دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

جمعیت 85 درصدی شیعیان جمهوری آذربایجان زیر ستم «علی اف»/ افسار باکو دست صهیونیستها

گزارش تکان دهنده مدافعان حقوق بشر از جمهوری آذربایجان؛
گروه کاری مدافعان حقوق بشر جمهوری آذربایجان با انتشار گزارشی تکان دهنده از شکنجه و بی عدالتی درباره فعالان اسلامی و سیاسی که در این کشور با پاپوش های مختلف بازداشت شدند خبر داد.

به گزارش مشرق، این گروه کاری با انتشار فهرست جدید زندانیان سیاسی در این کشور،  از تحت شکنجه بودن «حاج طالع باقرزاده» رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و بیش از ۳۰ فعال دستگیرشده در نارداران خبر داد.

 بنابر این گزارش، در این فهرست جدید، نام ۹۳ زندانی سیاسی و دینی عنوان شده است که به دلایل و انگیزه های سیاسی و با پاپوش بی اساس و ساختگی نظیر مواد مخدر، جاسوسی و نگهداری سلاح بازداشت شده اند.  

در گزارش این گروه با اشاره به دستگیری حاج طالع باقرزاده رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۲ به علت سخنرانی هایش علیه برگزاری مسابقه «یوروویژن» و «رژه همجنس بازان» در باکو، آمده است که دستگیری اخیر وی در قصبه «نارداران» ـ حومه باکو ـ و جلوگیری از دیدارش با وکیل قانونی خود و شکنجه شدن وی در بازداشتگاه پیگیری و بررسی خواهد شد.  

در این گزارش همچنین در معرفی «نجات علی اف» سردبیر زندانی پایگاه اینترنتی «آزادخبر» آمده است: پیش از دستگیری نجات علی اف در ۲۱ ماه مه ۲۰۱۲،  در این پایگاه اینترنتی سیاست دولت جمهوری آذربایجان در حوزه دینی مورد انتقاد قرار گرفته و اختصاص مبالغ کلان از بودجه این کشور برای برگزاری مسابقه مستهجن موسیقی یوروویژن ۲۰۱۲ محکوم شده بود. همچنین در این پایگاه اینترنتی، مطالبی در مورد  تدارک احتمالی برگزاری رژه همجنس بازان به موازات مسابقه یوروویژن منتشر شده بود. در پی توزیع شدن سی دی های حاوی این مطالب و دیدگاه های حاج طالع باقرزاده و «حاج آبگل سلیمانوف» دوتن از روحانیون شیعی زندانی در جمهوری آذربایجان، نجات علی اف و چند نفر دیگر به همراه وی دستگیر شدند.

نجات علی اف به خاطر توزیع این سی دی ها به تحریک خصومت ملی در کشور متهم و به ده سال زندان محکوم شد. «ناهید محمدوف» نماینده کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان نیز برای توجیه و تبیین تحریک کننده این سی دی ها در دادگاه محاکمه نجات علی اف حضور یافته بود، اما وی نتوانست تحریک کننده بودن مطالب این سی دی ها را اثبات کند اما با این وجود، حکم دادگاه در محکومیت نجات علی اف صادر شد.  

در همچنین در این گزارش، در معرفی «پرویز هشیملی» خبرنگار روزنامه «بیزیم یول» و رییس «مرکز حمایت از حقوق مدنی» نیز با اشاره به اینکه پرویز هشیملی توسط وزارت امنیت ملی (منحله) جمهوری آذربایجان به اتهام بی اساس و واهی انتقال سلاح از ایران به جمهوری آذربایجان در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ دستگیر شده، آمده است: با وجود اینکه عفو بین الملل نیز پرویز هشیملی را زندانی سیاسی دانسته است، دادگاه و مراجع قضایی جمهوری آذربایجان به هیچ یک از اعتراضات این روزنامه نگار و خویشاوندانش در خصوص اتهام وارد شده به وی و وضعیت نگهداریش در بازداشتگاه و زندان اعتنایی نکرده اند.  

در این گزارش همچنین درباره «آراز قلی اف» یکی دیگر از روزنامه نگاران اسلامگرای محبوس در جمهوری آذربایجان آمده است: آراز قلی اف سردبیر سایت «خبر۴۴» با پاپوش نگهداری سلاح، نقض آرامش اجتماعی، ایجاد عداوت ملی و دینی و مقاومت در مقابل نماینده حاکمیت بازداشت شده است. پیش از دستگیری وی در ۹ سپتامبر سال ۲۰۱۲، پایگاه اینترنتی تحت مدیریت وی مطالبی را در انتقاد از سیاست دینی دولت جمهوری آذربایجان و به خصوص مشکلات اجتماعی شهرستان «ماسالی» که سایت خبر۴۴ در آنجا منتشر می شود، درج کرده بود.  

 در این گزارش در مورد «هلال محمدوف» سردبیر نشریه «صدای تالش» که در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲  دستگیری وی به اتهام مضحکانه جاسوسی اعلام شده بود، آمده است: سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیسیون حقوق بشر شورای اروپا، هلال محمدوف را زندانی سیاسی دانسته اند.  

در این گزارش همچنین درباره «رشاد رمضانوف» از شیعیان فعال در شبکه های مجازی آمده است: رشاد رمضانوف که در ۹ مه ۲۰۱۳ توسط اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان به علت فعالیت های انتقادی اش در شبکه های اجتماعی بازداشت شد، پس از ۱۱ روز نگهداری غیرقانونی در بازداشتگاه این اداره، با پاپوش نگهداری و فروش مواد مخدر، به ۹ سال زندان محکوم شده است. این در حالی است که عفو بین الملل رشاد رمضانوف را نیز زندانی سیاسی می داند. 

در این گزارش، در خصوص اعضای یک گروه از دینداران جمهوری آذربایجان که با عنوان «دسته سعید داداش بیگلو» معرفی می شوند و به زندان های طویل المدت محکوم شده اند، نیز آمده است: طی روزهای ۱۳ تا ۱۸ ژانویه سال ۲۰۰۷،  در ارتباط با پرونده سعید داداش بیگلو، ۳۰ نفر بازداشت شدند که وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان یازده نفر از آنها را آزاد کرد و مابقی دستگیر شدگان پس از هشت ماه نگهداری غیرقانونی در سلول های انفرادی در بازداشتگاه وزارت امنیت ملی، محاکمه و به زندان های طویل المدت محکوم شدند.  

این گزارش در خصوص «حاج محسن صمدوف» رهبر «حزب اسلام» نیز اینگونه آورده است که: حاج محسن صمدوف در آوریل سال ۲۰۱۰ با ارسال نامه ای به «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان نوشت که وی در آغاز ریاست جمهوری اش به قانون اساسی و قرآن کریم قسم یاد کرده است، اما برخی اعمال وی در تضاد با قانون اساسی و قرآن کریم می باشد. محسن صمدوف در همان سال در روز قدس به علت اعتراض در مقابل سفارت رژیم غاصب اسراییل در باکو دستگیر و سپس آزاد شد. محسن صمدوف و حزب اسلام در ماه آوریل همان سال به خاطر انتشار مقاله اهانت آمیز علیه پیامبر گرانقدر اسلام در نشریه «آلما» چاپ باکو، نامه اعتراض آمیز به اداره مسلمانان قفقاز ارسال کرد.

البته اعضای حزب اسلام در ماه دسامبر ۲۰۱۰ در اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه  دختران در مقابل وزارت تحصیل جمهوری آذربایجان شرکت کردند. در دوم ژانویه سال ۲۰۱۱ نیز حاج محسن صمدوف در نشست مجلس عالی حزب اسلام، به شدت از وزیر آموزش به خاطر ممنوعیت حجاب در مدارس دخترانه و از الهام علی اف به خاطر فراگیر شدن فساد مالی و ظلم و بی عدالتی در جمهوری آذربایجان انتقاد کرد و ویدئوی این سخنان وی در یوتیوب به طور گسترده مورد توجه قرار گرفت.

پنج روز بعد، در روز هفتم ژانویه خودروی حاج محسن صمدوف به همراه چند تن دیگر از رهبران حزب اسلام توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در باکو متوقف شد و سپس نیروهای لباس شخصی، وی و همراهانش را به اتهام بی اساس مقاومت در مقابل نماینده دولت بازداشت کردند و دکتر صمدوف به ۱۴ روز حبس بخاطر عدم اطاعت از فرمان پلیس راهنمایی و رانندگی محکوم شد.

بعدها محبوس بودن دکتر محسن صمدوف در بازداشتگاه وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان مشخص شد و وی به اتهاماتی بی اساس نظیر خیانت به دولت، تلاش برای براندازی دولت با استفاده از سلاح و نگهداری سلاح  به ۱۲ سال زندان محکوم شد و سایر رهبران حزب اسلام از جمله «روح الله آخوندزاده» رییس شعبه حزب اسلام در آستارا نیز به یازده سال زندان محکوم شد اما، در جریان محاکمه رهبران حزب اسلام در دادگاه جرایم سنگین باکو، در مورد اتهام انجام فعالیت هایی علیه منافع ملی جمهوری آذربایجان و سایر اتهامات، هیچ گونه سند و مدرکی موجود نبود.  

 در این گزارش درباره «حجت الاسلام فرامیز عباسوف» نیز آمده است: وی به اتهام واهی و مضحکانه تشکیل گروه تبهکاری و نگهداری سلاح و تلاش برای تغییر حاکمیت و قانون اساسی جمهوری آذربایجان در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۱ و در پی اعتراضات به تدارک برگزاری رژه همجنس بازان در باکو بازداشت شده است.  

این گزارش درباره «حاج آبگل سلیمانوف» رهبر سابق اتحادیه ارزش های ملی ـ معنوی جمهوری آذربایجان نیز نوشته است: آبگل سلیمانوف در ۱۲ آگوست ۲۰۱۱ دستگیر و به اتهام واهی نگهداری سلاح، مواد مخدر، نقض آسایش اجتماعی، اعمال زور و ایجاد عداوت ملی و دینی در جامعه به یازده سال زندان محکوم شده است.

این در حالی است که وی طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در اعتراضات در مقابل سفارت رژیم غاصب اسراییل در باکو در روز قدس به طور فعال شرکت کرده بود و در اعتراضات به حکم دادگاه باکو برای تخریب مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در روستای «ینی گونشلی» فعالانه مشارکت داشت. او همچنین در تجمعات اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس دخترانه جمهوری آذربایجان فعال بود. او در نهایت متهم به رهبری یک گروه شیعی به نام «هیات جعفری» و ارتباط با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو شد.  

لازم به ذکر است گزارش جدید وضعیت زندانیان سیاسی جمهوری آذربایجان که در ۱۰۴ صفحه تنظیم شده است، همچنین در خصوص زندانیان سایر گرایش های سیاسی و دینی موجود در جمهوری آذربایجان، اطلاعات تکمیلی و مفصلی منتشر کرده است.

همه اینها در حالی است که شیعیان، ۸۵ درصد از جمعیت ۹ میلیونی جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهند اما همواره با فشارهای کینه ورزانه حکومت علی اف که ارتباط نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد، مواجه هستند. فعالان اسلامی سرکوب فعالان شیعی و ایجاد پاپوش علیه آنها توسط رژیم علی اف را به دوران سرکوب سال ۱۹۳۷ استالین شوروی تشبیه می کنند.

منبع: مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد