مطالعه میزان سواد رسانه ای و نقش آن در جامعه ایرانی
(مطالعه موردی:دانشجویان شهرستان محمودآباد)
نویسندگان:
دکتر علی اصغر کیا
عنایت داودی
ناهید کرمی
چکیده
این مقاله درصدد مطالعه میزان سواد رسانه ای و نقش آن در جامعه ایرانی می
باشد. برای تبیین فرضیه های تحقیق از نظریه جیمز پاتر و نظریه های استفاده
و خشنودی و نیز کاشت استفاده شد. با کاریرد روش پیمایش و با استفاده از
تکنیک پرسشنامه بر روی 375 نفر از دانشجویان شهرستان محمود آباد که از
طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند،داده های پژوهش جمع آوری شدند و
با استفاده از نرم افزار spssتجزیه و تحلیل
گشتند. جهت احتساب روایی شاخص ها از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شد.یافته
های پژوهش نشان داد که متغیر های مدت ،میزان،نوع استفاده از رسانه ها،واقعی
تلقی کردن محتوای رسانه ،انگیزه و هدف مخاطبان،پایگاه اقتصادی- اجتماعی و
میزان تحصیلات رابطه معنی داری با سواد رسانه ای دارد.
کلمات کلیدی: رسانه، سواد رسانه ای، جامعه ایرانی، دانشجویان شهرستان محمود آباد.
مقدمه
با توجه به ظهور فناوریهای دیجیتال فرصتها و چالشهای مهم نوینی را در
پیش روی آموزگاران آموزش رسانه نمایان ساخته است. در یک طرف، این فناوریها
مجموعهای نو از ابژهها و فرآیندها برای مطالعه و تحقیق فراهم میکنند و
باعث در دسترس تر شدن جنبههای مختلفی از تولید رسانهای میشوند.
(باکینگهام، 1389، 300)
از لحاظ دیگر هم زمان با ورود به قرن 21، نظامهای اطلاعاتی و ارتباطی به
طور فزایندهای دچار پیچیدگی و همه جانبه گرایی شدهاند. این پیچیدگیها
موجب شدهاند تا پیامهای تولید شده توسط رسانهها، مخاطبان خود را در گوشه
و کنار جهان دچار نوعی سردرگمی و تردید در انتخاب پیامها نمایند. (اکرمی،
فیاض، بیچرانلو، 1390، 90)
در حال حاضر هر رسانهای دستورالعمل و سیاست خاص خود را دارد و واقعیتها
را به شیوه خاص خود تدوین می کند این موضوع مورد تاکید و هشدار محققان
ارتباطات نیز است هربرت شیلر در این زمینه معتقد است (گردانندگان وسایل
ارتباط جمعی برای سرپوش گذاشتن بر فریب دهی و دستکاری فکری مخاطبان خود که
به طور نامریی انجام میشود بر اصل بیطرفی روزنامه نگاران تکیه میکنند و
بدین ترتیب واقعیتها را به عنوان رویدادهای عینی ارائه میدهند در حالی که
در واقع به علت تعارضهای اجتماعی و منافع طبقاتی امکان عینی گرایی، وجود
ندارد. (غفاری چراتی، 1381، 13)
الوین تافلر آینده شناس معروف آمریکایی در دهه 1980 پیش بینی کرده بود که
عصر فردا را گستره ای از فرستنده ها، رسانه ها، پیام گیران و پیام سازان
شکل می دهند و شیوه های تبادل اطلاعات، محور مانور آینده را شکل خواهند
داد. در حال حاضر بخشی از این پیش بینی تحقق یافته و بخشی دیگر در راه است.
حال نسل امروز و فردا برای جذب فرصت ها و دفع تهدیدهای ناشی از این پدیده
به این درک نیاز خواهند داشت که رسانه های جمعی چگونه بر جامعه تاثیر می
گذارند. مسلماً آن کسی که توانایی دسترسی، ارزیابی و تحلیل انتقادی پیام
های ارتباطی (سواد رسانه ای) را داشته باشد، بهتر می تواند به این درک
برسد. درکی که تنها از رهگذر تکامل سواد رسانه ای تحقق می پذیرد. زیرا سواد
رسانه ای مهارت های لازم را برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با
رسانه ها می آموزد و در عین حال دیدگاهی تحلیلی و نقادانه نسبت به پیام های
رسانه ای فراهم می کند. با وجودی که سواد رسانه ای پرسش های انتقادی را در
خصوص تاثیرات رسانه ها پدید آورده هدف اصلی آن، این است که مخاطبان رسانه
ها را در برابر آثار سوء رسانه ای محافظت نموده و آنان را در کنترل آنچه می
بینند، می شنوند و می خوانند توانمند سازد. (اکرامی، فیاض، بیچرانلو،
1390، 91)
امروزه درجه نفوذ رسانه ها در جوامع و شکل دهی روابط در آنها به حدی است
که سواد رسانه ای را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است از این رو در
برخی از کشورها سواد رسانه ای آن قدر اهمیت داشت که آن را به عنوان یک ماده
درسی در میان مواد درسی دوره های تحصیلی راهنمایی تا مقطع دیپلم به رسمیت
شناختند و حتی آن را برای سنین بزرگسال و مقاطع تحصیلی بالاتر نیز طراحی
کردند. به عبارت بهتر لزوم فراگیری سواد رسانه ای در دنیایی که رسانه ها از
جهات مختلف آن را شکل داده در آن رسوخ کرده امری ضروری به نظر می رسد.
لذا، هدف اصلی این پژوهش عبارت است از مطالعه میزان سواد رسانه ای و نقش
آن در جامعه ایرانی (مطالعه موردی:دانشجویان شهرستان محمود آباد)
تعاریف موجود از سواد رسانهای در ایران
اما تعاریفی که در ایران ارائه شده است، سواد رسانهای را سوادی می دانند که مخاطب به مدد آن
میآموزد که در شرایط انبوه شدن پیام، چگونه پیام های مورد نیاز را جستجو کند و اهداف پیام را تشخیص دهد.
کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات در ایران و استاد دانشگاه علامه
طباطبایی، سواد رسانهای را درک ماهیت و کارکردهای رسانهها می داند و
تأکید دارد که ژانرهای رسانهای است که در آن طرف توجه قرار می گیرد.
(شکرخواه، سایت اینترنتی دات، 1384)
پرویز علوی، دارای دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه “سواد
رسانهای را مقولهای می داند که سعی می کند درکی عمیق و منتقدانه از
پیامهای وسایل ارتباط جمعی ایجاد کند و هدف از آن افزایش و تقویت اندیشهی
انتقادی، با استفاده از رسانههاست.” (علوی، 16:1388)
غلامرضا ارجمندی، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، سواد رسانهای را اینگونه تعریف می کند: “سواد
رسانهای به بیانی کلی، تأکیدی است بر این مطلب که برخلاف تصور رایج، درک
پیامهای رسانهای و اساساً شیوهی رفتار با رسانه، به دانش و مهارتهای
خاصی نیاز دارد و در بیانی دقیقتر، عبارت است از مهارت تفکر استدلالی و
نقاد به نحوی که مخاطب بتواند، دربارهی محتوای رسانه قضاوتی مستقل داشته
باشد.” (ارجمندی، 5:1384)
“سواد رسانهای” در یک
تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می
توان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و
شناسایی کرد. این تعریف را یونس شکرخواه، عضو گروه مطالعات بریتانیا –
دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران و صاحبنظر در زمینه ارتباطات ارائه
کرده است. (سایت اینترنتی همشهری آن لاین، 1388)
یحیی کمالپور، رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاق در دانشگاه پوردو
آمریکا، سواد رسانهای را شامل تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از تأثیرات
رسانهها (رادیو، تلویزیون، فیلم، موسیقی، روزنامه، مجله، کتاب و اینترنت)
بر روی افراد و جوامع می داند. (سایت اینترنتی مجله علوم اجتماعی، 1386)
مهدی محسنیان راد، استاد علوم ارتباطات بر این تأکید دارد که آی سی تی[1] موجب پیدایش سواد رسانهای شده است، وی می گوید: "در
حقیقت ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات و پیدایش ابزار نوین آی سی تی،
سوادی، آن هم با عنوان سواد رقومی متولد ساخته است. وی اولین مخاطبان سواد
رسانهای را میانسالان دهه 1990 می داند که میبایست تحت تعلیم استفاده از
فناوری های نوین برای رویارویی با خروجی رسانهها و اصلاً کارکرد آنها قرار
می گرفتند.” (افراسیابی، 4:1387)
محمد الستی، مدرس علوم ارتباطات در تعریف سواد رسانهای اظهار می دارد: “سواد رسانهای در واقع معیاری از توانایی و قابلیت فردی در درک مستقل رسانه است.” (همان منبع)
اکثر صاحبنظران این تعریف سواد رسانهای را پذیرفتهاند که: سواد رسانهای
به معنای توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات در
اشکال مختلف اعم از مکتوب یا غیرمکتوب است. همانطور که سواد سنتی شامل
مهارتهای خواندن و نوشتن است، سواد رسانهای نیز شامل تواناییها و
مهارتهای خواندن یا رمزگشایی (درک) و همچنین نوشتن یا رمزگذاری (خلق، طرح و
تولید) است. (حیدری زهراپور، 157:1383)
“بنابراین می توان سواد رسانهای را به صورت های زیر تعریف کرد:
- اگرچه در سواد رسانهای از رسانهها انتقاد می شود، این به معنای استفاده نکردن از رسانه نیست.
- سواد رسانهای، به معنای محدود کردن تماشای تلویزیون نیست، بلکه به معنای تماشا با دقت آن است.
- سواد رسانهای، کشف ساده اهداف سیاسی، کلیشهها و بازنماییهای انحرافی
نیست، بلکه فهم نکاتی است که در رسانهها، هنجار تلقی می شوند.” (سپاسگر، 133:1384)
با توجه به تعاریف متعدد صاحبنظران حوزه ارتباطات از سواد رسانهای، تعریف کریست و پاتر که سواد رسانهای “توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و برقراری ارتباط با پیام های رسانهای در اشکال مختلف است." را به عنوان تعریف اصلی از سواد رسانهای در این پژوهش بکار خواهم برد.
چارچوب نظری
با توجه به نقاط مثبت و منفی درباره نظریههای ارتباطی مرتبط با سواد
رسانهای که در بخش مبانی نظری شرح داده شد و همچنین اهداف پژوهش، دو نظریه
استفاده و خشنودی و نظریه شکاف آگاهی در این پژوهش به عنوان چارچوب نظری
مورد استفاده می باشند؛ همچنین الگوی نظری پاتر از “سواد رسانهای” از عوامل گوناگون “ساختار دانش” ، “جایگاه مخاطب” و “پردازش پیام”
تشکیل شده است که یکدیگر را نیز پشتیبانی می کنند و در یک منظومه منسجم
قرار دارند. به نظر می رسد، این الگو، نسبت به دو الگوی دیگر (الگوی نظری
هابز و تومن)، از شبکه سازی گستردهتری برخوردار است و می تواند حدود دانش
مخاطب نسبت به رسانهها، مهارتهای لازم برای استفاده از رسانهها و مهمتر
از همه؛ نظام معناجویانه و معناساز پیام را مورد بررسی قرار دهد.
یکی از نظریه هایی که در چارچوب نظری مورد استفاده قرار می گیرد نظریه
شکاف آگاهی است؛ در نظریه شکاف آگاهی کسانی که پایگاه اجتماعی – اقتصادی
بالاتری دارند، (که به گفته تانبرگ این فقط مربوط به پایگاه اجتماعی –
اقتصادی بالاتر نیست و می تواند بین کسانی که بهترین آگاهی اولیه را دارند،
مصداق پیدا کند)، هنگام دریافت اطلاعاتی که به آنها عرضه می شوند، بهتر از
کسانی که پایگاه اجتماعی – اقتصادی پایینتری دارند، عمل می کنند.
باتوجه به نظریه هایی که در چارچوب نظری پزوهش مطرح شد.متغیر ها و فرضیات پژوهش در جدول 1معرفی و ارائه می شود.
جدول 1. بررسی پیشینه
نام متغیر
|
نوع متغیر
|
نظریه اخذ متغیر
|
فرضیه اخذ متغیر
|
سواد رسانه ای
|
وابسته
|
رویکرد جیمز پاتر
|
مدت استفاده دانشجویان از رسانه
|
مستقل
|
نظریه کاشت(پرورش)
|
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و مدت استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
|
میزان استفاده دانشجویان از رسانه
|
مستقل
|
نظریه کاشت(پرورش)
|
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
|
نوع استفاده دانشجویان از رسانه
|
مستقل
|
نظریه استفاده و خشنودی و نظریه کاشت(پرورش)
|
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و نوع استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد
|
انگیزه و هدف دانشجویان از استفاده از رسانه
|
مستقل
|
نظریه استفاده و خشنودی
|
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد وانگیزه و هدف دانشجویان از استفاده رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد
|
واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانه ها از سوی دانشجویان
|
مستقل
|
نظریه کاشت(پرورش)
|
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
|
پایگاه اقتصادی- اجتماعی دانشجویان
|
مستقل
|
نظریه استفاده و خشنودی و نظریه کاشت(پرورش)
|
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و پایگاه اقتصادی-اجتماعی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
|
تحصیلات دانشجویان
|
مستقل
|
نظریه استفاده و خشنودی و نظریه کاشت(پرورش)
|
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان تحصیلات آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
|
هدف اصلی
هدف اصلی این پژوهش عبارت است از: مطالعه میزان سواد رسانه ای جامعه ایرانی و نقش آن(مطالعه موردی:دانشجویان شهرستان محمود آباد)
اهداف فرعی
1. شناخت مدت استفاده از رسانه های مختلف در بین دانشجویان شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 93-92
2. شناخت میزان استفاده از رسانه های مختلف در بین دانشجویان شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 93-92
3. شناخت نوع استفاده از رسانه های مختلف در بین دانشجویان شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 93-92
4. شناخت انگیزه و هدف دانشجویان شهرستان محمد آباد از استفاده رسانه های مختلف در سال تحصیلی 93-92
5. شناخت میزان واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانه های مختلف در بین دانشجویان شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 93-92
6. شناخت پایگاه اقتصادی-اجتماعی دانشجویان در بین دانشجویان شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 93-92
7. شناخت ویژگی های فردی دانشجویان (تحصیلات و....) شهرستان محمود آباد در سال تحصیلی 93-92
سوال های تحقیق
1. آیا مدت استفاده از رسانه های مختلف در سواد رسانه ای نقش دارد؟
2. آیا میزان استفاده از رسانه های مختلف در سواد رسانه ای نقش دارد؟
3. آیا نوع استفاده از رسانه های مختلف در سواد رسانه ای نقش دارد؟
4. آیا انگیزه و هدف استفاده از رسانه های مختلف در سواد رسانه ای نقش دارد؟
5. آیا میزان واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانه های مختلف در سواد رسانه ای نقش دارد؟
6. آیا پایگاه اقتصادی-اجتماعی افراد در سواد رسانه ای نقش دارد؟
7. آیا ویژگی های فردی افراد (تحصیلات و....) در سواد رسانه ای نقش دارد؟
فرضیه های تحقیق
1. بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و مدت استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
2. بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
3. بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و نوع استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
4. بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد وانگیزه و هدف
دانشجویان از استفاده رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد
5. بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
6. بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و پایگاه اقتصادی-اجتماعی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد.
7. بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان تحصیلات آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
روش تحقیق
جامعه آماری
جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان شهرستان محمود آباد می باشد که تعداد این افراد درسال تحصیلی 93-92 11000 نفر می باشد.
تعداد نمونه و حجم آماری
در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده می
شو.با توجه به بررسی های عمل آمده شهرسنان محمود آباد دارای 9 دانشگاه و
موسسه آموزش عالی می باشد(دو دانشگاه پیام نور،دانشگاه نیما،دانشگاه
خزر،دانشگاه کاوش،دانشگاه پسران محمودآباد(دولتی)،دانشگاه صنعت
نفت(دولتی)،دانشگاه علمی و کاربردی بیشه کلا،دانشگاه آزاد محمودآباد) و
11000دانشجو می باشد که با استفاده از جدول مورگان375 نفر به صورت تصادفی
طبقه ای انتخاب می گردد.
روش ها و ابزار های جمع آوری اطلاعات
برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از دو روش استفاده شده است که عبارتند از:
الف)روش کتابخانه ای: در این قسمت از کتاب های تخصصی
حوزه علوم ارتباطات، مقالات ومجلات تخصصی، نشریات حرفه ای و سایت های معتبر
علمی استفاده شده است.
ب)روش میدانی: برای جمع آوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیه ها با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز شده است.
ابزارهای جمع آوری اطلاعات
ابزار های مورد استفاده در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات متنوع اند.در
مراحلی از مصاحبه و برای سایر مراحل پرسشنامه استفاده شده است.
1-مصاحبه
در ابتدا با کارشناسان وخبرگان علوم ارتباط مصاحبه ای انجام شد.ماحصل این کار امکان طراحی بهتر سئوالات پرسشنامه را فراهم کرد.
2-پرسشنامه
گرد آوری اطلاعات ازکارکنان هم در قالب پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت.
سوالات پرسشنامه بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت طراحی شده است که برای پاسخ
گویی به آنها باید یکی از گزینه ها انتخاب شود.پرسش نامه طراحی شده دارای
50 سوال می باشد که در دو بخش طراحی شده است.در طراحی سوالات پرسشنامه سعی
شده است که سوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد.
شکل کلی و امتیازبندی طیف لیکرت برای سوالات به صورت ذیل می باشد:
شکل کلی: خیلی کم - کم - متوسط - زیاد - خیلی زیاد
امتیازبندی: 1 2 3 4 5
جدول2- چیدمان گویه های سنجش متغیر های تحقیق در پرسشنامه
نوع متغیر
|
متغیر
|
ابعاد
|
شماره گویه
|
وابسته
|
سواد رسانه ای دانشجویان
|
بعد شناختی
|
1 تا 7
|
بعد احساسی
|
8 تا 16
|
بعد اخلاقی
|
17 تا 24
|
بعد زیباشناختی
|
25 تا 29
|
مستقل
|
مدّت استفاده دانشجویان از رسانه ها
|
-
|
30
|
میزان استفاده دانشجویان از رسانه ها
|
-
|
31
|
نوع استفاده دانشجویان از رسانه ها
|
-
|
32
|
انگیزه و هدف دانشجویان از استفاده رسانه ها
|
-
|
33 تا 40
|
واقعی تلقی کردن محتوای رسانه
|
-
|
41 تا 43
|
ویژگی های فردی– اجتماعی دانشجویان
|
پایگاه اقتصادی- اجتماعی
|
مقطع تحصیلی دانشجویان
|
44
|
سطح تحصیلات والدین و همسر دانشجویان
|
45
|
محل سکونت
|
46
|
میزان درآمد دانشجو یا خانواده دانشجو
|
47
|
وضعیت تأهل
|
48
|
جنس
|
49
|
سن
|
50
|
روایی و پایایی ابزار های جمع آوری اطلاعات
روایی محتوایی پرسشنامه به آن معناست که سوالات همان مفهومی را بسنجد که
هدف تحقیق سنجیدن آنهاست و در نهایت به وسیله اطلاعات آنها بتوان فرضیات را
قبول و یا رد کرد. فرضیات این تحقیق توسط اطلاعات پرسشنامه سنجیده شده و
روایی سوالات آن توسط اساتید محترم راهنما و مشاور تحقیق و جمعی از خبرگان
این حوزه مورد تائید قرار گرفت و سپس توزیع شد.
پایایی سوالات نیز بدین معناست که اگر پرسشنامه در دفعات متعدد توزیع شود،
اطلاعات خروجی آن یکسان باشد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق محاسبه آلفای
کرونباخ[2] بدست آمده است.
با انجام پیش آزمون ضریب آلفای کرون باخ اندازه گیری می شود و چنانچه در
محدوده مورد نظرقرار گیرد پایایی پرسش نامه تائید شد، مقدار نزدیک به 1
آلفای کرون باخ موجب تائید پایایی پرسش نامه است. بررسی پایایی در جدول
3مشاهده می شود.
جدول3-سنجش پایایی ابزار اندازه گیری
Reliability
Case Processing Summary
|
|
|
N
|
%
|
Cases
|
Valid
|
32
|
100.0
|
Excludeda
|
0
|
.0
|
Total
|
32
|
100.0
|
Reliability Statistics
|
Cronbach's Alpha
|
N of Items
|
.861
|
50
|
|
برای انجام این آزمون داده های بدست آمده از 32 عددپرسشنامه تکمیل شده با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید، نتایج نشان می دهد ضریب آلفای کرونباخ خروجی از نرم افزار spps برابر 0.831 می باشد. بنابراین آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار است.
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی به تجزیه و تحلیل
داده های بدست آمده پرداخته شده است. در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه
های آماری نظیر فراوانی، درصد،میانگین و...به توصیف ویژگی های جامعه
پرداخته شده است.در آمار تحلیلی ابتدا به منظور آزمودن نرمال بودن دادهها
از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و سپس برای بررسی وضعیت موجود از آزمون t
تک نمونهای استفاده می شود و سپس به منظور آزمودن معناداری میان متغیرهای
از آزمونهای ضرایب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی مجذور اتا استفاده خواهد
شد.برای تجزیه و تحلیل های آماری دراین پژوهش از نرم افزار SPSSاستفاده می شود.همچنین برای ترسیم برخی از نمودار ها از نرم افزار Excel نیز استفاده می شود.
نتایج تحقیق
آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونه آماری از
حیث متغیرهایی چون جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، سطح درآمد و محل سکونت
پرداخته میشود. در این پژوهش بعد از انجام عملیات آماری دربخش توصیفی
،یافته های توصیفی زیر بدست آمد:
از کل 375 نفری که به این سوال پاسخ داده و اطلاعات آنها در دسترس میباشد
تعداد 190 نفر (حدود 7/50درصد ) مرد و تعداد 185 نفر (حدود 3/49 درصد ) زن
بودهاند.
تعداد 240 نفر (حدود 64درصد ) مجرد و تعداد 135 نفر (حدود 36 درصد ) متاهل
بودهاند. تعداد 106نفر کاردانی (حدود 3/28 درصد)، تعداد 194 نفر دارای
مدرک کارشناسی (حدود 7/51 درصد) و تعداد 75 نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی
ارشد یا بالاتر (حدود 0/20 درصد) هستند.تعداد 81 نفر در ردهی سنی کمتر از
20 سال (حدود 6/21 درصد) و تعداد 117 نفر در ردهی 20 تا 25 سال (حدود
2/31 درصد)، 82 نفر در ردهی سنی 25 تا 30 سال (9/21)، 60 نفر در ردهی سنی
30 تا 35 سال (16 درصد)، 28 نفر در ردهی سنی 35 تا 40 سال (5/7) و 7 نفر
نیز در ردهی بالای 40 سال قرار دارند.از بین افراد نمونه تعداد 65 نفر
کمتر از یکصد هزار تومان (حدود 3/17 درصد) و تعداد 59 نفر بین یکصد تا سیصد
هزار تومان (حدود 7/15 درصد)، 62 نفر بین سیصد تا پانصد هزار تومان
(5/16)، 66 نفر بین پانصد هزار تا هفتصد هزار تومان (6/17 درصد)، 73 نفر
بین هفتصد تا یک میلیون تومان (5/19) و 50 نفر نیز بیشتر از یک میلیون
تومان درآمد دارند.
آمارتوصیفی متغیرهای تحقیق
در ابتدا شاخصهای توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار را برای کلیه
متغیرهای تحقیق از نظر افراد نمونه آماری مورد بحث قرار میدهیم. برای مثال
همانطور که جدول 4-6 نشان میدهد نمره دانشجویان در بعد شناختی در بازه
26/1 و 48/4 قرار گرفته است و میزان میانگین آن نیز برابر با 01/3 می باشد
که نشان میدهد بعد شناختی در وضعیت مناسبی قرار دارد.
جدول 4-بررسی آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
عنوان متغیر
|
تعداد
|
میانگین
|
میانه
|
انحراف معیار
|
کمترین
|
بیشترین
|
بعد شناختی
|
375
|
01/3
|
0/3
|
64/0
|
29/1
|
86/4
|
بعد احساسی
|
375
|
83/2
|
88/2
|
68/0
|
0/1
|
44/4
|
بعد اخلاقی
|
375
|
73/2
|
0/3
|
56/0
|
38/1
|
38/4
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
01/3
|
0/3
|
78/0
|
0/1
|
5
|
سواد رسانهای
|
375
|
88/2
|
93/2
|
67/0
|
83/1
|
75/1
|
بررسی پایائی پرسشنامه به تفکیک متغیرها
از آنجاکه آلفای کرانباخ معمولاً شاخص کاملاً مناسبی برای سنجش قابلیت
اعتماد ابزار اندازهگیری و هماهنگی درونی میان عناصر آن است، بنابر این
قابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق به کمک آلفای کرانباخ
ارزیابی میگردد. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری که
خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکند به کار میرود.
ضریب آلفای کرونباخ، بین 0 و 1 است که در واقع همان ضریب همبستگی داده ها
در زمانهای مختلف می باشد؛ عدد 1، حداکثر همبستگی و عدد 0، حداقل همبستگی
را نشان می دهد. با توجه به جدول 4-7 و ستون مربوط به ظرایب آلفا ملاحظه می
شود که متغیر های تحقیق از آلفای مورد قبول برخوردار است.
جدول 5- ضرایب آلفای کرانباخ برای متغیرهای های تحقیق
آلفای کرونباخ
|
متغیرها
|
781/0
|
بعد شناختی
|
798/0
|
بعد احساسی
|
804/0
|
بعد اخلاقی
|
854/0
|
بعد زیبا شناختی
|
861/0
|
سواد رسانهای
|
آزمون کولموگرف-اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن متغیر های تحقیق
این آزمون جهت بررسی ادعای مطرح شده در مورد توزیع داده های یک متغیر کمّی
مورد استفاده قرار می گیرد. فرض های آماری مربوط به توزیع نرمال بصورت
زیر مطرح می شود.
0H: داده ها دارای توزیع نرمال هستند.
1H: داده ها دارای توزیع نرمال نیستند.
به دلیل اینکه عدد معناداری متغیر های تحقیق بزرگتر از 05/0 است فرض صفر
تائید وادعای نرمال بودن توزیع داده ها پذیرفته میشود بنابراین در ادامه
از آزمون های آمار پارامتریک برای تحلیل دادهها استفاده میشود.
جدول 6- آزمون نرمال بودن متغیرهای تحقیق
متغیرها
|
آماره کولموگروف- اسمیرنف
|
Sig.
|
نتیجه آزمون
|
بعد شناختی
|
209/1
|
107/0
|
نرمال است.
|
بعد احساسی
|
251/1
|
071/0
|
نرمال است.
|
بعد اخلاقی
|
35/1
|
050/0
|
نرمال است.
|
بعد زیبا شناختی
|
037/1
|
237/0
|
نرمال است.
|
سواد رسانهای
|
143/1
|
147/0
|
نرمال است.
|
با توجه به جدول 4-8 فوق تمامی متغیرها نرمال میباشند زیرا همهیsig بیشتر از 05/0 میباشند.
بررسی وضعیت سواد رسانهای و ابعاد آن در دانشجویان
به منظور بررسی وضعیت سواد رسانهای و ابعاد آن از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه یا بعبارتی از آزمون T یک نمونهای[3]
استفاده گردیده است که در واقع تفاوت بین میانگین نمونه مورد بررسی را با
یک مقدار مفروض مورد آزمون قرار میدهد. بایستی ذکر شود از آنجا که حدس
خاصی در ارتباط با وضعیت متغیرهای تحقیق نمی توان زد از سوال و متعاقباً
آزمون میانگین دو طرفه استفاده شده است. برای مثال می توان بیان نمود وضعیت
سواد رسانهای در بین دانشجویان چگونه است؟
فرضیه صفر در تمام متغیرهای تحقیق با توجه به طیف 5 تایی لیکرت به این صورت است:
آزمون فرض:
H0: (فرضیه صفر) μ = 3
H1: (فرضیه مقابل) μ ≠ 3
طیف زیر وضعیت تفسیر متغیرها را نشان میدهد. ستون آخر در هر جدولی چگونگی وضعیت متغیرها را بطور خلاصه نشان میدهد.

جدول7- بررسی وضعیت متغیرهای سواد رسانهای و ابعاد آن در دانشجویان (ارزش آزمون: میانگین = 3)
متغیر های تحقیق
|
ضریب معناداری(sig.)
|
آماره t
|
میانگین
|
نتیجه آزمون
|
وضعیت
|
بعد شناختی
|
575/0
|
562/0
|
01/3
|
رد فرضیه
|
متوسط
|
بعد احساسی
|
000/0
|
628/4-
|
83/2
|
رد فرضیه
|
نامناسب
|
بعد اخلاقی
|
000/0
|
032/7-
|
73/2
|
رد فرضیه
|
نامناسب
|
بعد زیبا شناختی
|
692/0
|
396/0
|
01/3
|
رد فرضیه
|
متوسط
|
سواد رسانهای
|
000/0
|
982/3-
|
88/2
|
رد فرضیه
|
نامناسب
|
همانطور که در جدول 4-9 ملاحظه میگردد مقدار میانگین بدست آمده از نمرهی
بعد شناختی برابر با 0173/3 بدست آمده که این مقدار با توجه به آمارهی t و مقدار sig.
که برابر با میزان 562/0 شده در سطح 5 درصد معنیدار نیست و این بدین معنی
است که با توجه به سوالات پرسشنامه پاسخگویان معتقدند که بعد شناختی در
مرتبه متوسط قرار دارد. باقی متغیرهای پژوهش نیز به همین صورت خواهد بود.
حال به بررسی فرضیههای تحقیق میپردازیم:
فرضیه اول
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و مدت استفاده از رسانههای مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
برای بررسی فرضیه(سوال) فوق از تحلیل همبستگی استفاده میکنیم با توجه به
میزان ضرایب همبستگی و مقدار احتمال وجود رابطهی بین سواد رسانهای
دانشجویان و مدت زمان استفاده از رسانههای مختلف را نتیجه میگیریم نحوهی
نتیجهگیری بدین صورت است که وقتی مقدار احتمال کمتر از 05/0 باشد وجود
رابطه تایید میشود البته تا حدودی هم میزان همبستگی بزرگ هم ملاک تایید
رابطه است.
جدول 8- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و مدت زمان استفاده از رسانهها
متغیرها
|
مدت زمان استفاده از رسانههای مختلف
(بر حسب سال)
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
605/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
497/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
404/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
77/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
554/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
همانطور که از جدول 4-10 ملاحظه میگردد بین سواد رسانهای و ابعاد آن با
مدت استفاده از رسانههای مختلف(بر حسب سال) رابطهی معنیدار وجود دارد که
میزان ضریب همبستگی پیرسون برابر با 554/0 که رابطهی مستقیم را نشان
میدهد. یعنی با افزایش مدت زمان استفاده از رسانههای مختلف، سواد
رسانهای و ابعاد آن که شامل بعد شناختی، بعد احساسی، بعد اخلاقی و بعد
زیبا شناختی میباشد در دانشجویان افزایش مییابد.
فرضیه فرعی دوم:
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
جدول 8- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و میزان استفاده از رسانهها
متغیرها
|
میزان استفاده از رسانههای مختلف بر حسب ساعت (در هفته)
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
پیرسون
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
695/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
750/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
773/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
653/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
805/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
همانطور که از جدول 4-11 برمیآید بین سواد رسانهای و ابعاد آن با میزان
استفاده از رسانههای مختلف (بر حسب سال) رابطهی معنیدار وجود دارد که
میزان ضریب همبستگی پیرسون برابر با 805/0 که رابطهی مستقیم را نشان
میدهد. یعنی با افزایش میزان زمان استفاده از رسانههای مختلف، سواد
رسانهای و ابعاد آن که شامل بعد شناختی، بعد احساسی، بعد اخلاقی و بعد
زیبا شناختی میباشد در دانشجویان افزایش مییابد.
فرضیه سوم:
بین سواد رسانهای دانشجویان شهرستان محمودآباد و نوع استفاده از رسانههای مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
برای بررسی فرضیه سوم از ضریب همبستگی اتا استفاده میکنیم این نوع ضریب
همبستگی هنگامی که یک متغیر دارای مقیاس اسمی و رتبهای (مثل نوع استفاده
از رسانههای که به گروههای تفریحی، خبری و علمی تقسیم میشود) و متغیر
دیگر مقیاس فاصلهای یا نسبی داشته باشد (مثل میانگین نمرهای که هر نفر در
سواد رسانهای و ابعاد آن کسب کردهاند) مورد استفاده قرار میگیرد قابل
ذکر است در این نوع از همبستگی جهت همبستگی اگر یکی از متغیرها اسمی باشد
محاسبه نمیگردد و تنها از شدت همبستگی صحبت به میان میآید.
جدول 9- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و نوع استفاده از رسانهها
متغیرها
|
نوع استفاده از رسانههای مختلف
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
مجذور اتا
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
401/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
478/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
421/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
518/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
498/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
با توجه به جدول 4-12 ملاحظه میگردد بین سواد رسانهای و ابعاد آن با
نوع استفاده از رسانههای مختلف رابطهی معنیدار وجود دارد که میزان ضریب
همبستگی مجذور اتا برابر با 498/0 که رابطهی معنی داری را نشان میدهد.
یعنی بین نوع استفاده از رسانههای مختلف و سواد رسانهای و ابعاد آن که
شامل بعد شناختی، بعد احساسی، بعد اخلاقی و بعد زیبا شناختی میباشد در
دانشجویان رابطهی معنی دار وجود دارد. همانطور که بیان شد در این نوع از
همبستگی جهت مورد بحث قرار نمیگیرد.
فرضیه چهارم:
بین سواد رسانهای دانشجویان شهرستان محمودآباد وانگیزه و هدف دانشجویان از استفاده رسانههای مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
برای بررسی فرضیه چهارم از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میکنیم زیرا
انگیزه و هدف دانشجویان از میانگین سوالات مربوط (سوالات 33 تا 40) بدست
آمده است بنابراین جز متغیرهای فاصلهای –نسبی در نظر گرفته میشود.
جدول 10- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و انگیزه و هدف استفاده از رسانهها
متغیرها
|
انگیزه و هدف استفاده از رسانههای مختلف
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
پیرسون
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
384/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
497/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
215/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
508/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
388/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
همانطور که از جدول 4-13 برمیآید بین سواد رسانهای و ابعاد آن با انگیزه
و هدف استفاده از رسانههای مختلف رابطهی معنیدار وجود دارد که میزان
ضریب همبستگی پیرسون برابر با 388/0 که رابطهی مستقیم را نشان میدهد.
یعنی با افزایش میزان زمان استفاده از رسانههای مختلف، سواد رسانهای و
ابعاد آن که شامل بعد شناختی، بعد احساسی، بعد اخلاقی و بعد زیبا شناختی
میباشد در دانشجویان افزایش مییابد.
فرضیه فرعی پنجم:
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
برای بررسی فرضیه پنجم از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میکنیم زیرا واقعی
تلقی کردن محتوی پیام رسانهها توسط دانشجویان از میانگین سوالات مربوط
(سوالات 41 تا 43) بدست آمده است بنابراین بصورت متغیرهای فاصلهای –نسبی
در نظر گرفته میشود.
جدول 11- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانهها
متغیرها
|
واقعی تلقی کردن پیام رسانهها
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
پیرسون
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
225/0-
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
097/0
|
354/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
215/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
337/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
206/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
همانطور در جدول 4-14 ملاحظه میشود بین سواد رسانهای و ابعاد آن با
واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانههای مختلف رابطهی معنیدار وجود دارد که
میزان ضریب همبستگی پیرسون برابر با 206/0 که رابطهی مستقیم را نشان
میدهد و بین بعد شناختی با واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانهها رابطه
معنیدار و منفی با میزان ضریب همبستگی پیرسون 225/0- وجود دارد و بین بعد
احساسی با واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانهها رابطهی معنیداری وجود
ندارد.
.فرضیه ششم:
بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و پایگاه اقتصادی-اجتماعی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد.
از آنجائیکه پایگاه اقتصادی اجتماعی دانشجویان شامل مقطع تحصیلی
دانشجویان، سواد پدر، مادر و همسر، محل سکونت و میزان درآمد دانشجویان
میباشد بنابراین برای بررسی وجود رابطهی بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی
دانشجویان و سواد رسانهای و ابعاد سواد رسانهای از ضریب همبستگی مجذور
اتا استفاده خواهد شد زیرا تمامی متغیرهای مقطع تحصیلی دانشجویان، سواد
پدر، مادر و همسر، محل سکونت و میزان درآمد دانشجویان در گروه متغیرهای
اسمی و رتبهای بوده و متغیر سواد رسانهای و ابعاد سواد رسانهای جزو
متغیرهای فاصلهای-نسبی میباشند.
بنابراین برای بررسی فرضیهی فوق بترتیب روابط بین مقطع تحصیلی با سواد
رسانهای و ابعاد آن، سطح تحصیلات پدر، مادر و همسر با سواد رسانهای و
ابعاد آن، محل سکونت دانشجویان و سواد رسانهای و ابعاد آن و میزان درآمد
دانشجویان با سواد رسانهای و ابعاد آنرا بررسی میکنیم و با توجه به ضریب
همبستگی مجذور اتا و مقدار احتمال در مورد رابطه داشتن یا نداشتن بین این
متغیرها بحث میکنیم:
جدول 12- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و سطح تحصیلات پدر
متغیرها
|
سطح تحصیلات پدر
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
مجذور اتا
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
279/0
|
004/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
109/0
|
057/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
224/0
|
008/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
076/0
|
004/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
244/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
همانطور در جدول بعدی ملاحظه میشود بین سواد رسانهای و ابعاد آن با سطح
تحصیلی پدر دانشجویان رابطهی معنیدار وجود دارد که میزان ضریب همبستگی
مجذور اتا برابر با 244/0 میباشد. همینطور در هریک از این ابعاد سواد
رسانهای بجز در بعد احساسی و بعد زیباشناختی سایر متغیرها با سطح تحصیلی
پدر دانشجویان رابطهی معنیداری دارند که میزان ضریب همبستگی مجذور اتا در
جدول بعدیآمده است.
جدول 13-بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و سطح تحصیلات مادر
متغیرها
|
سطح تحصیلات مادر
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
مجذور اتا
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
509/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
209/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
457/0
|
008/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
112/0
|
001/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
371/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
همانطور در جدول ملاحظه میشود بین سواد رسانهای و ابعاد آن با سطح
تحصیلی مادر دانشجویان رابطهی معنیدار وجود دارد که میزان ضریب همبستگی
مجذور اتا برابر با 371/0 میباشد. همینطور هریک از ابعاد سواد رسانهای
نیز با سطح تحصیلی پدر دانشجویان رابطهی معنیداری دارند که میزان ضریب
همبستگی مجذور اتا در جدول آمده است.
جدول 14- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و سطح تحصیلات همسر
متغیرها
|
سطح تحصیلات همسر
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
مجذور اتا
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
084/0
|
287/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
109/0
|
051/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
097/0
|
087/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
076/0
|
096/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
103/0
|
059/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
همانطور در جدول ملاحظه میشود بین سواد رسانهای و ابعاد آن با سطح تحصیلی همسر دانشجویان رابطهی معنیدار وجود ندارد.
جدول 15- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و محل سکونت
متغیرها
|
محل سکونت
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
مجذور اتا
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
057/0
|
348/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
071/0
|
121/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
089/0
|
097/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
111/0
|
042/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
093/0
|
073/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
همانطور در جدول ملاحظه میشود بین سواد رسانهای و ابعاد آن با محل سکونت دانشجویان رابطهی معنیدار وجود ندارد.
جدول 16-بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و میزان درآمد دانشجویان
متغیرها
|
میزان درآمد درآمد دانشجویان
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
مجذور اتا
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
106/0
|
063/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
023/0
|
468/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
038/0
|
389/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
056/0
|
218/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
043/0
|
301/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
همانطور در جدول ملاحظه میشود بین سواد رسانهای و ابعاد آن با میزان
درآمد دانشجویان رابطهی معنیدار وجود ندارد که میزان ضریب همبستگی مجذور
اتا برابر با 043/0 میباشد.
فرضیه فرعی هفتم:
بین سواد رسانهای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان تحصیلات آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
جدول 17- بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و مقطع تحصیلی دانشجویان
متغیرها
|
مقطع تحصیلی دانشجویان
|
نتیجه آزمون
|
تعداد
|
ضریب همبستگی
مجذور اتا
|
مقدار احتمال
|
سطح آزمون
|
بعد شناختی
|
375
|
312/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد احساسی
|
375
|
085/0
|
419/0
|
05/0
|
رابطه وجود ندارد.
|
بعد اخلاقی
|
375
|
487/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
بعد زیبا شناختی
|
375
|
119/0
|
017/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
سواد رسانهای
|
375
|
437/0
|
000/0
|
05/0
|
رابطه وجود دارد.
|
همانطور در جدول ملاحظه میشود بین سواد رسانهای و ابعاد آن با مقطع
تحصیلی دانشجویان رابطهی معنیدار وجود دارد که میزان ضریب همبستگی مجذور
اتا برابر با 437/0 میباشد. همینطور در هریک از این ابعاد سواد رسانهای
بجز در بعد احساسی سایر متغیرها با مقطع تحصیلی دانشجویان رابطهی
معنیداری دارند که میزان ضریب همبستگی مجذور اتا در جدول آمده است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از پژوهش بیانگر متوسط و پایین بودن هر یک از ابعاد چهرگانه
سواد رسانه ای دانشجویان یعنی ابعاد شناختی،احساسی،زیبا شناختی و اخلاقی می
باشد.
این پژوهش شامل 7فرضیه بود که نتایج حاصل از آزمون هریک از فرضیه ها به شرح زیر است:
فرضیه اول :بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و مدت استفاده از رسانههای مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج نشان داد که ضریب همبستگی پیرسون برابر با 554/0 بدست آمد که
رابطهی مستقیم را نشان میدهد. یعنی با افزایش مدت زمان استفاده از
رسانههای مختلف، سواد رسانهای و ابعاد آن که شامل بعد شناختی، بعد
احساسی، بعد اخلاقی و بعد زیبا شناختی میباشد در دانشجویان افزایش
مییابد.
فرضیه دوم:بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان استفاده از رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی پیرسون برابر با 805/0 بدست آمد که
رابطهی مستقیم را نشان میدهد. یعنی با افزایش میزان زمان استفاده از
رسانههای مختلف، سواد رسانهای و ابعاد آن که شامل بعد شناختی، بعد
احساسی، بعد اخلاقی و بعد زیبا شناختی میباشد در دانشجویان افزایش
مییابد.
فرضیه سوم : بین سواد رسانهای دانشجویان شهرستان محمودآباد و نوع استفاده از رسانههای مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی مجذور اتا برابر با 498/0 که
رابطهی معنی داری را نشان میدهد. یعنی بین نوع استفاده از رسانههای
مختلف و سواد رسانهای و ابعاد آن که شامل بعد شناختی، بعد احساسی، بعد
اخلاقی و بعد زیبا شناختی میباشد در دانشجویان رابطهی معنی دار وجود
دارد.
فرضیه چهارم:بین سواد رسانهای دانشجویان شهرستان محمودآباد وانگیزه و هدف
دانشجویان از استفاده رسانههای مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی پیرسون برابر با 388/0 بدست آمد که
رابطهی مستقیم را نشان میدهد. یعنی با افزایش میزان زمان استفاده از
رسانههای مختلف، سواد رسانهای و ابعاد آن که شامل بعد شناختی، بعد
احساسی، بعد اخلاقی و بعد زیبا شناختی میباشد در دانشجویان افزایش
مییابد.
فرضیه پنجم:بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و واقعی تلقی
کردن محتوی پیام رسانه های مختلف رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی پیرسون برابر با 206/0 بدست آمد که
رابطهی مستقیم را نشان میدهد یعنی بین سواد رسانهای و ابعاد آن با واقعی
تلقی کردن محتوی پیام رسانههای مختلف رابطهی معنیدار وجود دارد و بین
بعد شناختی با واقعی تلقی کردن محتوی پیام رسانهها رابطه معنیدار و منفی
با میزان ضریب همبستگی پیرسون 225/0- وجود دارد و بین بعد احساسی با واقعی
تلقی کردن محتوی پیام رسانهها رابطهی معنیداری وجود ندارد.
.فرضیه ششم:بین سواد رسانه ای دانشجویان شهرستان محمودآباد و پایگاه اقتصادی-اجتماعی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج این فرضیه به شرح زیر است:
ü بین سواد رسانهای و ابعاد آن با سطح تحصیلی پدر دانشجویان رابطهی
معنیدار وجود دارد که میزان ضریب همبستگی مجذور اتا برابر با 244/0
میباشد. همینطور در هریک از این ابعاد سواد رسانهای بجز در بعد احساسی و
بعد زیباشناختی سایر متغیرها با سطح تحصیلی پدر دانشجویان رابطهی
معنیداری دارند .
ü بین سواد رسانهای و ابعاد آن با سطح تحصیلی مادر دانشجویان رابطهی
معنیدار وجود دارد که میزان ضریب همبستگی مجذور اتا برابر با 371/0
میباشد.
ü بین سواد رسانهای و ابعاد آن با سطح تحصیلی همسر دانشجویان رابطهی معنیدار وجود ندارد.
ü بین سواد رسانهای و ابعاد آن با محل سکونت دانشجویان رابطهی معنیدار وجود ندارد.
ü بین سواد رسانهای و ابعاد آن با میزان درآمد دانشجویان رابطهی معنیدار وجود ندارد.
فرضیه هفتم:بین سواد رسانهای دانشجویان شهرستان محمودآباد و میزان تحصیلات آنها رابطه معنی داری وجود دارد
بین سواد رسانهای و ابعاد آن با مقطع تحصیلی دانشجویان رابطهی معنیدار
وجود دارد که میزان ضریب همبستگی مجذور اتا برابر با 437/0 میباشد.
همینطور در هریک از این ابعاد سواد رسانهای بجز در بعد احساسی سایر
متغیرها با مقطع تحصیلی دانشجویان رابطهی معنیداری دارند.
از دستاوردهای نظری پژوهش حاضر این است که یافته های به دست آمده با مدل
نظری و رویکردها و نظریه های استفاده شده همخوانی داشته و از لحاظ تجربی
آنان را تقویت می کند.بدین ترتیب یافته های بدست آمده از پژوهش حاکی از ان
است که اگر انگیزه و هدف مخاطبان در استفاده از رسانه ها ابزاری و جهت مند
باشد سواد رسانه ای آنها افزایش می یابد.همچنین یافته های پژوهش حاکی از
تاثیر متغیر پایگاه اقتصادی –اجتماعی مخاطبان بر سواد رسانه ای آنهاو
همچنین میزان تحصیلات آنها بر سواد رسانه ای آنها می باشد.
یافته ها همچنین نشان می دهد که اگر دانشجویان مدت و زمان بیشتری را صرف
استفاده از رسانه ها کنند،سواد رسانه ای آنها نیز افزایش می یابد.همچنین
ضریب همبستگی مجذور اتا با مقدار 498/0 گویای همبستگی مستقیمی بین دو متغیر
نوع استفاده از رسانههای مختلف و سواد رسانه ای می باشد.
همچنین یافته های پژوهش گویای آن است که هرچه دانشجویان محتوای پیام رسانه
ای را واقعی تلقی کنند سواد رسانه ای آنها افزایش می یابد.
مقایسه پژوهش حاضر با مطالعات پیشین
تحقیق حاضر با نتایج حاصل از تحقیق مجتبی عباسی قادی و زینب میر علی
سیدخوندی (1391)تحت عنوان"سواد رسانه ای مخاطبان رسانه های نوشتاری در شهر
تهران" همراستا و همسو می باشد.
پیشنهادات کاربردی متناسب با فرضیه های پژوهش
با توجه به متوسط و پایین بودن ابعاد چهارگانه سواد رسانه ای دانشجویان
یعنی ابعاد شناختی،احساسی،زیبا شناختی و اخلاقی موارد زیر پیشنهاد می شود:
· گنجاندن مفاهیم سواد رسانه ای در کتاب درسی دانشگاهی رشته های مختلف
· برگزاری مداوم و منظم نشست های و همایش های تخصصی مرتبط با موضوعات
سواد رسانه ای توسط دستگاه های مرتبط همچون وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و
صدا و سیما به صورت سالیانه
· آموزش مهارت های مطالعه یا تماشای انتقادی رسانه های مختلف به
دانشجویان از طریق دستگاه های مرتبط همچون وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و
صدا و سیما
· آموزش مهارت های تجزیه و تحلیل اجتماعی،سیاسی و اقتصادی محتوای رسانه
های مختلف به دانشجویان از طریق دستگاه های مرتبط همچون وزارت
علوم،تحقیقات و فناوری و صدا و سیما
· با توجه به تاثیر گذار بودن متغیر نوع استفاده از رسانه های مختلف بر
سواد رسانه ای دانشجویان پیشنهاد می شود که دانشجویان بیشتر در معرض
محتوای آموزشی و علمی رسانه های مختلف قرار بگیرند که در این زمینه صدا و
سیما نقش قابل توجهی را می تواند ایفا کند.
· با توجه به تاثیر گذار بودن متغیر های مدت و میزان استفاده دانشجویان
از رسانه های مختلف بر سواد رسانه ای آنها پیشنهاد می شود دست اندرکاران
رسانه های مختلف در جهت افزایش میزان مصرف محتوای رسانه ها از سوی مخاطبان
،اقدام موثری به عمل آورند،کیفیت بخشی محتوای رسانه های مختلف و نیز توجه
به شایسته سالاری در بخش نیروی انسانی رسانه ها یعنی به کار گیری افراد با
مهارت ،تخصص و تجربه کافی می تواند گام موثری در این زمینه از سوی مسولان
باشد.
· با توجه به تاثیر گذار بودن متغیر واقعی تلقی کردن محتوای پیام رسانه
ای از سوی دانشجویان بر میزان سواد رسانه ای آنها پیشنهاد می گردد دست
اندرکاران رسانه های مختلف در جهت میزان انطباق هرچه بیشتر محتوای تولید
رسانه ای با جهان واقعی به ویژه در بخش خبر و انعکاس وقایع و حوادث اقدام
موثری به عمل آورند.
· با توجه به تاثیر گذار بودن متغیر انگیزه و هدف کاربران در استفاده
از رسانه های مختلف بر میزان سواد رسانه ای آنها پیشنهاد می گردد مکانیسم
های جامعه پذیری همچون نهاد خانواده(نقش والدین)،نهاد آموزشی(مدارس و
دانشگاه ها)و نیز نهاد رسانه ها با ارائه اموزش های مرتبط،آگاهی دانشجویان
را نسبت به چگونگی گزینش محتوای رسانه ها افزایش دهند و مخاطبی ابزاری و
هدفمند پرورش دهند و نه مخاطبی عادتی و غیر هدفمند.این امر خود در گرو
برنامه ریزی صحیح از سوی هر یک از سه نهاد فوق امکان پذیر می باشد.
پیشنهاداتی برای محققین بعدی
· بررسی مطالعه میزان سواد رسانه ای گروه های دیگر و حوزه های دیگر
· بررسی و شناسایی علل عدم رشد سواد رسانه ای در ایران
محدودیت های تحقیق
· عدم همکاری پاسخگویان در پر کردن پرسشنامه
· پراکندگی پاسخگویان پرسشنامه که دسترسی به آنها را مشکل کرده بود.
عدم اعتماد پاسخگویان جهت ارائه اطلاعات دقیق و با صداقت جهت تکمیل پرسشنامه
[3] -One Sample Test36/19
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|