دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

عکس نوشت/اهمیت فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

عکس نوشت/اهمیت فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
عکس نوشت/اهمیت فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
عکس نوشته هایی از اهمیت فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

به گزارش باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی حرف تو ؛ گلستان بلاگ منتشر کرد:

336 63335 935444888 5726668888 Untitled-1

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، با اشاره به وجود برنامه‌های گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهمترین وظیفه روحانیون را «مقابله با نقشه دین‌زدایی و عفت‌زدایی» خواندند.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.

ایشان با تأکید بر اهمیت «وظیفه‌شناسی» و «موقعیت‌شناسی» در کار تبلیغ و بیان مسائل دینی خاطرنشان کردند: اگر وظیفه به‌درستی شناخته نشود، علم، تقوا و حتی شجاعت نیز اثر مثبت و مورد انتظاری نخواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی، «بصیرت» را به معنای شناخت نیازها و واقعیات جامعه خواندند و افزودند: «بصیرت» یعنی بدانیم جوانِ امروز چه نیازهایی دارد و بر لوح دل آماده و مشتاق او، چه چیزی نقش بسته یا باید نقش ببندد.

ایشان با اشاره به هزینه‌های گزاف و برنامه‌ریزی‌های فراوان علیه ایمان و اعتقادات مردم گفتند: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقابله با این نقشه را اولین و مهمترین وظیفه روحانیت خواندند و خاطرنشان کردند: حوزه‌های علمیه و دانایان مذهب باید قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند.

ایشان با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانه‌ای و همچنین عدم درک درست از اهمیت مسئله فضای مجازی در برخی مسئولان، افزودند: فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصتهای آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای‌عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزه‌های علمیه برشمردند و افزودند: این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.

مقام معظم رهبری:
"اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم،رئیس فضای مجازی کشور میشدم!
رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست ،اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را نمیشناسند برسانید!این فرصت فوق العاده ایست مبادا این فرصت را ضایع کنید که اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.
پ.ن:بیانات حضرت اقا در 20/7/91



تاکید رهبر به حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی در فضای مجازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی فضای مجازی، این شورا را مرکز اصلی سیاستگذاری آگاهانه، مسئولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند: باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.

ایشان با اشاره به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات، بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه تأکید کردند و افزودند: لازمه حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی، «تمرکز در تصمیم‌گیری»، «جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگی میان دستگاهها» و «پرهیز از موازی‌کاری و تعارض» است.

رهبر انقلاب همچنین برنامه‌ریزی و حمایت دولت به‌ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای گسترش صنایع مرتبط با فناوری ارتباطات را بسیار ضروری خواندند و تأکید کردند: گسترش این صنایع از طریق شرکتهای دانش‌بنیان، تأثیر بالایی در اشتغال‌زایی و تحول در اقتصاد کشور خواهد داشت.

تقی پور تاکید کرد:
شورای عالی فضای مجازی به منظور ایجاد یکپارچگی و هماهنگی، هدایت و نظارت ایجاد شده است.
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۵۹۰۳
به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی که برای شرکت در نشت خبری به اتاق آبی باشگاه خبرنگاران آمده بود با اشاره به اهمیت تاسیس شورای عالی فضای مجازی گفت: این شورا در اسفند 1390 با حکم مقام معظم رهبری به دنبال احساس نیاز به مدیریت و یکپارچه سازی فضای مجازی و نظارت در این حوزه تاسیس شد.

عدم تشکیل جلسات شورا حقیقتی انکار ناپذیر شده است
وی در ادامه با تشریح فضای مجازی گفت: اهمیت فضا و اینکه چرا در سال های اخیر با وجود ظهور فناوری های جدید هیچکدام به اندازه این فضا در زندگی جوامع بشری تاثیرگذار نبود، نشان از اهمیت بالای آن دارد.

" اگر مشغولیت دیگری نداشتم خودم برای رسیدگی و مدیریت آن اقدام می کردم"

تقی پور در ادامه با تاکید بر اهمیت فضای سایبر از نظر مقام معظم رهبری گفت: در یکی از نشست هایی که قبل از تشکیل شورا با مقام معظم رهبری داشتیم اهمیت این موضوع از نظر ایشان مهم برشمرده شده و فرمودند، اهمیت این فضا به اندازه انقلاب اسلامی است واگر مشغولیت دیگری نداشتم خودم برای رسیدگی و مدیریت آن اقدام می کردم
وی در ادامه تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی به منظور ایجاد یکپارچگی و هماهنگی، هدایت و نظارت ایجاد شده است.پ

" واقعیتی که وجود دارد ،عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی است "

تقی پور افزود: واقعیتی که وجود دارد عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی است که ما باید این جلسات را تدوین کنیم، قطعا عدم طرح و تشکیل جلسات اساسی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به فضای مجازی وارد کند که با گلایه های مقام معظم رهبری همراه خواهد بود.

وی با اشاره به ارزیابی دوره اول شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ارزیابی دوره اول شورای عالی فضای مجازی یک عملکرد بسیار ضعیف است و اتفاقات بسیاری رخ داد که ما آمادگی لازم را برای مقابله با این فضاها را نداشتیم، در دوره اول شورای عالی فضای مجازی یک بخشی از آن عدم تشکیل جلسه بود که می توانست با هماهنگی اعضا در مکان مشخصی برگزار شود اما یکپارچگی لازم بین اعضای شورا وجود نداشت و امیدواریم این یکپارچگی در بین اعضا به وجود بیاید.

تقی پور ادامه داد: دبیرخانه و مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی تلاش می کند تا ماموریت هایی را که مدنظر مقام معظم رهبری است انجام دهد که تا کنون به دلیل وجود مشکلاتی به انجام نرسیده است.

"برای تشکیل جلسات رسمی شورای عالی فضای مجازی باید تمامی اعضا دعوت می شدند"

وی بیان کرد: برای تشکیل جلسات رسمی شورای عالی فضای مجازی باید تمامی اعضا دعوت می شدند که برخلاف انتظار این قاعده تا کنون رعایت نشده است و ما هنوز موفق به انتخاب دبیر نشده ایم.

تقی پور در ادامه تصریح کرد: برای ایجاد کار بزرگ در سطح ملی قطعا می بایست همه اندیشه ها، تفکرها و نظارت نخبگان را همراه داشته باشیم. شورای عالی فضای مجازی می تواند همچنین کانونی را ایجاد کند که شاید اولویت از نظر اعضای حقیقی و حقوقی یکسان نبود و پیوست حکم مقام معظم رهبری را مشخص کرده و ما باید اقرار کنیم که حتی اولویت ها هم تعریف شده اند.


از نظر مقام معظم رهبری فرهنگ سازی در فضای مجازی به بزرگی انقلاب است/برخورد انفعالی در فناوری ها بسیار به چشم می خورد

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه این نشست در جواب این سوال که علی رغم تاکید رهبری بر انحلال 8 شورا هنوز اقدامی صورت نگرفته است اظهار داشت: تصویب طرح شوراها توسط مجلس به سال ها قبل از تشکیل شورای عالی فضای مجازی برمی گردد لذا کلیات طرح انحلال آن در مجلس تصویب و برای بررسی جزئیات به کمیسیون های مربوطه ارجاع شده است.

 "ازتاخیر زیاد کمیسیون ها در بررسی طرح انحلال گله مند هستم"

وی با گله از تاخیر زیاد کمیسیون ها در بررسی طرح انحلال گفت: بحث بر سر جزئیات انحلال آنگونه که مورد انتظار بود به صورت کارشناسی پیش نرفت.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس و مسئولان دیگر در سایر قوا ضرورت پیام مقام معظم رهبری را درک کردند که انتظار می رود انحلال 8 شورا با سرعت لازم پیش رود.

تقی پور با بیان اینکه اکثر این شوراها برای انحلال اعلام امادگی کرده اند افزود: برخی از این شوراها مانند افتا حتی یکبار هم تشکیل جلسه ندادند و برخی دیگر که مسئولیت اجرایی دارند با این فرمان مقام معظم رهبری باید منحل شوند.

وی در خصوص ضرورت مصوبه مجلس برای انحلال شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: از آنجاییکه تشکیل این شوراها با مصوبه مجلس صورت گرفت لذا اقدام مجلس برای انحلال انها ضروری است.

