز اخبار و وقایع است.

شبکه اجتماعی سلام

شبکه اجتماعی موبایلی کاملا ایرانی «سلام» حاصل تلاش جمعی از اساتید و دانشجویان ایرانی و پژوهشکده فضای مجازی متین است که فعالیت آزمایشی خود را شروع کرده و دائما در حال ارتقا می باشد. «سلام» با قابلیت گرافیکی بالا، سرعت ارسال داده ها اعم از عکس و فیلم و پیام، به صورت توأمان توانایی های تلگرام و اینستاگرام را دارا می باشد.

جامعه مجازی نصر (www.nasrclub.com)

بزرگترین جامعه مجازی مقاومت اسلامی با عنوان “کلوپ نصر” با هدف اشتراک گذاری محتوا با رویکرد مقاومت اسلامی و همچنین جلوگیری از تهدیدات نرم ارزش ها و منافع اسلامی راه اندازی شد و به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و روسی به کاربران سرویس دهی می دهد.

حامیان ولایت (www.velayatmadaran.ir)

فعالیت خود را با ۲ هدف اصلی پیگیری می کند: ۱- ایجاد یک فضای صمیمی جهت دوستی، تبادل نظر و هماهنگی میان فعالان حزب الله در حوزه وب. ۲- فرهنگ سازی در میان اهالی این جبهه در جهت آشنایی با نحوه ی برخورد با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی

افسران (www.afsaran.ir)

این شبکه با توجه به تأکیدات ویژه ی رهبر معظم انقلاب نسبت به مقابله با جنگ نرم دشمن و توصیه ی ایشان مبنی بر این که «خودتان در مجامع فکری تان به دنبال راهکار باشید»، تشکیل گردیده است.

تبیان (www.tebyan.net)

در شبکه اجتماعی تبیان که با پایگاه اینترنتی تبیان کاملا در ارتباط بوده، افراد می توانند با توجه نوع ارتباطات خود، واقعیت جامعه ی خود را در ریز شبکه هایی مانند شبکه ی خانوادگی، هم محلی، هم مدرسه ای، هم دانشگاهی و مانند آن شبکه ها شبیه سازی کنند.

لنزور (www.lenzor.cim)

این نرم افزار یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس است که در آن کاربران تصاویر خود را با موضوعات مختلف به اشتراک می گذارند. این شبکه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی کار می کند.

آپارات (www.aparat .com)

هدف از برپایی این سایت پاسخگویی به نیاز اشتراک گذاری ویدئو کاربران ایرانی در محیطی سالم می باشد. برخی از دسته بندی های صورت گرفته در این سایت عبارتند از: آموزشی، مذهبی، سیاسی، حوادث، کارتون، طنز، موسیقی، ورزشی و…

زیگورات (www.zigur.com)

بخش های مختلف زیگورات شامل: شبکه اجتماعی پردیس، ارسال و دریافت ایمیل، سرویس اشتراک گذاری فایل گنجینه، تقویم، گیشه خبر، آلبوم عکس یا نگارخانه می باشد.

بهشت (www.beheshto.ir)

این شبکه اجتماعی در دسته میکروبلاگ ها قرار دارد و با موضوع زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهدا فعالیت می نماید.

و اما…

مساجد بزرگترین شبکه اجتماعی اسلامی:

– به علت دارا بودن تجربه ی طولانی مدت مساجد به مثابه ی شبکه های اجتماعی اسلامی به عنوان محلی برای گرد آمدن مسلمانان در کنار یکدیگر.

– حضور مستمر و چهره به چهره در مساجد معایب شبکه های مجازی را بر طرف کرده و باعث می شود مخاطب را ارزیابی کنیم.

– ایجاد این محل بر مبنای دین و فطرت انسان بوده و در کنار یاد و شکر خالق هستی موجب رشد روحی و اخلاقی انسان نیز می گردد.

– شبکه های اجتماعی مجازی ناچارا موجب دوری و ایجاد فاصله در بین انسان ها گشته و ارتباطات انسانی را مورد خدشه قرار داده که در این مورد، مساجد بر خلاف آنها ارتباط هر چه بیشتر را فراهم نموده است.

در مقابل تهدیدات شبکه های اجتماعی چه باید کرد؟

چهار رویکرد اصلی را برای رفتارسازی در مقابل جریان شبکه های اجتماعی می توان فرض کرد :

۱- رویکرد تسلیم شدن: بر پایه این رویکرد، فضای مجازی موجود و به ویژه اینترنت موجود یک فضای مجازی بی طرف است که با تشریک مساعی جهانی ساخته شده است، فلذا ما نمی توانیم نقش فعالی در مدیریت این شبکه داشته باشیم. مردمی که سابقه انقلابی آنها به دهه ها و سده های قبل برمی گردد و در زمان انقلاب و پس از آن هزاران شهید را فدای استقلال کشور خود نموده اند بدیهی است که در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن که این بار برای ضربه زدن به اعتقادات آنان جلوه نموده است، رویکرد تسلیم را انتخاب نخواهند کرد. “هیهات مناالذله”

۲- رویکرد تحریم کردن: در این رویکرد نگاه افراد به خروج کامل کاربران از شبکه های اجتماعی فیلترینگ گسترده و همه جانبه آن می باشد و معتقدند در زمین دشمن نمی توان به پیروزی رسید و تنها راه مقابله را در تحریم شبکه های خارجی می بینند. شاید برخی از صاحب نظران، این رویکرد را نقطه ی مقابل رویکرد تسلیم شدن بدانند و معتقد باشند هر دوی این نگاه ها به مقوله ابزارهای رسانه ای وشبکه های اجتماعی، نوعی پاک نمودن صورت مسئله است.

۳- رویکرد مقابله و برخورد حکیمانه: این رویکرد شیوه ی هوشمندانه مبتنی بر فن آوری بومی موجود در میان متخصصان جوان کشور را برای مواجهه با فن آوری وابسته تجویز می کند. در این رویکرد با نگاهی به ظرفیت های ابزاری و انسانی داخلی و حرکت در مسیری برنامه ریزی شده قطعا می توان تا حدود زیادی از مخاطرات این شبکه ها کاست. در این مجال راه حل هایی جهت رسیدن به این مقصود پیشنهاد می گردد:

الف) افزایش سواد رسانه ای کاربران: هدف اصلی سواد رسانه ای می تواند این باشد که بر اساس آن بتوان محصول نهایی یک رسانه را از این جنبه شناخت که آیا بین محتوای یک رسانه به مثابه یک محصول با فرهنگ و اعتقادات رابطه ای وجود دارد یا خیر.

ب) روشنگری و آگاه سازی: در این بحث به تبیین آسیب ها و پیامدهای شبکه های اجتماعی و مصون سازی مخاطبین از آثار این آسیب ها پرداخته می شود. به میزانی که آگاهی ها و اطلاعات مردم در خصوص موضوعی افزایش پیدا می کند، می توان انتظار داشت که به همان میزان رفتارهای عاقلانه و هوشمندانه ای از جامعه سر بزند.

ج) انقطاع رسانه ای: این اصطلاح که در مقابل اعتیاد رسانه ای عنوان می شود راهکار مناسبی برای دوری از آسیب این شبکه هاست. کسانی که به عادت، گرفتار این شبکه ها شده اند و نمی توانند از آن دوری نمایند چاره ای جز شکستن حلقه ی استمرار آن ندارند.

د) فعالیت های مثبت را جایگزین کردن: سعی کنید این برنامه ها در حد امکان اجتماعی و گروهی باشد، مانند رفتن به کلاس های آموزشی، دعوت از دوستان، رفتن به پارک و مطالعه و… مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید. یکی از دلایل گرایش و در نهایت وابستگی به شبکه های اجتماعی، ضعف در مهارت های اجتماعی و بر قراری ارتباط مؤثر است.

ه) تعمیق باورهای دینی: تعمیق ایمان و باورهای دینی ضمن اثر وضعی بر ساختن انسان ها، مهم ترین عامل برای ایجاد تقوا، خدا ترسی و نگهداری آنها از ورود به گناه و فساد است.

۴- رویکرد تسخیر و حضور جبهه ای: در این محور با بسیج تمام امکانات و ظرفیت های انسانی و مادی باید به تولید محتوا و پیام و محور برای مخاطبان خود باشیم تا فرصت مانور تبلیغاتی را از دشمن بگیریم:

  • تقویت شبکه های پاک: مانند تبیان که از خدمات این شبکه اجتماعی می توان به انجمن های تخصص وبلاگ، ارسال پیامک، قرعه کشی های دوره ای و اینترانت رایگان اشاره داشت.
  • برگزاری جلسات آموزشی از سوی متولیان امور فرهنگی در شهرها و محله ها به منظور اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت
  • گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه به طوری که فرزندان از نظر عاطفی احساس خلأ نکنند.
  • پخش برنامه های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوب
  • طراحی بازی های رایانه ای ملی و مفید
  • هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی و استفاده از آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص

دسترسی ­های تلفن همراه

عموما برنامه های چت مبتنی بر تلفن همراه به این ویژگی ها دسترسی دارند:

برقراری خودسرانه تماس، دریافت پیامک چند رسانه ای، خواندن کارت حافظه، ارسال اطلاعیه های ماندگار، تغییر وضعیت اتصال به شبکه، مشاهده وضعیت وای فای، برقراری اتصال های بلوتوثی، ضبط صدا، تغییر تنظیمات صدا، گرفتن عکس، موقعیت دقیق (به کمک gps و اینترنت)، دسترسی سرویس بر بستر وب گوگل، دریافت اطلاعات از اینترنت، ارسال پیامک، دریافت پیامک، خواندن وضعیت و شناسه گوشی، خواندن اطلاعات آشنایان و ویرایش آن، تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه، مشاهده وضعیت شبکه، استفاده از اختیارات تغییر هویت یک حساب، شروع خودکار هنگام روشن شدن گوشی، مدیریت فهرست حسابها، کشف حساب های تعریف شده، کنترل لرزش گوشی، خدمات پرداخت مارکت، تغییر تنظیمات هماهنگ سازی، حذف و افزودن میانبر، تغییر تنظیمات کلی سیستم، دسترسی به برنامه های در حال اجرا، استفاده از اختیارات تایید هویت یک حساب، تغییر جریان های اجتماعی و …

شبکه+های+اجتماعی

 

علل محبوبیت شبکه ­های به اصطلاح اجتماعی

۱- رایگان بودن استفاده از سرویس­ ها: تمامی این برنامه­ ها رایگان بوده و بدون محدودیت قابل استفاده می ­باشند.

۲- امکانات متنوع و کاربردی از قبیل: امکان برقراری تماس صوتی رایگان، تماس تصویری، پیامک، چت، تماس به صورت واکی تاکی (مانند بیسیم)، تشکیل گروه از دوستان، اقوام و همکاران، برخورداری از انیمیشن­ های جذاب برای تیپ های مختلف شخصیتی و احساسات کاربران، امکان ارسال عکس، کلیپ صوتی و تصویری، امکان رویت کاربرانی که در اطراف شما از این برنامه استفاده می کنند، امکان ایجاد پروفایل و شخصی سازی محیط، امکان شخصی سازی محیط چت و … برای سلایق گوناگون.

۳- حجم کم برنامه

۴- دسترسی آسان به برنامه (به راحتی می توان از اینترنت دانلود کرد)

۵- فیلتر نبودن برنامه (برنامه هایی که فیلتر شده­ اند از محبوبیت­شان کاسته شده است)

۶- نصب و راه اندازی آسان: در این برنامه ها یا با وارد کردن یوزر و پسورد (نیازمند ایمیل) و یا با وارد کردن شماره تلفن همراه یک حساب کاربری ایجاد می شود (نهایتا ظرف مدت ۵ دقیقه).

۷- قابل استفاده با سرعت پایین اینترنت (نسل دوم تلفن همراه یا ۲G)

۸- بروز رسانی­ های متعدد و افزایش امکانات فراوان

۹- عدم محدودیت برای استفاده سنین مختلف (شرط سنی ندارد)

۱۰- امکان ایجاد پروفایل­ های جعلی برای برقراری ارتباط با دیگران.

۱۱- از بین رفتن محدودیت های اجتماع واقعی (اینکه با چه کسی، با چه کیفیتی، با چه هویتی، چند بار و بدون ضوابط قانونی! ارتباط برقرار شود)

۱۲- امکان استفاده از بازی­ های جذاب اختصاصی در برخی از این شبکه ­ها مانند line و tango بگونه­ ای که کاربران می­ توانند آن را گروهی انجام دهند و با هم رقابت نمایند.

۱۳- امکان ویدئو کنفرانس برای کاربران مانند اسکایپ

۱۴- وجود فضایی به ظاهر آزاد جهت انتشار منویات، عقاید و علاقمندی ها و داشتن مخاطبان فراوان

۱۵- فضای مجازی با امکان ارتباط از راه دور پژوهش، نامه نگاری، انجام معاملات و حتی کار کردن به تسهیل امور روزانه ی افراد می پردازد.

نتیجه گزارش

به نظر می رسد هر کدام از این برنامه ­ها با توجه به ماهیت ذاتی خود و به کار گرفتن نوع خاصی از مدیریت و برنامه ریزی، کاربران را به سمت و سویی خاص سوق می دهند.

آنچه از این گزارش به دست می آید عبارتند از:

۱- شبکه ­های اجتماعی، برنامه ­ها و ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فلسفه، تفکر، ایدئولوژی و اهداف خاصی جهت ساخت، سفارش داده شده ­اند. این برنامه­ ها هم از جهت نوع روابط و ساز و کار حاکم بر آن و هم از جهت جذب کاربران و انتشار پیام­های مد نظر تابع ایدئولوژی و اهداف صاحبان هر کدام از برنامه ­ها می باشند؛ بنابراین، شیوه­ های جذب مخاطب و نوع روابط مورد حمایت در این شبکه ها، مبتنی بر ایدئولوژی­ و هدفی (اعم از مادی و جریان­سازی در زمینه ها فرهنگی، سیاسی، امنیتی و …) است که صاحب هر برنامه، طراحی و در نرم افزار پیاده سازی کرده است. بنابراین نمی­توان این برنامه ­ها را یک ابزار صرف و خنثی در نظر گرفت بگونه ­ای که هم بتوان با تغییر کاربران و محتوای منتشره، جهت گیری­ های شبکه را اصلاح کرد. ماهیت این شبکه ­ها خالی از پیام نبوده و دارای اقتضائاتی می­ باشند.

۲- می­ توان با تغییر ماهیت برنامه­ های ارتباطی و شبکه­ های اجتماعی، تعریف سازکارها و در نتیجه روابط جدید مطابق با ارزش­ های معنوی و فرهنگ اسلامی-ایرانی، توجه به نیازهای داخلی کشورمان (مثلا شبکه اجتماعی جهت دریافت ایده در زمینه­ های گوناگون) و نیازمندی­ های واقعی کاربران (نیاز به پرستش، نیاز به رشد و تعالی، نیاز به ارشاد و راهنمایی دینی)، ضمن بهرمندی از تولید ملی، بی نیازی از تولیدات خارجی، کاستن آسیب­ ها و تهدیدات شبکه­ های اجتماعی آمریکایی–صهیونیستی، موجبات رشد و تعالی کاربران و جامعه را فراهم کرد.

۳- کپی برداری محض از شبکه­ های پیش گفته، نتیجه­ ای غیر از آنچه در این شبکه­ ها می­ گذرد نخواهد داشت (نهایتاً با مدیریت داخلی قدری از آسیب ها کاسته خواهد شد). زیرا ساز و کار موجود در شبکه­ های اجتماعی (با تاکید بر ماهیت آن)، موجب هدایت کاربران به انحرافات گوناگون خواهد شد.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ما حاضر هستیم فرزندان خود را در چنین محیطی برای گذران وقت، دوست یابی، کسب اخبار و اطلاعات و … رها سازیم؟ آیا این حق را داریم که چنین محیطی را برای آنان فراهم آوریم؟ آیا می­ توانیم به خودمان اجازه دهیم که این شبکه­ ها را تبلیغ و ترویج نماییم؟