دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

قفل‌هایی که با کلید خارجی بهتر باز شد/ سنگربانانی که فقط پول هدر دادند +جدول


33 خارجی لیگ 14 زیر ذره‌بین مشرق؛
تا اینجای لیگ از مجموع 306 گلی که به ثمر رسیده جنس 48 تای آنها خارجی بوده است، با این اوصاف 27 درصد گل‌های خارجی لیگ را لوسیانو ادینهو وارد دروازه حریفان تراکتورسازی کرده است تا نشان دهد ایران همچنان در حسرت یک مهاجم گلزن تمام عیار می سوزد.
ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدیگروه ورزشی مشرق - در پایان هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال و در شرایطی که نفت تهران با 33 امتیاز صدرنشینش لقب گرفته است، 33  بازیکن خارجی به میدان رفته اند و این نکته‌ای جالب توجه است. البته سپاهان با همین تعداد امتیاز و تراکتورسازی و فولاد خوزستان با فاصله ای بسیار اندک(31) همچنان مدعی هستند. بررسی شرایط این تیم ها و حتی استقلال رده پنجمی نشان می دهد که بازیکنان خارجی آنها نقش بسیار پررنگی در ثبت موفقیت‌هایشان داشته اند.

در نفت صدرنشین لئوناردو پادووانی برزیلی یک مهره تاثیرگذار در خط دفاعی است. آن هم در شرایطی که نفت 13 گل خورده دومین خط دفاعی موفق لیگ را در اختیار دارد.

در سپاهان تیم دوم جدول لوسیانو پریرا را دارد. یک مهاجم موفق در امر فضاسازی که هم گل زده و هم پاس های تاثیرگذاری برای سایر هم تیمی‌هایش ارسال کرده است.

ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدی
تراکتورسازی تیم سوم جدول هم بی هیچ شک و تردیدی موفقیت هایش در فاز هجومی مدیون درخشش لوسیانو ادینهو برزیلی است. آقای گل لیگ برتر به جز 13 گلی که به ثمر رسانده سه پاس گل هم داده که یکی از آنها(هفته یازدهم برابر سایپا) منجر به پیروزی 0-1 تراکتورسازان شده است.

خارجی های این فصل فولاد تیم چهارم جدول هم با کیفیت هستند؛ دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات جنوبی‌ها در خط دفاعی از لئوناردو مساریچ هوشمندانه به عنوان یک لیدر بهره می برد. درست مثل استفاده از هافبکی به نام ماتیاس چاگو در میانه میدان که از مهره های تاثیرگذار تیمی است که دیگر بختیار رحمانی را در اختیار ندارد.

جالب اینکه استقلال تیم پنجم جدول هم اگر پرونده اش پس از انجام 17 دیدار با کسب 28 امتیاز بسته شده، به گواه کارشناسان وابستگی زیادی به حضور کرار جاسم عراقی در ترکیب اصلی خود دارد. به واقع این کرار بوده است که توانسته به خط میانی آبی ها نشاطی ویژه ببخشد.

**مردان متمایز
از میان 33 بازیکن خارجی که این فصل برای 14 تیم لیگ برتری (فقط ملوان و سایپا بازیکن خارجی ندارند) به میدان رفته اند تنها دو نفرشان در 100 درصد بازی‌ها حضور داشته اند. این دو "لئوناردو"های نفت و فولاد در خط دفاعی تیم های منصوریان و اسکوچیچ هستند.
در نفت لئوناردو پادووانی هر 17 دیدار صدرنشین را 90 دقیقه تجربه کرده است. جالب اینکه این برزیلی - با سابقه درخشش در فولاد - 4 گل هم به ثمر رسانده تا بعد از میثم مجیدی استقلال صنعتی گلزن‌ترین مدافع این فصل لیگ برتر هم لقب بگیرد.

ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدی

در خط دفاعی این فصل فولاد یک خرید تازه، حسابی به کار دراگان اسکوچیچ آمد. لئوناردو مساریچ هم مثل لئوناردو نفتی ها در هر 17 بازی این فصل فولاد حضوری کامل داشت. هر چند که در ثانیه های پایانی بازی با پرسپولیس(دقیقه 93 هفته هفدهم) از بازی اخراج شد. مساریچ تاثیرگذار در فولاد، تک گل این فصلش را در دقیقه 74 بازی با تراکتورسازی وارد دروازه تبریزی ها کرد تا فولاد هفته اول لیگ را بی گل آغاز نکند.

** ادینهو 14 امتیازی، مالک 27 درصد تمام گل‌های خارجی

به گزارش مشرق، اگر لوسیانو ادینهو در ترکیب این فصل تراکتور حضور نداشت احتمالا خط حمله تراکتور هم به پرباروت ترین خط آتش لیگ تبدیل نمی شد. ادینهو به تنهایی 13 گل از مجموع 32 گلی را که تراکتور وارد دروازه حریفان کرده، به ثمر رسانده است و این نشان می دهد مهاجمی خلاق با توانایی های ادینهو تا چه اندازه می تواند گره گشای مشکلات در سختی ها باشد. ادینهو به فولاد(هفته اول)ملوان(هفته سوم) صبا(هفته پنجم) وگسترش(هفته سیزدهم)گل‌های 3 امتیازی زد.
 این برزیلی همچنین با گل‌هایش برابر اسستقلال صنعتی(هفته نهم) واستقلال تهران هم عامل تساوی تراکتور با رقبا شد. با این حساب می توان 14 امتیاز این فصل تراکتورسازان را دست پخت مستقیم ادینهو دانست.

نکته جالب دیگر در مورد لوسیانو مقایسه عملکرد او با سایر مهاجمان خارجی لیگ چهاردهم است. تا اینجای لیگ از مجموع 306 گلی که به ثمر رسیده جنس 48 تای آنها خارجی بوده است. با این اوصاف 27 درصد گل‌های خارجی لیگ را لوسیانو ادینهو وارد دروازه حریفان تراکتورسازی کرده است.

ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدی
در کنار این برزیلی باید از دو مهاجم آن طرف آبی دیگر هم چند خط نوشت؛ نفر اول مارکو اورلیو مهاجم صبای قم است. این خارجی اگر چه که در 50 درصد بازی‌های تیمش به میدان نیامده است اما با زدن 5 گل آمار جالبی از خود بر جای گذاشته است. اورلیو به جز اینکه گل نخستش برابر سپاهان(هفته نهم) یک امتیازی بود، به سایپا، پیکان و فولاد هم گلهای 3 امتیازی زد تا یک تنه 10 امتیاز برای صبا کسب کرده باشد.

سومین مهاجم ارزشمند خارجی از نگاه آمار، الویس نانگ مهاجم تازه وارد فولاد است که در دو بازی اخیر برای این تیم به میدان رفته و درخشیده است. نانگ در دو دیدار جنوبی ها برابر تراکتورسازی و پرسپولیس 90 دقیقه به میدان رفت تا به هر یک از این دو رقیب سرشناس یک گل بزند. جنوبی‌ها هم در هر دو دیدار یاد شده به پیروزی رسیدند در حالی که گل دوم نانگ به پرسپولیس(دقیقه72) سند شکست تهرانی ها را در بازی بدون تماشاگر هفته هفدهم لیگ برتر امضا کرد.

** عقاب نه، کلاغ‌های خارجی!
تا پایان هفته هفدهم لیگ جاری، 4 دروازه‌بان شانس بازی برای تیم‌های راه آهن(ایگور ننزیچ) گسترش فولاد تبریز(رودریگو لوپز) پرسپولیس(نیلسون کوریا) و استقلال صنعتی(سومایلا دیاکیته) را داشته اند که از قضا کارنامه سه نفر اول قابل دفاع نیست. در واقع درون دروازه تیم های یاد شده از عقاب‌هایی که برای محافظت از دروازه اشان جذب شده باشند خبری نیست.

در راه آهن ایگور ننزیچ 8 مرتبه به ترکیب اصلی تیم حمید استیلی راه پیدا کرد تا طی 666 دقیقه بازی، 15 مرتبه دروازه اش باز شود.

ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدی
در گسترش رودریگو لوپز هم حال و روزی بهتر از ایگور نداشت چون طی 990 دقیقه تلاش درون دروازه تیم دوم شهر تبریز در لیگ برتر 17 مرتبه مغلوب ضربات رقبا شد.

در تهران بر خلاف فصل قبل آسمان نیلسون کرویا برزیلی هم مثل سایر گلرهای خارجی یاد شده ابری بود. دروازه بانی که در لیگ سیزدهم عنوان بهترین گلر را به خود اختصاص داده بود، این مرتبه در 9 دیدار 11 مرتبه تسلیم شد تا با افتی فاحش نسبت به گذشته روبرشده باشد.

چهارمین گلر خارجی لیگ 14 سومایلا دیاکیته است که برای استقلال صنعتی در 5 دیدار به میدان آمد و 6 گل خورد.

با این حساب آمار کل گل‌هایی که دروازه‌بانهای خارجی در لیگ جاری دریافت کرده اند به عدد 48 می رسد. در واقع نیلسون، لوپز و ننزیچ روی هم 43 گل در 28 بازی دریافت کرده اند و این یعنی 90 درصد گل‌های لیگ درون کیسه نیلسون و دروازه‌بانهای راه آهن و گسترش فولاد قرار گرفته است!

** اومانیا و یک نقطه تاریک
پرسپولیس در لیگ چهاردهم به جز نیلسون، مایکل اومانیا را هم در خط دفاعی خود دارد. مدافعی که با تیم ملی کاستاریکا در جام جهانی برزیل عملکرد بدی نداشت. اومانیا از هفته ششم لیگ به ترکیب اصلی قرمز های پایتخت راه پیدا کرد و پس از آن حتی یک دقیقه از ترکیب این تیم خارج نشد تا بازی آخر این تیم برابر فولاد که به دلیل محرویت غایب بود. این کاستاریکایی از وقتی به ترکیب قرمزها اضافه شد نسبتا بد کار نکرد. هر چند که هرگز نتوانست در قیاس با مهره ای چون سید جلال حسینی به کار پرسپولیس بیاید.

ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدی
شاید تاریک ترین نقطه در عملکرد اومانیا به هدر دادن پنالتی‌اش در دیدار با گسترش تبریز(دقیقه 89 - هفته چهاردهم) بود. پرسپولیس اگر روی آن ضربه به گل می رسید حالا با 24 امتیاز در یک قدمی استقلال قرار داشت. البته همکاری وی با نیلسون در صحنه گل دقیقه 92 نفت تهران هم از ذهن هواداران پاک نشده است!

** کرار و مگویان تاثیرگذار در پازل ژنرال استقلال
به گزارش مشرق، استقلال هر چه از خرید داسیلوا گلر برزیلی خود ضرر کرد، از عقد قرارداد با مگویان ارمنی در خط دفاع و جذب کرار عراقی در میانه میدان، پشیمان نشد.
امیر قلعه‌نویی در هفته‌هایی که امیرحسین صادقی ملی پوش را در خط دفاعی به همراه نداشت از هرایر مگویان ارمنستانی بیشترین بهره را برد. این مدافع ملی پوش هم در 9 هفته ابتدایی رقابت‌های لیگ 8 بازی 90 دقیقه‌ای کامل برای آبی‌ها انجام داد تا استقلال طی این مدت به 5 پیروزی دست پیدا کند.

ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدی
در خط هافبک استقلال هم نیازی به تعریف و تمجید از عملکرد کرار جاسم عراقی نیست. هافبکی که هر وقت به ترکیب آبی‌ها اضافه شد ارتش ژنرال را به حمله وا داشت و هر وقت نبود، استقلال به بن بست تاکتیکی رسید. کرار این فصل در 73 درصد بازی‌های استقلال حضور داشت تا طی این مدت( 1130 دقیقه) 2 گل بزند، 2 پنالتی بگیرد و 7 پاس منجر به گل ارسال کند.

در جدول زیر عملکرد کامل بازیکنان خارجی لیگ برتر چهاردهم را مشاهده می‌کنید: (عملکرد بازیکنان ذکرشده در متن را با خانه‌های رنگی ببینید)

ادینهو، پادووانی و مساریچ خارجی های کلیدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد