هر اقدام غیرمسلحانهای که موجب کاهش آسیبپذیری نیروی انسانی، ساختمانها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریانهای کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل خوانده میشود.
به بیان سادهتر پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است که انجام میشود تا در صورت بروز جنگ، خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد.نویسنده: سید احسان صدر
در
چرخه مدیریت بحران مراحل پیشگیری، آمادگی ، مقابله و بازسازی پیش بینی
شده لذا میتوان عنوان کرد محقق ساختن وظایف برشمرده در مرحله آمادگی و
مقابله به اضافه وظایف خطیر دیگری که در هماهنگی امور مناطق و مرکز
فرماندهی و کنترل به این معاونت محول شده اهداف تشکیل معاونت آمادگی –
عملیات و امور مناطق میباشد.
آمادگی :
مجموعه
اقداماتی است که توانایی شهروندان، مدیریت شهری ومردم را درانجام مراحل
مختلف مدیریت بحران افزایش میدهد . آمــادگی شامل مطالعه، تحقیق، جمـع
آوری اطلاعات، برنامه ریزی، سازماندهی، طراحی، تأمین منابع و امکانات،
آموزش، تمرین و مـانور است . آموزش شامل آموزش های همگانی و تخصصی برای
شهروندان، مسئولین و دست اندرکاران ذیربط است که از طریق رسانه های گروهی،
صدا و سیما یا به طرق مقتضی دیگر ارائه می شود.
مقابله :
انجام
اقدامات و ارائه خدمـات اضطراری به دنبال وقوع بحران است که با هدف نجات و
حفظ جان و مال شهروندان و امـوال عمومی و دولتی و جلوگیری از گسترش خسارات
انجـام می گیرد . مقابله شــامل هشدار، اطفاء حریق، کنترل منابــع آب،
برق، گاز،مــواد سوختی، انفجاری، شیمیایی و جستجو، نجـات وامـداد، بهداشت،
درمان، تـأمین امنیت، ترابری، ارتباطات، تدفین اجسـاد، آواربــرداری، دفع
پسماندهـا، سوخت رسانی واطلاع رسانی است .
مدیریت امور مناطق:
شامل
مجموعه تمهیدات و فعالیت هایی است که با هدف ایجاد هماهنگی مناسب بین
ستادهای مدیریت بحران مناطق و نیز پشتیبانی مطلوب از آنها از طریق
بسترسازی و ایجاد ظرفیت های مقابله در سطح مناطق و نیز پیگیری عملیات
اجرایی در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران می باشد. این هماهنگی ها حول
حوزه های مختلفی همچون : عملیاتی نمودن سیاست های ستاد و سازمان پیشگیری و
مدیریت بحران شهر تهران- برنامه ریزی به منظور جلب مشارکت های مردمی
–شناسایی نقاط مستعد جهت برپایی اردوگاه های اسکان اضطراری - تشکیل گروههای
مدیریت بحران در اماکن اداری ، تجاری و مسکونی - نظارت بر فعالیت ستاد
مدیریت بحران نواحی- احراز آمادگی و انجام اقدامات لازم برای مقابله با
بحران در سطح منطقه به ترتیب قبل و بعد از وقوع بحران- تهیه طرح های منطقه
ای برای مدیریت بحران- تشکیل تیم های عملیاتی نجات منطقه و ناحیه در راستای
عملیات جستجو و نجات می باشد.
مدیریت مانور:
شامل
شبیه سازی شرایط بحرانی با هدف ارتقای سطح آمادگی جهت انجام عکس العمل سریع
و مناسب در برابر بحران ها می باشد. بطورکلی با اجرای تمرین و مانور می
توان جنبه های مختلف مقابله با بحران از قبیل: اطلاع رسانی، تصمیم گیری،
هماهنگی، برقراری ارتباطات و هدایت پذیری نیروها را مورد سنجش و ارزیابی
قرار داد. همچنین برگزاری مانور این فرصت را بوجود می آورد تا اهدافی
همچون: تمرین تخصصی نیروهای عملیاتی درگیر در بحران- تمرین عملیات و وحدت
فرماندهی سازمان های مسئول در چارچوب سیستم فرماندهی حادثه- شناسایی نقاط
ضعف و قوت- برآورد کمی و کیفی منابع- افزایش آگاهی عمومی نسبت به مهارت های
لازم جهت مقابله با حادثه و نیازهای زمان بحران- ترویج همکاری بین نیروهای
سازمان های تخصصی و نیروهای داوطلب مردمی- تقویت ارتباطات میان سازمان ها و
عملکرد سیستم های ارتباطی در زمان بحران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد
مرکز فرماندهی و کنترل مرکز کنترل و فرماندهی با هدف جمع آوری - پردازش و انتشار مداوم
اطلاعات محیطی، برقراری و حفظ ارتباط بین اعضای سیستم فرماندهی، طرح ریزی –
سازماندهی – هماهنگی و هدایت عملیات ، پشتیبانی همه جانبه از نیروها و
تداوم آن در تمام مراحل عملیات و فرماندهی ، کنترل و نظارت بر نیروها در
صحنه عملیات یکی از ارکان سازمان و این معاونت میباشد |
|
بمنظور ارتقای سطح آمادگی کلان شهر تهران در مواحهه با بلایای طبیعی و نیز پرداختن به یکی از مراحل اصلی چرخه مدیریت بحران اقدامات گستردهای در فاز آمادگی صورت پذیرفته که این اقدامات حول سه محور کلی: آموزشی، اجرایی و تجهیزاتی در نظر گرفته شده که تلویحا به برخی از آنها اشاره میگردد :
احداث 99 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران
تجهیز این پایگاه ها به بیش از 300 هزار قلم انواع ادوات و تجهیزات امدادی
مستقر نمودن تیم های امدادی در 46 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران
راه اندازی 11 محل نشست و برخاست بالگرد در جوار این پایگاهها بمنظور تسریع در عملیات امدادرسانی
همچنین افزون بر 99 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران موجود ، 10 پایگاه جدید نیز احداث شده است
تامین 300 دستگاه کانکس برای ذخیره سازی تجهیزات امداد و نجات در محلات شهر تهران
آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی با بهره گیری از انواع تبلیغات محیطی و ظرفیت رسانه های جمعی و تشکیل ساختار تولید و انتشار اخبار در رسانه های دیداری ، شنیداری و مکتوب به همراه توسعه همکاری های بین المللی با هدف کسب تجربیات سایر کشورها
راه اندازی پایگاه امداد رسانی کوهستان در ارتفاعات شمال تهران از اقدامات موثر دیگری است که در بخش آمادگی انجام شده است.
با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث و باعنایت به نقش غیر قابل انکار اطلاعات درتصمیم گیریهای بموقع و مناسب، خصوصاً دربخش مدیریت بحران که می تواند تاثیرات زیادی در هدایت صحیح نیروها وامکانات وکاهش آسیبها ایفاء نماید، اهتمام به طراحی وراه اندازی سامانه های اطلاعاتی با قابلیت های کاربری آسان جهت بهرهگیری از داده های مورد نیاز اجتناب ناپذیر بوده، لذا سامانه اطلاعاتی مدیریت بحران Disaster Management Information System (DMIS) با ذخیره سازی بیش از 350000 قطعه نقشه هوایی در 18 لایه بزرگنمایی با قابلیت سرعت بالا در بارگذاری بیش از 75.000 فیلد و لایه اطلاعاتی از قبیل شریان های حیاتی، عوامل بحران زا و بحران زدا، واحدهای امدادی، درمانی ، انتظامی و ... بدون نیاز به بستر نرم افزاری و سخت افزاری خاص و به صورت آفلاین در سطح مدیریتی با تلاش شبانه روزی پرسنل سخت کوش حوزه معاونت آمادگی- عملیات و امور مناطق طراحی و پیاده سازی شده و شرایط را برای پشتیبانی کلیه واحدهای عملیاتی میسر ساخته است.
این سامانه با مد نظر قرار گرفتن دو اصل طراحی شده :
اصل اول ؛کاربری آسان (USER FRIENDLY) جهت استفاده مدیران و کارشناسان با هر گرایش و سطح تحصیلات و اصل دوم؛ کار کرد بدون وابستگی به هیچگونه بستر اینترنتی و اینترانتی ( OFF LINE) جهت استفاده در هر مکان و زمان با سرعت قابل توجه.
این سامانه مشتمل برچهار قسمت میباشد :
اطلاعات پایه و اساسی
نقشه مدیریت بحران
تخمین خسارات
و عملکرد مناطق
|
|
در طرح جامع امداد و نجات کشور و همچنین مصوبات موسوم به مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران که ازسوی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده ، درتعریف » فاز مقابلــه « اینگونه آمده است » انجام اقدامات و ارائه خدمـات اضطراری به دنبال وقوع بحران که با هدف نجات و حفظ جان و مال شهروندان و امـوال عمومی و دولتی و جلوگیری از گسترش خسارات انجـام می گیرد . مقابله شــامل هشدار ، اطفاء حریق ، کنترل منابــع آب ، برق، گاز ،مــواد سوختی ، انفجاری، شیمیایی و جستجو ، نجـات وامـداد ، بهداشت ، درمان ، تـأمین امنیت ، ترابری ، ارتباطات ، تدفین اجسـاد ، آواربــرداری ، دفع پسماندهـا ، سوخت رسانی واطلاع رسانی است « .
به منظور نیل به هدف در نظر گرفته شده ،
اقدامات متعددی از سوی متولیان ذیربط در طول بیش از یک دهه معمول ،
بطوریکه در سال 1380 توسط دست اندارکاران تهیه طرح جامع مدیریت بحران شهر
تهران ، کمیته های تخصصی در سه بخش «امداد و نجات»، «اسکان» و
«پشتیبانی» پیش بینی که این ساختاردر سال 1383 توسط شورای اسلامی شهر
تهران در جدول پیوست ماده بیست و سوم مصوبه مجوز تقویت و عملیاتی نمودن
سیستم مدیریت بحران شهر تهران در قالب بیست کمیته تخصصی تعیین و
سازمانهای مسئول ،همکار وفعالیتهای تخصصی مربوطه مشخص گردیده اند ، و
.اخیرا نیز شورای عالی مدیریت بحران کشور براساس تبصره 4 ماده 15 آئین نامه
اجرایی قانون مدیریت بحران کشور خواستار تشکیل کارگروههای تخصصی گردیده
است که مراتب جهت تعیین تکلیف به شورای اسلامی شهر تهران منعکس شده است
، لذا با توجه به وظایف برشمرده به برخی اقدامات صورت گرفته محقق شدن
اهداف در نظر گرفته شده در زمان بحران اشاره می نمایم
نجات جان افراد
جهت
جستجوی تخصصی برای یافتن افرادوبیرون آوردن اصولی آسیب دیدگان گرفتار در
آوار ،کمیته تخصصی جستجو، نجات به مسئولیت جمعیت هلال احمر استان تهران و
عضویت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران،نهادهای ذیربط در ارتش و
سپاه پاسداران، نیروهای سازمان یافته مردمی در مناطق و محلات ، نیروهای
جستجو و نجات شهرداری(مناطق، نواحی، محلات)، نیروی مقاومت بسیج(سپاه محمد
رسول ا...(ص) وستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردیده این
کمیته برپایه گامهای دهگانه ابلاغی از سوی ستاد جهت تهیه برنامه عملیاتی
تا گام ششم پیش رفته و در حال بررسی شرح وظایف کلی از طریق دریافت شرح
وظایف ذاتی سازمانهای عضو و تلفیق آنها به منظور تهیه شرح وظایف کلی کمیته
تخصصی است. استانداردهای مأموریتی موردنیاز در 4 محور به کمیته اعلام
گردیده که تاکنون تعیین نگردیده ، براساس ارزیابی صورت گرفته با مقایسه
توان و امکانات موجود جمعیت با محتمل ترین مخاطره که در سناریوی شناور
تعریف شده ، توانمندی دربخش نیروی انسانی ، ماشین آلات و بالگرد مورد
ارزیابی قرار گرفته، همچنین چالشهای جستجو ونجات در شهر تهران در 7 بخش
مشخص ودر جلسه اتاق فکر ستاد که با حضور افراد متخصص وصاحب نظر تشکیل می
گردد ، ارائه شده است
تریاژ و تخلیه مجروحین
جهت
تریاژ و تخلیه مجروحین ،کمیته تخصصی ای به همین نام به مسئولیت وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( مرکز اورژانس تهران) عضویت سیستم پیش
بیمارستانی سپاه - سیستم پیش بیمارستانی ارتش - جمعیت هلال احمر استان
تهران - شرکت شهر سالم شهرداری تهران - مراکز اورژانس خصوصی- بسیج جامعه
پزشکی تشکیل گردیده این کمیته در حال بررسی شرح وظایف کلی و نقشه راه
ابلاغی توسط ستادمی باشد، درحال حاضر استانداردهای مأموریتی کمیته موصوف
تعیین گردیده لیکن این استاندرادها نیاز به بازنگری دارد، توان و امکانات
مورد ارزیابی واقع و چالشهای فرآروی کمیته مشخص ودر جلسه اتاق فکر ارائه
گردیده ، ازجمله اقدامات صورت گرفته جهت اجرای موفق تر ماموریتهای پیش رو
تعیین نقاط جمع آوری مجروحین (CP)، افزایش ظرفیت ناوگان عملیاتی، تجهیز
پایگاههای اورژانس به خودروهای ویژه مدیریت بحران، تجهیز تمامی آمبولانس
های مرکز اورژانس تهران به دستگاه های شوک خودکار و تجهیزات تخصصی و راه
اندازی تیمهای امدادی با 30 دستگاه موتورلانس، خرید و تجهیز یک دستگاه
خودروی میدی باس به منظور پوشش ارتباطی نواحی چهارگانه تهران بزرگ، بهره
گیری از سه دستگاه خودروی کمک دار به منظور پوشش امدادی مناطق صعب العبور، و
اجرای مانورهای آمادگی می باشد.
اسکان اضطراری و تأمین لوازم و وسایل اولیه زندگی برای پناجویان:
کمیته
تخصصی تحت همین عنوان به مسئولیت جمعیت هلال احمر استان تهران و عضویت
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران،نهادهای ذیربط در ارتش و سپاه
پاسداران، نیروهای سازمان یافته مردمی در مناطق و محلات ، نیروهای جستجو و
نجات شهرداری(مناطق، نواحی، محلات)، نیروی مقاومت بسیج(سپاه محمد رسول
ا...(ص) وستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سازماندهی گردیده این
کمیته جهت تهیه برنامه عملیاتی اسکان اضطراری شهر تهران اقداماتی را بمنظور
تجهیز مراکز مستعدد در دستور کار قرار دارد در این ارتباط به جهت تسریع در
آماده سازی محلهای اسکان وظرفیت موجود در ستاد های مدیریت بحران مناطق
شهرداری تهران تاکنون 1002 نقطه مستعد جهت برپایی اردوگاه اسکان اضطراری
شناسایی و 102 شیت نقشه جانمایی چادرهای اسکان اضطراری طراحی گردیده و
78 سناریو به انضمام نقشه اسکان اضطراری مربوطه به سازمانهای مسئول جهت
تجهیز ارسال گردیده است
انجام اقدامات درمانی تخصصی ، تأمین نیروهای بهداشتی در اماکن موقت و کنترل بهداشتی مناطق آسیب دیده:
کمیته
تخصصی بهداشت ودرمان به مسئولیت معاونت سلامت وزارت بهداشت وعضویت
دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی - دانشگاه علوم پزشکی
ارتش - دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله – بیمارستانها و درمانگاههای خصوصی-
جمعیت هلال احمر استان تهران - شرکت شهر سالم شهرداری تهران – نیروی مقاومت
بسیج منطقه تهران بزرگ (بسیج جامعه پزشکی) می باشد ، کمیته مذکور در گام
هفتم یعنی تعیین شرح وظایف می باشد در بررسی سطح توانمندی نیروی انسانی
حوزه مربوطه چنانچه به ازای هر 1000 نفر مجروح سرپایی نیاز به بستری 195
نفر باشد. این استاندارد را با تعداد مجروح سناریو محتمل تطبیق دهیم ،
کمیته مذکور صرفا در این بخش دارای کسری نیروی 91/68 درصدی میباشد.
اطفاء حریق ،مــواد سوختی ، انفجاری، شیمیایی:
کمیته
تخصصی آتشنشانی و مواد خطرناک به مسئولیت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی
شهرداری تهران وبا عضویت سازمان انرژی اتمی- تیمهای ویژه سپاه، ارتش و
نیروی مقاومت بسیج- سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل تهران – اداره کل حفاظت
محیط زیست استان تهران وظیفه دارد تا نسبت به برنامه ریزی وتهیه طرح
عملیاتی کنترل، مهار، اطفاء، ایمنسازی حریق ، کنترل و مقابله با آسیبهای
ناشی از مواد خطرناک ، برقراری ایمنی در سایتهای حادثه و مکانهای اسکان
مردم، تأمین ایمنی لازم برای امدادگران اقدام نماید در این ارتباط
استانداردهای مأموریتی در بخشی از ماموریتها مشخص گردیده ، این کمیته
اقدامات جامعی را در راستای پیگیری برنامه های ابلاغی از سوی ستاد از جمله
اعلام ظرفیت وتوانمندی معمول و. مقاوم سازی تمامی ایستگاه ها، پیش بینی
منابع ذخیره سوخت در پنج ایستگاه مرکزی و ایستگاه های فرعی، شناسایی 2300
مورد از اماکن پر خطر و ارائه دستورالعمل های ایمنی، تعیین مکانهای با
احتمال وقوع حریق های مهم، پیش بینی منابع مورد نیاز، تهیه طرح های عملیاتی
برای 7 نوع حادثه، تعیین استاندارد برقراری ایمنی سایتهای اسکان اضطراری و
تأمین ایمنی امداد گران، تشکیل و تجهیز تیم مقابله با نشت مواد خطرناک، و
انجام مانورهای اطفای حریق از جمله دیگر اقدامات می باشد
کنترل منابــع آب ، برق، گاز:
کمیته
تخصصی شریانهای حیاتی به مسئولیت معاون امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو
که در حال حاضر به عهده آبفای استان تهران می باشد وبا عضویت شرکت برق
منطقهای تهران شرکت فاضلاب تهران – شرکت ملی گاز تهران بزرگ وظیفه دارد
تا نسبت به برنامه ریزی وتهیه طرح عملیاتی جهت کنترل صحت شریانهای حیاتی و
قطع شریانهای ناایمن ، برنامهریزی و هماهنگی برای تأمین تسهیلات در
مکانهای اسکان مردم، برنامهریزی برای تأمین تسهیلات در مناطق آسیب دیده
بر اساس اولویت اقدام نماید احداث 144 کیلومتر خط انتقال آب با ظرفیت 8
مخزن و 4 ایستگاه پمپاژ،. مقاوم سازی، بازسازی و بهسازی تأسیسات آبرسانی -
خرید تجهیزات برق رسانی سیار، ایجاد ناوگان موتوری امدادی و مقاوم سازی
شبکه های توزیع برق ،تهیه برنامه و دستورالعمل مدیریت بحران زلزله در شبکه
های توزیع برق و ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای در مراکز انتقال برق ،عقد
قرارداد با شرکت گاز ازکاری ژاپن به منظور شناسایی نقاط ضعف شبکه و تأسیسات
گاز تهران، جمع آوری 1538 قطعه شیر با اتصالات پیچ و مهره و تبدیل آنها به
شیرهای جوش و جمع آوری97000 قطعه شیر پیاده رو، مقاوم سازی 58 واحد
ایستگاه تقلیل فشار گاز، نصب یک قطعه شیر قطع خودکار گاز (بصورت پایلوت) در
شرق تهران. تهیه و تجهیز 11 مورد کانکس بحران به منظور نگهداری تجهیزات و
ابزار آلات امدادی در زمان بحران در مناطق و نواحی گازرسانی، انجام
مانورهای متناوب و محدود با مشارکت کارکنان امدادی استانهای معین و
سازمانهای عضو مدیریت بحران شهر تهران از جمله اقدامات صورت گرفته می باشد
تامین امنیت جانی ومالی حادثه دیدگان وپناجویان:
کمیته
تخصصی امنیت و انتظامات با مسئولیت نیروی انتظامی تهران بزرگ و عضویت
نیروی مقاومت بسیج تهران بزرگ- دادگاه عمومی و انقلاب- استانداری تهران -
قرارگاه ثاراله سپاه - نیروی انتظامی استان تهران- ستاد کل نیروهای مسلح
جمهوری اسلامی ایران - نیروی زمینی ارتش – سازمان اطلاعات استان تهران-
اداره کل اطلاعات غرب تهران- اداره کل دادگستری استان تهران عهدار محدود و
ایزوله نمودن سایتهای حادثه برای جلوگیری از ترددهای بیمورد،تأمین امنیت
سایتهای حادثه و مکانهای اسکان مردم، همکاری با نیروهای قضایی برای کنترل
جرایم، حفاظت و کنترل زندانها می باشد در این ارتباط تهیه طرح ها و اتخاذ
تمهیدات لازم برای کنترل محورهای مواصلاتی، جلوگیری از انسداد مسیرهای
منتهی به محلهای حادثه، اعمال محدودیت تردد وسائط نقلیه غیر ضروری، تشدید
اقدامات انتظامی برای مقابله با سودجی های مرسوم در زمان حادثه، تشکیل اکیپ
های ویژه مدیریت بحران در موضوعات امنیتی و انتظامی برای برخورد با
اقدامات مغرضانه، پیش بینی استفاده از مقرهای پشتیبان و جایگزین برای هر یک
از یگانهای تابعه و تشکیل کلانتری شناور جهت تداوم ارائه خدمات انتظامی از
برنامه های اعلام شده جهت اجراء درشرایط بحران می باشد.
آواربرداری:
کمیته تخصصی آواربرداری وبازگشایی معابر با مسئولیت مدیریت پسماند شهرداری تهران وبا عضویت معاونت امور مناطق شهرداری تهران – قرارگاه مهندسی رزمی سپاه و معاونت پشتیبانی، مهندسی و تحقیقات ستاد مشترک سپاه- وزارت نیرو- شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – اداره کل راه و ترابری استان تهران – جمعیت هلال احمر استان تهران – مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران عهدار شناسایی و آواربرداری مسیرهای امداد رسانی ، جمعآوری آوار در دپوهای از پیش تعیین شده ، می باشد
استاندارهای
ماموریتی کمیته بطور نسبی مشخص گردیده ، چالشهای بخش جستجو ونجات با نگاه
به ماموریتهای کمیته موصوف احصاء و در جلسه متعدد ارائه گردیده
اطلاعرسانی و هشدار:
کمیته تخصصی اطلاعرسانی و
هشدار با مسئولیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وعضویت سازمان مدیریت
بحران شهر تهران- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران- خبرگزاریهای رسمی-
ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه کشور- جمعیت هلال احمر استان تهران و ستاد
کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اطلاع رسانی شفاف و هدفمند به
مردم و نیروهای دستاندرکار، اعلام هشدار با هماهنگی سازمان مدیریت بحران
شهر تهران، پیشگیری از ایجاد تنش و شایعات بی اساس با هماهنگی نهادهای
ذیربط و اطلاع رسانی علمی و مناسب را بعهده دارد در این ارتباط تأمین اماکن
پشتیبان برای شرایط بحران، تهیه دستورالعمل های مختلف در مسائل مشترک و
تخصصی، تأمین تجهیزات و امکانات ضروری برای شرایط مختلف بحران، تأمین و
تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی آموزشی، پوشش خبری حوادث و سوانح ،
نشست های آموزشی و توجیهی، برگزاری اردوهای مختلف آموزشی، تهیه طرح های
مختلف مرتبط با مدیریت بحران، هماهنگی بخش ها و حوزه های مختلف در بحران ها
برگزاری تمرین ها و 34 مانور آمادگی و مقابله مختلف به منظور بررسی نقاط
ضعف نفرات، تجهیزات و امکانات و شناسایی قابلیت ها از اقدامات صورت گرفته
توسط کمیته مذکور می باشد
اسکان موقت افراد بی خانمان :
کمیته تخصصی اسکان موقت با مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وعضویت بنیاد
مسکن انقلاب اسلامی - معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران- قرارگاه مهندسی
رزمی سپاه پاسداران- کمیته امداد امام خمینی (ره) – نیروی مقاومت بسیج
تهران بزرگ مسئولیت انجام اقدامات لازم برای اسکان موقت محلی و منطقهای و
هماهنگی برای اسکان دائم افراد را بعهده دارد کمیته موصوف در حال تهیه
مرحله اول طرح جامع اسکان موقت شهر تهران می باشد . در این ارتباط ستاد
مدیریت بحران شهر تهران با استفاده از ظرفیتهای موجود در سطح شهر تهران
اقدام به طراحی اسکان موقت در 16 سایت و اجرا در 9 پارک جنگلی و پارکهای
سطح شهر تهران با پیشرفت متوسط 90% شامل پارک سرخهحصار ،پارک توسکا ،پارک
فدائیان اسلام،پارک افرا ، پارک شقایق،بوستان جانبازان،پارک بزرگراه
فتح،پارک خرگوشدره،پارک چیتگر با ظرفیت بیش از 17000 نفر نموده است.
تدفین اجساد :
کمیته تخصصی تدوین اجساد با مسئولیت سازمان بهشت زهرا(س) و عضویت جمعیت هلال احمر استان تهران – سازمان دامپزشکی استان تهران – دادستانی کل کشور – نیروی انتظامی تهران بزرگ- سازمان پزشکی قانونی- نیروی مقاومت بسیج تهران بزرگ- اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران عهدار شناسایی اجساد ، انجام مراسم کفن و دفن، اطلاع رسانی دقیق از آمار درگذشتگان می باشد که در این ارتباطات برگزاری آموزش شست و شوی اموات ، افزایش ناوگان حمل و نقل اجساد ، احداث سردخانه مجهز با ظرفیت 400 جنازه ، حفر و آماده سازی 2000 قبر و پیش بینی فضای مناسب از اقدامات صورت گرفته توسط کمیته مذکور می باشد
علاوه بر فعالیتهای برشمرده تعدادی از کمیته های تخصصی نیز عهده دار
تسریع در روند انجام اقدامات مرتبط با امدا دونجات ، وباز گردانیدن شرایط
به وضعیت عادی می باشد که همانند سایر کمیته ها برنامه ریزی لازمه را جهت
ایفای وظایف محوله در شرایط بحران در دستور کار قرار دارند ، این کمیته ها
عبارتند از:
کمیته
تخصصی ارزیابی خسارت به مسئولیت بخش برنامه ریزی و پردازش اطلاعات ستاد
مدیریت بحران شهر تهران جهت شناسایی سریع مناطق آسیب دیده ، ارائه
ارزیابیهای اولیه از میزان تلفات و آسیب دیدگان، تسهیلات و منابع و
برآورد اولیه جهت هدایت نیروها و امکانات مورد نیاز برای عملیات مقابله
کمیته
تخصصی مشارکت مردم به مسئولیت اداره کل امور مردو نهاد وزارت کشور جهت
هماهنگی و عملیاتی نمودن مشارکت سازمان یافته نیروهای مردمی و تشکلهای غیر
دولتی (NGO) در راستای عملیات جستجو، نجات، امداد، اسکان اضطراری و تخلیه
مجروحین
کمیته تخصصی ترافیک و حمل و نقل به مسئولیت معاونت حمل نقل وترافیک کنترل ترافیک و تردد راههای شهری و مواصلاتی به شهر تهران
کمیته
تخصصی هماهنگی لجستیک به مسئولیت معاونت خدمات شهری شهرداری تهران جهت
تأمین و توزیع وسایل حمل و نقل، ماشین آلات و ادوات لازم برای امر امداد
رسانی
کمیته
تخصصی امور حقوقی و قضایی به مسولیت اداره کل دادگستری استان تهران جهت
رسیدگی به مسایل حقوقی و قضایی شهروندان ونیروهای امدادی –
کمیته
تخصصی هماهنگی استانهای معین شهر تهران به مسئولیت استانداری تهران جهت
برنامهریزی و گسیل نیروها و امکانات از منابع استانی بر اساس نیازهای
اعلام شده با هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهر تهران
کمیته
تخصصی تدفین به مسئولیت سازمان بهشت زهرا(س) جهت شناسایی اجساد ، انجام
مراسم کفن و دفن، اطلاع رسانی دقیق از آمار درگذشتگان
ارتباطات
و فناوری اطلاعات به مسئولیت شرکت مخابرات ایران جهت تأمین ارتباطات لازم
برای مردم بر اساس اولویت، تأمین ارتباطات لازم برای سازمانها و نهادهای
امدادی
کمیته
تخصصی تأمین سلامت روانی و اجتماعی به مسئولیت سازمان بهزیستی جهت تأمین
سلامت روانی برای آسیب دیدگان و نیروهای امداد رسان در سایتهای حادثه و
مکانهای اسکان موقت
کمیته تخصصی سوخت رسانی به مسئولیت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران جهت تأمین و توزیع سوخت و فرآوردههای نفتی لازم به یادآوریست امورات مرتبط با کمیته های پشتیبانی کننده عملیات
مقابله شامل : سوخت رسانی- ارتباطات و فناوری اطلاعات- هماهنگی استانهای
معین شهر تهران - هماهنگی لجستیک- اسکان موقت -اسکان اضطراری - حمل نقل
وترافیک و امور حقوقی و قضایی به معاونت پدافند غیرعامل سازمان بعنوان
جانشین معاون پشتبانی ستاد محول گردیده است. |
|
بمنظورمهیاکردن بسترعملیاتی مناسب برای تحقق اقدامات پیشگیری ، آمادگی
ومقابله دربحران های مختلف به ویژه بحرانهای طبیعی بزرگ نظیر زلزله و
اجرای مصوبات و سیاستهای ستاد مدیریت بحران شهر تهران در سطح مناطق طی
سالهای اخیر اقدامات بسیار گستردهای توسط ستادهای مدیریت بحران مناطق به
عنوان یکی از بازوان اجرایی ستاد انجام شده است از قبیل :
- تشکیل ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه، 124 ستاد ناحیه و 375 ستاد محله
- برگزاری بیش از 2500 جلسه هماهنگی در توسعه رویکرد عملیات غیر متمرکز
- نظارت بر آماده به کار بودن 300 هزار قلم تجهیزات امداد و نجات ذخیره شده در پایگاه ها پشتیبانی مدیریت بحران بصورت مستمر و هفتگی از طریق 520 مرحله بازدید سیستماتیک
- شناسایی بیش از 12000 عامل بحران زا و بحران زدا و انعقاد بیش از 1500 تفاهم نامه با مسئولان مربوطه بمنظور کاهش آثار منفی و تقویت نقاط قوت
- شناسایی بیش از یک هزار محل مناسب برای ایجاد اسکان اضطراری در سطح محلات
- آگاه سازی شهروندان و اطلاع رسانی از طریق انتشار بیش از 4000 مورد
خبر در رسانه های جمعی نظیر صدا و سیما، روزنامه ها، خبرگزاری ها و درگاه
های الکترونیک از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه میباشد
- اخذ و پیادهسازی اطلاعات اعضای ستادهای عمومی و تخصصی 22 منطقه و 124 ناحیه متشکل از 2220 نفر بمنظور اطمینان از بکارگیری موثر منابع انسانی و کاهش اختلال در سیاستگذاریها و عملیات سازمانهای مسئول
- حضور و
مشارکت فعال در کنترل و مهار حوادث رخ داده در سطح شهر همچون (سیلاب
مترو، آبشستگی پایه های پل کن، آتش سوزی رخداده در بازار مبل تهران و ...)
- تشکیل
ستاد مدیریت بحران در مراکز تجمع جمعیت همچون ( نمایشگاه ها، مراسم سالگرد
ارتحال حضرت امام (ره) و ... آماده سازی کامل پایگاه های پشتیبانی مدیریت
بحران جهت ارائه خدمات اضطراری به مسافران نوروزی و شهروندان در طول 24
ساعت شبانه روز ایام نوروز
- هماهنگی، نظارت و جانمایی جهت نصب تعداد 324 تابلوی سردرب ستادهای مدیریت بحران محلات و 194 تابلوی سردرب پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران و نیز 18 تابلوی LED پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران
ضمن آنکه با همکاری معاونت محترم آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان نسبت به
- شناسایی، جذب، آموزش، تشکیل و پایدارسازی 550 گروه داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) با بهره گیری از کارکرد آموزشی پایگاه ها
- انجام مراسم پایدارسازی جهت 20 هزار نفر
از اعضای گروههای دوام در قالب بازدید از اماکن تفریحی، فرهنگی و آموزشی
کلانشهر تهران شامل: برج میلاد ، باغ موزه دفاع مقدس، بوستان نهج
البلاغه، باغ پرندگان،دریاچه شهدای خلیج فارس و .... که در خرداد ماه سال
جاری با همکاری بسیار خوب مناطق انجام شد
- سازماندهی بیش از 1300 گروه مدیریت بحران اماکن در محلات شهر تهران
- و برگزاری دوره های آموزشی اصول آمادگی در برابر حوادث برای بیش از 500 هزار نفر از شهروندان
- آموزش بیش از 250 نغر از پرسنل مناطق و نواحی بمنظور آشنایی و نحوه کار با تجهیزات امدادی
اقدام شده است
|
|
یکی
از دغدغههای مسئولین و دستاندرکاران در مقابله با حوادث غیرمترقبه،
هماهنگی فعالیتها، هدایتپذیری نیروهای عملیاتی و استفاده حداکثر از منابع
در کوتاهترین زمان ممکن می باشد. همانگونه که قبلا هم عنوان نمودم اجرای
مانور روش مناسبی جهت ارزیابی فعالیتهای ستادی و عملیاتی مقابله با حادثه
می باشد.در طراحی مانورها، تلاش گردیده تا جنبه اطلاعرسانی و هدایتپذیری
نیروها در صحنه حادثه تمرین گردد .از جمله اقداماتی که در زمینه برگزاری
مانور انجام شده می توانم به :
تهیه
دستور العمل برگزاری مانورهای مختلف مانند: مانور اسکان اضطراری ، مانور
سراسری بیستم مهر ماه ، مانور پنجم دی ماه سال 1389( مانور بصیرت)و .....
برگزاری
بیش از 1100 مانور با هدف ارتقای آمادگی و با مشارکت فعال بیش از 1500
اکیپ از سازمانهای مختلف نظیرآتشنشانی، اورژانس، نیروی انتظامی و ....
وهمکاری بیش از 16000 نفر
- 546 مرحله مانور پناه گیری، تخلیه امن و اسکان اضطراری
اشاره نمایم ضمن آنکه طی سه سال گذشته دو مانور سراسری نیز با حضور شهردار محترم تهران و معاونت محترم امور مناطق شهرداری تهران برگزار نمودیم |
|
در
پی احداث ساختمانی بی بدیل بعنوان مرکز فرماندهی و کنترل ستاد مدیریت
بحران شهر تهران، در سالهای اخیر اقدامات گسترده ای در زمینة تجهیز و
ارتقای قابلیتهای آن معمول گردیده است. استقرار 10 شتابنگار و 13 لرزه نگار و تامین شبکه ارتباط آن به مرکز فرماندهی ستاد رصد
شبانه روزی شتاب های وارده از طریق سامانه شتابنگاری و دریافت اطلاعات
لرزه ای شهر تهران توسط سامانه لرزه نگاری که اطلاعات ماخوذه پس از ثبت،
مورد ارزیابی قرار گرفته و به صورت سیستمی، سطح آن مشخص و بطورخودکار به
مخاطبین از پیش تعیین شده منعکس می گردد سامانههای موجود پیشبینی شده
توانایی آن را دارد در کمتر از 3 دقیقه اطلاعات لرزهای شهر تهران را تا
شعاع 150 کیلومتری با استفاده از سامانههای مختلف در اختیار قرار دهد و
در کمتر از 20 دقیقه برآورد اولیه تلفات و خسارات در نقاط مختلف تهران را
نه تنها در اختیار خودمان که در اختیار شهرداران مناطق به عنوان روسای ستاد
مدیریت بحران مناطق ذیربط قرار دهد . راه اندازی ایستگاه هواشناسی در سازمان و پایش اطلاعات جوی به منظور اعلام هشدار به موقع لینک دوربینهای ترافیکی سطح شهر تهران به مرکز فرماندهی و کنترل سازمان ایجاد بانکهای اطلاعاتی مدیریت بحران در قالب 374 نقشه و اطلس اماکن و تأسیسات واقع شده در پهنه های گسلی شهر تهران برقراری ارتباط صوتی و تصویری بر خط با مناطق راه اندازی استودیوی خبری با تجهیزات کامل حرفه ای جهت برقراری ارتباط مستقیم با شبکه های سیما ایجاد سیستم ترجمه و پخش همزمان مطالب مطروحه در جلساتی که با حضور شرکت کنندگان خارجی تشکیل میگردد آشناسازی
تعداد 4800 نفر از مدیران ارشد ملی و استانی با چرخه مدیریت بحران شهر
تهران و بازدید 6 گروه بین المللی، منجمله اعضای دفتر نمایندگی سازمان
ملل ، هیئت فرمانداری بانکوک کشور تایلند و ... ازقابلیت ها و فعالیت های
صورت پذیرفته توسط ستاد مدیریت بحران شهر تهران طی دو سال اخیر ، خود گواه
دیگری بر منحصر به فرد بودن مرکز کنترل و فرماندهی ستاد مدیریت بحران شهر
تهران میباشد. راهاندازی بانک اخبار حوادث |
|
1. ایجاد سیستم ارتباطی جامع بین سازمانهای عضو ستاد و مناطق 22 گانه 2. طراحی وراه اندازی شبکه اطلاع رسانی مناسب بمنظور ایجاد ارتباط میان سازمانی و اطلاع رسانی به عموم مردم اطلاع رسانی از طریق کانکسهای محلات؛ 3. آماده سازی و توسعه ظرفیتهای عملیاتی شبکه مخابراتی در زمان بحران 1.اخذ فرکانس از سازمان تنظیم مقررات رادیویی : الف : فرکانس سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران ؛ ب: فرکانس مختص سازمان؛ 2.تکمیل سامانه دریافت تصاویر دوربینهای نظارتی و دوربینهای IP-based در 22 پایگاه: 4. تهیه طرح جامع )مادر ( برای وضعیت بحرانی و احصاء مسئولیتهای هر یک از ارگانها و نهادهای ذیربط 5.نظارت و ارزشیابی برنامه های مدیریت بحران شهر تهران در سازمانهای مسئول کمیته تخصصی و ارائه راه کارهای مناسب جهت رفع نواقص و کاستیها مشارکت در جلسات فصلی کمیته های تخصصی ستاد 6. تجهیز ، رفع نقص و نگهداری پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران تعیین تکلیف وضعیت پایگاه های پشتیبانی طالقانی ، پارک ملت واشراق: 7.ارتقاء نظام پایه اطلاعات مدیریت بحران شهر تهران مدیریت شبکه اطلاعات در راستای انجام بهینه وظایف سازمانی: 8. تهیه اقلام ضروری شامل تجهیزات ، مانندکانکس در مراکز اسکان و عقد قرارداد با سازمانهای امدادی در کلیه محلات شهر تهران 9. خرید تجهیزات اسکان اضطراری در محلات شهر تهران 10. سنجش میزان هماهنگی بین ستاد های مدیریت بحران مناطق و نظارت بر فعالیت آنها بازدید از پایگاههای پشتیبانی مدیریت بحران و کنترل بر آماده به کار بودن تجهیزات : بازدید سیستماتیک توسط همکاران سازمان از کلیه پایگاههای پشتیبانی مدیریت بحران: 11.تشکیل و تجهیز یک تیم 20 نفره واکنش اضطراری حرفه ای در سازمان: 12.کاهش تلفات و خسارات در کوهستانهای شمال تهران و افزایش توانمندی سازمانهای ذیمدخل در عملیات امداد و نجات کوهستان 13. همکاری در تامین آب شرب اضطراری شهر تهران در سازمانهای مربوطه 14 و 15 . تشکیل و تجهیز یک تیم 100 نفره در مناطق و 10 تیم 20 نفره واکنش اضطراری در سطح هر یک از ستادهای مدیریت بحران نواحی: 16 و 17 . اجرای مانورهای مدیریت بحران شهر تهران( سراسری و تخصصی ) 18. نظارت و ارزیابی فعالیتهای عملیاتی ستاد مناطق و نواحی سایر پروژه ها : تهیه
پیش نویس اصلاحیه مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر
تهران و شرکت در جلسات مشترک با اداره کل قوانین و مقررات شهرداری تهران بررسی و احصای چالشهای امداد و نجات شهر تهران سایر اقدامات دراجرای قوانین و مصوبات ابلاغی شورای اسلامی شهرتهران تهیه سناریو و ارسال به مناطق
|
|