دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

سوالات تستی


به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب





ادامه مطلب





ادامه مطلب





ادامه مطلب





ادامه مطلب





ادامه مطلب




ادامه مطلب




ادامه مطلب

 

نمونه ی سؤال تستی از کتاب دینی وقرآن(2)

1-در خلقت آسمان ها و زمین برای چه کسانی نشانه هایی است؟

1-دانایان    2-آدمیان     3-مشرکان     3-مؤمنان

2-عبارات قرآنی«ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت» بیان گر کدام مطلب است؟

1-نهایت کمال و استواری درخلقت هرچیز        2-نبودن خلل و بی نظمی در هستی

3-هدفمندی آفرینش                                 4-ویژگی های خلقت خداوند

3-منظور از«اختلاف اللِّیل والنِّهار» چیست؟

1-تفاوت های شب وروز  2-اختلاف زمانی شب وروز  3-آمد وشد شب وروز   4-فانی بودن وناپایداری روزگار

4-هر قدر علم ودانش بشر توسعه می یابد درک ............... درجهان آسان تر می شود.

1-مجموعه ها ومخلوقات   2-هدف آفرینش   3-فعالیت هماهنگ   4-روابط و پیوستگی ها

5-عبارت قرآنی«انا هدیناه السبیل امّا شاکراً وامّا کفوراً» بیش از همه اثبات کننده کدام ویژگی در انسان هاست؟

1-تسلیم       2-اختیار       3-کرامت       4-عقل

6-کدام مورد تشخیص دهنده ی درستی از نادرستی و خوبی از بدی است؟

1-ذهن        2-نفس         3-فکر        4-عقل

7-کدام بعد وجودی انسان توانایی انتخاب و تصمیم گیری می دهد؟

1-روح          2-جسم            3-ذهن         4-همه ی ابعاد

8-کدام بعد وجود انسان دچار تجزیه وتحلیل وسرانجام فرسوده ومتلاشی می گردد؟

1-نفس      2-جسم      3-روح       4-همه ی ابعاد

9-طبق فرموده ی رسول خدا(ص) با هوش ترین مؤمنان چه کسانی هستند؟

1-بیش ازدیگران به یاد مرگ اند        2-پیش دیگران تقوی دارند

3-جهادشان خالصانه باشد                4-ترس آنان از عذاب خدا افزون تر باشد

10-دفع خطر احتمالی.............

1-جایز است           2-لازم است            3-واجب نیست          4-مستحب است

11-ترجمه ی دقیق«اِنّا نحن نحیی الموتی» کدام است؟

1-زنده کردن مردگان کارماست 2-مازنده هارامی میرانیم 3-ما مردگان را زنده می کنیم 4-ما جان زنده راخواهیم گرفت

12-بر اثر کدام واقعه در زمان برپایی قیامت مردگان همه زنده می شود؟

1-نفخ صور اول   2-روشن شدن زمین    3-نفخ صور دوم    4-شکافتن زمین

13-آنچه روز قیامت به عنوان پاداش یا کیفر به انسان داده می شود........................

1-عین عمل اوست   2-اثر وضعی عمل اوست    3-براساس قرار داد شرعی است     4-محصول طبیعی عمل اوست

14-....................از مهم ترین عوامل تقویت کننده ی.....................است.

1-عزم-توکل           2-ریسک-توکل       3-توکل-ریسک           4-توکل-عزم

15-جمله ی«لا اله الّا الله» از چه بخش های تشکیل شده است؟

1-دوبخش که هردو نفی هستند                 2-دو بخش که یکی نفی ودیگری اثبات است

3-دوبخش که هر دو اثبات هستند              4-یک بخش که اثبات وجود خداست

16-حالت روحی است که سبب می شود انسان اندام ظاهری خود را وسیله ی خود نمایی قرار ندهد.

1-تجمّل    2-عزّت     3-عفاف     4-کرامت

17-چگونگی ونوع پوشش تا حدود زیادی به چه چیزی بستگی دارد؟

1-آداب ورسوم      2-دین وایمان       3-قوانین اجتماعی       4-نگرش حکومتی

18-اگر کسی بداند که با تغییر روش امر ونهی او مؤثر واقع می شود.....................

1-لازم نیست روش خود را تغییر دهد                 2-باید سعی کند روش خود را تغییر دهد

3-باید به جبر و زور متوسل شود                       4-باید دست از امر به معروف ونهی از منکر بردارد

19-غلات اربعه مورد تعلّق کدام مورد است؟

1-خمس        2-انفال          3-زکات        4-صدقه

20-اگر روزه دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد روزه اش................

1-باطل است           2-حرام است            3-اشکال دارد             4-باطل نمی شود

خداویردی قاسمی

سرگروه دینی و قرآن  مدیریت آموزش و پرورش گرمی    26/08/92



ادامه مطلب




ادامه مطلب





ادامه مطلب



به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب


به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب


خلاصه دین وزندگی دوم دبیرستان

درس یک تا هشتم

پاورپونت نماز راهی برای رسیدن به خدا

( مربوط به درس دین و زندگی کلاس اول)





ادامه مطلب



                                                 طرح درس



       نقد وبررسی درس اول کتاب دینی وزندگی دوره پیش دانشگاهی

با تقدیروتشکراز زحمات همکاران محترم دبیرخانه ی کشورس  دینی وقرآن


به نظرمی رسد مبحث خداشناسی که درس اول به آن پرداخته  با توجه به دلایل زیراز کارائی چندانی برخوردارنیست

صفحه 5در پیام آیات تعابیری مانند  وجود وهستی وذات بکاررفته که خود اینها  نیازمند  توضیح می باشند

ودرپیام آیات 15تا 17سوره فاطر به نیازمندی جهان واردگشته که بر غنی وحمید  بودن  ذات حق تاکید شده دومقدمه ونتیجه به فقرذاتی انسان ورودکرده از ورودبه اثبات غنای خداوندوحمیدبودنش نپرداخته است 

صفحه 6استدلال ازطریق آفرینش نخستین مخلوقات مبتنی بر حادث زمانی  بودن مخلوقات است،ثابت شده که عالم قدیم زمانی است وحادث زمانی بودن عالم با فیض الهی ناسازگارومستلزم تجلی حق تعالی است

ودرمقدمه دوم استدلال بهتربود نوشته شود (هرچیزیکه خو دش  شیرین نبادشد نیازمند به چیزی است که شیرینی آن  از خودش نباشد)

صفحه 7برهان  نیازمندی عالم به خالق  دربقااز علت ،معلول ملاک نیازمندی معلول به علت سخن گفته است که بنظر می رسد

که جمله  نامفهوم  می  باشد 

صفحه 8 در بحث خداوند نورهستی است  مطلب کوتاه مطرح شده که دانش آموزان  را قانع نمی کند وترجمه حدیث اول نامانوس بنظر می رسد

صفحه 9برای دوبیت باباطاهر در پاورقی  کدام چاپ مشخص نیست ودرمثالهای مانند بهشت وجهنم تنها به  خاطر  محدودبودن  در کنارمحسوسات  آمده وهمسان تلقی  شده که نادرست بنظر می رسد چون که  آنهانیزمورد احاطه ی شناخت ما قرارنمی گیرند

 درصفحه 10آمده  (دین اسلام ما رابه تفکردرصفات الهی دعوت کرده )که اینطورنیست زیراصفات الهی مثل ذات الهی محدودیت نداردوبه احاطه ما درنمی آیدودین اسلام مارا به تفکردرنشانه  ها با آثارالهی فراخوانده است

 

گروه دینی وقرآن استان اردبیل 




ادامه مطلب


تجربه نشان داده است که عموم دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری گرچه قبل از شرکت در آزمون مطالعات فراوانی داشته اند ، اما به سه دلیل توفیق کامل نصیب آنها نشده است :

اول ) دلهرة بیجا و عدم اطمینان به نفس

دوم ) بی دقتی در مطالعه و فهم پرسش های آزمون سراسری

سوم ) نداشتن آگاهی لازم از اصول تست زنی و شیوه های صحیح و سریع یافتن پاسخ

در این فصل برآنیم که برخی از مهمترین راه های رسیدن به نتایج قابل قبلو در این گونه آزمونها را که دارای ضرایب مختلف و نمره ی منفی هستند برای شما عزیزان مطرح کنیم :

1. از آنجا که هر پرسش چهار گزینه ای در آزمون سراسری دانشگاه ها و کنکورهای آزمایشی به طور متوسط (45 ثانیه) فرصت پاسخ گویی دارد ، لازم است داوطلب وقت خود را چنان تنظیم کند که بتواند به موقع به همه ی پرسشها برسد و آنچه را درست می داند به عنوان پاسخ مناسب در پاسخ نامه مشخص سازد . (البته زمان پاسخ گویی به پرسش های فیزیک و مکانیک و ریاضیات حدود 60 ثانیه است)

2. به دلیل سهمیه بندی های گوناگون در آزمون سراسری ، پاسخ درست اثر شایانی در سرنوشت افراد دارد . چنانکه اگر دو داوطلب با شرایط یکسان از نظر سهمیه ، منطقه ، وجود داشته باشند و تنها یکی از آن دو ، یک نمره مثبت بیش از دیگری در درس ادبیات یا ریاضی و یا فیزیک و مکانیک آورده باشد ، رتبه اش گاه هزار درجه از نفر دیگر بالاتر خواهد بود . بنابراین داوطلب باید از آوردن نمره های منفی خیلی بپرهیزد .

برای پیشگیری از چنین مواردی باید مسایل زیر را همواره در نظر داشت :

الف ابهاماتی که طراحان سازمان سنجش در پرسشها ایجاد میکنند تا درصد کمتری موفق شوند . گاه در صورت سوال از کلمة (به جز) استفاده می شود :

همة گزینه ها به جز …………… غلط املایی دارد . در این صورت باید فعل جمله را منفی در نظر گرفت . در یکی از گزینه ها غلط املایی نیست . گاهی در سوالات تمام دروس کلمه (نزدیکتر) ذکر می شود . منظور این است که سه گزینه به پاسخ اصلی نزدیکترند . ولی یکی نزدیکتر است . پس همین گزینه درست است . به خصوص در درک مطلب ادبیات و دروس معارف ، جامعه شناسی ، روانشاسی ، زیست شناسی و فلسفه

ب نیازی نیست که داوطلب فوراً بر اساس شانس و اقبال و بدون فکر درست ، هر گزینه ای را در پاسخ نامه مشخص کند . بهترین روش این است که سوال را خوب بخواند و چنانچه پاسخ صحیح را بلافاصله یافت به مشخص کردن آن در پاسخ نامه اقدام کند . اگر پاسخ آن را نیافت یا بین دو گزینه شک کرد بین از 70 درصد به دست بودن یکی تردید داشت ، همان را بزند . اما چنانچه به یکی 60 درصد و به دیگری 40 درصد و یا به هر دو 50 درصد شک داشت هیچکدام را علامت نزند . بلکه جلو شمارهی آن در پاسخ نامه علامتی با مداد بگذارد و سپس به سوالات بعدی بپردازد (این عمل باعث می شود که هم در وقت صرفه جویی شود و در پایان فرصت کافی برای مرور پاسخ ها خود داشته باشد و هم اینکه پاسخ سوالات بعدی را اشتباهاً در شماره ای که پاسخ آن را نمی دانسته نگذارد) در هر صورت برای پاسخ های مشکوک نباید بیش از 10 ثانیه وقت صرف کرد .

ج هرگز به اصطلاح برای خود کلید تست تصور نکنید ، مثلاً همه گزینه های 4 را علامت نزنید به حساب این که شاید تعدادی درست در بیاید ، زیرا هر پاسخ نمره منفی دارد و نمره سوالات مثبت شما را خنثی می سازد (ضمناً چنان که ضرایب در نمره های مثبت تاثیر دارد ، در نمره های منفی هم تاثیر دارد) مثلاً کسی که 30% مثبت او با ضریب 4 محاسبه خواهد شد یک سوم 10% منفی او به این ترتیب می باشد . پس بهتر است آن چه را نمی داند نشانه نگذارد ، تا اقلاً به نمره های مثبتش خللی وارد نیاید . نمره های منفی در دروس ضریب بالا مثل ادبیات ، معارف می تواند نمره ی دروس دیگر را پایین بیاورد .

د در سوالات ریاضی و فیزیک و زبان انگلیسی هرگز از مطالعه ی تمام سوالات صرف نظر نکنید یک پاسخ درست در هر یک از این دروس گرچه با ضریب 2 باشند می توانند رتبه داوطلب را در سطح کشور هزاران درجه و در سطح منطقه ی خودمان ده ها درجه بالا ببرد . بنابراین خواندن سوالات این سه درس و درگیر شدن با پاسخ آن ها کمترین فایده اش این است که ذهن را با نوع سوالات ریاضی و فیزیک و زبان آشناتر کرده برفعالیت فکری می افزاید .

ه‍ - هرگز از یک گزینه بیشتر سیاه نکنید ، زیرا بیش از 2 پاسخ به هر سوال ، خود نمره ی منفی دارد و دقت کنید که پاسخ ها را با شماره ی جابجا شده نشانه گذاری نکنید .

ز هر خانه در پاسخنامه میباید دقیقاً با مداد سیاه نرم پر شود ، نشانه ضربدر ، یا به طور کامل پرنکردن یا با مداد کم رنگ برای کامپیوتر و ماشینهای علامت خوان قابل بررسی نیست .

ح حتی هنگام تست زدن در خانه ، باید محیط فیزیکی آن جا را مشابه جلسات کنکور سراسری فراهم کنید که باید گاه سه ساعت و نیم برای آزمون روی یک صندلی دسته دار بنشینید و فرصت استراحت و تجدید قوا ندارید


دانش آموز عزیز :

برآنیم که شما را با چند قانون طلایی آشنا کنیم که در سالهای اخیر از طریق شبکه جهانی اینترنت به عنوان آخرین روشهای مطالعه و یادگیری در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود . امید است که با به کارگیری این قوانین و اصول ، گام مثبتی در جهت پیشرفت تحصیلی خود بردارید

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب

باسمه تعالی

نمونه سؤالات تشریحی درس دین و زندگی پیش دانشگاهی

 

ادامه مطلب را کلیک کنید


موضوعات مرتبط: سوالات مفهومی دین وزندگی 4 (معارف پیش )

ادامه مطلب

باسمه تعالی

موضوع : تطبیق آیات کتاب دین و زندگی (4) با اقسام توحید و شرک

جهت اطلاع به داوطلبان کنکور

این نکات که در سئوالات کنکور پاسخ های متفاوتی را در برداشتند، از طرف گروه دینی دفتر تالیف طی نامه 28254/1/101 تاریخ 5/10/ 89- به سازمان سنجش اعلام شده است.

.................................................................................................................................................................

1) آیه شریفه « قل هو الله احد » دلالت بر توحید ذاتی دارد.

2) در آیه شریفه «ایاک نعبد و ایا ک نستعین » هر دو قسمت آیه دلالت بر توحید عملی (عبادی) دارد .

3) آیه شریفه «الحمد لله رب العالمین » دلالت بر توحید عبادی دارد. زیرا در این آیه، حمد را که از مصداق های عبادت است ، منحصر برای خداوند قرار داده است. عبارت « رب العالمین » توضیح و توصیف الله است و یکی از صفات ثبوتیه خداوند می باشد. لذا نیازی نیست به توحید افعالی اشاره شود.

4) آیه شریفه « ما لهم من دونه من ولیٍّ » بر توحید در ولایت که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .

5) آیه شریفه « لایشرک فی حکمه احداً » بر توحید در ولایت که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .

6) توحید ذاتی و افعالی و صفاتی از اقسام توحید نظری است .

7) کلمه « یگانگی و یکتایی » به معنی توحید است. بنابراین، این دو کلمه به تنهایی هیچ یک از اقسام توحید را نمی رسانند. اما اگر بگوییم « یگانه در ذات است » می شود توحید ذاتی. اما اگر بگوییم « یگانه در صفات است » می شود توحید صفاتی . اما اگر بگوییم « یگانه در افعال است » می شود توحید افعالی .

پس اگر سؤالی طرح شود به این صورت که « عبارت خداوند یکتاست، بر کدام یک از اقسام توحید دلالت دارد؟» غلط است. زیرا مربوط به همه اقسام توحید است.

8) آیه شریفه « و لم یکن له کفواً احد » دلالت بر توحید ذاتی دارد .

9) آیه شریفه « لیس کمثله شی ء » دلالت بر توحید ذاتی دارد.

10) ثانی داشتن ، بیانگر شرک ذاتی است .

11) اعتقاد به تثلیث ، دلالت بر شرک ذاتی است.

12) اعتقاد به این که جهان دارای یک اصل یا مبدأ است دلالت بر توحید ذاتی دارد .

13) اعتقاد به چند مبدأ و خدا که خودشان مخلوق نیستند، مانند اعتقاد به ثنویت و تثلیث، دلالت بر شرک ذاتی دارد.

14) نسبت دادن کارها و افعال مخلوقات به خداوند و عدم استقلال مخلوقات در کارهای خود، بر توحید افعالی اشاره دارد.

15) عبارت « لا حول و لا قوّة الا بالله العلی العظیم » بر توحید افعالی اشاره دارد .

16) عبارت « بحول الله و قوته اَقومُ و اَقعُد » بر توحید افعالی اشاره دارد .

17) توحید در مالکیت و توحید در ولایت و توحید در ربوبیت از توحید افعالی است .

18) اعتقاد به این که تدبیر و پرورش مخلوقات فقط به دست خداست، بیانگر توحید در ربوبیت است .

19) آیه شریفه «اَفَرَأیتُم ما تحرثون. اَاَنتم تزرعونه اَم نحن الزارعون » دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است. بنابراین، می توان گفت این آیه هم دلالت بر توحید ربوبیت دارد و هم دلالت بر توحید افعالی.

20) آیه شریفه « اَفَرَأیتُم النارَ التی تورون . اَاَنتم اَنشأتُم شجرتها... » دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است.

21) کسانی که معتقدند مخلوقات جهان در آثار و افعال خود مستقل از خدا هستند، گرفتار شرک افعالی شده اند.

22) اگر شفابخشی رسول خدا (ص) و اولیای دین را مستقل از خدا تلقی کنیم ، اشاره به شرک افعالی دارد.

23) این که عسل شفابخش است منافات با توحید افعالی ندارد.

24) آیه شریفه « نحن جعلناها تذکرة و متاعاً للمقوّین... با ترجمه اش » دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است.

25) آیه شریفه « و اعلموا اَنَّ اللهَ غنیٌ حمیدٌ » - و بدانید که خداوند بی نیاز و حمید است - و می دانیم که بی نیاز یکی است و آن فقط خداست. بنابراین، دلالت بر توحید ذاتی دارد.

26) آیه شریفه « و لله ما فی السماوات و الارض و الی الله ترجع الامور » دلالت بر توحید مالکیت دارد و این موضوع از کلمه « لِلّهِ » به دست می آید که به معنای « برای خدا - مال خدا » است. و قسمت آخر آیه ( الی الله ترجع الامور ) فقط به خاطر کامل شدن آیه آمده است و مربوط به بازگشت امور به خدا است.

27) آیه شریفه « و لم یکن له شریکٌ فی المُلک » دلالت بر توحید در پادشاهی دارد که شاخه ای از توحید در ولایت است. و از کتاب درسی حذف شده است.

28) عبارت « تنها وجود مستقل و به خود متکی خداست » دلالت بر توحید ذاتی دارد.

29) از ابیاتی که در کتاب درسی وجود دارد به گونه ای سؤال طرح می شود که فقط مربوط به کاربرد اصلی آن شعر در آن درس است.

30) آیه شریفه « فاعبدوه هذا صراطً مستقیمً » دلالت بر توحید عبادی دارد.

31) آیه شریفه « اِتَّخَذوا اَحبارَهُم و رُهبانَهُم اَرباباً من دونِ اللهِ » از دیدگاه کسانی حکایت می کند که انسان ها را به جای خدا سرپرست و حاکم خود گرفته بودند و از آنها اطاعت می کردند و در نتیجه ، گرفتار شرک در عبادت شده بودند. و این شر ک، هم شامل شرک خفی و هم شامل شرک جلی می شود و هم به شرک فردی و هم به شرک اجتماعی مربوط است. پس کافی است که بگوییم اشاره به شرک در عبادت دارد.

32) آیه شریفه « اِنَّ اللهُ ربّی و ربُّکُم » بر توحید در ربوبیت از شاخه های توحید افعالی، اشاره دارد. و عبارت « فاعبدوه هذا صراطٌ مستقیمٌ » دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد.

33) آیه شریفه 31 توبه « و ما اُمِروا اِلّا لِیَعبُدوا اِلهاً واحداً » دلالت بر توحید عبادی دارد.

34) عبارت « لا اله اِلّا الله » و « لا اله اِلّا هو » هر چند که ناظر بر یکی از اقسام توحید ذاتی و عبادی است، امّا برای این که دانش آموزان دچار خطا نشوند باید بگوییم: « این کلمه گرچه بر همه ابعاد توحید دلالت دارد امّا بیش از هر چیز ناظر بر توحید عملی و دعوت کننده به آن است.»

35) عبارت « ... اَنِ اعبُدوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطاغوتَ ...» دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد. و نفی کننده شرک در دو بعد فردی و اجتماعی است.

36) عبارت « وَ مَن یُسلِم وجهَهُ الی الله ...» دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد.

37) در عبارت « خالقُ کلِّ شیءٍ فاعبدوه » قسمت اوّل دلالت بر توحید ذاتی دارد و قسمت دوم دلالت بر توحید عبادی. لازم به تذکر است که اعتقاد به این که جهان دارای یک اصل ، یک مبدأ ، یک علّت یا یک خالق است، به معنای آن است که یک ذات آفریننده جهان است و دلالت بر توحید ذاتی دارد. امّا ثَنَویون و اهل تثلیث که معتقدند دو یا سه ذات قدیم آفریننده موجودات جهان هستند، گرفتار شرک ذاتی می باشند.

38) عبارت « اِن تقوموا لِلّهِ مَثنی و فُرادی » دلالت بر توحید عملی ( عبادی) دارد.

39) عبارت « فاعبد اللهَ » دلالت بر توحید عبادی (عملی) دارد.

40) عبارت « لاتَعبُدوا الشّیطانَ » مردم را از شرک در عبادت نهی می کند.

41) آیه شریفه « وَ اَنِ اعبُدونی » مردم را دعوت به توحید عبادی (عملی) می کند.

42) آیه شریفه « لا اله اِلّا هو خالق کل شیءٍ فاعبدوه » به سه عبارت: « لا اله اِلّا هو - خالق کل شیءٍ - فاعبدوه » تجزیه می شود. که در بندهای قبل دلالت آن ها بر هر کدام از اقسام توحید مشخص شده است.

43) مفهوم و محتوای کتاب درسی خیلی مهم است .

تذکر: از آنجایی که آیاتی که در کتاب درسی ترجمه شده است حفظ آن به عهده دانش آموز نمی باشد، لذا توجه به ترجمه در طرح سوال ضروری است.

کلیدهای طلایی موفقیت شخصی



http://arta-dini.blogfa.com
















نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد