
--------------------------------------------------------------------------------------------------
پاسخ فعالیت های درس دین و زندگی پایه یازدهم
طبق قرار قبلی پاسخ سوالات غیرتکراری و جدید کتاب یازدهم جهت
هماهنگی در سراسر استان ارسال می گردد . از آنجا که کتاب انسانی جامع تر
از کتاب ریاضی و تحربی است مبنای پاسخگویی صفحات کتاب انسانی است و همکاران
خود ؛ صفحات کتاب ریاضی را تطبیق دهند .
در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام با ادمین کانال تماس بگیرید .
@alijavaz
درس اول ص 6 : تدبر کنید :
1- به زمان سوگند خورده است چون عمر انسان یکبار تکرار می شود .
2- گذر عمر و عدم استفاده صحیح از وقت و اتلاف سرمایه که همان وقت می باشد
3- الا الذین آمنوا و ....
درس اول ص 7 فعالیت کلاسی :
الف. خیر چون بشر آگاهی کاملی از آینده خود و نیز وجود خود به طور کامل ندارد.
ب. خیر چون نمی تواند ابعاد وجودی خود را به طور کامل بشناسد
درس اول ص 9 تکمیل کنید :
انسان می تواند عذر و بهانه بیاورد و بگوید کسی برای هدایت من نیامده است .
خداوند با ارسال رسولان راه عذر و بهانه را بسته است
@javazdiniarabi
اندیشه و تحقیق ص 10
1- تکراری
2- تکراری
3- آمدن قرآن و نیز پیامبر جهت هدایت و راهنمایی انسان و نیز اتمام حجت است و تیز هدایت انسان امری اختیاری می باشد .
@javazdiniarabi
کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
@javazdiniarabi
اندیشه و تحقیق ص 10
1- تکراری
2- تکراری
3- آمدن قرآن و نیز پیامبر جهت هدایت و راهنمایی انسان و نیز اتمام حجت است و تیز هدایت انسان امری اختیاری می باشد .
@javazdiniarabi
4- شعر با نیاز سوم یعنی کشف راه درست زندگی در ارتباط می باشد .
@javazdiniarabi
کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
@javazdiniarabi
درس دوم ص 15:
الف- در دین
ب- اسلام که نام عام برای همه ادیان می باشد .
ج- درباره حضرت ابراهیم علت : چون وقتی پیامبر جدید می آمد نمی خواستند او
را قبول کنند و تحت سیطره و فرمانروایی یک دین بروند چون حاکمیت آنها
وابسته به تفرقه و اختلاف بود .
@javazdiniarabi
د- آیین یکتاپرستی و اسلام
@javazdiniarabi
ه - مسیحی و یهودی
درس دوم ص 18 : فعالیت کلاسی
@javazdiniarabi
انسانهای همان عصر : آن را نمی فهمیدند و درک نمی کردند
انسانهای سایر عصرها : دین دچار تحریف و یا نابودی کلی می شد و به دست انسانهای بعد نمی رسید
@javazdiniarabi
492
[5:24:50 PM]کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
درس سوم :
آخرین پبامبر ( کتاب انسانی )
سوال یا اندیشه و تحقیق وجود ندارد
@javazdiniarabi
درس چهارم :
معجزه جاودان ( انسانی )
فعالیت کلاسی ص 39 : تکراری با کتاب قبل
@javazdiniarabi
تدبر کنید ص 42 : تکراری با کتاب قبل
تدبر کنید : ص45 :
در این صورت کجروان به شک و تردید می افتادند و ... ( تکراری با کتاب قبل )
کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
درس چهارم :
معجزه جاودان ( انسانی )
فعالیت کلاسی ص 39 : تکراری با کتاب قبل
@javazdiniarabi
تدبر کنید ص 42 : تکراری با کتاب قبل
تدبر کنید : ص45 :
در این صورت کجروان به شک و تردید می افتادند و ... ( تکراری با کتاب قبل )
اندیشه و تحقیق درس چهارم ص 45:
1- با مرور زمان و افزایش معلومات آنها کشف ابعاد جدید علمی در موضوعات
مختلف اندیشه آنها تغییر می کند و بعضا به اشتباهات خود پی می برند .
@Javazdiniarabi
در خصوص قران باید گفت که با وجود اینکه در طی 23 سال نازل شده است و از
موضوعات مختلف سخن می گوید ولی اختلافی در آن نیست و این نشان می دهد که از
علم بشری سرچشمه نگرفته است .
@Javazdiniarabi
کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
درس چهارم :
معجزه جاودان ( انسانی )
فعالیت کلاسی ص 39 : تکراری با کتاب قبل
@javazdiniarabi
تدبر کنید ص 42 : تکراری با کتاب قبل
تدبر کنید : ص45 :
در این صورت کجروان به شک و تردید می افتادند و ... ( تکراری با کتاب قبل )
اندیشه و تحقیق درس چهارم ص 45:
1- با مرور زمان و افزایش معلومات آنها کشف ابعاد جدید علمی در موضوعات
مختلف اندیشه آنها تغییر می کند و بعضا به اشتباهات خود پی می برند .
@Javazdiniarabi
در خصوص قران باید گفت که با وجود اینکه در طی 23 سال نازل شده است و از
موضوعات مختلف سخن می گوید ولی اختلافی در آن نیست و این نشان می دهد که از
علم بشری سرچشمه نگرفته است .
@Javazdiniarabi
سوال 2 :
الف. اعجاز محتوایی :
ب - تاثیر ناپذیر ی از عقاید جاهلیت
در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام با ادمین کانال تماس بگیرید .
@alijavaz
523
[9:12:10 PM]کانال اطلاع رسانی گروه معارف اسلامی فارس:
@javazdiniarabi
درس پنجم ( انسانی ) : مسولیتهای پیامبر (ص)
تدبر کنید ص :52
یتلوا علیهم آیاته : دریافت و ابلاغ وخی
یعلمهم الکتاب و الحکمه : مرجعیت دینی
تدبر کنید ص55:
سوره نساء : ب
سوره حدید : الف
سوره نساء : ج
@javazdiniarabi
کشف رابطه ص55 :
بخش اول : ب
بخش دوم : الف
اندیشه و تحقیق ص 60 :
سوال 1 و 2 : پاسخ در متن درس
سوال 3 : قسمت ه ؛ و ؛ ز
سوال 4 : پاسخ در متن درس
@javazdiniarabi
درس ششم ( پیشوای اسوه ) انسانی:
ص 67 فعالیت کلاسی :
چون پیامبر رحمه للعالمین است .....
@javazdiniarabi
بررسی کنید ص 70 : دو سوال پایان متن واگرا است
ص 72 و ص 73 هر دو فعالیت کلاسی واگرا می باشد .
توجه : همکاران محترم در ویرایش پاسخها و چینش کلمات مختار می باشند ولی شاکله کلی پاسخ مطابق نظر مولف محترم باشد .
در سوالات واگرا نیز فقط محدوده پاسخ را مشخص نمایید .
با تشکر . التماس دعا .هدیه استفاده از این پاسخها : قراءت فاتحه جهت درگذشتگان از این جمع منجمله پدر
تهیه کننده این پاسخ ها
رشته های علوم تجربی، ریاضی، فنی و حرفهای و کاردانش
دوره دوم متوسطه ـ سال تحصیلی 97 ـ 1396
الف: ارزشیابی مستمر
1- قرائت قرآن کریم (4 نمره):
- از هر دانشآموز در هر نوبت حداقل 3 بار وهر بار حداقل 5 تا7 سطر از قرائت آیات ابتدای درس, ارزشیابی به عمل میآید.( پرسش از قرائت سایر آیاتی که در درس آمده، بلامانع است.).به ازای هر غلط روخوانی 25/0 از چهار نمره کسر میشود.
- در صورتی که دانشآموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمیکند به ازای هر حرف 25/0 وحداکثر یک نمره از قرائت اوکسر میشود.
- درصورتی که دانشآموزآیات را به صورت مقطع ومکرر بخواند از5/0نمره تا1نمره از نمره قرائت اوکسرمیشود.
- چنانچه دانشآموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احکام ضروری تجوید بخواند از 5/0 تا 1 نمره به نمره قرائت او افزوده میشود.
2- انجام فعالیتهای داخلدرس و پرسش از متن (7 نمره) :
- فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که در هر درس با عناوینی مانند : فعالیت کلاسی، بررسی و مقایسه مشخص شده اند.
- سؤال هایی که دبیر هنگام تدریس از دانش آموزان می پرسد .
3- پاسخ به سؤال های بخش اندیشه و تحقیق (4 نمره)
- سؤال ها وفعالیت های مربوط به اندیشه و تحقیق ، باتوجه به توانایی دانش آموزان درپاسخ گویی
- سؤال هایی که دبیر در جلسه بعد از تدریس از دانش آموزان می پرسد.
4- مشارکت در کار گروهی و گفت و گوها (5 نمره )
تذکر: دانشآموزانی که برخی از کارهای بخش «پیشنهاد» کتاب درسی یا به ابتکار خود؛ فعالیتهای ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوق العاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20) در هر نوبت تحت عنوان «خلاقیتهای علمی و هنری» اضافه میگردد.
ب: ازرشیابی پایانی
1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره):
ازهردانشآموز در هر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه ابتدای هر درس،امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزش یابی مستمر انجام می گیرد.
2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره)
شهریور، بزرگسال و دیماه |
پایانی نوبت دوم |
پایانی نوبت اول |
درس |
2 |
5 |
5 |
اول و دوم |
3 |
6 |
سوم و چهارم |
|
5/2 |
5 |
پنجم و ششم |
|
5/2 |
5/3 |
|
هفتم و هشتم |
5/3 |
5/4 |
|
نهم و دهم |
5/2 |
3 |
|
یازدهم و دوازدهم |
16 |
16 |
16 |
جمع |
1- موارد زیر در ارزشیابی پایانی لحاظ نشود :
پیشنهاد ها، پاورقیها، بیشتر بدانیم و فعالیتهایی که با علامت ستاره مشخص شده اند.
2- حفظ کردن عین آیات وروایات و ترجمه آنها ضروری نیست، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. بنابر این نباید سوال به گونه ای طراحی شود که لازمه آن حفظ کردن ِآیه یا ترجمه آن باشد، بلکه صرفا باید از مفهوم و پیام آیه سوال طراحی شود.
3- آیات ابتدای هر درس برای قرائت در کلاس است و صرفا در ارزشیابی مستمر و پایانی به صورت شفاهی از دانش آموزان پرسیده می شود( 4 نمره) و نباید هیچ گونه سوالی در امتحانات کتبی و آزمون های ورودی دانشگاه ها از این آیات طراحی شود.
4- ترجمه آیات ابتدای هر درس
الف - اقلیت های کلیمی ، زردشتی وآشوری
ارزشیابی مستمر و پایانی هر کدام 20 نمره ( نوبت اول ، دوم و شهریِور ):
1 –کتاب مشترک تعلیمات ادیان واخلاق (سال گذشته) (10نمره)
2- کتاب اختصاصی هریک از اقلیت های مذکور (10نمره)
ب- اقلیت ارمنی : به علت نداشتن کتاب اختصاصی، تمام 20 نمره ارزشیابی مستمر و20 نمره ارزشیابی پایانی به کتاب مشترک تعلیمات ادیان واخلاق (سال گذشته) اختصاص دارد.
بارمبندی درس دین و زندگی (2) پایه یازدهم متوسطه دوم کد 111205
رشته علوم انسانی
دوره دوم متوسطه ـ سال تحصیلی 97 ـ 1396
الف: ارزشیابی مستمر
1- قرائت قرآن کریم (4 نمره)
- از هر دانشآموز در هر نوبت حداقل 3 بار وهر بار حداقل 5 تا7 سطر از قرائت آیات ابتدای درس, ارزشیابی به عمل میآید.( پرسش از قرائت سایر آیاتی که در درس آمده، بلامانع است.).به ازای هر غلط روخوانی 25/0 از چهار نمره کسر میشود.
- در صورتی که دانشآموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمیکند به ازای هر حرف 25/0 وحداکثر یک نمره از قرائت اوکسر میشود.
- درصورتی که دانشآموزآیات را به صورت مقطع ومکرر بخواند از5/0نمره تا1نمره از نمره قرائت اوکسرمیشود.
- چنانچه دانشآموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احکام ضروری تجوید بخواند از 5/0 تا 1 نمره به نمره قرائت او افزوده میشود.
2- انجام فعالیتهای داخل درس و پرسش از متن (7 نمره)
- فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که در هر درس با عناوینی مانند : فعالیت کلاسی, بررسی و مقایسه مشخص شده اند.
- سؤال هایی که دبیر هنگام تدریس از دانش آموزان می پرسد .
3- پاسخ به سؤال های بخش اندیشه و تحقیق (4 نمره)
- سؤال ها وفعالیت های مربوط به اندیشه و تحقیق ، باتوجه به توانایی دانش آموزان درپاسخ گویی
- سؤال هایی که دبیر در جلسه بعد از تدریس از دانش آموزان می پرسد.
4- مشارکت در کار گروهی و گفت و گوها (5 نمره )
تذکر: دانشآموزانی که برخی از کارهای بخش«پیشنهاد» کتاب درسی یا به ابتکار خود فعالیتهای ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوق العاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20 ) در هر نوبت تحت عنوان «خلاقیتهای علمی و هنری» اضافه میگردد.
ب: ازرشیابی پایانی
1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره)
ازهردانشآموز در هر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه ابتدای هر درس،امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزش یابی مستمر انجام می گیرد.
2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره)
شهریور |
پایانی نوبت دوم |
پایانی نوبت اول |
درس |
5/2 |
5 |
5/4 |
اول،دوم و سوم |
5/2 |
5/4 |
چهارم و پنجم |
|
3 |
7 |
ششم وهفتم و هشتم و نهم |
|
2 |
3 |
|
ده و یازده |
2 |
5/2 |
دوازده و سیزده |
|
2 |
5/2 |
|
چهارده و پانزده |
2 |
3 |
|
شانزده و هفده و هجده |
16 |
16 |
16 |
جمع |
موارد زیر در ارزشیابی پایانی لحاظ نشود:
1- پیشنهاد ها، پاورقی ها، بیشتر بدانیم و فعالیت هایی که با علامت ستاره مشخص شده اند.
2- حفظ کردن عین آیات وروایات و ترجمه آنها ضروری نیست ، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. بنابر این نباید سوال به گونه ای طراحی شود که لازمه آن حفظ کردن ِآیه یا ترجمه آن باشد، بلکه صرفا باید از مفهوم و پیام آیه سوال طراحی شود.
3- آیات ابتدای هر درس برای قرائت در کلاس است و صرفا در ارزشیابی مستمر و پایانی به صورت شفاهی از دانش آموزان پرسیده می شود( 4 نمره) و نباید هیچ گونه سوالی در امتحانات کتبی و آزمون های ورودی دانشگاه ها از این آیات طراحی شود.
4-ترجمه آیات ابتدای هر درس
به نام خدا
قابل توجه همکاران گرامی
ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دوستانی که درسال تحصیلی 96-95 در برنامه نقد و بررسی کتاب دین و زندگی پایه دهم با دبیرخانه تعامل جدی داشتند، به اطلاع می رساند که درسال جدید براساس برنامه عملیاتی در نظر داریم کتب دین و زندگی پایه پیش دانشگاهی فعلی و دین و زندگی پایه یازدهم را با مشارکت جدی شما عزیزان به بوته نقد بگذاریم .
شایسته است با عنایت به نکات و شاخص های ذیل و طبق جدول زمان بندی برنامه عملیاتی نسبت به این مهم اقدام گردد .
نکات قابل توجه:
لذا پیشنهاد می شود برای نقد هر درس ،10 امتیاز در نظر گرفته شود و اسامی 5 نفر از دبیرانی که بیشترین امتیاز را کسب نمایند جهت تشویق ،به دبیر خانه معرفی شوند . بدیهی است ارسال دو نمونه از بهترین نقد هر کدام از دبیرانی که به دبیرخانه معرفی می شوند الزامی است .
بدیهی است مسؤولیت اطلاع رسانی و نظارت بر حسن انجام کار بعهده سرگروه محترم و گروه آموزشی استان می باشد.
شاخص های نقد کتاب درسی پیش دانشگاهی :
نقد درس اول پیش دانشگاهی (هستی بخش)
صفحه ..................... سطر ....................... نقاط قوت : ....................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................... دلیل : ....................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................... راهکار: .................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................ |
صفحه ..................... سطر ....................... نقاط ضعف: ....................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................... دلیل : ....................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................... راهکار: ....................................................................................................................................................................................................
|
صفحه ..................... سطر ....................... مورد قابل حذف : ....................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................... دلیل : ....................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................... یشنهاد جایگزین: .................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................
|
صفحه ..................... سطر ....................... مورد قابل افزودن : ....................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................... دلیل : .......................................................................................................................................................................................................
|
صفحه ..................... سطر ....................... طرح شبهه: ....................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................... دلیل احساس نیاز : ....................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................... محل درج ویا پرداختن به شبهه در کتاب درسی : .................................................................................................................................................................................................... ..................................................................................................... |
صفحه ..................... سطر .......................
....................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................ ....................................................................................................................................................................................................
گروه آموزشی استان ...............
|
دبیرخانه راهبری کشوری درس دین و زندگی مستقر در استان یزد
نمونه فرم های خام آموزشی و پرورشی
بهای استفاده از این محتوا اهداء سه صلوات برای سلامتی آقا امام زمان (عج) و قرائت فاتحه به روح عموی شهیدمان ، شهید غلامرضا زهره منش و نوه نوزادش محمد امین زهره منش می باشد .
وبـلاگ معــاون پـرورشـی
( www.mplib.ir )
( www.yaranasnmani.blogfa.com )
برای دریافت نمونه فرم ها و لیست ها بر روی هر عنوان در جدول کلیک نمایید.
نمونه دعوتنامه | انجمن | عضویت در انجمن | آموزشی، تربیتی | |
نمونه گواهی | اشتغال به تحصیل | موقت قبولی | ||
نمونه لیست | حضور و غیاب | کتابخانه مدرسه | بیمه | نمونه لیست نمرات (کارنامه) |
نمونه لیست تکالیف | جدول تکالیف دانش آموز در کلاس | جدول مطالعه روزانه دانش آموز | ||
نمونه دفترچه اردو | برون استانی (رامسر) | برون استانی (مشهد) | ||
نمونه برگه ارزیابی | دبیر | کادر اجرایی | ||
نمونه رضایتنامه | اردوی تفریحی | اردوی برون استانی | حضور در مدرسه | اردوی ورزشی |
http://madreseh1400.blogfa.com/tag/%D9%81%D8%B1%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87
نمونه دعوتنامه |
|
|||
نمونه گواهی |
|
|
||
نمونه لیست |
||||
نمونه لیست تکالیف |
|
|
||
نمونه دفترچه اردو |
|
|
||
نمونه برگه ارزیابی |
|
|
||
نمونه رضایتنامه |
دانلـــــود فرم ها بصورت کامــــل
****************
*******************************
****************************
عوامل تاثیر گذار بر جلسات شورای معلمان
*********************************
*******************************************
دستورالعمل و فرم امحاء اوراق امتحانی
فرم اطلاعاتی برای ثبت نام دانش آموزان
فرم اطلاعاتی دانش آموزان
نمونه دعوتنامه انجمن اولیاء و مربیان
*****************************************
دانلود برنامه صدور برچسب صندلی برای امتحانات
***************************************
نمونه فرم ثبت مشخصات پرسنل آموزشگاه جهت درج در پرونده پرسنلی همکاران مدارس را می توانید از لینک زیر دانلود کنید :