باسمه تعالی
سوال و راهنمای تصحیح امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان ، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد
رشته های شاخه نظری دوره دوم متوسطه
درنوبت امتحانی (خرداد ماه ) سالتحصیلی۹8-۱۳۹7
تذکر : سوال و راهنمای تصحیح حد اقل۳ ساعت پس ازشروع آزمون بصورت لینک به نام دروس قرار می گیرد . فایلها به فرمت PDFمی باشند.
برای دریافت هر سوال بر روی آن کلیک و دریافت نمایید .
دروس عمومی مشترک |
زبان های خارجی |
| |
زبان آلمانی(۳) | |
زبان فرانسه (۳) | |
زبان انگلیسی(۳) | |
|
ساعت امتحان |
8 صبح | |||
رشته تحصیلی روز تاریخ امتحان |
ریاضی فیزیک |
علوم تجربی |
ادبیات وعلوم انسانی |
علوم و معارف اسلامی |
سه شنبه 1398/2/31 |
||||
پنج شنبه 1398/3/2 |
هندسه (3) |
ریاضی (3) |
ریاضی و آمار (3) |
ریاضی و آمار (3) |
یکشنبه 1398/3/5 |
فیزیک (3) |
فیزیک (3) |
علوم و فنون ادبی (3) |
علوم و فنون ادبی (3) |
سه شنبه 1398/3/7 |
علوم اجتماعی |
علوم اجتماعی |
جغرافیا (3) |
احکام (3) |
پنج شنبه 1398/3/9 |
عربی ، زبان قرآن (3) |
عربی ، زبان قرآن (3) |
تاریخ (3) |
عربی (3) (زبان تخصصی رشته ) |
شنبه 1398/3/11 |
فارسی (3) |
فارسی (3) |
فارسی (3) |
فارسی (3) |
دوشنبه 1398/3/13 |
زبان خارجی (3) |
زبان خارجی (3) |
زبان خارجی (3) |
زبان خارجی (3) |
شنبه 1398/3/18 |
حسابان (2) |
زیست شناسی (3) |
فلسفه (2) |
فلسفه (2) |
دو شنبه 1398/3/20 |
شیمی (3) |
شیمی (3) |
عربی (3) (زبان تخصصی رشته ) |
تاریخ (3) ( تخصصی رشته ) |
چهار شنبه 1398/3/22 |
سلامت وبهداشت |
سلامت وبهداشت |
سلامت وبهداشت |
سلامت وبهداشت |
شنبه 1398/3/25 |
ریاضیات گسسته |
--- |
جامعه شناسی (3) |
اصول عقاید (3) |
باسمه تعالی سوال و راهنمای تصحیح امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان ، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته های شاخه نظری دوره دوم متوسطه درنوبت امتحانی (خرداد ماه ) سالتحصیلی۹8-۱۳۹7 تذکر : سوال و راهنمای تصحیح حد اقل۳ ساعت پس ازشروع آزمون بصورت لینک به نام دروس قرار می گیرد . فایلها به فرمت PDFمی باشند. برای دریافت هر سوال بر روی آن کلیک و دریافت نمایید . دروس عمومی مشترک زبان های خارجی زبان آلمانی(۳) زبان فرانسه (۳) زبان انگلیسی(۳) ساعت امتحان 8 صبح رشته تحصیلی روز تاریخ امتحان ریاضی فیزیک علوم تجربی ادبیات وعلوم انسانی علوم و معارف اسلامی سه شنبه 1398/2/31 پنج شنبه 1398/3/2 هندسه (3) ریاضی (3) ریاضی و آمار (3) ریاضی و آمار (3) یکشنبه 1398/3/5 فیزیک (3) فیزیک (3) علوم و فنون ادبی (3) علوم و فنون ادبی (3) سه شنبه 1398/3/7 علوم اجتماعی علوم اجتماعی جغرافیا (3) احکام (3) پنج شنبه 1398/3/9 عربی ، زبان قرآن (3) عربی ، زبان قرآن (3) تاریخ (3) عربی (3) (زبان تخصصی رشته ) شنبه 1398/3/11 فارسی (3) فارسی (3) فارسی (3) فارسی (3) دوشنبه 1398/3/13 زبان خارجی (3) زبان خارجی (3) زبان خارجی (3) زبان خارجی (3) شنبه 1398/3/18 حسابان (2) زیست شناسی (3) فلسفه (2) فلسفه (2) دو شنبه 1398/3/20 شیمی (3) شیمی (3) عربی (3) (زبان تخصصی رشته ) تاریخ (3) ( تخصصی رشته ) چهار شنبه 1398/3/22 سلامت وبهداشت سلامت وبهداشت سلامت وبهداشت سلامت وبهداشت شنبه 1398/3/25 ریاضیات گسسته --- جامعه شناسی (3) اصول عقاید (3)
برای دانلود نمونه سوال امتحان دین و زندگی 1 پایه دهم رشته تجربی نوبت دوم ( خرداد ماه ) کلیک کنید .
بررسی ازدواج حضرت خدیجه (س) و پیامبر اکرم (ص)
تهیه و تنظیم : مرتضی فلاح زیارانی
تذکر: مقاله حاضر تلفیقی از مقالات مختلف اینترنتی است.
چکیده
این مطلب که آیا حضرت خدیجه (س) قبل از ازدواج با پیغمبر(ص) ازدواج دیگری داشته است؟ یکی از مسائل پیچیده صدر اسلام است. به جهت اینکه بسیاری از بزرگان اهل سنت و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا در صدر اسلام خوش نداشتند شخصی را بالاتر از
عایشه در بین همسران پیامبر (ص) معرفی کنند و اینکه رسول خدا همسر باکره اى غیر از عائشه نداشته است لذا دست به پاره ای روایات دروغین و استدلالات باطل زده اند.
نگارنده در این مقاله به اثبات این مطلب پرداخته است که حضرت خدیجه (س) اولین و آخرین همسر ایشان
پیامبر اکرم (ص) میباشد و قبل از آن حضرت با هیچ شخص دیگری ازدواج نکرده بودند.
کلمات کلیدی
پیامبر اکرم- حضرت خدیجه – ازدواج متعدد
مقدمه
در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام کمتر بانویی همچون حضرت خدیجه(س) همسر بزرگوار رسول خدا(ص) درخشیده است. بهره مندی از صفات عالی انسانی و رفتار برخاسته از بینش متعالی او چنان شخصیتی از وی ساخته که تا سال ها پس از رحلت جانسوزش، هر گاه پیامبر اکرم(ص) نام او را می شنید، اشک بر گونه های مبارکش جاری می گشت و از او به بزرگی یاد می نمود.
پیوند مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه علیهاالسلام پیوندی الهی بود که در به ثمر رساندن رسالت عظیم و پرخطر پروردگار نقش عظیمی داشت و زمانی اتفاق افتاد که جهل و بت پرستی در شهر مکه رایج بود، خداوند نیز در سایه رحمت خویش در دل این دو زوج مهربان چنان محبتی ایجاد کرد که هرگز در این مسیر پر خطر، اندکی تزلزل و تردید بر خویشتن راه ندادند و استوار و محکم در این راه گام برداشتند. تا در پرتو این کوشش کم نظیر، انقلاب عظیم محمدی به ثمر بنشیند و آزادی، آزادمنشی و حقانیت رسالت الهی ثابت شده و ندای لا اله الا اللّه بر قلب های خفته تاریخ تقدیم گردد.
حضرت خدیجه علیهاالسلام از اشراف زادگان اصیلی بودکه اصالت خانوادگی و نجابت ذاتی او در مکه، زبانزد خاص و عام بود. او با وجود ثروت فراوان، هرگز از راه نجابت و عفت فاصله نگرفت. و بنابرقول تاریخ همیشه مال و ثروتش را در راه دستگیری بینوایان و خانواده های بی سرپرست به کار می برد.
بسیاری از بزرگان و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا خوش نداشتند شخصی را بالاتر از عایشه در بین همسران پیامبر (ص) معرفی کنند و اینکه رسول خدا همسر باکره اى غیر از عائشه نداشته است لذا دست به پاره ای روایات دروغین و استدلالات باطل زده اند، نگارنده در این رساله به بررسی شخصیت حضرت خدیجه (س) وازدواج ایشان با پیامبر اکرم (ص) و صحت یا عدم صحت ازدواج های ایشان قبل از ازدواج با پیامبر اکرم (ص) می پردازد.
http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/4763/39203
http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID, 6582
شخصیت والای حضرت خدیجه علیهاالسلام
حضرت خدیجه علیهاالسلام از اشراف زادگان اصیلی بودکه اصالت خانوادگی و نجابت ذاتی او در مکه، زبانزد خاص و عام بود ، از میان زنان عالم چهار زن برترین زنان هستی اند: آسیه همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خُویلد و فاطمه زهرا علیهاالسلام دختر محمد صلی الله علیه و آله ، که این چهار زن را خداوند عزوجل از زنان بهشت برگزید که در تمام اعصار تاریخ الگوی پاکی و عفّت برای تمام زنان باشند. حضرت خدیجه علیهاالسلام نیز یکی از زنان برتر نام آور تاریخ است که از جنبه های زیادی مورد توجه قرار گرفت و توانست نام و یادش را همچنان در سینه تاریخ به یادگار بگذارد و به عنوان یکی از زنان آسمانی که همیشه مقرب خدا هستند ملقّب شود.
او نخستین کسى است که به رسول خدا ایمان آورد و تمام اموال و دارائىهاى خود را در راه پیشرفت اسلام هدیه کرد، در باره مقام آن حضرت همین بس که خداوند به او سلام فرستاده و وعده قصرى بهشتى به او داده است.
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=5639
http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View//3282/4763/39203
ازدواج با پیامبر اکرم (ص)
در تاریخ ابن هشام است که میگوید: راستگویی و امانت و خوش خلقی رسول خدا(ص) که زبانزد همگان شده بود، به گوش خدیجه نیز رسید و همین موجب شد که خدیجه خود به نزد آن حضرت فرستاد و پیشنهاد کرد که همراه کاروان به شام رود و برای او تجارت کند و در برابر بیش از مزدی که به دیگران پرداخت میکرد به آن حضرت بدهد.
گرچه در فرهنگ جوامع آن روز و همچنین بعضی از جوامع امروزی خوب نبود خانمها از آقایان خواستگاری کنند، ولی حضرت خدیجه(س) سنت شکنی کردند، صرفاً به دلیل استفاده از وجود مقدس پیامبر اسلام(ص)، چون ایشان پیشبینیها را شنیده بود و احتمال میداد که ایشان همان پیامبر باشند و هم به دلیل اینکه تمام مال و اموال خودشان را به ایشان بسپارد و خود در خانه بنشیند، درخواست ازدواج را خودش مطرح کرد.
به هر ترتیب که بود رسول خدا عازم سفر شام و تجارت برای خدیجه(س) گردید. وقتی میسره -غلام خدیجه- و محمد از سفر پر سود شام برگشتند، غلام گزارش سفر را جزء به جزء به خدیجه(س) داد و برایش تعریف کرد: وقتی به بصری رسیدیم، امین برای استراحت زیر سایه درختی نشست. در این موقع، چشم راهبی که (نسطورا) در عبادتگاه خود بود به امین افتاد. پیش من آمد و نام او را از من پرسید و سپس چنین گفت: این مرد که زیر درخت نشسته، همان پیامبری است که در تورات و انجیل درباره او مژده داده اند.(1)
این جریانات، او را بیش از پیش مشتاق همسری با محمد(ص) کرد. وی در صدد برآمد تا به وسیله ای علاقه خود را به ازدواج با محمد(ص) به اطلاع آن حضرت برساند و از این رو به دنبال نفیسه که یکی از زنان قریش و دوستان خدیجه بود فرستاد و به طور خصوصی درد دل خود را به او گفت و از او خواست تا نزد محمد(ص) برود و هرگونه که خود صلاح میداند موضوع را به آن حضرت بگوید.
نفیسه به نزد محمد(ص) آمد و ازدواج با حضرت خدیجه را به ایشان پیشنهاد کرد. و سرانجام ترتیب مجلس خواستگاری و عقد داده شد. البته برخی از مورخان معتقدند که خدیجه خود موضوع را با «محمد امین» در میان گذاشت، و به گفته «ابن هشام» مورخ مشهور به وی گفت: «عموزاده من! به واسطه خویشاوندی که میان من و تو وجود دارد، و عظمت و احترامی که در نزد قوم خود داری، و امانت و خوی نیکو و راستگویی که در تو هست، میخواهم صریحاً به تو بگویم که مایلم به همسری تو درآیم»
بعد از ازدواج، حضرت خدیجه اعلام کرد که تمام آنچه را دارد، به حضرت محمد(ص) میبخشد. به گواهی تاریخ ایشان حقیقتاً در عمل نیز گفتارش را به اثبات رساند.
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=268544
http://www.hawzah.net/fa/Question/View/12473
ازدواج های دیگر حضرت خدیجه
آیا حضرت خدیجه (سلام الله علیها) پیش از ازدواج با پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) ازدواج کرده است؟ معروف این است که اولین کسی که به خواستگاری خدیجه آمد یکی ازبزرگان عرب به نام «عتیق بن عائذ مخزومی» بود. او پس ازازدواج با خدیجه، در جوانی در گذشت و اموال بسیاری برای خدیجه ارث گذاشت. پس از او «ابیهاله بن المنذر الاسدی» که یکی ازبزرگان قبیله خود او بود، با وی ازدواج کرد. ثمره این پیوند فرزندی به نام «هند» بود که در کودکی در گذشت. ابیهاله نیز پس از چندی، وفات یافت و ثروت بسیار از خویش بر جای نهاد. هرچند این مطلب که پیامبر اکرم (ص) سومین همسر خدیجه بود وجز عایشه با دوشیزهای ازدواج نکرد، نزد عامه و خاصه معروف است؛ ولی مورد تایید همگان نیست.
http://www.erfan.ir/farsi/13364.html
این سخن به اعتقاد برخى از بزرگان شیعه قابل قبول نیست؛ زیرا بخش زیادى از این قبیل سخنان را طراحان سیاست با هدف زدودن هاله قداست و پاکى از رحم بانوئى که ظرف وجود کوثر قرآن، فاطمه زهرا است ساختهاند و لذا دقت در این موضوع و نقد سخنان موجود در منابع تاریخى و حدیثى شک و شبهه را از بین مى برد.
ابو القاسم اسماعیل بن محمد اصفهانى از دانشمندان اهل سنت تصریح مىکند که حضرت خدیجه سلام الله علیها، باکره بوده است:
«وکانت خدیجة امرأة باکرة ذات شرف ومال کثیر وتجارة تبعث بها إلى الشام فتکون عیرها کعامة عیر قریش»(2)
«حضرت خدیجه، زنى باکره، داراى اعتبار و مال بسیارى بود، کاروان تجارىاش را به سوى شام مىفرستاد و کاروان او به اندازه تمام کاروان قریش بود»
ابوالقاسم کوفى از علماى شیعه، در این باره استدلال جالبى کرده است که توجه خوانندگان عزیر را به آن جلب مىکنیم. وى در کتاب الإستغاثه مىنویسد:
«أن الإجماع من الخاص والعام من أهل الأنال ونقلة الأخبار على أنه لم یبق من أشراف قریش ومن ساداتهم وذوی النجدة منهم إلا من خطب خدیجة ورام تزویجها فامتنعت على جمیعهم من ذلک فلما تزوجها رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم غضب علیها نساء قریش وهجرنها وقلن لها خطبک أشراف قریش وأمراؤهم فلم تتزوجی أحدا منهم وتزوجت محمدا یتیم أبی طالب فقیرا لا مال له، فکیف یجوز فی نظر أهل الفهم أن تکون خدیجة یتزوجها أعرابی من تمیم وتمتنع من سادات قریش وأشرافها على ما وصفناه، ألا یعلم ذو التمیز والنظر أنه من أبین المحال وأفظع المقال، ولما وجب هذا عند ذوی التحصیل ثبت أن خدیجة لم تتزوج غیر رسول الله (ص)»(3)
«مورخان و محدثان شیعه و سنى بر این مطلب اتفاق دارند که کسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قریش باقى نماند؛ مگر این که از حضرت خدیجه خواستگارى کرد و ازدواج با ایشان را آرزو مىکرد؛ اما خدیجه کبرى دست رد بر سینه همه آنها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلی الله علیه وآله با او ازدواج کرد، تمام زنان قریش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترک کردند و گفتند: تو پیشنهاد سران قریش را رد کردى و تن به همسرى کسى دادى که فقیر است و مال و ثروتى ندارد؟!
با این حال چگونه اهلفهم مىتوانند بپذیرند که حضرت خدیجه با یک اعرابى از قبیله بنى تمیم ازدواج کرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قریش را نپذیرفته باشد؟
آیا صاحبان فکر و اندیشه نمىدانند که این مطلب از آشکارترین محالات و ناپسندترین گفتارها است، وقتى براى اهل تحقیق این مطلب ثابت شود، ثابت مىشود که حضرت خدیجه با کسى غیر از رسول خدا صلى الله علیه وآله ازدواج نکرده است»
و نیز مىتوان این سؤال را از اهل تحقیق پرسید که اگر خدیجه قبل از ازدواج با رسول خدا با یک نفر اعرابى از قبیله تمیم ازدواج کرده بود، آیا موردى براى این سرزنشها پس از ازدواج با رسول خدا باقى مىماند؟ و آیا ازدواج زنى بیوه و شوهر دیده به این اندازه براى تمام مردم مکه مهم بود که بر اساس همین نقل تمام همسران اشراف قریش با وى قطع رابطه کنند؟
اگر خدیجه شایسته ملامت و سرزنش بود پس چرا (در صورت صحت) هنگام ازدواج با یک نفر اعرابى که بر پاشنه پایش ادرار مى کرد و از هیچ امتیازى بر خوردار نبود ملامت و سرزنش نشد؟
از این رو، ما مطمئن هستیم که قضیه ازدواج حضرت خدیجه قبل از رسول خدا صلی الله علیه وآله از دسیسههاى کسانى است که هیچ حد و مرزى را در فضیلت براى دشمنان اهل بیت علیهم السلام نمى شناختند و هیچ فضیلتى را براى اهل بیت علیهم السلام باقى نگذاشتند؛ مگر این که عین همان را براى دیگران ساختند.
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=5639
استاد جعفر مرتضی در کتاب «الصّحیح من سیرة النّبی صلی الله علیه و آله» مینویسد:
«بعضی روایات بر این دلالت می کند که پیامبر صلی الله علیه و آله با هیچ دختری جز عایشه ازدواج نکرد. روایات دیگری دلالت دارد که خدیجه، قبل از پیامبر، دو ازدواج کرده بود، ولی ما در صحّت این روایات شک داریم. اول اینکه ابن شهر آشوب گفته: احمد بلاذری و ابوالقاسم کوفی در کتاب هایشان و سیّد مرتضی در شافی و ابو جعفر در تلخیص، روایت کردهاند که پیامبر صلی الله علیه و آله با خدیجه ازدواج کرد در حالی که باکره بود. دوم اینکه- هیچ بعید نیست که خدیجه در این مدت طولانی، ازدواج نکرده باشد؛ چون پدرش در «جنگ فِجار» کشته شد و ولّی او به اندازه پدر، بر وی تسلّط نداشت که بتواند او را به ازدواج با کسی اجبار کند، و در این مدت ازدواج نکرده بود و بزرگانی را که به خواستگاری او آمده بودند، ردّ کرده بود تا کسی را که دارای صفات عالی و شأن ممتاز باشد، بیابد»(4)
http://www.hawzah.net/fa/Question/View/63726
علامه مجلسی در جلد ششم بحارالانوار، در باب زنان و پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آورده است که: احمد بلاذری و ابوالقاسم کوفی در کتاب خود و سید مرتضی در کتاب شافی و ابوجعفر در تلخیص، روایت کردهاند که: پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با خدیجه ازدواج نمود، در حالی که او دوشیزه بود و این امر را تاکید میکند، آنچه در کتاب «انوار البدیع» آمده است (در این کتاب گفته شده رقیه و زینب دختران هاله، خواهر خدیجه هستند) صحیح است.
http://wikifeqh.ir
مطلب دیگری که در این باره باید به آن دقت کرد اختلاف در اسامی شوهرانی است که برای آن حضرت ذکر شده که در آن چند ابهام وجود دارد که صحت آن را دچار خدشه و تردید می کند:
الف) آیا نام شوهر حضرت خدیجه ابوهاله نباش بن زراره است یا زراره بن نباش یا هند یا مالک؟ چون در تاریخ اختلاف زیادی در اسامی او وجود دارد، برخی او را ابو هاله بن زراره بن نباش دانسته و برخی ابوهاله نباش بن زراره دانسته اند و برخی ابوهاله مالک بن نباش تمیمی و بعضی هند دانسته اند!
ب) آیا ابتدا با ابوهاله ازدواج کرد یا با عتیق؟! (چون هر دو را گفته اند و...)
سوال: در اینجا سوال پیش میآید که اگر حضرت خدیجه، همسرى قبل از رسول خدا صلی الله علیه وآله نداشته است، زینب و رقیه، دختران چه کسى بودند؟ آیا فرزندان رسول خدا صلی الله علیه وآله بودند؟
طبق نقل مورخین، خدیجه خواهرى بنام هاله داشته است که با مردى مخزومى ازدواج کرده بود و از وى فرزندى همنام مادرش یعنى هاله داشت سپس با مردى تمیمى بنام ابوهند ازدواج کرد که از وى نیز فرزندى بنام هند داشت، این مرد تمیمى همسر دیگرى و از وى دو دختر به نامهاى رقیه و زینب داشت، مادر این دو دختر از دنیا رفت و پس از وى پدر دو دختر از دنیا رفت، هند فرزند هاله به خانواده شوهرش سپرده شد و هاله با این دو دختر که از همسر دیگر شوهرش بودند به خانه خدیجه آمدند و وى سرپرستى آنان را به عهده گرفت و پس از ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه وآله این دو دختر نزد خدیجه و رسول خدا بودند و در دامن این دو تربیت شدند و عنوان ربیبه رسول خدا را گرفتند و بر اساس رسم عرب ربیبه را مانند دختر تلقى مى کردند و به همین جهت آنان را دختران خدیجه و رسول خدا مىدانستند.
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=5639
سن حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم (ص)
آنچه در منابع معتبر تاریخی معروف و مشهور است، این است که سن پیامبر، ۲۵سال و سن خدیجه (سلام الله علیها) 40 سال بوده است.
درباره سن حضرت خدیجه در هنگام ازدواج با پیامبر اکرم نظرات دیگری نیز وجود دارد؛ که برخی را در اینجا ذکر میکنیم:
1) بعضی ها مانند بیهقی (از علمای بزرگ اهل سنت) ایشان را 25 ساله میدانند. بیهقی میگوید: «... بلغت خدیجة خمساً وستین سنة، ویقال: خمسین سنة، وهو أصح ...».(5)« بعضی میگویند: سن حضرت خدیجه (در هنگام وفات) 65 ساله بود و برخی دیگر گفته اند: در آن وقت ایشان 50 ساله بوده است که قول صحیح هم همین است.» ، بیهقی در جای دیگر آورده است: «أن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) زوج بها وهو ابن خمس وعشرین سنة قبل أن یبعثه الله نبیاً بخمس عشرة سنة.»(6) «ازدواج رسول خدا با حضرت خدیجه 15 سال قبل از بعثت بوده است»
بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان در زمان وفات یعنی سال دهم بعثت،50 ساله باشند و 15 سال قبل از بعثت هم ازدواج نموده باشند، با این حساب سن حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، در زمان ازدواج با پیامبر اکرم 25 سال بوده است. و حلبی هم همین قول را آورده است: «تزوجها رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) وهی یومئذ ... وقیل خمس وعشرین» (7) «پیامبر با خدیجه ازدواج نمود، و در آن هنگام قولی وجود دارد که خدیجه در سن بیست وپنج سالگی بوده است.» .
2) قول دیگر که قول اکثر محققین و مورخین است این است که سن ایشان را در زمان ازدواج 28 سال بوده است. ابنعماد حنبلی از علمای اهل سنت در شذرات الذهب میگوید: «ورجح کثیرون أنها ابنة ثمان وعشرین»(8) « بسیاری از مورخین قول 28 سال را برای حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اکرم ترجیح دادهاند»
حاکم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابناسحاق (سیره نویس مشهور) نقل میکند: «کان لها یوم تزوجها ثمان وعشرون سنة»(9) «خدیجه در زمان ازدواجش با پیامبر، بیست و هشت ساله بود.» و قول هشام بن عروه که اکنون قول مشهور شده است، را شاذ میداند. «توفیت خدیجة بنت خویلد (رضی الله عنها) وهی ابنة خمس وستین سنة، هذا قول شاذ»(10) «خدیجه در سن 65 سالگی وفات نمود، که این قول شاذ میباشد»
بلاذری هم به عنوان یک قول، 28 سال را ذکر نموده است.(11) ، ابنسعد، ذهبی، إربلی، ابنعساکر به نقل از ابنعباس میگویند: «وروی عن ابنعباس قال: کانت خدیجة یوم تزوجها رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم) ابنة ثمان وعشرین سنة»(12) « خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت 28 ساله بود» ،
إربلی در جای دیگر به نقل از ابنحماد میگوید: «وقال ابن حماد بلغنی أن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) تزوج خدیجة علی اثنتی عشرة أوقیة ذهباً وهی یومئذ ابنة ثمانی وعشرین سنة» (13) «حضرت خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت 28 ساله بود»،
با این حساب روشن شد که بسیاری از مورخین و محدثین سن آن بزرگوار را حدود 25 تا 28 سال دانستهاند. و در آن زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، نیز 25 ساله بودند، بنابراین تفاوت سنی بین پیامبر اکرم و حضرت خدیجه نبوده و یا حدود سه سال بوده است. حالا سؤال اینجاست با این اقوال بیان شده که سن حضرت را کمتر از 30 سال، در هنگام ازدواج بیان میکند، چرا کوشش میشود، که سن حضرت را چهل سال معرفی کنند؟ آن هم قولی که شاذ است و مطابق قول اکثر محققین و مورخین نیست!؟
http://www.adyannet.com/fa/news/15164
http://fa.wikishia.net/view
نتیجه
پس با مطالب گفته شده به این نتیجه رسیدیم که حضرت خدیجه (س) طبق قول أصح قبل از ازدواج با پیامبر اکرم (ص) با هیچ کسی ازدواج نکرده بود،و همان طور که قبلا نیز گفته شد بسیاری از بزرگان و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا خوش نداشتند شخصی را بالاتر از عایشه در بین همسران پیامبر (ص) معرفی کنند و اینکه رسول خدا همسر باکره اى غیر از عائشه نداشته است لذا دست به پاره ای روایات دروغین و استدلالات باطل زده اند، و در این روایات و استدلالاتشان بیان کردند که حضرت خدیجه (س) پیش از ازدواج با پیامبر اکرم (ص) با دو نفر اعرابی ازدواج کرده بود، که در این مقاله اثبات شد که این گونه نیست و ایشان فقط با پیامبر اکرم (ص) ازدواج کرده است و سنش نیز هنگام ازدواج 40 سال نبوده است بلکه محققین قائل به این هستند که هنگام ازدواج 25 یا 28 سال سن داشته اند.
اقتباس
1) http://www.vahabiat.porsemani.ir
2) http://www.hawzah.net
3) http://maarefquran.org
4) http://www.valiasr-aj.com
5) http://www.tebyan.net/
6) http://www.erfan.ir/
7) http://wikifeqh.ir
8) http://www.adyannet.com
9) http://fa.wikishia.net
ارجاعات
1) بحار/ 16/ 18.
2) الأصبهانی، أبو القاسم اسماعیل بن محمد بن الفضل التیمی (متوفاى535هـ)،دلائل النبوة، ج 1 ص 178، تحقیق: محمد محمد الحداد، ناشر: دار طیبة - الریاض، الطبعة: الأولى، 1409هـ
3) «الکوفی، أبو القاسم علی بن أحمد بن موسى ابن الإمام الجواد محمد بن علی (متوفای352هـ)، کتاب الاستغاثة، ج1، ص70، طبق برنامه مکتبة اهل البیت علیهم السلام»
4) الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج1، ص 121، 126، با دخل و تصرف
5) احمد بن حسین بیهقی، دلائل النبوة ومعرفة أحوال صاحب الشریعة، بیروت: دارالکتب العلمیة، 1405 ق، ج 2، ص 71، ابن کثیر، البدایة والنهایة، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1408 ق، ج 2، ص 359، ابن کثیر، السیرة النبویة، بیروت: دارالمعرفة للطباعة والنشر والتوزیع، 1396 ق، ج 1، ص 264
6) احمد بن حسین بیهقی، دلائل النبوة ومعرفة أحوال صاحب الشریعة، بیروت: دارالکتب العلمیة، 1405 ق، ج 2، ص 72
7) حلبی، السیرة الحلبیة، بیروت: دارالمعرفة، 1400 ق، ج 1، ص 229
8) عبدالحی عکری حنبلی، شذرات الذهب فی أخبار من ذهب، بیروت: دارإحیاء التراث العربی، ج 1، ص 14، حوادث سال 11
9) حاکم نیشابوری، المستدرک، ج 3، ص 182
10) همان.
11) بلاذری، انساب الاشراف، مصر: دارالمعارف، ج 1، ص 98
12) ابنسعد، الطبقات الکبری، بیروت: دارصادر، ج 8، ص 16، ذهبی، سیر اعلام النبلاء، بیروت: مؤسسه الرسالة، 1413 ق، ج 2، ص 111، إربلی، کشف الغمة، بیروت: دارالأضواء، ج 2، ص 135، باب فصل فی مناقب خدیجة، ابنعساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر للطباعة والنشر والتوزیع، 1415 ق، ج 3، ص 193، ابنمنظور، مختصر تاریخ دمشق: ج 1، ص 245
13) إربلی، کشف الغمة، بیروت: دارالأضواء، ج 2، ص 133، باب فصل فی مناقب خدیجة
![]() |
دریافت فایل پاور پوینت روزه 1 ![]()
|
![]() |
دریافت فایل پاور پوینت روزه 2 ![]()
|
![]() |
دریافت فایل پاور پوینت روزه 3 ![]()
|
![]() |
دریافت فایل پاور پوینت روزه 4 ![]()
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||
دریافت فایل پاور پوینت روزه 5 ![]() مجموعه پاورپوینت های ویژه شب های قدر فرآوری:
|