از نظر مقام معظم رهبری فرهنگ سازی در فضای مجازی به بزرگی انقلاب است/برخورد انفعالی در فناوری ها بسیار به چشم می خورد

" برخورد ناقص و انفعالی در خیلی از فناوری های موجود به چشم می خورد"

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به بحث فرهنگ سازی در فضای مجازی اظهار داشت: برخورد ناقص و انفعالی در خیلی از فناوری های موجود به چشم می خورد در حالی که باید برای استفاده صحیح از این فناوری ها به صورتیکه خدمات و رفاه را برای انسان به ارمغان بیاورند ضروری است.

به کفته این عضو شورای عالی فضای مجازی هر فناوری آسیب هایی را به همراه دارد، مانند خودرو که علی رغم سودهای فراوان آلودگی  و کشته های ناشی از تصادف اصل بودن یا نبودنش را زیر سوال برده است.

وی در ادامه تاکید کرد: فناوری استانداردهایی جهت مناسب سازی فضا ایجاد می کند و هر موقع بدون اگاهی و دانش و چارچوب های قانونی وارد آن شدیم آسیب های زیادی وارد شد بطوریکه اصل فناوری را زیر سوال برده است.

تقی پور با اشاره به راه حل های رفع این مشکلات گفت: این فناوری ها باید در انطباق با فناوری های بومی باشد نه به گونه ای که یکی از مشکلات راه حل و ده تای آنرا با آسیب های جدی مواجه سازد و با مناسبات فرهنگی و اجتماعی همخوانی نداشته باشد.

به گفته این مقام مسئول فناوری نوین در همه دنیا باعث رشد و شکوفایی اقتصادی شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.


"بسیاری از کشورها مانند کره جنوبی و چین با استفاده از پهنای باند خود در بحث تولید استفاده می کنند "

وی در ادام صحبت های خود با بیان اینکه در بسیاری از انتقادها طرح قیاس پهنای باند ایران با سایر کشورهای پیشرو مطرح شده است گفت: بسیاری از کشورها مانند کره جنوبی و چین با استفاده از پهنای باند خود در بحث تولید استفاده می کنند به گونه ای که 32 درصد درامد سالانه آنها از محل خدمات در حوزه ICT است.

تقی پور با تاکید بر اینکه بحث فرهنگی یکی از دغدغه های مهم شورای عالی فضای مجازی است خاطرنشان کرد: یکی از کمیسیون های سه گانه در این شورا به مباحث فرهنگی اختصاص دارد تا از این طریق بتوان تمام اقشار جامعه را برای استفاده درست و منطقی در فضای مجازی تقویت کند چراکه بحث فرهنگی مورد تهدید شدید این فضا قرار گرفته است.


تقی‌پور تصریح کرد: گراند تئوری‌ها کاربردهای بسیاری دارند، بخشی از آن امنیتی است و بخشی نیز اقتصادی است که محصول خود شبکه‌هاست و باعث توانمند شدن بیگانگان می‌شود به طوری که دست آن‌ها برای انجام هر کاری باز است. 

وی افزود: اگر یک پازل کلی را در نظر بگیریم و این موضوع را بررسی کنیم، خطر جهانی‌سازی فرهنگی به طبع از جهانی‌سازی اقتصادی بیشتر و در حقیقت اینترنت نقش ابزار فرهنگی را ایفا می‌کند. 



از نظر رهبری فرهنگ سازی در فضای مجازی به بزرگی انقلاب است/برخورد انفعالی در فضای مجازی بسیار به چشم می خورد


وی با اشاره به نقش فیلترینگ هوشمند در امنیت شبکه ملی اطلاعات افزود: فیلترینگ هوشمند نقش بسزایی در امنیت شبکه ملی اطلاعات دارد اما متأسفانه فیلترینگ هوشمند انجام نشد، اگر این طرح اجرایی شود، موثر خواهد بود.

تقی‌پور با اشاره به این که یکی از اهداف مهم در بخش خصوصی و دولتی حذف فرهنگ استفاده از کاغذ و جایگزینی فضای مجازی است، تأکید کرد: در حال حاضر برخی از مدیران در ادارات باور و یا علم آن را ندارد که فضای مجازی جایگزین مناسبی برای استفاده از کاغذ در ادارات دولتی است. یکی از مهم‌ترین اهدافی که ما آن را دنبال می‌کنیم توسعه شبکه اینترنتی در ادارات دولتی و خصوصی است.

وی با اشاره به لزوم ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی گفت: متأسفانه برخی از مردم نسبت به شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی و اینترنت آگاهی چندانی ندارند و سطح سواد و بینش آن‌ها نسبت به این موضوع پایین است. ما باید با ارتقای سطح آگاهی در اذهان عمومی این مشکل را برطرف سازیم.


"تحریم ها زیان بار نبودند"

تقی پور در ادامه صحبت های خود با اشاره به برجام و راه های نفوذ تاکید کرد: به غلط احساس می شود که در دوره تحریم بیشتر ضرر کردیم اما با مرور خاطرات دوران جنگ و فهم این موضوع که اگر جنگ نبود ظرفیت های نظامی و دفاعی در کشور به این حد از رشد و شکوفایی دست پیدا نمی کرد می توان دریافت که تحریم فقط زیان بار نبوده است.

 وی در پاسخ به این سوال که این شورا چقدر از جوانان برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کند گفت: یکی از اهدافی که شاید در شورای عالی فضای مجازی مغفور مانده است، استفاده از جوانان و نخبگان بوده که شاید بتوان علت آنرا در تاخیر تشکیل جلسات جستجو کرد. 

تقی پور ادامه داد: وقتی چرخه منفی در یک روند آغاز می شود امیدها از دست می رود اما به صورت غیرمستقیم ارتباطاتی با جوانان وجود دارد و از ایده های جالب آنها از طریق نهادهای دیگر استفاده می شود. 

"با کار فرهنگی سالم هم می توان ثروت تولید کرد"

این مقام مسئول با بیان اینکه با کار فرهنگی سالم هم می توان ثروت تولید کرد اظهار داشت: فعالیت در این حوزه کارخانه نمی خواهد چرا که کارخانه همان مغز متفکر نخبگان است و می توان از طریق کار فرهنگی به کسب ثروت مبادرت کرد.

 وی با اشاره به مشکلات پیش روی این حوزه گفت: در بحث سخت افزاری راه همواری در پیش نداریم و شاید با وجود شرکت های بین المللی راه کوهستانی را در پیش داشته باشیم اما در بحث نرم افزار و خدمات توان تولید ثروت بسیار زیاد بوده و تنها با کمی مدیریت می توانیم از صادرکنندگان باشیم. 
وی در ادامه به مدل کسب و کار به عنوان یکی دیگر از مشکلات در حوزه فضای مجازی اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین ضرر بر روی مدل های کسب و کار است چرا که در مدل های کلان نیاز بیشتری به برنامه ریزی احساس می شود.

 تقی پور  با اشاره به مشکلات پیش رو برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در دوران تصدی گری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در آن زمان کشور در شرایطی بود که علاوه بر مشکلات تحریمی بی اعتنایی به تصمیمات بزرگ را شاهد بودیم چرا که قرارداد ترانزیت ترافیک 12/8 مگابیت بر ثانیه فی ما بین روسیه، آلمان و عمان در دست بود که تامین اعتبار نشد. 

وی در پایان در توصیه ای به وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: قراردادن شورای عالی فضای مجازی در تراز ملی و برای گرفته شدن تصمیمات بهتر در این حوزه امری ضروری است چرا که دیگر فرصت برای از دست دادن زمان نداریم.
گروه فضای مجازی: عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در حال حاضر رهبر معظم انقلاب به شورای عالی فضای مجازی قدرت فراقوه‌ای داده‌اند اما از آنجایی که قدرت اجرایی کار در عرصه‌های گوناگون آن در انحصار ریاست قوه مجریه است، هنوز در پیچ و خم امور باقی مانده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، رئیس مرکز پژوهش سیاست‌های فضای مجازی، صبح امروز، پنجم مردادماه در دهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد با بیان اینکه در مواجهه با فضای مجازی با چند رویکرد می‌توان روبرو شد، گفت: در وهله نخست، رویکرد آسیب‌گرا مطرح می‌شود که در آن تنها، تهدیدهای موجود در این عرصه فارغ از فرصت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی، رویکرد ابزاری را روش دوم مواجهه با این عرصه دانست و بیان کرد: در این رویکرد می‌توان به صورت تقلیدی عمل کرد که روشی اشتباه است زیرا نمی‌توان ظرفیت‌های آمریکا را در این فضا با مشخصه‌های فنی و فرهنگی ایران بومی‌سازی کرد و مورد استفاده قرار داد.
حجت‌اسلام عاملی اظهار کرد: رویکرد راهبردی، دیگر روشی است که طی آن آسیب‌ها و ابزارها را به صورت توأمان مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند؛ این رویکرد، باز هم رویکرد مناسبی برای کشور ما نیست.
رویکرد دوفضایی؛ روشی مفید
وی افزود: رویکرد دوفضایی بدین ترتیب که فضای دوم(مجازی) بر مبنای چالش‌های فضای اول(جهان واقعی) طراحی شود و بر اساس سیاست‌ها و فرهنگ کشور مقصد درک و مورد استفاده واقع شود، مفید خواهد بود.
رییس دانشکده مطالعات جهان همچنین با بیان اینکه قدرت ماهیتی سلطه‌گر دارد و به دنبال گسترش تسلط خود می‌گردد، اظهار کرد: نظام‌های قدرت در جهان از مسیر فضای مجازی توانی چند برابری یافته‌اند، به همین دلیل صنعت بازنمایی در پی نمایش مفاهیم و تصاویر مدنظر اهداف خود، در حال حرکت است.
وی با تأکید بر سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت روزافزون فضای مجازی ادامه داد: ایشان در مناسبت‌های مختلف اهمیت ورود به فضای مجازی را با انقلاب اسلامی مقایسه کرده‌اند، آیا این تأکید تنها بر تهدیدها و آسیب‌های این محیط است؟ باید در پاسخ به این سؤال گفت که تأکید رهبری بر توجه به فرصت‌های فضای مجازی صحه می‌گذارد.
حجت‌الاسلام عاملی تصریح کرد: یکی از تبعات کاربرد این محیط در یک جامعه، رشد عدالت خواهد بود زیرا با سیستمی کردن نظام اداری، راه‌های فساد اجتماعی و سازمانی را در محیط‌های اداری می‌بندد.
عدم کنترل مناسب برابر با تصاعد پلیدی است
وی، از جمله ویژگی‌های فضاهای جدید را تصاعدی بودن اعلام و تاکید کرد: ما در این دوره با تصاعد مجازی روبرو هستیم که در صورت عدم کنترل مناسب به تصاعد پلیدی منجر خواهد شد، اینجا، جهان تصاعدهاست و شناخت این جهان متکثر، نیازمند افزایش سواد نسبت به آن است.
رئیس مرکز پژوهش سیاست‌های فضای مجازی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با برشمردن خصایای این عرصه نوین گفت: موژولار بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فضاست، یعنی اتصال شبکه‌ای همه پدیده‌ها با هم را به صورت همزمان با حفظ استقلال کاربران در حین اتصال به جمع فراهم می‌آورد.
وی، لایه‌ای بودن، یکپاچه بودن و دیجیتالی بودن را از دیگر خصایای آن دانست و افزود: گوگل با ویژگی‌هایی همچون دارا بودن قدرت نفوذ خود در شمار بالای کاربران خود و ارزشی بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار، ۷۵ درصد اطلاعاتش در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارد؛ بعد از آمریکا این دسترسی به چینی‌ها و ژاپنی‌ها اختصاص می‌یابد.
تبدیل داده به رفتار در انقلاب دوم فضای مجازی
حجت‌الاسلام عاملی اضافه کرد: در انقلاب دوم فضای مجازی، داده را به رفتار مبدل می‌کنند، یعنی وقتی در گوگل  لغت حسین(ع) را تایپ می‌کنیم، با حجم زیادی از تصاویر خون‌ریزی و امثالهم روبرو می‌شویم زیرا ساختار آن بر اساس الگوریتم و علم ریاضی استوار است.
وی با بیان اینکه این قدرت در دسترس صاحبان آن قرار دارد، یادآور شد: در عصر حاضر قدرت مکان‌محور به قدرتی فضامحور مبدل شده است؛ همچنین عصر هم‌رسانه‌ای شدن فرا رسیده است بدین دلیل که رسانه‌هایی همچون سینما، تلوزیون، رادیو، مطبوعات و ... به پایان خود رسید‌ه‌اند زیرا بازنمایی و شکست انحصار رسانه‌ای اتفاق افتاده است.
استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران عنوان کرد: تغییر دادن منطق قدرت در جوامع از جمله دیگر عوامل موجود در فضای مجازی است که به پایین آمدن حوصله اجتماعی، برداشته شدن سلسله مراتب اداری، فوری و تلگرافی شدن امور روزانه و سیاست‌های انبساطی در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی می‌انجامد.
وی با بیان اینکه حتی می‌توان توحیدگرایی را با استفاده از قواعد الگوریتمی این عرصه مورد استفاده قرار داد، به سایر مفاهیم مرتبط با این محیط اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری بی‌نهایت، تبدیل نظام توده‌ای به قدرت رسانه‌ای، تبدیل قدرت متمرکز به قدرتی غیرمتمرکز، تغییر قدرت نیمه‌هوشمند به هوشمند، تبدیل قدرت شبکه‌ای به غیرشبکه‌ای، محیطی ادامه‌دار، استیلای شکل جدید استعمار با نام استعمار مجازی آمریکایی و نیز تغییر در ماهیت زمان به عنوان مهم‌ترین بخش این عرصه، برخی از مجموعه عوامل مختص در این فضا محسوب می‌شود.
استفاده محیطی ریاضی برای هدفی الهی
حجت‌الاسلام عاملی به تبیین تفکر الهی در این عرصه پرداخت و با اشاره به اینکه در صورت استفاده صحیح از این فضا می‌توان بر اساس نیاز مردم، آن را به محیطی الهی مبدل کرد، ادامه داد: اگر هدف ما تشکیل جامعه مهدوی است، باید ببینیم چگونه و با چه ابزارهایی می‌توان آن را عملیاتی کرد.
وی با اشاره به کاستی‌های موجود در این زمینه در کشورمان افزود: شاید به این میزان که متن دینی، دیجیتال شده، دیگر متون تبدیل نشده است؛ رهبری نیز از ۳۰ سال پیش با دستور تشکیل شورایی با این دغدغه به دنبال فعالیت به موقع در این فضاها بودند، ولی متأسفانه در عرصه اجتماعی به دلیل ضعف در سواد رسانه‌ای، هنوز شاهد اتفاقی خاص در عرصه عمل نبوده‌ایم.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در حال حاضر نیز معظم له به شورای عالی فضای مجازی قدرت فراقوه‌ای داده‌اند اما از آنجایی که قدرت اجرایی کار در عرصه‌های گوناگون آن در انحصار ریاست قوه مجریه است، هنوز در پیچ و خم امور باقی مانده‌ایم.
مطالبات رهبر انقلاب در حوزه فضای مجازی

دولت بهار: مقام معظم رهبری با آگاهی از فرصت‌ها در کنار آسیب‌های فضای مجازی، مطالباتی را از مسئولان و دست‌اندرکاران دارند که مسئولان باید اهتمام بیشتری به آن داشته باشند.
  

به گزارش دولت بهار، پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است که تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... داشته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره توجه ویژه‌ای به این بخش داشته‌اند و رهنمودهایی را به منظور استفاده صحیح از توانمندی‌های فضای مجازی ارائه فرموده‌اند. به عنوان مثال ایشان درمورد اهمیت فضای مجازی خطاب به علما و روحانیون خراسان شمالی فرمودند: «ابزارهاى تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتى و فضاى مجازى و سایبرى هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید این‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعى که شما آنها را نمیشناسید، برسانید...»

 

از سوی دیگر بدون شک این فضای گستره و نامحدود در کنار نکات مثبت فراوان، کاستی‌هایی را نیز دارد و درصورت بی‌توجهی می‌تواند صدماتی را به جامعه تحمیل کند. از همین‌رو مقام معظم رهبری با آگاهی از توانمندی‌ها و فرصت‌ها در کنار آسیب‌ها و کاستی‌های این فضا، مطالباتی را از مسئولین و دست‌اندرکاران در ارتباط با فضای مجازی داشته‌اند که می‌تواند تاثیر مثبتی در استفاده مفید از توانمندی‌ها و امکانات فضای مجازی به همراه داشته باشد.

 

لزوم استفاده صحیح و کنترل‌شده از قابلیت‌های فضای مجازی

 

مقام معظم رهبری در 13 اردیبهشت 95 در جمع معلمان و فرهنگیان فرمودند: «این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفّس می‌کنند؛ اصلاً آنجا تنفّس می‌کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌واقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمی‌گوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جادّه‌ای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّه‌ اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ لازم را بکنید. ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمی‌گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ درست می‌کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین‌ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.»

منبع : سراج24

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد