دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

اهمیت فضای مجازی در کلام رهبری

اهمیت فضای مجازی در کلام رهبری

مقام معظم رهبری سال‌ها است که دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را گوشزد می کنند، ایشان فرموده است اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را نشان می‌دهد.

اهمیت فضای مجازی در کلام رهبری

به گزارش سرویس شهرستانهای آرمان کرمان، به نقل از ” صبح رابر”؛ مقام معظم رهبری سال‌ها است که دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را مطالبه کرده اند، ایشان زمانی که مباحث سیاسی و اقتصادی موضوعی مطرح است من به اندازه مسائل فرهنگی نگران نیستم.من به خاطر نگرانی‌های فرهنگی شب ها خواب به چشمم نمی آید. بلند می‌شوم و نگران هستم.و اخیراً همین فرمایشات را دو سه روز پیش با نمایندگان مجلس خبرگان مجدداً تکرار کردند.New Picture

مقام معظم رهبری فرموده است اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد و دشمن نیز برای هر یک نفر از ۷۰ میلیون نفر جمعیت ایران پرونده درست کرده است و بر تصرف عقول و قلوب برنامه دارند.

دشمنان به‌دنبال عوض کردن باور و اعتقاد هستند و فقط در زمینه فضای مجازی لشکری را به خط کرده‌اند مانند واتس‌اپ و وایبر و ای‌میل که پایه و کف کارهایی است که انجام می‌دهند و کارتل‌های بزرگی برای هم‌افزایی‌های اینها برحسب هر کشور و قبیله شکل می‌گیرد.

پیدایش فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، فرصت‌ها و تهدیدهای انقلاب را چنان برجسته کرده که استمرار و تکامل انقلاب اسلامی منوط به توجه خاص و جدی و سرمایه‌گذاری نظام در این زمینه است. این یکی از جهاتی است که حوزه‌ی فضای مجازی را در نظر رهبری معظم به اندازه‌ی خود انقلاب اسلامی پراهمیت کرده است.

واقعیت آن است که انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلابهای معمول در دنیا، با وجود گذشت بیش از سه دهه از پیروزی آن، همچنان سرزنده و شاداب است و از اسلام و استقلال و ایستادگی ملی و توسعه درون زا و عدالت سخن می گوید و برای این اهداف بزرگ، تلاش می کند.

دستگاه های الکترونیکی قابل حمل امروزه جزء لاینفکی از زندگی انسان شده اند، این وسایل که از آن ها به ابزارهای الکترونیک شخصی نیز تعبیر می شود، به اعتقاد کارشناسان و پژوهشگران، انزوا طلبی، دوری از گروه دوستان و فامیل، خودکشی اینترنتی، سرقت اینترتی، گرایش به سمت فضای تخیلی به صورت افراطی و فاصله گرفتن از واقعیت های جامعه و عدم سازگاری به آنها، پرسه زدن در سایت های بشدت غیر اخلاقی و ضد ارزشی و بویژه به چالش کشیدن هویت جوانان و نوجوانان در ابعاد جنسی، فکری، اخلاقی و دینی از جمله مهمترین آسیب های پدیده اعتیاد به اینترنت است که امروز دیگر آن را بیشتر به عنوان اعتیاد مدرن می شناسند.

امروزه به گونه ای پیش می رود که همه روزه میلیون ها سایت در فضای دهکده جهانی طراحی و تولید می شوند و مردم جهان نیز از آنها بازدید می کنند اما در این میان با پیشرفت تکنولوژی و طراحی صفحات وب شاهد افزایش چراغ خاموش خطرات و مشکلات در دهکده جهانی هستیم از سایت های غیر اخلاقی گرفته تا سایت های کلاهبرداری که امروزه شیوع پیدا کرده است امروزه مهمترین دغدغه های مردم و خانواده ها و متخصصان استفاده نادرست و آثار مخرب وسایل ارتباط جمعی بر روح و روان و شخصیت افراد است.فضای-مجازی۱-۲۷۲x183

به عقیده کارشناسان، خطر کنونی فضای مجازی یا اینترنت از خطراتی که در بیرون از خانه فرزندان ما را تهدید می کند بیشتر است ، اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به ما این امکان را می دهد که با دوستان و خانواده در تماس باشیم. اطلاعات بی شماری را به دست بیاوریم.
بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی

*شأن نسل جوان کنونی انقلاب، بالاتر از جوان نسل اول انقلاب است زیرا جوان امروز با وجود آنکه پیروزی انقلاب و مسائل بعد از آن را ندیده و در معرض انواع آسیب های ناشی از فضای مجازی و ماهواره ها نیز قرار دارد اما متدین است و پای انقلاب ایستاده است.

* من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم. دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می کنند، زیرا در مسائل فرهنگی نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

*مسئله فرهنگ مهم است زیرا اساس ایستادگی و حرکت نظام اسلامی، مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مۆمن و انقلابی است. واقعاً همه باید قدر جوانان مۆمن و انقلابی را بدانند زیرا همین جوانان هستند که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

*کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند و تلاش دارند آنها را منزوی کنند، به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.البته این جوانان مۆمن و انقلابی هیچگاه منزوی نخواهند شد.  مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان و باور عمومی درآید که لازمه آن هم تبیین منطقی و عالمانه این مسائل، به دور از زیاده روی های گوناگون و با زبان خوش است.

همچنین یک پژوهشگر فضای مجازی  در این زمینه می گوید، همان گونه که امروزه زندگی علمی در جهان بدون اینترنت، امکان پذیر نیست، نوجوانان و جوانان نیز به گوشی‌های هوشمند وابسته شده‌اند و کنار گذاشتن این دستگاه‌ها برای آنان بسیار دشوار است و باید در این زمینه کار فرهنگی و آموزشی از سوی نهادهای عمومی و نیز خانواده‌ها انجام شود اما در این میان رسالت «شورای عالی فضای مجازی» از همه سنگین‌تر است.

