«پدرم چون ماه محرم داخل میشد کسی آن حضرت را خندان نمیدید. و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب میشد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و میفرمود: امروز روزی است که حسین (علیه السّلام) شهید شده است».[منتهی الآمال ، ج۱، ص۵۴۰]
«برای دوستداران خاندان پیامبر(ص) شایسته است که به ویژه در دهه اول این ماه در قلب و ظاهرشان آثار حزن و اندوه هویدا باشد و بعضی از لذتهای حلال را به ویژه در نهم، دهم و یازدهم این ماه ترک کنند، به مانند کسی که داغدار عزیزانش است؛ و در دهه اول این ماه هر روز امامشان را با زیارت عاشورا یاد کنند.».
یک گروه تلگرامی که این روزها سر و صدای بسیاری به پا کرده حالا خوب یا بد بودن شبکه های اجتماعی را به کانون بحث بسیاری از مسوولان و خانواده ها تبدیل کرده است.
وی همچنین درباره صحت و سقم اطلاعاتی که توس طمتقاضیان ازدواج داده می شود، گفت: «این اطلاعات توسط ما بررسی شده و دو قرار اول نیز در دفتر ما گذاشته می شود».
بزرگ
ترین مشکل برخورداری از اینترنت قابلیت ایجاد شکاف میان دنیای واقعی و
دنیای مجازی است. دنیای مجازی اغلب میتواند به قدری جذاب و فریبنده به نظر
رسد که کار بر پس از این که مجذوب آن شد دیگر باز گشت به زندگی واقعی
برایش ترسناک و تشویش آور باشد.
هر چیزی که به اینترنت مربوط باشد
میتواند اعتیاد آور باشد. از جملهی این موارد میتوان به گشت و گذار بیش
از حد در اینترنت، شبکههای اجتماعی و بازی های اینترنتی اشاره نمود. در
حال حاضر کلینیک ها و دکترهای روان پزشکی هستند که مشخصاً در زمینه بر طرف
نمودن مشکلات مرتبط با اینترنت خدمات ارائه میدهند. اعتیاد اینترنتی باعث
بروز مسائل جسمی و روحی میشود و این مسائل اگر مورد توجه قرار نگیرند
میتوانند به بیماری تبدیل گردند. نکته ی طنز آمیز این که در عین حال که
به آسانی میتوان از پشتیبانی های آنلاین فراوان در زمینهی بیماری برون
هراسی بهرهمند گردید اما اینترنت به خودی خود میتواند علت یا انگیزه
بروز این بیماری شود.
رابطهی میان اینترنت و چاقی به آسانی قابل فهم
است. هر چه که فرد مدت زمان بیشتری در مقابل کامپیوتر بنشیند مدت زمان
کمتری به انجام ورزش میپردازد. افسردگی نیز در انتهای فهرست طولانی عوارض
جسمی و عاطفی ناشی از اینترنت قرار میگیرد. از آن جا که همهی مشکلات به
شکلی عمیق با یکدیگر و با اینترنت در ارتباطند در نتیجه ابتلای افراد به
مشکلات چندگانه امری غیر معمول قلم داد نمیگردد.
بنابر این، حتی با
این که اینترنت از این قابلیت برخوردار است تا زندگی ما را ساده تر و
راحت تر سازد در عین حال از قدرت ایجاد ویرانی نیز برخوردار است. تأثیر
گذاری اینترنت بر ما اکثراً از طریق انتخاب هایی که به صورت آنلاین انجام
میدهیم صورت میپذیرد. ما با استفاده ی سنجیده از اینترنت میتوانیم
قابلیت های نا محدود اینترنت را مهار نموده و از تأثیرات نامطلوب آن فاصله
گیریم.
یکی از وب
سایت های مطرح انگلیسی زبان در این باره از کاربران خود نظرخواهی کرده
است که نتایج آن نشان دهنده توافق نظر بر روی بسیاری از موارد خاص است و
جالب اینجاست که بیشتر موارد به شبکههای اجتماعی بازمیگردند:
1. شبکه های اجتماعی و خودشیفتگی و غرور کاذب:
اگر به شبکه اجتماعی خاصی مانند توییتر نگاه کنید به صورت قطعی خواهید دید
که کمتر از یک درصد کاربران این شبکه اجتماعی میتوانند حجم 140 کاراکتر
را با کلماتی مفید پرکنند. در کنار این امر نیز تعداد بالای فالو کنندگان
یک فرد در شبکههای اجتماعی معمولا به خود بزرگپنداری منجر خواهد شد و این
امر جلوی پیشرفت افراد در دنیای واقعی را خواهد گرفت.
2. تغییرات در دستور زبان و املا:
اگر شما هم در شبکههای اجتماعی حضور منظمی داشته باشید شاهد سیر قهقرایی
زبان و ادبیات نگارشی بودهاید، این موضوع تنها به یک زبان بازنمیگردد و
حتی گریبانگیر زبان شیرین پارسی نیز شده است، تنها کافی است تا چند دقیقه
ای در شبکه های اجتماعی بگذرانید تا ببینید که چگونه حرف زدن به حرفیدن!
به اشتراک گذاری به شر کردن! و ... تبدیل شده است.
3. ورود زندگی خصوصی به محیطهای عمومی:
امروزه برای بسیاری از افراد، استفاده از اینستاگرام به معنی گذاشتن عکس
وعده های غذایی، استفاده از توییتر به معنی گفتن جک و شوخی های معمولا
نادرست است و نمونه های مشابه را میتوان در شبکه های اجتماعی یافت، به
این ترتیب محیط زندگی خصوصی شما با تغییر مرز روبرو خواهد شد و متاسفانه در
بسیاری از موارد، بسیاری از افراد قربانی دیگران خواهند بود و زندگی خصوص
آن ها توسط دیگران به شبکههای اجتماعی و دنیای مجازی راه مییابد.
وجود اینترنت عواقب دیگری هم دارد که استفاده مداوم این عواقب را تشدید می کند:
بزرگترین
مزیت شبکه های اجتماعی دارای یک عارضه جانبی منفی است که آن را به مهم
ترین عیب این شبکه ها تبدیل کرده است. این شبکه ها روابط چهره به چهره
اجتماعی را کاهش و یا به کل از بین می برند. زیرا شبکه های اجتماعی به نوعی
استقلال و آزادی به وجود می آورند و افراد می توانند یک دنیای فانتزی برای
خود ساخته و وانمود کنند که فرد دیگری هستند.
نه گفتن، گستاخ بودن و بی
توجهی به افراد وقتی که رو در رو با آنها در ارتباط هستید سخت است. اما
این کار ها در شبکه های مجازی به طرز اعجاب انگیزی آسان است؛ شما به راحتی
می توانید یک فرد را Unfollow یا بلاک کرده و از لیست دوستان خود حذف کنید.
تنها با یک کلیک تمام مشکلات حل می شود. متاسفانه این قابلیت شبکه های
اجتماعی مانع از آن می شود که افراد یاد بگیرند در دنیای واقعی چگونه
مشکلات خود را حل کنند و این موضوع می تواند توانایی های افراد را در زمینه
های اجتماعی پایین بیاورد.
چه
خوشتان بیاید چه نه، اطلاعاتی که شما بر روی اینترنت می فرستید می تواند
در دسترس هرکسی که به اندازه کافی باهوش و زیرک باشد قرار بگیرد. اکثر
سارقان تنها به مقدار کمی اطلاعات ضروری از شما نیاز دارند تا با جعل هویت
تان، زندگی شما را به کابوس تبدیل کنند. گزارشی در CNET نشان می دهد که 24
میلیون امریکایی اطلاعات شخصی خود را با قرار دادن در شبکه های اجتماعی در
معرض خطر قرار می دهند.
گزارشی در
Nielsen نشان می دهد که شبکه های اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای اتلاف
کننده وقت هستند بطوریکه 17 % از زمان استفاده از اینترنت را بدون هیچ گونه
بهره وری به خود اختصاص می دهند. گرچه بخشی از این زمان صرف انجام کارهای
مهم تجاری، اجتماعی و حرفه ای می شود. البته صرف نظر کردن از بازی ها، چت و
دیگر کارهای غیر ضروری و اتلاف کننده های وقت کار آسانی است.
دوری
کلارک (Dorie Clark) از هافینگتون پست گزارش می دهد که کاربران فیس بوک
ماهانه 6 ساعت از زمان خود را در این سایت می گذرانند. این در حالی است که
کاربران شبکه های اجتماعی سه برابر زمانی که به فعالیت های آنلاین دیگر
مانند ایمیل زدن اختصاص می دهند را صرف این شبکه ها می کنند.
با فرزند خود در مورد استفاده صحیح از تلفن همراه و این که چگونه و کجا باید از آن استفاده کند صحبت کنید. به او آموزش دهید که کی ، کجا و چطور از تلفن همراه خود استفاده کند. در مورد استفاده از تلفن همراه هشدار و تاثیرات بد آن به کودک خود هشدار دهید .سعی کنید به او توضیح دهید که در صورتی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده کند بایستی هزینه های آن را از پول توجیبی خود بپردازد.
اخیرا محققین دانشگاه شیکاگو در پژوهشی در یافته اند که استفاده از شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و توئیتر و غیره و مانند استفاده از سیگار اعتیاد آوراست و می تواند اثرات منفی زیادی را بر کارکنان بگذارد ،زیرا استفاده بیش از حد ار آن ها بخش اعتیاد در مغز را تحریک می کنند |
به نظر این استاد شبکه های اجتماعی، رویه ها و قوانین اجتماعی ما را تغییر می دهند و بر خلاف گذشته که ارتباطات ما بیشترخصوصی و غیر مستند بوده اند اکنون ارتباط در اینترنت مستندات دیجیتالی دارد و شرکت های مالک شبکه های اجتماعی، اکنون پایگاه های اطلاعاتی بسیار بزرگی را در اختیار دارند و اطلاعات مختلفی را در مورد رفتارهای اجتماعی اعضا ثبت کرده اند. این اطلاعات ممکن است در بسیاری از راه های خوب یا بد به کار گرفته شوند.
بررسی مزایا و معایب بازی های کامپیوتری و موبایلی
فواید و مزایای بازی های کامپیوتری
۱ – بازی به فرد کمک می کند تا درد یا بیماری خود را کمتر حس کند . درگیر شدن ذهن فرد هنگام بازی ویدئویی به قدری قوی است که درد یا مریضی خود را هرچند کوتاه اما فراموش می کند . برخی بیمارستانها برای کاهش درد کودکان برای آنها بازی ویدئویی فراهم می کنند .
.
۲ – بسیاری از مراکز پزشکی از بازیهای ویدئویی به عنوان نوع جدیدی از فیزیوتراپی و هماهنگی بین اعضای فرد آسیب دیده استفاده می کنند .
.
۳ – از آنجا که هنگام بازی چشم فقط باید به مانیتور نگاه کند و دست همواره باید روی کنترلر باشد ، هماهنگی بسیار خوبی بین دست و چشم فرد بوجود می آید که بعدها در انجام کارهای یدی بهتر و سریعتر عمل خواهد کرد.
.
۴ – بازی کامپیوتری فرد را مستقل و با قدرت تصمیم گیری بالا بار می آرود چون بازی ، تصمیم گیری در لحظه است . این قضیه باعث می شود فرد قدرت تفکر و تصمیم گیری خود را روی خود استوار کند .
.
۵ – در بازی های دسته جمعی کامپیوتری ، فرد خود را با محیط وفق می دهد یعنی مجبور می شود از یک سری اصول و قواعد که به سود جمع است پیروی کند . بنابراین روحیه همکاری و نوعدوستی در فرد پرورش داده می شود . ضمن اینکه بسیاری از مهارتهای اجتماعی را در همین گونه بازیها فرا می گیرد .
.
۶ – بازی ویدئویی فرد را خلاق می کند چون بازی را هر کسی نمی تواند طراحی کند ، قطعا افراد باهوش و خلاق بازی ها را طراحی می کنند . از این رو کودک با جنبه های مختلف خلاقیت ، طراحی ، گرافیک و تکنولوژی آشنا می شود .
.
۷ – بازی های زیاد آموزشی ساخته شده اند که صرفا برای یادگیری زبان های مختلف و ریاضی می باشند . به دلیل اینکه در هر مرحله بازی سخت تر و سریعتر پیش می رود ، به فرد کمک می کند ذهن خود را برای یادگیری و پاسخ دهی سریعتر آماده کند .
.
۸ – بازی کامپیوتری فرد را ترغیب می کند تا سخت بکوشد چون در غیر این صورت به مراحل بالاتر نمی رود . در واقع ضرب المثل ” نابرده رنج گنج میسر نمی شود ” را به خوبی در ذهن کودکان فرو می کند .
.
۹ – در بازی کامپیوتری فرد به خواسته خود می رسد و این یعنی ایجاد انگیزه و نشاط . طبق تحقیقات صورت گرفته یکی از بزرگترین دلخوشی های بچه ها بعد از امتحانات و روزهای کسل کننده ، انجام بازیهای ویدئویی بوده و می باشد .
.
۱۰ – بازیها در دسته بندی های مختلفی طراحی می شوند .فکری ، استراتژی ، ورزشی ، اکشن ، مدیریتی ، مرحله ای ، تاریخی و … هر کدام از این بازیها به طرز قابل توجهی در تفکرات کودک تاثیر می گذارد و اطلاعات خوبی را به فرد منتقل خواهد کرد که در زندگی روزمره و واقعی خود استفاده می کند .
.
تمام بازیکنان فوتبال برای بالا بردن هوش فوتبالی خود ، بازی ویدئویی فوتبال را انجام می دهند . طبق تحقیقاتی که خود من انجام دادم ، افرادی که بازی درایور پلی استیشن را در کودکی بازی کرده اند رانندگی بهتر و هوشمندانه تری از دیگران دارند .
آفت ها و ضررهای بازی های کامپیوتری
الف) آسیب های جسمانی
به گفته پزشکان، به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، چشمان فرد
به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض می شود. نوجوان چنان غرق
بازی می شود که توجه نمی کند در یک وضعیت ثابت ساعت ها نشسته است و به همین
دلیل ستون فقرات و استخوانبندی اش دچار مشکل می شود.
هم چنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است.
پوست هم در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می
شود و ایجاد تهوع و سرگیجه، به خصوص در کودکان و نوجوانانی که زمینه تهوع
دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه ای است..
.
ب) آسیب های روانی
۱-کاهش روابط خانوادگی: با توجه به اینکه زندگی در کشور ما نیز به طرف
ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی
از مردان بش از یک شغل دارند، خود به خود روابط عاطفی و در کنار هم بودن
خانواده کمتر شده و عده زیادی از این وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه
جادویی که باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده است، ناراضی هستند و حالا نیز
جعبه جادویی دیگری به نام رایانه اضافه شده و مشکلات را دو چندان کرده است.
.
۲- تقویت حس پرخاشگری:
مهم ترین مشخصه بازی های رایانه ای حالت جنگی اغلب آن هاست و این که فرد
باید برای رسیدن به مرحله بعد بازی با نیروهایی به اصطلاح دشمن بجنگد.
استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد.
خشونت مهم ترین محرکه ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های کامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود.
.
۳-افت تحصیلی:
به دلیل جاذبه ای که این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف
بازی با آن می کنند، حتی بعضی از کودکان صبح ها زودتر از وقت معمول بیدار
می شوند تا قبل از مدرسه رفتن کمی بازی کنند.
.
۴-گوشه گیر و منزوی بودن:
کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند، درونگرا و در جامعه منزوی
و در برقراری ارتباط با دیگران ناتوان می شوند. روحیه انزوا طلبی باعث می
شود که کودک از گروه هم سالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز
ناهنجاری دیگر است.
.
۵-کندی ذهن:
این بازی ها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های
دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آن ها را پیدا می کند،
اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود. تصور
بیشتر خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله
فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست بلکه این بازی ها سلول های مغزی
را گول می زند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهد ! پس
باید توجه داشته باشیم که هر چه بیشتر در این مسیر حرکت کنیم و حضور
رایانه را در زندگی فرزندانمان بیشتر گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل
جامعه خواهیم داد که سر خورده، افسرده، غیر متحرک و غیرسازنده خواهند بود و
ابتکار عمل و خود اتکایی نخواهند داشت، در حالی که جامعه ما نیاز به انسان
هایی خلاق، مبتکر و متفکر دارد.
تفسیرآیات دین وزندگی دهم براساس تفسیرنور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درس اول سوره 44. دخان آیه 39،38 | ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
سوره 51. ذاریات آیه 56-58 | ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
سوره 6. انعام آیه 162, 163
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
سوره 4. نساء آیه 134
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
درس دوم سوره 76. انسان آیه 4،3
سوره 29. عنکبوت آیه 64
سوره 4. نساء آیه 87
سوره 82. انفطار آیه 6-12
سوره 4. نساء آیه 10
سوره 39. زمر آیه 37،36
سوره 2. بقره آیه 165
سوره 29. عنکبوت آیه 45
سوره 33. احزاب آیه 59
|