پیام آیات و پاسخ به فعالیتهای درس 1 و
2
چون هنوز کتاب راهنمای معلم به دست دبیران محترم دین و زندگی پیشدانشگاهی
یا همون سال چهارم نرسیده، از امروز هر هفته پیام آیات و فعالیتهای دو درس از این
کتاب جدیدو که با نظر مستقیم مؤلف محترم کتاب و طی دو نشستی که با
ایشون داشتیم، تهیه شده پست میکنم تا نیاز همکاران عزیز موقتاً برطرف بشه تا
بعد...
درس1
هستیبخش
آیه
ترجمه
پیام آیه
یا ایها الناس انتم الفقراء الیالله و الله هو الغنی الحمید
ای مردم شما به خدا
نیازمندید
و خداوند هم اوست
بینیاز ستوده
1) مخلوقات و از جمله
انسان همواره محتاج و نیازمند به خدا هستند.
2) تنها خداست که
بینیاز است و محتاج کسی یا چیزی نیست و به این صفت ستایش
میشود.
إن یشأ یذهبکم
و یأت بخلقٍ
جدید
اگر (خدا) بخواهد شما
را میبرد
و مردمان جدیدی را
میآورد
1) وجود و بقای موجودات
و انسانها وابسته به ارادهی خداست و هرگاه اراده کند میتواند آنها را از میان
بردارد.
2) ارادهی خداوند
محدود نیست و میتواند بجای گروهی که برده، مخلوقات جدیدی را جایگزین کند بدون
آنکه کسی یا چیزی مانع او شود.
و ما ذلک علی الله
بعزیز
و آن برای خداوند دشوار
نیست
خلق و فنای یک گروه و
خلق و بقای گروه دیگر برای خداوند سخت نیست و هیچ محدودیتی برای او ایجاد
نمیکند.
الله نور السموات و
الارض
خداوند نور آسمانها و
زمین است
همانگونه که همه چیز
با وجود تابش نور قابل رؤیت است با وجود خداوند است که هستی همه چیز قابل فهم و
ادراک میشود.
پیام آیات ص 5:
1. فاطر/ 15 2.
فاطر/ 15 3.
فاطر/16 4. فاطر/15
فعالیت خلاصه کردن ص 7:
مقدمهی اول: ما و این جهان، پدیدهایم و هستی و وجودمان از خودمان نیست
و هستی از خود ما سرچشمه نمی گیرد.
مقدمهی دوم: موجوداتی که وجودشان از خودشان نیست، در موجود شدن نیازمند
به موجودی هستند که هستی مساوی با وجودش باشد.
نتیجه: پس ما و این جهان نیازمند وجودی هستیم
که هستی، مساوی با ذات و حقیقت اوست، خودش به دیگری نیاز ندارد و همواره و همیشه
هست و آن خدای یگانه است.
فعالیت مقایسه
ص 8
شباهت
ها
تفاوت
ها
1- جهان و ساعت هر دو پدیده
اند.
2- جهان و ساعت هر دو در وجود
به سازنده نیازمندند.
3- جهان و ساعت هر دو مرکب از
اجزایند.
4- جهان و ساعت هر دو منظم و
هدفدارند.
5- جهان و ساعت هر دو با علم
دقیق پدید آورندهی خود ساخته شدهاند.
1- وجود جهان از خداست اما
وجود ساعت از ساعتساز نیست و او فقط اجزای ساعت را تنظیم میکند. (خدا خالق جهان
است ولی ساعتساز ساعت را خلق نمیکند)
2- دوام و بقای ساعت وابسته
به ساعتساز نیست. اما بقای جهان وابسته به خداوند است.
3- نظم و پیچیدگی جهان
بسیار فراتر از پیچیدگی یک ساعت است و نظم ساعت با نظم جهان قابل مقایسه
نیست.
اندیشه و تحقیق
ص 13:
1. آیه 25 سوره روم: «و من آیاته ان تقوم السماء و الأرض بأمره ثمّ إذا دعاکم دعوة من الأرض
إذا أنتم تخرجون» برپایی آسمان و زمین را از نشانههای
خداوند معرفی میکند. زیرا برپایی آنها از شگفتانگیزترین امور طبیعی است و از نظر
قدرت بشری ادارة آسمان و زمین بسیار پیچیده و دشوار است. اما برای خداوند تدبیر
مجموعة هستی دشوار نیست.
2. آیات 22 و 23 سور یس: «و ما لی لا أعبد الذی فطرنی و إلیه ترجعون* أ أتخذ من دونه آلهة إن
یردن الرحمن بضر لا تغن عنی شفاعتهم شیئاً و لاینقذون»: و
چرا کسی را نپرستم که مرا آفریده است و به سوی او بازمیگردید؟* آیا به جای او
خدایانی را بپرستم که اگر خدای رحمن بخواهد به من گزندی برساند، نه شفاعتشان به
حالم سودی میدهد و نه میتوانند مرا برهانند؟
الف) هنگامی که
در برابر دشمنان خدا قرارگرفتهاند و در مقابل آنان ایستادگی میکنند.
ب) یقین و ایمان کامل به خدا و تکیه بر یاری و حمایت او.
درس2
یگانهی بیهمتا
هدف کلی درس: درک
حقیقت توحید و مراتب آن(توحید در خالقیت و ربوبیت)
آیه
ترجمه
پیام آیه
قل اللهُ خالقُ کل
شیء
و هو الواحد
القهار
بگو خداوند آفرینندهی
همه چیز
و او یگانهی پیروز
است
تنها آفرینندهی یگانه
خداوند است (توحید در خالقیت)
قل هو الله
احد
بگو اوست خداوند یگانه
و یکتا
خداوند در ذات خود
یگانه است (توحید در خالقیت)
و لم یکن له کفواً
احد
و هیچ همتایی برای او
نیست
خداوند در ذات خود
بیهمتا است (توحید در خالقیت)
لیس کمثله
شیء
هیچ چیز شبیه او
نیست
خداوند مثل و مانند
ندارد (توحید در خالقیت)
و لله ما فی السموات و
ما فی الارض و الی الله ترجع الامور
و آنچه در آسمانها و
زمین است از آنِ خداست و کارها به سوی او بازگردانده میشود
مالکیت آسمانها و
زمین و موجودات آنها از آن خدا است و همهی امور با تدبیر او صورت میگیرد (توحید
در ربوبیت)
... ما لهم من دونه من
ولیٍ ولا یشرک فی حُکمه احداً
جز او سرپرستی ندارند و
کسی را در فرمانش شریک نمیسازد
ولایت و سرپرستی جهان و
تمامی مخلوقات از آن خداست و کسی در این سرپرستی و حکمرانی با او شریک نیست (توحید
در ولایت)
أفرأیتم ما
تحرثون
أأنتم
تزرعونه
ام نحن
الزارعون
آیا به آنچه میکارید
توجه کردهاید؟
آیا شما آن را کشت
میکنید؟
یا مائیم که زراعت
میکنیم؟
تدبیر همهی امور هستی
به دست خداوند است.
(توحید در
ربوبیت)
پیام آیات ص 16:
1. خداوند تنها مبدأ و هستیبخش جهان است. (عبارت:
در ذات خود یکتاست حذف شود) رعد/ 16
2. واقعه/ 63 و 64
3. کهف/ 26
4. آل عمران/ 109
شماره پیام های آیات داخل
متن:
ص 16 پیام شماره 1
ص 17 شماره 2
پیام آیات و پاسخ به فعالیتهای درس3 و 4
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در آخرین روزهای ماه ذی القعدة الحرام ضمن التماس دعای مخصوص به ویژه در روز دحو الآرضبه
خاطر پهنای کم قالب وبلاگ جدول ترجمه و پیام آیات به طور کامل تنظیم نمیشه
و گاهی عبارات ترجمه در مقابل ستون آیه جا به جا میشه که از این بابت
پوزش میخوام تنظیمش وقت گیره و برام مقدور نیست خودتون یه کارش بکنین
لطفا!!درس3 حقیقت بندگی
ان الله ربی
و ربکم
فاعبدوه
هذا صراط
مستقیم
به
راستی خداوند پروردگار من و پروردگار شماست
پس او
را بپرستید
این است
راه راست
لازمهی
پذیرش توحید، عبادت و بندگی در برابر خداوند است.
اتخذوا
احبارهم و رهبانهم
ارباباً من
دون الله
و المسیح بن مریم
و ما امروا
الا لیعبدوا
الهاً واحداً
لا اله الا
هو
سبحانه عما
یشرکون
دانشمندان
و راهبان خود را
بهجای
خدا به اربابی گرفتند
و (نیز)
مسیح پسر مریم را
در حالیکه
مأمور نبودند
مگر آنکه
خدای یگانه را بپرستند
هیچ
معبودی جز او نیست
پاک و
منزه است از آنچه شریک میگیرند
1- مسیحیان
به جای خدا از دانشمندان و راهبان خود اطاعت میکردند.
2-
مسیحیان به جای خدا مسیح پسر مریم را پروردگار خود میدانستند.
3-
فرمان خدا به مردم، اطاعت و بندگی تنها برای اوست.
4- هیچ
موجودی جز خدا شایستهی عبادت و بندگی نیست.
5-
اطاعت و سرسپردگی به هر چیز جز خدا شرک است
و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً
ان اعبدوالله
واجتنبوا
الطاغوت
و در هر
امتی، پیامبری را برانگیختیم
که تنها
خدا را بپرستید
و از
سرکشان دوری کنید
1- امر
به بندگی و اطاعت از خدا، فرمان همهی پیامبران بوده است.
2-
لازمهی اطاعت ازخدا، نفی طاغوت و غیر خداست.
و من یُسلم
وجهه الی الله
و هو محسن
فقد استمسک بالعروة الوثقی
و الی الله
عاقبة الامور
و هرکس
خود را به خدا تسلیم کند
در حالی
که نیکوکار است
پس به
ریسمان محکم چنگ زده
و فرجام
کارها به سوی خداست
1-
سرسپردگی به خدا همراه با انجام عمل صالح و نیک انسان را به ریسمان استوار الهی
متصل میسازد.
2- غایت
و نهایت همهچیز بازگشت به خداست.
الحمد لله رب
العالمین
ستایش
مخصوص خدا، پروردگار جهانیان است
چون
تنها پروردگار جهان خداست، ستایش نیز تنها مخصوص اوست.
ایاک نعبد و
ایاک نستعین
تنها
ترا میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم
چون
تنها تدبیرکنندهی امور خداست تنها باید از او اطاعت کرد و یاری جست.
تفکر در آیات ص 21:
رابطه مستقیم است. یعنی با درک توحید در ربوبیت میتوان دریافت که
تنها معبود شایستهی پرستش خداست. و بخش اول این آیه یعنی: إنّ الله ربی و ربکم
اشاره به توحید در ربوبیت دارد و بخش بعدی آن یعنی: فاعبدوه هذا صراط مستقیم مربوط
به توحید در عبادت است.
تفکر
در آیات ص 22:
آیهی
29 سورهی زمر: «ضرب الله مثلاً رجلاً فیه شرکاء متشاکسون و رجلاً سلماً
لرجل هل یستویان مثلاً...» : خداوند مثلی زده است: مردی که چند
کارفرمای ناسازگار در او شریکاند و مردی که تنها فرمانبردار یک مرد است. آیا این
دو در مثل یکساناند؟...»
فرد مشرک مانند مردی است که از چند نفر فرمان
میبرد و دائم سرگردان است که از کدامیک فرمان ببرد. و انجام فرمان یکی با فرمان
دیگری تداخل میکند و باعث سرگردانی او میشود. اما انسان موحد مانند مردی است که
تنها از یک نفر فرمان میبرد و چنین سرگردانی را ندارد. بلکه با آرامش به انجام
دستورات میپردازد.
تفکر
در آیات ص 23:
1.
خدای یکتا
2.
دوری از طاغوت
3.
توحید عبادی در دو بعد فردی و اجتماعی
4.
توحید عبادی
5.
توحید در ربوبیت یا (توحید ربوبی)
6.
توحید عملی یا توحید در عبادت(توحید عبادی)
7. آیه 31 توبه
توحید عبادی هر دو بُعد
36
نحل توحید عبادی اجتماعی
22 لقمان توحید عبادی فردی
اندیشه و تحقیق ص 26:
1. شرک عملی و شرک عبادی. مانند سرسپردگی مردم به افرادی
مانند ستارههای سینمایی و یا ورزشی که غالباً فاقد ارزشهای اخلاقی هستند و یا
تسلیم برخی دولتها در برابر قدرتهای بزرگ و اطاعت از سیاستهای استعماری آنان.
2. زیرا عملکرد آنان بیش از آن که منطبق بر
دستورات الهی و آرمانهای پیامبران باشد بر مبنای سود اقتصادی و تقویت نفوذ سیاسی
آنان بوده و رضایت خدا در آن دیده نمیشود.
درس4
در مسیر اخلاص
آیه
ترجمه
پیام آیه
قل انما اعظکم بواحدة
أن تقوموا لله
مثنی و فرادی
ثم تتفکروا سبأ/46
بگو تنها شما را به یک چیز نصیحت میکنم
که برای خدا بپاخیزید
دوتایی و تک تک
سپس بیاندیشید
1- در انجام هر عملی باید نیت خالص برای خدا باشد
2- برای خدا عمل خالصانه گردن تنها بهصورت جمعی نیست بلکه فردی هم میتوان
برای خدا قیام کرد.
انا انزلنا الیک الکتاب بالحق
فاعبد الله
مخلصاً له الدین
زمر/2
به راستی ما به سوی تو کتاب را به حق فرو فرستادیم
پس خدا را پرستش کن
در حالیکه دین را برای او خالص میکنی
1- فرستادن کتاب و هدایت الهی در پی تأمین هدف خاصی است که حق است.
2- چون تنها حق خداست تنها باید او را پرستید.
3- در پرستش خداوند باید دارای اخلاص باشیم.
الم اعهد الیکم یا بنی ادم
ان لا تعبدوا الشیطان
انه لکم عدو مبین
و ان اعبدونی
هذا صراط مستقیم
یس/60و61
آیا ای فرزندان آدم با شما عهد نبستم
که شیطان را پرستش نکنید
که او برایتان دشمنی آشکار است؟
و اینکه مرا عبادت کنید
این راه راست است
1- خداوند نسبت به انحراف از پرستش خود و گرایش به شیطان به انسان هشدار
داده است.
2- شیطان دشمن علنی بشر و عامل انحراف اوست.
3- در مقابل شیطان باید به پرستش خداوند پرداخت.
4- تنها راه درست و سعادت عبادت خالصانه خداست.
...کذلک لنصرف عنه
السوء و الفحشاء
انه من عبادنا المخلصین
اینگونه بازگردانیم از او
بدی و زشتکاری را
چرا که او از بندگان مخلص ما بود
کسی که خود را برای خداوند خالص کرده باشد (با اخلاص باشد) مورد لطف الهی
قرار میگیرد و از بدیها محافظت میشود.
و الذین جاهدوا فینا
لنهدینهم سبلنا
و ان الله لمع المحسنین
عنکبوت/69
کسانیکه در راه ما تلاش و مجاهده کنند
قطعاً راههای خود را به آنان مینمایانیم
و بیتردید خداوند همراه نیکوکاران است
1- تلاش در راه خدا باعث امدادرسانی از سوی خدا و هدایت از جانب اوست.
2- خداوند نیکوکاران را در رسیدن به سعادت همراهی میکند.
لو کنّا نسمع او نعقل
ما کنا فی اصحاب السعیر
ملک/10
اگر میشنیدیم یا تعقل میکردیم
در میان دوزخیان نبودیم
نادیده گرفتن راهنماییهای عقل و بیتوجهی به هدایت الهی باشد ورود به جهنم
است.
و اقم الصلوة
لذکری
طه/14
و نماز را برای یاد من بپا دار
نماز بالاترین ذکر خدا و مورد سفارش خود اوست
پیام آیات ص 30:
آیه
60 و 61 سورة یس که خطاب به انسان میفرماید: «ای فرزندان آدم آیا با شما پیمان
نبستم که شیطان را پرستش نکنید که او دشمن آشکار شما است؟ و اینکه مرا بپرستید
این راه درست است»
پیام
این دو آیه: 1) انسان باید از بندگی شیطان دوری کند
2) انسان تنها باید برای خدا بندگی کند
3)
بندگی خدا همان صراط مستقیم است که شیطان دشمن آشکار آن است.
تفکر در آیات ص 32:
آیات 46/ سبأ، 2/ زمر، 24/ یوسف، 69/ عنکبوت و
14/ طه که پیام مشترک آنها چنین است: همۀ فعالیتهای انسان باید در جهت رضای خدا
باشد و کسی که خدا را خالصانه بندگی کند مورد حمایت خداوند قرار خواهد گرفت.
تفکر ص 32:
1 –
1- انسانهایی که به ندای عقل خود پاسخ میدهند و با استدلال و برهان به حقیقت دست
مییابند و در برابر آن تسلیم میشوند.
2- انسانهایی که به ندای هوس خود پاسخ میدهند و با پیروی
از تمایلات نفسانی خود راه حق را به روی خود میبندند.
2- دستهی دوم و انسانهایی
که به دور از تفکر و تعقل و پذیرش خیرخواهی دیگران به ندای هوس پاسخ دادهاند.
پیام آیه 10 سوره ملک:
نادیدهگرفتن
عقل، بیتوجهی به سخنان پیامبر و امامان(ع) و پیروی از هوا و هوس عاقبتی جز جهنم
ندارد.
پیام آیات ص 34 عنکبوت/69: هرکس در مسیر حق گام بردارد و
سعی و تلاش و مجاهده کند، امدادهای غیبی شامل حاش خواهد شد
پیام آیات ص 35 خداوند حضرت یوسف(ع) را از بدی و
زشتکاری حفظ کرد. زیرا آن حضرت از بندگان مخلص خدا بود.
اندیشه و تحقیق ص35:
1- رابطهی مستقیم یعنی هر چه اخلاص بیشتر باشد بیانگر
توحید عبادی است و میتواند یکی باشد زیرا به همان معنا تلقی میشود
2- سه رابطه:
اول: نیت الهی+ عمل غیر الهی ناقص و ابتر (دوستی خاله خرسه!)
دوم: نیت غیرالهی+ عمل الهی ریا و گناه (نماز خواندن برای تظاهر به دینداری)
سوم: نیت الهی+ عمل هم الهی عمل صالح (نماز خواندن برای
ادای تکلیف الهی)
درس پنجم
قدرت پرواز
آیه
ترجمه
پیام آیه
انا هدیناه السبیل
اما شاکراً و اما کفوراً
انسان/3
به راستی انسان را به راه هدایت کردیم
خواه سپاسگزار باشد خواه ناسپاس
1- خداوند راه هدایت را به انسان نشان داده
2- انسان مسیر زندگی خود را خودش انتخاب میکند.
قد جاءکم بصائر من ربکم
فمن ابصر فلنفسه
و من عمی فعلیها
و ما انا علیکم بحفیظ
انعام/104
به راستی از پروردگارتان رهنمودهایی به شما آمده
پس هرکس بینا شد به سود خودش
و هرکس کوری پیشه کرد به زیان اوست
و من بر شما نگهبان نیستم
1- خداوند انسان را بدون هدایت رها نکرده
2- اگر انسان بصیرت داشته باشد هدایت میشود
3- اگر انسان بصیرت نداشته باشد هدایت نمیشود
4- پیامبر فقط رسانندهی پیام است و هدایت را بر مردم تحمیل نمیکند
ان الله یمسک السموات و الارض
ان تزولا
و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده
انه کان حلیماً غفوراً
فاطر/41
همانا خداوند آسمانها و زمین را نگه میدارد
از منحرفشدن
و اگر منحرف شوند هیچکسی بعد از او آن دو را نگه نمیدارد
به راستی اوست بردبار آمرزنده
1- نظام آفرینش بهدست خداوند اداره میشود
2- اگر تدبیر الهی نباشد هیچ موجودی توان ادارهی جهان را ندارد
انا کل شی خلقناه بقدر
قمر/49
بهراستی ما هر چیز را به اندازه و سنجیده آفریدیم
هر موجودی با ویژگیهای حساب شده آفریده شده
هو الذی یحیی و یمیت
فاذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون
غافر/68
اوست که زنده میکند و میمیراند
و چون به کاری حکم کند پس به آن میگوید باش پس میشود
1- وقوع تمام حوادث جهان به امر و فرمان خداست
2- وقوع هر چیزی با ارادهی الهی و فرمان او صورت میپذیرد
الله الذی سخر لکم البحر
لتجری الفلک فیه بامره
و لتبتغوا من فضله
و لعلکم تشکرون
جاثیه/12
خداست آنکه دریا را برای شما رام ساخت
تا در آن کشتی به فرمانش جاری شود
و تا از لطفش بجویید
و تا شاید سپاسگزار باشید
1- نظام قانونمند هستی امکان استفاده از موهبتهای الهی را برای انسان فراهم آورده است
2- توجه انسان به نظام هستی امکان بهرهمندی بیشتر را به او میدهد
3- انسان باید سپاسگزار وجود این نظام باشد
لا الشمس ینبغی لها ان تدرک القمر
ولا الیل سابق النهار
و کل فی فلک یسبحون یس/40
نه خورشید را سزد که به ماه برسد
و نه شب بر روز پیشی میگیرد
و همه در مداری در گردشاند
درک نظام هستی و کشف قوانین ثابت عالم امکان دسترسی بشر به پیشرفت را فراهم آورده است.
تذکر مهم: مطالب مندرج در صفحات 58، 59 و 60 با تیتر «چند نکته» مربوط به این درس است و به شتباه در درس ششم چاپ شده است.
تفکر در آیات ص 43:
آیات: انسان/3 : انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفوراً
و انعام/104: قد جاءکم بصائر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من عمی فعلیها و ما انا علیکم بحفیظ
تفکر در آیات ص 46: فاطر/41، غافر/68 و جاثیه/12 پیام: خداوند حکیم حافظ جهان خلقت است
تفکر در آیات ص 47:
1. خیر هیچ چیز در جهان نیست که دارای خصوصیات و ویژگی معین نباشد. قمر/49
2. به حکم و ارادهی خداوند حکیم غافر/68
3. خیر، یس/40
4. انسان میفهمد که در یک نظام قانونمند
زندگی میکند که در آن امکان برنامهریزی برای فعالیتهایش دارد و با چنین
اعتقادی، به اطمینان، یقین و آرامش میرسد.
اندیشه و تحقیق ص 50:
1. قانونمندی و عدم خروج از قانونی که خدا برایش تعیین و مقدر کرده و امکان تسلط انسان بر قوانین خلقت و استفاده از آن.
2. بر اساس قوانین ثابت و متناسب با آن قوانین، سازندگان کشتیها آن را میسازند.
3. استفاده از اختیار باعث کشف قوانین طبیعت میشود و با استفاده از آن میتوان به نتیجه رسید.
درس
ششم*پیام آیات ص 54-1 سنت ها و قوانین / سوره آل عمران / آیه 137-2
گذشتگان - سنت ها / سوره آل عمران / آیه 137-3 در معرض امتحان و فتنه /
سوره عنکبوت / آیه 2-4 در جهت افزایش گناه استفاده می کنند. / سوره آل
عمران / آیه 178-5 عذاب / سوره اعراف / آیه 182-6 سنت - تفاوت / سوره انعام
/ آیه 16-7 سنت - سرنوشت آن ها / سوره اعراف / آیه 96
پاسخ به فعالیتهای دین و زندگی بخش دوم درس 7 تا 10سال چهارم چاپ 91
درس هفتم
آیات
ترجمه
پیام آیه
و من یعمل سوءً
أو یظلم نفسه
ثم یستغفر الله
یجد الله غفوراً رحیماً
نساء/110
و هرکس بدی کند
یا به خود ستم کند
سپس از خدا آمرزش بخواهد
خداوند را آمرزندهی مهربان
خواهد یافت
خداوند برای انسان گنهکار
فرصت آمرزش قرار داده
فمن تاب
من بعد ظلمه
و أصلح
فان الله یتوب علیه
إنّ الله غفور رحیم
مائده/39
پس هر کس توبه کرد
پس از ستمش
و جبران کرد
پس براستی خداوند بر او باز
میگردد
که خدا آمرزنده مهربان است
1- هر گناهی که انجام شود
ستم و ظلم انسان به خود اوست.
2- اگر گناه جبران شود خدا
نیز به انسان باز میگردد.
3- لفظ توبه اختصاص به انسان
ندارد.
الا من تاب و أمن
و عمل عملا صالحاً
فاولئک یبدل الله
سیئاتهم حسنات
و کان الله غفوراً رحیماً
فرقان/70
به جز کسی که بازگشت و ایمان
آورد
و کار شایسته انجام داد
پس آنان خدا تبدیل میکند
بدیشان را به خوبیها
و خداوند آمرزندهی مهربان
است
1- توبه و جبران گناهان با
اعمال شایسته باعث میشود بدیها به خوبیها بدل شود.
بررسی ص 65
1. آیة 110 سورة نساء
2. هرگونه بیتوجهی به خود
عالی و رسیدن به خود دانی ظلم به خود محسوب میشود. در واقع اگر شهوات و تمایلات نفسانی
بر انسان حاکم شوند، نفس اماره پرورش یافته و اگر عقل حاکم شود و از هر دو دسته تمایلات در چارچوب تفکر و به درستی
و به جا استفاده کند، نفس لوامه رشد کرده است.
3.
قیام نفس لوامه علیه نفس اماره. یا قیام خود عالی علیه خود دانی. این امکان تنها
برای انسان میسر است که دارای دو نوع «خود» است.
تفکر در آیات
1. ستم
2. زیرا هر گناهی ستم انسان یا به خود اوست یا دیگران یا
خداوند
3. اول توبه، دوم اصلاح و جبران گناه، سوم پذیرش توبه از
سوی خداوند و آمرزش الهی
تفکر در آیات ص68
1. آیه 70 سورهی فرقان
2. اول توبه، دوم ایمان، سوم عمل صالح
تذکر مهم دربارة تبدیل گناهان به نیکیها:
علامه طباطبایی(ره) میفرماید: چنین نیست که
خداوند دروغ را به راست تبدیل کند. بلکه شاکلة وجود انسان که حاوی افعال اوست وقتی
حقیقتاً متحول شود، هر فعلی که در آن شکل گرفته تحت تأثیر این تحول، تغییر میکند.
مثلاً گناهان قبلی او کهدر وجودش شکل گرفته با توبة فرد تغییر ماهیت داده و وجودش منشأ خیر میشود.
به همین علت
است که در پی توبه مسألة غفران مطرح میشود نه صرفاً عفو. زیرا در عفو بدی قبلی با
رشد فرد تبدیل به حسنه میشود و هر دو باقی میمانند. اما در غفران بدی قبلی با
رشد فرد محو میشود و فقط حسنه باقی میماند و بدی تبدیل به نیکی میشود. لذا
غفران خاص خداست اما عفو مشترک بین انسان و خداست.
اندیشه و تحقیق ص 74
1. بازگشت خداوند(از کیفر و عقوبت به لطف و رحمت)
که نتیجة بازگشت بنده است.
2. غفور و رحیم
3. اینکه بداند خدا او را میبیند و باز مرتکب
گناه شود. موقعی که خداوند را خوارتر از سایر بینندگان قرار داده است.
4. باید احساس کنیم خدا را میبینیم و یا خدا ما
را میبیند.
5. توبه
6. مانند کسی که گناه نکرده است.
7. خیر بلکه اقدام به اموری چون تصمیم بر تکرار نداشتن،
جبران حقوق مردم، جبران حقوق الهی ضروری است.
درس هشتم
آیات
ترجمه
پیام آیه
من أمن بالله
و الیوم الأخر
و عمل صالحا
فجزاءهم عند ربّهم
و لا خوف علیهم
و لا هم یجزنون
بقره/62
هر کس که به خدا ایمان آورد
و به روز قیامت
و عمل شایسته کرد
پس پاداششان در نزد
پروردگارشان است
و هیچ ترسی بر آنان نیست
و آنان دچار اندوه نمیشوند
1- جامعه و تمدن اسلامی بر
پایهی اعتقاد و ایمان به خدا و توحید بنا میشود.
2- در جامعهی اسلامی با شرک
در مراتب مختلف آن مبارزه میشود.
3- مردم در جامعهی اسلامی
به حقیقت معاد ایمان دارند و اعمال و رفتار خود در دنیا را برای رسیدن به
سعادت اخروی تتظیم میکنند.
یا أیها الذین أمنوا
أطیعوا الله
و أطیعوا الرسول
و أولی الأمر منکم
نساء/59
ای کسانیکه ایمان آوردید
از خدا اطاعت کنید
و از رسول اطاعت کنید
و نیز از صاحبان امر از
خودتان
1- مسلمانان در برنامههای
فردی و اجتماعی خود تابع فرمان خدا و رسول و اولیالامر هستند.
2- مسلمانان از طاغوت و
فرمانهای غیرالهی نباید اطاعت کنند.
شوری/15
تنظیم روابط اجتماعی و تدوین
قوانین بر پایهی عدل صورت میگیرد و با تبعیض و بیعدالتی بهشدت مبارزه میشود.
قل هل یستوی
الذین یعلمون
و الذین لا یعلمون
إنما یتذکر اولوا الالباب
زمر/9
بگو آیا برابرند
کسانیکه میدانند
و کسانیکه نمیدانند
تنها صاحبان فرد یادآور میشوند
در جامعه و تمدن اسلامی تعقل
و فردورزی یک ارزش بزرگ محسوب میشود و اندیشمندان احترام و منزلت والایی
دارند
محمد رسول الله
و الذین معه
أشدّاء علی الکفار
رحماء بینهم
فتح/29
محمد فرستاده خداست
و کسانیکه با او هستند
بر کافران سخت گیرند
و بین خود مهرباناند
مردم جامعهی اسلامی با
مؤمنان که جبههی حق را تشکیل میدهند، با یکدیگر مهربان هستند و با
ستمگران و دشمنان حق که جبههی باطل را میسازند دشمنی میورزند.
قل من حرم زینة الله التی أخرج لعباده
اعراف/32
1- مردم جامعهی اسلامی در
عینحال که برای آخرت تلاش میکنند، برای رفاه دنیا و بهرهبردن از نعمتهای
آن میکوشن.
2- البته این نعمت را در جهت
فساد و گناه و یا شرک نباید استفاده کنند.
إنما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن
و الاثم و البغی بغیر الحق و أن یشرک بالله ما لم ینزل به
سلطانا و أن
اعراف/33
به جای دوری از نعمتهای
الهی باید مصادیق فحشا و گناه را شناخت و از آنها دوری کرد.
و من أیاته
أن خلق لکم
من أنفسکم أزواجاً
لتسکنوا إلیها
و جعل بینکم
مودة و رحمة
إن فی ذلک
لأیات لقوم یتفکرون
روم/21
و از نشانههایش
آنکه برایتان آفرید
همسرانی از خودتان
تا در کنارش آرام گیرید
و میانتان قرار داد
دوستی و مهربانی
براستی در آن
قطعاً نشانههایی برای گروهی
است که تفکر میکنند (میاندیشند)
در جامعهی اسلامی خانواده
جایگاه ممتازی دارد و کانون رشد انسانهای بافضیلت و محل دوستی و مهربانی
و رحمت است.
پیام آیات ص 79
معیار اول: خدا (توحید) – شرک (بقره/
62)
معیار دوم: معاد – آخرت (بقره/
62)
معیار سوم: خدا، پیامبر، امام(صاحبان امر) – خودسرانه (نساء/
59)
معیار چهارم: خانواده – مودت و
آرامش (روم/ 21)
معیار پنجم: مهربان – دشمنی (فتح/
29)
معیار ششم: از نعمتهای دنیایی خداوند نیز بهره میبرند
– و
تجاوز به ناحق به کار نمیگیرند (اعراف/ 32 و 33)
معیار هفتم: عالمان و دانشمندان (خردمندان) (زمر/
9)
معیار هشتم: تبعیض،
بیعدالتی، ظلم (شوری/ 15)
پیام آیات ص 81 شماره 1 معیار 1 و 2
پیام آیات ص 82 ادامة شماره 2 معیار 2
پیام آیات ص 82 شماره 3 معیار 4
پیام آیات ص 82 شماره 4 معیار 3
پیام آیات ص 83 شماره 5 معیار 6
پیام آیات ص 83 شماره 6 معیار 7
پیام آیات ص 84 ادامة شماره 7 معیار 8
تکمیل نمودار ص 84
ا- توحیدمحوری 2. آخرتگرایی 3. اطاعت از خدا، رسول و امام (قبول
ولایت الهی) 4. اصالت خانواده
5. حقخواهی و باطلستیزی 6. اعتدال در زندگی و بهره گرفتن از نعمتهای دنیایی 7.
عقلگرایی
8. عدالتطلبی
درس نهم
آیات
ترجمه
پیام آیه
و کذلک جعلناکم
أمة وسطاً
لتکونوا شهداء علی الناس
و یکون الرسول علیکم شهیداً
بقره/143
امت
اسلامی باید نمونه باشد و برای سایر مردم جهان الگو و سرمشق قرار گیرد
الگوی
امت نمونة اسلامی سیرة رسول خدا(ص) است.
و من یتولی الله
و رسوله
و الذین أمنوا
فان حزب الله
هم الغالبون
مائده/56
هر
کس ولی خود قرار دهد خدا
و
رسولش را
و
کسانی را که ایمان آوردهاند
پس
به راستی حزب خدا
هم
آنان پیروزمندان هستند
قبول
ولایت الهی و اطاعت از فرامین رسول خدا(ص) انسان را در زمرة حزب خدا قرار می دهد
که همواره پیروز و سربلند است.
و قال موسی
لقومه
استعینوا بالله
و اصبروا
فان الأرض لله
یورثها من یشاء
من عباده
و العاقبة
للمتقین
اعراف/128
و
موسی به قومش گفت
از
خدا یاری بجویید
و
شکیبا باشید
چرا
که زمین از آن خداست
آن
را به هر کس از بندگانش بخواهد میراث میدهد
و
سرانجام (نیک) از آن پارسایان است
لازمة
رشد و تعالی و تحول مثبت در یک جامعه استعانت از خداوند و صبر و پایداری است
خداوند
وراثت زمین را برای بندگان شایستة خود قرار خواهد داد.
بهترین
فرجام ها از آن تقوا پیشگان است
أدع الی سبیل
ربک
بالحکمة و
الموعظة الحسنة
و جادلهم بالتی
هی أحسن
نحل/125
برای
دعوت به مسیر الهی باید از شیوههای درست و منطقی بهره جست.
بهترین
شیوههای مورد سفارش خداوند به پیامبر اکرم(ص) عبارتاند از:
به
کارگیری دانش استوار، اندرز نیکو و مباحثه با بهترین روشهای بحث و مجادله
تفکر در آیات ص 88
1. بقره/ 143
2. اگر امتی ولایت خداوند و پیامبر گرامی او را
بپذیرد و به دین الهی عمل کند همواره در جهان پیروز و سربلند خواهد بود. مائده/ 56
3. اسوة
حقیقی ما مسلمانان رسول خدا(ص) است. بقره/ 143
تفکر در آیات ص 90
1. از آن متقین است
2. از خدا
مدد خواستن و صبر و استقامت پیشهکردن
تفکر در آیات ص 93
روش اول: استفاده از حکمت و استدلال عقلی در هنگام
دعوت
روش دوم: استفاده از موعظة حسنه و اندرز نیکو
روش سوم: استفاده از جدال احسن، هنگام بحث و
مناظره
درس اول دین و زندگی (1)
ویژه ی دانش آموزان سال اول متوسطه
برای دانلود روی لینک ذیل کلیک نمایید :
.
.
سؤالات متن درس اول دین و زندگی (1)
لوح های فشرده دین و زندگی 1 و 2 متوسطه ی دوم
لوح فشرده آموزش قرائت آیات کتاب دین و زندگی 1
لوح فشرده آموزش قرائت آیات کتاب دین و زندگی 2
نمون سؤالات دین و زندگی (1) درس اول مهرماه 92
نمونه سؤالات تست درس اول دین و رندگی (1)
ویژه ی دانش آموزان سال اول متوسطه ی دوم
برای دانلود روی هر کدام از عبارات ذیل کلیک نمایید :
دین و زندگی (1) ، نمونه دولتی امام صادق (ع) آزمون شماره 2
دین و زندگی (1) ، نمونه دولتی امام صادق (ع)
معرفی نرم افزار
معرفت حجّت خدا ( شرح دعای اللهم عرفنی نفسک )
اعتبار سند دعاء؛ «الله» جل
جلاله؛ عرفان و معرفت؛ نفس؛ نفس لوامه؛ نفس مطمئنه؛ نبی و نبوت؛ رسول؛ حجت؛
ضلال و ضلالت؛ دین؛ تفسیر دعاء؛ اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک
لم أعرف نبیک؛ نتیجه؛ اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم أعرف
حجتک؛ اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی؛ نتیجه؛ بحث
کلی پیرامون دعاء
مشخصات کتاب :
پدید آورنده: لطفالله صافیگل پایگانی شماره: 2187
حجم فایل : 347 کیلوبایت _____________________منبع :http://noorportal.net
دانلود کتاب های درسی پایه پنجم دوره آموزش ابتدایی سال تحصیلی 92-93
برای دانلود به ادامه ی مطلب مراجعه بفرمایید :
منبع :
http://sore.blogsky.com
ادامه مطلب
موضوعات مرتبط:
دین وزندگی اول،
دین وزندگی دوم،
دین وزندگی سوم،
دین وزندگی چهارم(پیش دانشگاهی)،
اندیشه وتحقیق دین وزندگی چهارم،
پیام آیات دین وزندگی چهارم