روز گذشته حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی )در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی فضای مجازی، این شورا را مرکز اصلی سیاستگذاری آگاهانه، مسئولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند: باید با استفاده از تواناییها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.

ایشان با اشاره به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات، بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه تأکید کردند و افزودند: لازمه حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی، «تمرکز در تصمیم‌گیری»، «جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگی میان دستگاهها» و «پرهیز از موازی‌کاری و تعارض» است.

رهبر انقلاب همچنین برنامه‌ریزی و حمایت دولت به‌ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای گسترش صنایع مرتبط با فناوری ارتباطات را بسیار ضروری خواندند و تأکید کردند: گسترش این صنایع از طریق شرکتهای دانش‌بنیان، تأثیر بالایی در اشتغال‌زایی و تحول در اقتصاد کشور خواهد داشت.

مقام معظم رهبری در ۱۴ شهریورماه سال جاری فرمودند: بیش از سه سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد؛ شورائی که با مرکز ملی فضای مجازی وابسته به آن، به عنوان نقطه کانونی مواجهه‌ی هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن شناخته شده است.

ایشان به ۱۰وظیفه مأموریت شورای عالی فضای مجازی در دوره جدید اشاره کردند:

۱- انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت‌محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.

۲- تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات دراین فضا در سطح ملی و بین‌المللی،‌ ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی.

۳- ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه.

۴- اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد،‌ متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور.

۵- تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.

۶-    اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان دراین عرصه.

۷-    ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.

۸- احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب وکار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی ونیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه.

۹- توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه.

۱۰- تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی.

همانطور که می دانید غفلت از آسیب های فضای مجازی تبعات سنگینی می تواند به بار بیاورد؛ برای اینکه بتوانیم دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه فضای مجازی را رفع کنیم دستگاه ها مسئول در این عرصه باید به اجرای قوانین پایبند باشند.

انتهای پیام /

پی نوشت :

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مشرق

خبرگزاری سایت بسیج



رهنمود های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)در خصوص اهمیت بسیج و فضای مجازی

1_201.jpgفناوری ارتباطات و اطلاعات و انقلاب کامپیوتری و اینترنتی، در چند سال اخیر تغییرات وسیع و سریعی در جنبه های مختلف زندگی جوامع اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی پدید آورده است. به گمان بسیاری از اندیشمندان، تأثیرات شگرف این پدیدة نوین قرن معاصر در امنیت و استقلال ملی تا به آنجا است که کشورهای پیشتاز این عرصه، فاتحان جهان نوین و بهره مندان، نتیجه دستاوردهای بشری خواهند بود و آن دسته از کشورها که از این مهم غافل باشند، در زمرة مغلوبان این دوره از تاریخ محسوب گشته، منابع آنها دستخوش تاراج گردیده و سرنوشتشان توسط دیگران رقم خواهد خورد. از این رو، ورود توانمند به این عرصه، دیگر یک انتخاب نبوده و الزامی تاریخی است.

در طی 30 سال گذشته انقلاب اسلامی ایران، همواره با انواع جنگ های دشمن مورد تهاجم قرار داشته است. جنگ سیاسی، نظامی، روانی، نامتعارف و سلاحهای بیولوژیک استفاده از عوامل داخلی و ضد انقلاب تحریک همسایگان و دشمنان خارجی، اما دشمن همچنان در صدد ضربه زدن به نظام اسلامی است و از هر روزنه و با هر دسیسه و نقشه ای به دنبال اهداف خویش است و در آخرین اقدام به طور رسمی جنگ نرم را در عرصه های جدید مانند فضای مجازی طراحی و به اجرا گذارده است. کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه بودجه سال 2010 پنتاگون برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی بودجه 55 میلیون دلاری تصویب کرد، این بودجه و سیاست های مندرج در آن، بیانگر تغییر عملی، رویکرد جنگ سخت به جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دشمنان سعی می کنند با تمرکز بر مسائل فکری، ایدئولوژیک و فرهنگی و در واقع با گشودن جبهه جنگ نرم، به اهداف خود برسند. طبیعتاً راه مقابله با جنگ نرماین است که درک کنیم که این هم یک نوع جنگ است. آیه 194 سوره بقره می فرماید: «فمَن اعْتَدی عَلیکمفاعْتَدوا علیه بِمثل ما اعتَدی عَلیْکم»؛ یعنی وقتی دشمنان با شما وارد جنگ شدند،شما هم با آنها مقابله به مثل کنید.
اگر جنگ، جنگ نظامی است باید از طریق نظامی وارد شد؛ «و أعِدّوا لهم ما اسْتَطعتم مِن قُوّة». اگر جنگ، جنگ اقتصادی است،به همان شیوه و اگر جنگ، جنگ فرهنگی و فکری است، باید مقابل به مثل ما هم به همان صورت شکل بگیرد. امروزه با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانندسخت افزار، نرم افزارها، سایت ها، وبلاگ ها و ...، این تأثیرگذاری از سوی آنهاراحت تر اعمال می شود و در واقع می توان گفت در حوزه فناوری اطلاعات مقابله با دشمن، مانندبازی فوتبال در زمین حریف است؛ چرا که از تماشاچیان گرفته تا آب معدنی در رختکن توسط حریف قابل تغییر است و چنانچه قواعد بازی در حوزه فضای مجازی را بلد نباشیم، قطعاًکل کارزار را واگذار خواهیم کرد.
میدان افکار مردم و مومنین، عرصه کارزار امروز است. امروز در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی قرار داریم. این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست، به سود ماست. اگر وارد این میدان شویم و آنچه که نیاز ماست از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً برد با ماست، لیکن مساله این است که ما باید این کار را بکنیم.(مقام معظم رهبری در جمع طلاب کرمان 11/02/1384)
در این رابطه مقام معظم رهبری می فرمایند: «دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطی پیشرفته و باشایعه و دروغ پراکنی و با استفاده از برخی بهانه ها میان آحاد مردم ، تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد کند.» در جای دیگر ایشان می فرمایند: «دشمن با استفاده از بهانه های مختلف، به جنگ نرم دست می زند و اهداف خود را دنبال می کند.» پر واضح است که در جنگ نرم نیز همانند جنگ سخت دشمن از نقاط ضعف و آسیب ها ضربه کاری خود را وارد می کند. از این رو باید در مقام مقابله با تهدیدات و تهاجم دشمن آسیب ها را شناخت و با پیشگیری و مقابله با آن، زمینه را برای ورود یا ضربه دشمن از بین برد. برخی از عوامل زمینه ساز و عمده در جنگ نرم، همان آسیب های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و روانی است که در جامعه و افراد وجود دارد و به صورت بالقوه بهانه هایی در دست دشمن هستند که با استفاده از آنها و از طریق رسانه ها و ابزارهای پیشرفته ارتباطی و دروغ افکنی اذهان و اعتقادات و باورها ی مردم را مورد هجوم قرار می دهد و به جنگ نرم دست می زند و اهداف خود را دنبال می کند. مقابله با آسیب های فوق، نیازمند یک اراده ملی و فراگیر است که تنها از سازمانی به گستردگی بسیج بر می آید. مقام معظم رهبری در همین ارتباط می فرمانید: « تا هنگامی که بسیج است، هیچ تهدیدی متوجه نظام اسلامی نخواهد بود و این موضوع یک رکن اساسی است.» با توجه به تغییر و تحول در ساختار و ماموریت های بسیج و در سرلوحه قرار گرفتن موضوع جهاد علمی، سازندگی و خدمت به مردم در ماموریت های بسیج به نظر می رسد که بهترین راه برای پیشگیری و مقابله با عوامل زمینه ساز جنگ نرم در بسیج فراهم شده باشد. این مهم علاوه بر اینکه به تقویت و تعمیق اثر گذاری بسیج در جامعه منجر خواهد شد. عملاً مقابله ای موثر در جنگ نرم است.

«اساس بسیج در جمهوری اسلامی، بر آگاهی است. در اینجا نظام جمهوری اسلامی هرگز نخواسته است عده ای بیایند و چشمهایشان را ببندند و با اطاعت کورکورانه و بی خبر از آنچه که اتفاق می افتد، به میدان بروند و اسلحه ها را بکشند و بنای جنگیدن بگذارند. این را ما نخواستیم.... کسانی که در جبهه های نبرد در هشت سال جنگ تحمیلی و قبل از آن و مقداری بعد از آن ایستادند و جنگیدند علی بصیرةٍ جنگیدند. مکرر در مکرر از زبانشان شنیدیم که ما برای خاک نمی جنگیم ما برای یک وجب زمین نمی جنگیم ما برای اهداف و آرمان هایمان می جنگیم این همان معرفت است.»

اگر فرموده مقام معظم رهبری را نصب العین قرار دهیم که هم اکنون کشور درگیر جنگ نرم است، دشمن در این جنگ قطعا متوسل به ابزارهای متعدد خواهد شد. مرکز ملی ضدتروریسم آمریکا(NCTC)در ادبیات خود تهدیدات نرم را به چهارده عرصه تقسیم بندی کرده که یکی از مهمترین آنها فضای سایبر(Cyber Space) است.

در جای دیگر ایشان می فرمایند: «ایشان اینترنت که به وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود ما هم میتوانیم از آن استفاده بکنیم یعنی یک راه دو طرفه است. اگر دشمن میتواند از علوم ارتباطات و از پیشرفتها و تازههای علمی این رشته استفاده کند، ما هم میتوانیم استفاده کنیم. از همان شیوههایی که ضلالت منتشر میکنند، ما استفاده کنیم و هدایت را منتشر کنیم.»

با عنایت به تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا باید تصریح کرد این نهاد مقدس با مجهز بودن به عنصر بصیرت همانطور که در دوران دفاع مقدس از عهده ماموریت های حساس خویش بر آمد، اکنون نیز با مجهز شدن به سلاح فناوری اطلاعات می تواند به انتظارات فرماندهی معظم کل قوا و ملت مسلمان و وظیفه همیشگی خود یعنی پاسداری از اسلام و انقلاب اسلامی عمل نماید که در این راه نیاز به برخی اقدامات می باشد که از جمله آنها:

ـ نشر فرهنگ و ارزشهای انقلاب اسلامی، بسیج و دفاع مقدس در فضای سایبری

ـ مقابله با تهدید نرم در فضای سایبری

ـ فضا سازی و تبلیغ در فضای مجازی برای ارزشهای اسلامی و انقلابی

ـ ایجاد ارتباطی موثر بین بسیجیان صاحب فکر و اندیشه و قلم و هنر در فضای سایبری

ـ استفاده بهینه از توانمندیهای بسیجیان در فضای مجازی و هدایت و ساماندهی آنان در راستای اهداف انقلاب اسلامی

ـ انجام ماموریتهای ویژه در فضای مجازی و جلوگیری از کارشکنی ها و ایرادات امنیت فضای مجازی

- وبلاگ نویسی دینی و تعالی بخشی اسلامی

- همکاری های متخصصان هنری

- هویت یابی و هویت بانی از اصالت ناب ایرانی اسلامی

- ارزش آفرینی و بهره مندی از نخبگان فرهنگی و سرمایه های اجتماعی

- اشاعه موازین و مبانی حجاب اسلامی

- رفع شبهات و جبران خلاء های موجود در این حوزه

- حضور پررنگ و نقش آفرین، جریان سازی و تولید پیام در فضای مجازی برای تاثیر در افکار عمومی دانشگاه و جامعه

تربیت و بکارگیری دانشجویان بسیجی و غیر بسیجی و سازماندهی آنها در گروههای مرتبط برای بهره برداری بیشتر از طریق فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات

- کاهش نقش مخرب دشمنان در فضای مجازی

- اطلاع رسانی به موقع ، حجیم و موثر از طریق شبکه اینترنت

- ایجاد فضای مناسب و مطلوب برای افکار عمومی، دانشگاه و جامعه

- مقابله با هرگونه عملیات روانی دشمن و گروههای افراطی در دانشگاه و جامعه


برچسب‌ها: بسیج, فضای مجازی, حضور فعالانه
رهبر انقلاب در درس خارج فقه امروز خود سخنان سیار مهمی در خصوص فضای مجازی و نقش روحانیون در بصیرت جامعه جوان ایراد کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، با اشاره به وجود برنامه‌های گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ی روحانیون را «مقابله با نقشه‌ی دین‌زدایی و عفت‌زدایی» خواندند و تأکید کردند: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.

 


(مقام معظم رهبری)

برای دیدن پوستر در سایز اصلی بر روی عکس کلیک نمایید.


برای دانلود گاهنامه الکتریکی شماره پنجم فضای مجازی حوزه 146 حامدین به لینک زیر مراجعه نمایید.

گاهنامه شماره پنجم مرکز فضای مجازی حوزه 146 حامدین


عزت‌الله ضرغامی عنوان کرد: دفاع از حقوق مردم و ضرورت برخورداری آنان از سرویس‌های فضای مجازی آن هم با سرعت بالا و کیفیت خوب و در عین حال تأمین حداقل امنیت آنان، از بخش‌های برجسته‌ی فرمایشات رهبری در دیدار اخیرشان با شورای‌ عالی فضای مجازی بود.

به گزارش پایگاه 598، عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین رسانه ملی مطلبی را درخصوص جلسه اخیر اعضای شورای‌عالی فضای مجازی با رهبر انقلاب منتشر کرد.

ضرغامی در این باره در صفحه شخصی اینستاگرامش با عنوان «فضای مجازی، عرصه‌ی زندگی جدید انسان‌هاست» نوشت: اعضای شورایعالی فضای مجازی، بعد از سه سال و نیم مجدداً خدمت رهبری رسیدند تا روشن شود علیرغم برخی اقدامات، تا چه اندازه عقب هستند! من هم مثل بقیه!

از عدم تشکیل جلسه اصلی شورا که رؤسای جمهور به طور جدی نسبت به آن تعلل داشتند تا مخدوش شدن اصل تمرکز در این حوزه و معطل ماندن پروژه‌ی زیربنایی «شبکه‌ی ملی اطلاعات»، مورد بحث ایشان بود.

از نوع برخورد رهبری دریافتم که فرمایشات ایشان از نصیحت و ارشاد گذشته و به طور جدی اعضا را ملزم به انجام دستورات می‌فرمایند.

دفاع از حقوق مردم و ضرورت برخورداری آنان از سرویس‌های فضای مجازی آن هم با سرعت بالا و کیفیت خوب و در عین حال تأمین حداقل امنیت آنان، از بخش‌های برجسته‌ی فرمایشات ایشان بود.

فضای مجازی، عرصه‌ی زندگی جدید انسان‌هاست. سیاستگذاری، مدیریت صحیح، حمایت مؤثر و نظارت همه جانبه، حداقل وظایف حاکمیت است که مردم از دولتمردان انتظار دارند.


جلسه سران سه قوه با رهبر انقلاب درباره آثار زیانبار فضای مجازی/ مواد مخدر داد مسئولان کشور را در آورده است

سه‌شنبه 24 شهریور 1394 - 12:43
محمدی گلپایگانی

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه فضای مجازی زنگ خطر جدی برای نسل جوان ایران است، گفت: باید آسیب‌شناسی اجتماعی را در این خصوص و همچنین در خصوص مواد مخدر که یک معضل بزرگ اجتماعی است آغاز کنیم؛ نسل جوان ایران به شدت در خطر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاح 140 مدرسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه امروز سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه است و در واقع حضرت فاطمه (س) می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه و زنان ایرانی باشد، اظهار کرد: روز خوبی برای افتتاح مدارس بنیاد برکت انتخاب شده است. اهمیت آموزش و پرورش بر هیچ کس پوشیده نیست و در واقع به قول وزیر آموزش و پرورش 40 میلیون نفر مخاطب مستقیم این وزارتخانه هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به شناسایی آسیب‌های اجتماعی بپردازیم، افزود: حدود یک هفته پیش در محضر مقام معظم رهبری جلسه‌ای متشکل از سران سه قوه در خصوص فضای مجازی و آثار زیانباری که به همراه دارد برگزار شد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه فضای مجازی در واقع یک خطر بسیار جدی برای نسل جوان است، اضافه کرد: فضای مجازی در جامعه و در بین مردم نفوذ کرده است. در یک خانواده چند نفره وقتی پدر خانواده وارد منزل می‌شود مشاهده می‌کند که هر یک از فرزندانش در گوشه‌ای و با وسیله‌ای در فضای مجازی به سر می‌برند این در واقع، ارتباط‌ها و الفت بین خانواده را مختل می‌کند. شبکه‌های اجتماعی با عناوین مختلف مثل وایبر و ... شکل گرفته‌اند و دشمن تلاش می‌کند نسل جوان را با این شبکه‌ها دچار تغییر تفکر کند.

حدود یک هفته پیش در محضر مقام معظم رهبری جلسه‌ای متشکل از سران سه قوه در خصوص فضای مجازی و آثار زیانباری که به همراه دارد برگزار شد
 
 

حجت الاسلام والمسلمین محمد گلپایگانی ادامه داد: همین چند هفته پیش بود که رئیس جمهوری آمریکا عنوان کرد هر چیزی را تحت عنوان پیشرفت و امکانات داشته باشیم در اختیار دوستان، متعهدان و شرکای خود قرار می‌دهیم به غیر از اینترنت زیرا اینترنت رودخانه‌ای است که جریان‌های مسموم را هدایت می‌کند. ما امیدواریم با تفکر نورانی حضرت آقا بتوانیم این جریانات مسموم را رفع کنیم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود مواد مخدر را یکی دیگر از آسیب‌های جدی جامعه دانست و گفت: مواد مخدر موضوع دیگری است که داد مسئولان کشور را در آورده است. ما باید آموزش در این خصوص را آغاز کنیم و آن را در همه مراکز از جمله دانشگاه‌ها و حتی حوزه‌های علمیه ارائه دهیم زیرا مواد مخدر خطر بزرگی است که در حال نابودی نسل پیش رو است. بسیار دیده‌اید که با وجود یک نفر معتاد در یک خانواده، خانواده نیز از هم می‌پاشد.

شما به مباشران و کسانی که به بیت آقا رفت و آمد می‌کنند نگاه کنید کدام یک از آنها از ما بهترانند ابدا این چنین نیست. کسانی که به دیدار رهبری می‌آیندخانواده شهدا هستند و هفته‌ای نیست که مقام معظم رهبری با خانواده شهدا دیدار نداشته باشند
 
 

وی با بیان اینکه مسئولان باید اهمیت راهنمایی و کمک به تربیت نسل جوان را در دستور کار خود قرار دهند، عنوان کرد: نسل قدیم در حال از بین رفتن است؛ ببینید از مسئولان بزرگواری که قبلا به امام (ره) کمک می‌کردند مگر چند نفر باقی مانده است. چندی پیش برنامه‌ای در خصوص جشن‌های دو هزار و 500 ساله مشاهده کردم. یک نشست عیاشانه که در آن یک مشت مفت‌خور از سران کشورهای دیگر را در کنار خرابه‌های تخت جمشید جمع می‌کردند و در آنجا به عیاشی و خوش گذرانی می‌پرداختند. در مطالعاتم خواندم که حتی برای این جشن‌ها و پذیرایی یک هواپیمایی چارتر از فلان رستوران مشهور فرانسه به همراه گارسن به ایران آورده می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با اشاره به این موضوع که هم اکنون بزرگان احساس مسئولیت می‌کنند و همراه و همرنگ مردم هستند، تصریح کرد: شما به مباشران و کسانی که به بیت آقا رفت و آمد می‌کنند نگاه کنید؛ کدامیک از آنها از ما بهترانند ابدا این چنین نیست. کسانی که به دیدار رهبری می‌آیند خانواده شهدا هستند و هفته‌ای نیست که مقام معظم رهبری با خانواده شهدا دیدار نداشته باشند. ایشان در سفرهای خود به سایر استان‌ها به طور حتم به دیدار خانواده شهدا می‌روند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نقاط محروم فراوانی در ایران وجود داشت، گفت: بشاگرد نقطه‌ای در سیستان و بلوچستان است که قبل از انقلاب حتی شناسنامه نداشته‌اند؛ اگر از آنها می‌پرسیدیم فرزندت کجاست می‌گفتند برای سربازی ایران رفته است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: اوایل انقلاب در دهه محرم برای روضه خوانی به استان البرز رفتم و در یکی از شهرهایی که با تهران کمتر از 250 کیلومتر فاصله داشت ساکن شدم. در این شهر مردم مردار‌خواری می‌کردند و اصلا مسائل شرعی را بلد نبودند آنها نه جاده داشتند و نه برق و نه حتی امکانات. کسانی که در شهرستان نزدیک تهران زندگی می‌کردند هیچ چیز به خودشان ندیده بودند اما امروز از برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همه مناطق ایران از امکاناتی همچون مدرسه، درمانگاه و همچنین امکانات اولیه لازم برای زندگی برخوردار هستند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی خطاب به تمام کارکنان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توصیه کرد که به راه خود ادامه دهند زیرا آنها نعمت خدا را در راه خودش خرج می‌کنند و با یک لبخند بر چهره یک فرد محروم در واقع توشه‌ای برای آخرت آنها اندوخته می‌شود.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب حمایت خاصی نسبت به محرومیت‌زدایی و کمک به مستمندان در گوشه و کنار کشور دارند. متاسفانه محرومیت همچنان وجود دارد و ما اگر امکان و قدرت داشته باشیم نباید به هیچ وجه یک محروم را به حال خودش رها کنیم. مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر ریخت و پاش اسرافی است که برخی از افراد انجام می‌دهند برای مثال در عروسی فرزندشان چند نوع غذای گران قیمت می‌گیرند که بیشتر آنها به سطل آشغال ریخته می‌شود. کسانی که دستشان به دهانشان می‌رسد باید بدانند اجازه ندارند این چنین اسراف کنند.


نکته‌ی بسیار جالب در کلمات ایشان برای بنده این بود که این حوزه به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد. ایشان در مقام تشبیه فرمودند که این فضا مثل یک رودخانه‌ی پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما برای این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم؛ زه‌کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می‌شود فرصت.

به گزارش فاطر24، متن گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید شهریاری، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و عضو شورای عالی فضای مجازی را با خامنه ای دات آی ار را در ادامه می خوانید: 

»به نظر شما، جایگاه و اهمیت تشکیل شورای عالی فضای مجازی چیست؟

واقعیت این است که امروزه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی فضایی را به وجود آورده که «جامعه‌ی اطلاعاتی» در آن شکل گرفته که جامعه‌ را به سوی ساختاری دانش‌بنیان پیش می‌برد. این فضا تمام ساحت‌های حیات بشری را آن‌گونه تحت تأثیر قرار داده است که دنیای ما را در کمیت و کیفیت دچار تحولاتی عمیق ساخته است. در این میان، فضای تبادل اطلاعات با ابزارهایی قابل حمل مانند تلفن‌ها و رایانه‌های همراه در دسترس همگان قرار گرفته است و همه‌ی شهروندان می‌توانند در تولید محتوا و عرضه‌ی آن مشارکت کنند. بخش‌های خصوصی و دولتی نیز می‌توانند خدمات مضاعف خود را در تمام طول شبانه‌روز عرضه کنند و فرصت‌های مضاعفی را برای همه‌ی شهروندان پدید آورند. البته در کنار این فرصت‌ها، تهدیدهای امنیتی و اجتماعی و فرهنگی نیز به نحو فزاینده‌ای گسترش یافته است؛ از جنگ سایبری گرفته تا حملات رد خدمات و تولید اطلاعات مستهجن و خلاف اخلاق. همه‌ی این تهدیدها لزوم رسیدگی جدی به این فضای جدید را نشان می‌دهد و بخشی از اهمیتی است که موجب تأسیس این شورای مهم است.

»شورای عالی مجازی بر اساس شرح وظیفه‌ی خود چه حوزه های مأموریتی را می تواند پوشش دهد؟

این شورا سیاست‌گذار اصلی و محوری فضای مجازی کشور‌ خواهد بود. برنامه‌ریزی کلان، نظام‌سازی، تعریف و تعیین قلمرو پروژه‌های ملی و نظارت بر آنها، تقسیم کار ملی بین دستگاه‌های اجرایی فعال و ایجاد هماهنگی بین آنها در این حوزه در کنار پایش مستمر فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه و نیز ایجاد بسترهای لازم برای تولید محتوای بومی متناسب با هویت ایرانی- اسلامی از مسئولیت‌های اصلی این شورا به حساب می‌آید.

»به نظر شما تأکیدات رهبر معظم انقلاب و اهتمام ایشان نسبت به زمینه های پیشرفت کشور و لزوم مواجهه فعال و خردمندانه با موضوعاتی از این دست چه نقشی در فرایند تشکیل این شورا داشته است؟

رهبر معظم انقلاب از سال 1368 با تأسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، حضوری فعال و تأثیرگذار در فناوری اطلاعات کشور داشته‌اند. این دوراندیشی ایشان در 22 سال پیش قابل توجه است. همچنین در تغییر سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی و بهره‌مندی از فناوری اطلاعات در این سازمان نیز توصیه‌هایی مهمی داشته‌اند. پس از آن و در تمام سیاست‌های ابلاغی، ایشان به تمام حوزه‌ها و از جمله حوزه‌های فرهنگی، دولتی و قضایی همواره لزوم استفاده‌ی حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات را گوشزد کرده‌اند. ایشان همچنین در دستورهای اکید خود به مجموعه‌ی مدیران کشور، همواره توجه به حوزه‌های مختلف فضای مجازی را به عنوان امری بسیار مهم و جدی در مکتوبات و تذکرهای شفاهی مشهود توصیه کرده‌اند.

یکی دیگر از سیاست‌گذاری‌های مهم، تصویب سیاست‌های شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای در سال 1380 است که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ نمودند و هنوز بسیاری از بندهای آن شایسته‌ی توجه ویژه در این حوزه و بر زمین مانده است. علیرغم تذکرات مؤکد ایشان به نخبگان و دست‌اندرکاران، مدتی طول کشید تا دیگر نخبگان کشور به اهمیت این حوزه توجه عمیق‌تری داشته باشند.

از پنج سال پیش که بنده دبیری شورای عالی اطلاع‌رسانی را بر عهده داشته‌ام، همواره بر این عقیده بوده‌ام که فضای تبادل اطلاعات کشور نیازمند رسیدگی حاکمیتی است. هنگامی که سند جامعه‌ی اطلاعاتی نیز تهیه می‌شد، چندین جلسه‌ی نخبگانی تشکیل شد و در آن این امر مورد تأکید و تأیید بسیاری از نخبگان این فن نیز قرار گرفت. برای توفیق این حوزه لازم می‌نماید که حاکمیت برای تحقق اهداف نظام در این حوزه حضوری فعال داشته باشد. مدتی طول کشید که نخبگان حوزه‌ی فناوری اطلاعات بتوانند توجیهاتی کافی برای نخبگان حوزه‌ی فرهنگ ارائه دهند؛ این‌که این حوزه تا چه حد می‌تواند در فرهنگ تأثیرگذار باشد. چون تأثیر این حوزه در اقتصاد قبل از این روشن شده بود.

از سوی دیگر ایجاد خدمات جذاب بر این بستر و تولید محتوای انبوه در شبکه و نیز توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی طی پنج سال اخیر موجب حصول این نتیجه‌گیری شد که ایجاد شورایی جامع که بتواند سیاست‌گذار اصلی این حوزه باشد، ضروری است. از سوی دیگر ادغام شوراهای موازی نیز با مشکلاتی مواجه شد و متوقف ماند. نهایتاً مجموعه‌ی این امور و عدم توجه کافی دیگران به حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب شد که رهبر انقلاب به این جمع‌بندی برسند که باید شخصاً وارد میدان شوند و توجه دیگر نخبگان کشور را به این حوزه جلب کنند. بالاخره در یک روند راهبردی که در کمال موشکافی و با مشارکت بسیاری از نخبگان و دست‌اندرکاران این حوزه انجام گرفت، طرح تأسیس این شورای عالی مهم به دستور ایشان تدوین شده و حکم آن صادر گردید.

نکته‌ی بسیار جالب در کلمات ایشان برای بنده این بود که این حوزه به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد. ایشان در مقام تشبیه فرمودند که این فضا مثل یک رودخانه‌ی پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما برای این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم؛ زه‌کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می‌شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم، می‌شود یک تهدید. ایشان تأکید بسیاری بر اهمیت این فضا و لزوم مدیریت آن داشتند؛ به گونه‌ای که همه‌ی ارکان نظام باید نقش خاص خود را با حضوری فعال در این فضا ایفا کنند.

به نظر من علت این موضوع آن است که وقتی مردم و امام خمینی رحمه‌الله‌علیه نهال انقلاب اسلامی را کاشتند، مستکبران عالم آن را تهدیدی برای منافع خود دانستند. در این میان پیدایش فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، فرصت‌ها و تهدیدهای انقلاب را چنان برجسته کرده که استمرار و تکامل انقلاب اسلامی منوط به توجه خاص و جدی و سرمایه‌گذاری نظام در این زمینه است. این یکی از جهاتی است که حوزه‌ی فضای مجازی را در نظر رهبری معظم به اندازه‌ی خود انقلاب اسلامی پراهمیت کرده است.

 


فضای مجازی در نگاه رهبری

سعید کسرائی نیا

0

در سال 1371 زمانی که جدال بر سر ورود اینترنت در ایران شدت گرفته بود آقای محمد جواد لاریجانی گزارشی 30 صفحه ای از این تکنولوژی آماده و خدمت رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ارائه می نمایند که رهبری سه نکته بسیار مهم ابلاغ را می کنند.

سرویس فرهنگی سمعک: چند صباحی است که با توجه ویژه مقام معظم رهبری به فضای مجازی و تاکیدات پی در پی ایشان نسبت به این فضا موج پرداختن به این موضوع و نگاشتن در خصوص فضای مجازی بیش از پیش در فضای رسانه ای کشور به چشم می خورد. ما نیز بر آن شدیم تا در سلسله یادداشت هایی به تبیین جایگاه و اهمیت آن در فضای تصمیم سازی و تصمیم گیری فردی و اجتماعی و حتی سیاسی کشور و استان بپردازیم تا سهم اندکی را در تحقق آرمان های انقلاب داشته باشیم.

در اولین یادداشت بنا بر آن داریم مروری داشته باشیم بر سیر ورود و حاکمیت اینترنت در فضای اجتماعی ایران و برخی آسیب های حاصل از این تکنولوژی را مورد مطالعه قرار دهیم.

در سال ۱۳۷۱ زمانی که جدال بر سر  ورود اینترنت در ایران شدت گرفته بود آقای محمد جواد لاریجانی گزارشی ۳۰ صفحه ای از این تکنولوژی آماده و خدمت رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ارائه می نمایند که بعد از دو هفته حضرت آیت ا… خامنه ای (مد ظله العالی) آقای لاریجانی و وزیر وقت ارتباطات را فراخوانده و آن جزوه را به همراه سه نکته بسیار مهم ابلاغ می کنند که بی شک بررسی و توجه به نگاه نخستین و بسیار عالمانه رهبر معظم انقلاب می تواند بسیار راهگشا و کلیدی باشد.

این تکنولوژی بسیار جالب است

در نخستین نکته، ایشان این تکنولوژی را بسیار جالب توصیف نموده و برای توسعه آن و سرمایه گذاری دستوراتی را صادر می نمایند. این در حالی است که امروز بسیاری از به اصطلاح روشنفکران و غرب گرایان، جمهوری اسلامی را محکوم به نقض حقوق بشر می کنند و مدعی محدودیت در ایران هستند، اما رهبر فرزانه انقلاب با نگاهی ویژه نه تنها با ورود این تکنولوژی مخالفت نمی کنند، بلکه دستوراتی کلیدی و مهم را برای تسریع در ورود این تکنولوژی صادر می نمایند.

این حوزه برای جوانان بسیار جاذب است

رهبر معظم انقلاب در نکته دوم می نویسند: « این حوزه برای جوانان بسیار جاذب است و این میدان را برای جوانان باز کنید». نگاه ویژه رهبری به حضور جوانان در این فضا تنها متعلق به امروز نیست بلکه ایشان از همان روز نخست بر حضور جوانان در این فضا تاکید داشته و ضمن تشویق به حضور به مسئولین نسبت به هجوم جوانان هشدار می دهند که بسیار روشن و واضح است که مسئولین وقت و دولت های مختلف می بایست این نکته را با دقت و وسواس بیشتر بررسی و برای آن راهکاری می اندیشیدند. بی شک غفلت دولت ها در ایجاد زیر ساخت بومی برای میزبانی از این هجوم جوانان در زمان های مختلف چه آن زمان که هجوم بر استفاده از ایمیل و مسنجرها شدت فراوان داشت چه امروز که شبکه های اجتماعی شاهد حضور چند میلیونی جوانان هستند، مشهود است.

اما نقطه تاسف بار این موضوع، ۲۴ سال غفلت دولت ها به خصوص دولت وقت در ایجاد زیر ساخت های بومی می باشد که همیشه در این گذر تاریخ جونان ایرانی مجبور بوده اند برای استفاده از تکنولوژی که حق طبیعی آن هاست در زمین دشمن بازی کنند و نا خودآگاه در دامن سودجویی های سرویس های اطلاعاتی و عملیات روانی دشمن بیفتند. اما نکته مهم تر از همه ی آنچه که گفته شد آن است که پس از ۲۴ سال از یک دستور حکیمانه که توسط یک عالم دینی که بی شک در آن زمان حتی رهبران و پادشاهان پیشرفته ترین کشور های دنیا نیز این چنین تشخیص دقیقی نداشتند را جدی نگرفته و همچنان با غفلت مشغول از دست دادن زمان هستیم. اینکه امروز میلیون ها ایرانی در یک اپلیکیشن پیام رسان غربی حضور دارند بسیار تامل برانگیز است و باید دید چرا دولت برای راه اندازی اینترنت ملی و حمایت از بخش خصوصی جهت راه اندازی پیام رسانه های امن و با کیفیت اراده ای ندارد…

از همین الان به فکر آلودگی های این صنعت باشید

و اما در نکته سوم ایشان می فرمایند: « این که از همین الان به فکر آلودگی های این صنعت باشید که مثل سایر صنایع نباشد که وقتی آلودگی آن همه جا را گرفت به فکر بیفتیم.» این تشخیص دقیق و به موقع، با غفلت دولت وقت و سهل انگاری های پیاپی دولت های مختلف امروز به فاجعه ای عظیم تبدیل شده است. این در حالی است که کارشناسان بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، فساد، فحشا، بد حجابی و… را محصول جولان شبکه های اجتماعی در ایران می دانند.

در حقیقت باید گفت فضای مجازی مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر بدون توجه مسئولان وارد کشور شد. عدم پیوست فرهنگی در کنار عدم برنامه‌ریزی مشخص برای استفاده کارآمد و درست از این فناوری جذاب و کارآمد باعث شد تا این فضا مانند سونامی جامعه ی جوان ایران را فراگیرد. با فراگیر شدن این فضا آسیب‌های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی این پدیده روزبه‌روز بیشتر می‌شود. موضوع تا اندازه‌ای جدی و مهم تلقی شده است که در ماه های اخیر حتی رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولان و مجریان برای توجه به این فضا تأکیداتی داشته‌اند؛ اما گویا این هشدار ها نتوانسته مسئولان مربوطه را از خواب‌سنگین بیدار کند و گویی که برخی خود را به خواب‌زده‌اند. اینکه چرا با این همه تاکید دلسوزانه و عالمانه رهبر انقلاب همچنان این ولنگاری در فضای مجازی ادامه دارد را باید از مسئولین و تصمیم سازان و تصمیم گیران ملی و استانی پرسید…

شاید فضای مجازی تنها تکنولوژی بسیار مهم و اساسی کشور است که بدون متولی در کشور دارد به حیات غیر اسلامی خود ادامه می دهد و حتی مجموعه های متولی فرهنگ هم از آن قافل شده اند. حتی شورای عالی فضای مجازی که مهمترین نهاد برای تصمیم گیری در این خصوص می باشد با کم توجهی دولت نه تنها جلسات غیر منظم و با فواصل بسیار طولانی دارد بلکه اخیرا با تصمیمات شعاری و غیر انقلابی شاهد آن هستیم که به پیام رسان های خارجی فرصت می دهند تا هر روز بیشتر از گذشته در تار و پود این کشور نفوذ کنند و ریشه در اندیشه های ایرانیان بدوانند.

شاید وقتی نگاهی به آمار و ارقام می اندازیم راحت تر میتوانیم برخی واقعیت ها را درک کنیم. بر اساس آمار رسمی نزدیک به ۱۹ میلیون از جمعیت استفاده‌کنندگان از اینترنت در کشور زیر ۱۸ سال هستند و این خود به تنهایی زنگ هشداری جدی و بزرگ است. حضور نوجوانان و جوانان در فضایی که نه محدودیت دسترسی در آن اعمال شده است و نه از نبودن سودجویان اطمینان داریم. بی شک افت تحصیلی، بلوغ زود رس، پرخاشگری، انزوا و ارتباطات جنسی خارج از عرف محصول جنگ نرم شکل گرفته در فضای اینترنت امروز است که مجروحین و آسیب دیدگان این فضا نه تنها مشخص نیستند بلکه بر فضای اطراف خود نیز اثر منفی می گذارند.

یکی دیگر از آسیب های مشهود و بسیار واضح اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی سست کردن بنیان خانواده و حرکت نرم به سوی فروپاشی این نهاد کوچک اما تاثیر گذار در جامعه است. بر اساس این آمار ۶۸ درصد از طلاق‌های ثبت‌شده در ۱۵۰ کشور دنیا به دلیل ارتباط یکی از طرفین با جنس مخالف از طریق شبکه‌های اجتماعی بوده است. آیا مصالحه و مدرا با اینچنین ابزاری که بدون پیوست فرهنگی در حال جولان در کشور می باشد و نهاد خانواده را تهدید می کند به صلاح کشور است؟

یکی دیگر از آسیب های پنهان شبکه های اجتماعی میزان بالای اتلاف وقت در کشور به واسطه استفاده افراط گونه از شبکه های اجتماعی است. این آسیب پنهان که خودش را در کند شدن پیشرف های علمی، اقتصادی، صنعتی و …. کشور نشان می دهد در بلند مدت کشور جوان و پویای ایران را تبدیل به کشوری کسل و بی تحرک می کند که بخش عمده ای از زمان جوانان آن در این فضاها به معنی واقعی کلمه تباه می شود. گواه سخن این آمار است که در سال گذشته ۶۰ درصد ترافیک اینترنت کشور تحت اختیار تلگرام بوده است. این آمار علاوه بر هشدار جدی نسبت به عدم مدیریت زمان در بین کاربران شبکه های اجتماعی ، بدان معنا است که سود میلیاردی این استفاده به جیب شرکت های خصوصی می رود ولی به خاطر مدیریت غیر صحیح دولت بار فرهنگی و هزینه های بسیار سنگین حاصل از آسیب های اجتماعی بر دوش دولت می ماند. اما اگر کمی هوشیار و مسئولانه عمل کنیم می تواینم از همین سود چند میلیاردی برای اجرای پیوست فرهنگی آن استفاده نمود.

پس از ذکر آسیب ها و آمار فوق، در تبیین اهمیت فضای مجازی و جایگاه شورای عالی فضای مجازی همین بس که رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند: «اگر می‌توانستم خودم مسئولیت شورای عالی فضای‌ مجازی را به عهده می‌گرفتم» که این نشان از عدم مدیریت صحیح در کلان این شورا و بی توجهی مسئولان به این فضا دارد.

در پایان امید بر آن داریم تا با ایجاد موج مطالبات مردمی مسئولین کشور و مدیران استانی و همچنین مسئولان شورای عالی فضای مجازی با رویکردی انقلابی و دلسوزانه چاره ای برای مهار این اسب تیز پا بگیرند و جوانان و نوجوانان را از تند بادهای این فضا نجات دهند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد