64- پیام آیه ی شریفه ی : (( و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی و الی الله عاقبه الأمور)) کدام است؟
1-لازمه ی تمسک به دست آویز محکم، برخورداری از توحید ذاتی است.
2- لازمه ی تمسک به دست آویز محکم، برخورداری از توحید عملی است.
3-قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محول کردن کارها به خدا، نشانه ی بهره مندی از توحید عملی است.
4-قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محول کردن کارها به خدا، نشانه ی بهره مندی از توحید ذاتی است.
67- آیات مبارکه ی ((لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر)) و (( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا)) برای رسیدن به اخلاق به ترتیب هر یک به کدام مورد اشاره دارد؟
1-اهتمام به عمل صالح – تقویت روحیه حق پذیری
2- تقویت روحیه حق پذیری - اهتمام به عمل صالح
3-راز و نیاز و کمک خواستن از خداوند – افزایش معرفت به خداوند
4- افزایش معرفت به خداوند - راز و نیاز و کمک خواستن از خداوند
67- بی توجهی به عفاف و پاک دامنی و اطاعت از غیرخدا، به ترتیب از گناهان .......... و ............ است و نیازمند به توبه ی ........ و طریق تحقق آن ، عمل به فریضه ی ................ می باشد.
1-فردی – فردی- فردی – امر به معروف و نهی از منکر
2- فردی – فردی- فردی- جهاداکبر یا مبارزه با خودحیوانی
3-اجتماعی – اجتماعی – اجتماعی - امر به معروف و نهی از منکر
4- اجتماعی – اجتماعی – اجتماعی - جهاداکبر یا مبارزه با خودحیوانی
68- گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند ............ و ............ بود.
1-تغییر در نگرش انسان ها – تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم
2- تغییر در نگرش انسان ها- تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مردم
3-مبارزه با جهل و خرافه پرستی - تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم
4- مبارزه با جهل و خرافه پرستی- تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مردم
69- یکسانی جایگاه و منزلت زن و مرد که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است، از دقت در کدام مورد، مفهوم می گردد ؟
1-(( و قل امنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم )).
2-(( هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون )) .
3-یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقاکم )) .
4-من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوه طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعلمون )) .
70- (( نیکی کردن و با قسط و عدل رفتار کردن )) یکی از پایه های تمدن اسلامی است، افرادی مشمول این مهر و محبت گسترده می شوند که مصداق آیه ی شریفه ی ...... باشند.
1-(( ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر )) .
2-(( و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا )).
3-ان الأرض لله یورثها من یشاءُ من عباده )) .
4-لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم )).
71- آیه ی شریفه ی (( و من یتول الله و رسوله ... )) و (( لا اله الا هو)) به ترتیب مبین کدام بعد از ابعاد توحید است ؟
1-ذاتی – صفاتی 2-عبادی – افعالی 3-افعالی – عبادی 4-صفاتی – ذاتی
72- جدا دانستن ذات و صفات یا انفکاک صفات از یکدیگر نسبت به پدیدآور هستی، منتهی به شرک............ از مرتبه ی ......... و مؤثر به حساب آوردن غیرخدا در زندگی خود، منتهی به شرک.............. از مرتبه ی .............. آن است.
1-عملی – خفی – عملی – جلی 2-نظری – خفی – نظری – خفی
3-نظری – جلی – نظری – جلی 4-عملی – جلی – عملی – خفی
73- بنا به تعبیر امیر مؤمنان، علی علیه السلام ، نهایت آرزوی عارفان، دوست دل های راست روان، مقام ................. است که ............ میوه ی اخلاص در ............ است.
1-پذیرش توحید ذاتی و صفاتی – بالاترین – بندگی
2- پذیرش توحید ذاتی و صفاتی- اولین – اعتقاد
3-تقرب به پیشگاه محبوب حقیقی – بالاترین – بندگی
4- تقرب به پیشگاه محبوب حقیقی- اولین – اعتقاد
74- توجیه گناه و عادت به آن، از .............. و توبه گناهان را از قلب خارج می کند و آن را شست و شو می دهد این عمل را ............. می گویند ، به همین دلیل رسول خدا می فرماید :
1-پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت است – پیرایش – (( التائب من الذنب کمن لا ذنب له ))
2- پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت است – تخلیه- (( التوبه تطهر القلوب و تغسل الذنوب ))
3-گناهانی است که آدمی را از مسیر توحید خارج می کند- پیرایش - (( التائب من الذنب کمن لا ذنب له ))
4- گناهانی است که آدمی را از مسیر توحید خارج می کند- تخلیه -(( التوبه تطهر القلوب و تغسل الذنوب ))
75- بیت : (( قطره ای کز جویباری می رود از پی انجام کاری می رود )) با کدام آیه ی شریفه ی تناسب مفهومی ندارد؟
1-(( و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرون القدیم ))
2-(( و الشمس تجری لسمتقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم ))
3-(( ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکها من احد من بعده ... )).
4-(( و سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض جمعیاً منه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون )).
76- پیام کدام آیه با ندای اولین روز دعوت پیامبر گرامی اسلام، مطابقت دارد؟
1-(( فلذلک فادع و استقم کما امرت و لاتتبع اهواء هم )) .
2-(( قل متاع الدنیا قلیل و الآخره خیر لمن اتقی و لاتظلمون فتیلاً )).
3-(( تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لانشکر به شیئاً )).
4-(( و قل آمنت بما انزل الله من کتابٍ و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم )).
77- نگاهی که در تمدن جدید به انسان، دین و حکومت شد، نظام های سیاسی و قوانین و مقررات فقط دغدغه ی این را داشتند که ........ این اندیشه که زیربنای بیشتر نظام های سیاسی و قوانین اجتماعی جوامع کنونی غرب می باشد............ است.
1-انسان ها بتوانند به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند – امپریالیسم
2-انسان ها بتوانند به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند – لیبرالیسم
3-حقوق مردم در مقابل دولت به رسمیت شناخته نشود- لیبرالیسم
4- حقوق مردم در مقابل دولت به رسمیت شناخته نشود- امپریالیسم
78- کدام آیه ، جامع همه ی ابعاد توحید است و پیام آیه ی شریفه ی : (( افرأیتم النار التی تورون أنتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشئون )) کدام بعد توحید است ؟
1-(( لا اله الا الله )) – ربوبیت 2-(( لا اله الا الله )) خالقیت
3-((ان الله ربی و ربکم )) – ربوبیت 4-((ان الله ربی و ربکم ))- خالقیت
79- جمله ی (( جهان از یک اصل پدید آمده و به همان نیز باز می گردد ، بیانگر توحید .............. و آیه ی شریفه ی .......... مؤید آن است.
1-ذاتی – (( قل الله خالق کل شی ء)) 2-افعالی – (( قل الله خالق کل شی ء))
3-ذاتی – (( و اعلموا ان الله غنی حمید)) 4-افعالی – (( و اعلموا ان الله غنی حمید))
80- اخلاص در بندگی که همان ............... است ، بیانگر توحید .............. است.
1-اعتقاد خالص به خدا داشتن – ذاتی 2- اعتقاد خالص به خدا داشتن – عبادی
3-یگانه شدن انسان برای خدا – ذاتی 4- یگانه شدن انسان برای خدا – عبادی
81- با توجه به آیه ی شریفه ی (( ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا ... )) ، انسان متوجه می شود که با ........... نام دیگر سامان بخشی الهی نظام ........................ است.
1-قدرت اختیار و اراده ی که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند- قضا و قدرالهی
2- قدرت اختیار و اراده ی که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند-حکیمانه ی هستی
3-اعتماد به قانون مندی و نظام جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند- قضا و قدرالهی
4- اعتماد به قانون مندی و نظام جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند- حکیمانه ی هستی
82- رسول خدا (ص) آمد تا آداب جاهلی را نابود کند و مردم را به سوی زندگی مبتنی بر ............... سوق دهد و اولین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد درباره ی .................. بود.
1-مبدأ و معاد – یگانگی خداوند 2-تفکر و علم – یگانگی خداوند
3-مبدأ و معاد- دانش و آموختن 4-تفکر و علم – دانش و آموختن
83- الندگی علمی در تمدن اسلامی ، دچار مشکلات و آفاتی شد که ............ و ............. از آن جمله بودند ، و می توان آنها را از عوامل .................. تمدن اسلامی در قرن های بعد به شمار آورد.
1-رکود و سستی جامعه – گروه های متصوفه – اجتماعی سقوط
2-رکود و سستی جامعه – منزوی کردن فلاسفه – اجتماعی سقوط
3-ظاهرگرایی و سطحی نگری – گروه های متصوفه – فکری اقول
4-ظاهرگرایی و سطحی نگری – منزوی کردن فلاسفه – فکری اقول
84- تصور استقلال در فاعلیت مخلوقات ، منجر به شرک ................... می شود و فهم درست ارتباط طولی در پدیده ها عین توحید ................. است.
1-افعالی – ذاتی 2-ذاتی – افعالی 3-افعالی – افعالی 4-ذاتی – ذاتی
85- ظهور گرایش های برتر، مانند حقیقت طلبی و عدالت خواهی در انسان نتیجه ی حل ............... و ............ می باشد.
1-تمایلات درونی خود – تنظیم و کنترل غرایز 2-تمایلات درونی خود – تسلط و سرکوب غرایز
3-تضادهای درونی خود – تنظیم و کنترل غرایز 4-تضادهای درونی – تسلط و سرکوب غرایز
86- مفهوم بیت : (( بندگی کن تا که سلطانت کنند تن رها کن تا همه جانت کنند)) با کدام مورد مناسبت دارد؟
1-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیا لا تفتقر))
2-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیا لا تموت ))
3-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک تقول للشیء کن فیکون ))
4-(( و لقد کتبناً فی الزبور من بعد الذکر ان الإرض یرثها عبادی الصالحون))
87- اگر کسی استغفار واقعی را به تأخیر بیندازد, استغفار را بی خاصیت می کند اثر بدتر چنین استغفاری مانند کسی است که ....
1-پروردگارش را مسخره کرده است. 2-انگار هیچ توبه ای نکرده است.
3-عمر خود را به بطالت و بیهودگی گذرانده است. 4-خودش را مسخره کرده و توبه اش قبول نخواهد بود.
88- پیام آیه ی شریفه ی : (( الله الذی سخرلکم البحر لتجری الفلک فیه بامره و لتبتغوا من فضله ... )) موضوع .......... می باشد.
1-سپاسگزاری انسان از نعمت های ناپیدا کرانه ای خداوند که مخلوقات را مسخر او کرد.
2-مأموریت انسان از سوی خدا که فضل او را با درخواست و مطالبه ی جدی دنبال کند.
3-شناخت قانون مندی های جهان و قرار گرفتن اختیار انسان در راستای نظام مقدر آن
4-حاکمیت نظام (( تقدیر)) و قانونمندی بر کل جهان و از جمله , حرکت کشتی ها به فرمان خدا در دریاها
89- با توجه به آیه ی شر یفه ی (( قل هی للذین امنوا فی الحیاه الدنیا خالصه یوم القیامه )) کدام مطلب مستفاد نمی گردد؟
1-اعلام دیدگاه متعادل نسبت به نعمت های دنیایی و معنوی الهی
2-استفاده از زیبایی ها و نعمت های خداوند و همراه با راز و نیاز و پایبندی به اخلاق .
3-قرآن انسان هایی را تربیت می کند که رشد و تعالی زندگی مادی و معنوی دارند.
4-کناره گیری از دنیا و توجه به معنویت و اخلاق که وسیله تقرب به خداوند است.
90 (( مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و صبر )) , یکی از مسئولیت های ما, در نشان دادن زیبایی های تمدن اسلامی است. توجه به این تکلیف , از دقت در کدام مورد , مفهوم می گردد ؟
1-(( و لن ترضی عنک الیهود و لا انصاری حتی تتبع ملتهم ))
2-(( و کذلک جعلنا کم امه وسطا لتکونوا شهداءَ علی الناس ))
3-(( و من یتول الله و رسوله فان حزب الله هم الغالبون))
4-(( لا ینها کم الله عن الذین لم یقاتلواکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ))
69- آیات شریفه " الحمد الله رب العالمین، اهدنا الصراط مستقیم به ترتیب بیانگر کدام یک از مراتب توحید است
1) عملی- افعالی- ذاتی
2) عملی- افعالی- افعالی
3) ذاتی- ذاتی- افعالی
4) ذاتی- افعالی- ذاتی
70- یکی از راه های بسیار موثر برای تقویت عبودیت، توجه مدام به معاد است و قرآن کریم می فرماید: خدا رسول
را اطاعت کنید باشد که مشمول رحمت قرار گیرید و آن گاه می فرماید:
1) " و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین"
2) " الم اعهد الیکم یا بنی ءادم ان لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین
3) " و سارعوا ال مغفرة من ربکم و جنة و عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین"
4) اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله و المسیح بن مریم و ما امروا الا لیعبدوا الله
71- از پرتگاه خطرناک سقوط در وادی ضلالت آن جاست که انسان گناه خود را .......کند یعنی........ووقتی......،.....
1) فراموش- از زشتی آن غافل شود-به گناهی عادت کند-راه اعتراض بر عقل بندد
2) توجیه- راه اعتراض بر عقل بندد- به گناهی عادت کند- از زشتی آن غافل شود
3) فراموش- راه اعتراض بر عقل بندد- گناهی کوچک شمارد- از زشتی آن غافل شود
4) توجیه- از زشتی آن غافل شود- گناهی کوچک شمارد- راه اعتراض بر عقل بندد
72- نفی نقش علت ها در پیدایش موجودات به معنای ..........است.
1) به انجام رساندن پایان دادن و حنمیت بخشیدن به موجودات جهان
2) حاکمیت قضا و قدر الهی در اندازه گرفتن و ایجاد اندازه در نظام خلقت
3) منفرد و جدا از هم دیدن تقدیرات الهی و نظام حاکم بر جهان خلقت
4) مقدر به تقدیر الهی بودن موجودات و سرسپردگی در برابر او بودن
73-حکومت در بلاد اسلامی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) دگرگون شد، به طوری که حاکمان ...............که خود
را جانشین رسول خدا(ص) می دانستند و ............
1) بنی امیه و بنی عباس- شیوه سلاطین ایران و روم را در پیش گرفتند و حکومت مستبد تشکیل دادند.
2) ظاهر سازی بنی امیه- به روش پادشاهان و رؤسای قبایل ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند
3) بنی امیه و بنی عباس- به روش پادشاهان و رؤسای قبایل ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند
4) ظاهر سازی بنی امیه- شیوه سلاطین ایران و روم را در پیش گرفتند و حکومت مستبد تشکیل دادند
92- عالی ترین مرتبه ی توحید به بیان متقیّان ـ علی (ع)، توحید .......... است که .......... می باشد. (سراسری انسانی 86)
1) ذاتی ـ اعتقاد به یگانگی ذات و واجب الوجود بودن او
2) صفاتی ـ اعتقاد به یگانگی صفات و یگانگی صفات و ذات
3) عبادی ـ عمل برای خدا و عبادت برای او و رعایت اخلاص
4) افعالی ـ اعتقاد به بی نیازی خداوند در اداره و تدبیر جهان از هرچه و هر کس
93- با توجّه به آیات قرآن کریم، بعثت انبیاء برای دعوت مردم به پرستش خدا باید همراه کدام عمل و اعتقاد باشد و بیانگر کدام بعد توحید است؟ (سراسری انسانی 86)
1) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید عبادی 2) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید عبادی
3) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید ذاتی 3) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید ذاتی
94- قرآن کریم می فرماید: «خدا و رسول را اطاعت کنید باشد که مشمول رحمت قرار گیرید» و در ادامه می فرماید: ......... این سخن، بیان گر ....... که یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت است، می باشد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ اهتمام به عمل صالح
2) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
3) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ اهتمام به عمل صالح
4) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
95- بیت «خلوت دل نیست جای صحبت اغیار دیو چو بیرون رود فرشته در آید» بر کدام یک از حقایق توبه اشاره ندارد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «التائب من الذَّنب کمن لا ذنب» 2) «التّوبه تطهّر القلوب و تغسل الذُّنوب»
3) «المستغفر من الذَّنب و یفعله کالمستهزء بربّه» 3) «اِنَّ الله یحب التّوابین و یحب المتطهّرین»
96- پیام کدام آیه، مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی جامعه ی جاهلی بود؟ (سراسری انسانی 86)
1) «قُل من حرّم زینةَ الله التی اَخرج لعباده و الطیّبات من الرزق»
2) «قل هل یَسْتَوی الَّذین یعلمون و الذین لا یعلمون انّما یتذکّر اولولأباب»
3) «یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذَکَرٍ و اُثنی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفوا»
4) «تعالّوا کلمةٍ سواءٍ بیننا و بینکم أن لا نعبدَ الاّ الله و لا یتّخذ بعضُنا بعضاً ارباباً»
97- «غارت آثار باستانی کشورها و کتاب های خطی و جواهرات و منابع طبیعی» و «تخریب ساختار طبیعی محیط زیست» به ترتیب، از پی آمدهای ........ و ........ تمدّن جدید است. (سراسری انسانی 86)
1) تولید انبوه کالا ـ تصرّف در طبیعت
2) ظهور پدیده ی استعمار ـ تولید انبوه کالا
3) بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت ـ تصرّف در طبیعت
4) ظهور پدیده ی استعمار ـ بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت
8- آیه ی شریفه ی «انالله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط المستقیم »به ترتیب بیانگر کدام ابعاد توحید است و رابطه ی بین آن ها چگونه است؟
1) نظری و عملی – توحید نظری میوه یدرخت توحید عملی است.
2) نظری و عملی – توحید عملی میوه ی درخت توحید نظری است.
3) ذاتی و عبادی – توحید عبادی میوه ی درخت توحید ذاتی است.
4) ذاتی و عبادی – توحید ذاتی میوه ی درخت توحید عبادی است.
9- اولین قدم برای ورود به بندگی و صراط مستقیم ........... است. و کسانی که به این ندا پاسخ مثبت ندهند در قیامت حسرت زده و نا امید گویند:
1) حق پذیری - «ان الله لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو المبین»
2) انجام عمل صالح - « ان الله لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین»
3) انجام عمل صالح - «او کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»
4) حف پذیری - «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»
10- کدام مطلب در مورد گناهان نادرست است؟
1) گناهان به یک میزان روح و قلب انسان را تخریب می کند.
2) عموم گناهکاران در ابتدای ارتکاب گناه یک تنفر اولیه دارند.
3) ار گناهان به تدریج افزایش یابند، چراق عقل و فطرت خاموش می گردد.
4) وقتی انسان گناه خود را توجیه می کند ،راه اعتراض را بر عقل می بندد.
11- آن جا که یک عامل دیگر اثر می گذارد تا اثرش را به معمولی منتقل کند و آن جا که عوامل گوناگون به صورت یک مجموعه ،همکاری دارند تا یک معلول ،محقق شود ،به ترتیب ،علل.......و علل...........محقق شده و مثال موافق با آن ..........و .......... می باشد.
1) عرضی – طولی – رویش گل – نگارش 2) عرضی - طولی - نگارش – رویش گل
3) طولی – عرضی – رویش گل – نگارش 4) طولی – عرضی – نگارش – رویش گل
12- فراز و فرود تمدن اسلامی که در دوره های متمادی از واقعیت های غیر قابل انکار می باشد به ترتیب در چه قرونی چهره نمود؟
1)اول تا پنجم – دوازدهم و سیزدهم 2) اول تا دوران صفویه – سیزدهم تا چهاردهم
3) اول تا هشتم – دوازدهم تا سیزدهم 4) اول تا دوران صفویه – دوازدهم تا چهاردهم
13- آن گاه که تنها منبع به دست آوردن حقوق، عقل بشری باشد، .......... فراهم می گردد و آن گاه که لذت های مادی هدف قرار گیرند، پدیده ی ........... رخ می نماید.
1) زمینه های افزایش فساد اخلاقی – افزایش فاصله ی میان فقیر و غنی
2) انگیزه ی ادمن زادن تضاد میان فقیر و غنی – افزایش فاصله یمیان فقیر و غنی
3) انگیزه ی دامن زدن تضاد میان فقیر و غنی – زمینه های غفلت از نیازهای معنوی و متعالی
4) زمینه های افزایش فساد اخلاقی – زمینه های غفلت از نیاز های معنوی و متعالی
14- پیام آیه ی شریفه ی :(یعلمون ظاهرا من الحیوه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون * اولم یتفکروا فی انفسهم ما خاق الله السموات و الارض و ما بینهم الا بالحق) این است که...........
1) هدفدار نیافتن آفرینش ، به غفلت ار آخرت و دل بستگی به ظاهر دنیا می انجامد.
2) غفلت از اخرت ، علت دل بستن به دنیا و به کار نینداختن تفکر در آفرینش است.
3) نظام افرینش ف هدفدار و غایت مند است و حرکت کاروان هستی ف به سوی خدا است.
4) دل بستن به دنیا و هدف قرار دادن آن معلول غفاچلت از آخرت است.
15- با توجه به آیه ی شریفه ی ( حتی اذا جا احدتم قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحا فیما ...) کدام مطلب مفهوم نمی گردد؟
1) انسان ها در هنگام مرگ از آگاخی بیشتری برخوردار هستند.
2) انسان پس از مرگ در موقعیتی است که حضور فرشتگان را درک می کند.
3) انسان در جهان آخرت اختیار ندارد ولی بساط تکلیف باز است.
4) انسان پس از مرگ وارد عالم برزخ می شود و تا قیامت در آن جا می ماند.
92- عالی ترین مرتبه ی توحید به بیان متقیّان ـ علی (ع)، توحید .......... است که .......... می باشد. (سراسری انسانی 86)
1) ذاتی ـ اعتقاد به یگانگی ذات و واجب الوجود بودن او
2) صفاتی ـ اعتقاد به یگانگی صفات و یگانگی صفات و ذات
3) عبادی ـ عمل برای خدا و عبادت برای او و رعایت اخلاص
4) افعالی ـ اعتقاد به بی نیازی خداوند در اداره و تدبیر جهان از هرچه و هر کس
93- با توجّه به آیات قرآن کریم، بعثت انبیاء برای دعوت مردم به پرستش خدا باید همراه کدام عمل و اعتقاد باشد و بیانگر کدام بعد توحید است؟ (سراسری انسانی 86)
1) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید عبادی 2) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید عبادی
3) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید ذاتی 3) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید ذاتی
94- قرآن کریم می فرماید: «خدا و رسول را اطاعت کنید باشد که مشمول رحمت قرار گیرید» و در ادامه می فرماید: ......... این سخن، بیان گر ....... که یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت است، می باشد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ اهتمام به عمل صالح
2) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
3) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ اهتمام به عمل صالح
4) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
95- بیت «خلوت دل نیست جای صحبت اغیار دیو چو بیرون رود فرشته در آید» بر کدام یک از حقایق توبه اشاره ندارد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «التائب من الذَّنب کمن لا ذنب» 2) «التّوبه تطهّر القلوب و تغسل الذُّنوب»
3) «المستغفر من الذَّنب و یفعله کالمستهزء بربّه» 3) «اِنَّ الله یحب التّوابین و یحب المتطهّرین»
96- پیام کدام آیه، مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی جامعه ی جاهلی بود؟ (سراسری انسانی 86)
1) «قُل من حرّم زینةَ الله التی اَخرج لعباده و الطیّبات من الرزق»
2) «قل هل یَسْتَوی الَّذین یعلمون و الذین لا یعلمون انّما یتذکّر اولولأباب»
3) «یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذَکَرٍ و اُثنی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفوا»
4) «تعالّوا کلمةٍ سواءٍ بیننا و بینکم أن لا نعبدَ الاّ الله و لا یتّخذ بعضُنا بعضاً ارباباً»
97- «غارت آثار باستانی کشورها و کتاب های خطی و جواهرات و منابع طبیعی» و «تخریب ساختار طبیعی محیط زیست» به ترتیب، از پی آمدهای ........ و ........ تمدّن جدید است. (سراسری انسانی 86)
1) تولید انبوه کالا ـ تصرّف در طبیعت
2) ظهور پدیده ی استعمار ـ تولید انبوه کالا
3) بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت ـ تصرّف در طبیعت
4) ظهور پدیده ی استعمار ـ بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت
69-جمله ی «جهان از یک اصل پدید آمده و به همان نیز باز می گردد»، بیانگر توحید ......... و آیه ی شریفه ی ........... مؤید آن است. (سراسری ریاضی 88)
1) ذاتی ـ (قل اﷲ خالق کلّ شیءٍ) 2) افعالی ـ (قل اﷲ خالق کلّ شیءٍ)
3) ذاتی ـ (و اعلموا انّ اﷲ غنی حمید) 4) افعالی ـ (و اعلموا انّ اﷲ غنی حمید)
70- اخلاص در بندگی که همان ............ است، بیانگر توحید .......... است. (سراسری ریاضی 88)
1) اعتقاد خالص به خدا داشتن ـ ذاتی 2) اعتقاد خالص به خدا داشتن ـ عبادی
3) یگانه شدن انسان برای خدا ـ ذاتی 4) یگانه شدن انسان برای خدا ـ عبادی
71) با توجه به آیه ی شریفه ی ( انّ ﷲ یمسک السماوات و الارض ان تزولا ...)، انسان متوجه می شود که با ......... نام دیگر سامان بخشی الهی نظام ........ است. (سراسری ریاضی 88)
1) قدرت، اختیار و اراده ای که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند ـ قضا وقدر الهی
2) قدرت، اختیار و اراده ای که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند ـ حکیمانه ی هستی
3) اعتماد به قانون مندی و نظم جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند ـ قضا وقدر الهی
4) اعتماد به قانون مندی و نظم جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند ـ حکیمانه ی هستی
72- رسول خدا (ص) آمد تا آداب جاهلی را نابود کند و مردم را به سوی زندگی مبتنی بر ......... سوق دهد و اولین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد درباره ی ............ بود. (سراسری ریاضی 88)
1) مبدأ ومعاد ـ یگانگی خداوند 2) مبدأ ومعاد ـ یگانگی خداوند
3) مبدأ ومعاد ـ دانش وآموختن 4) مبدأ ومعاد ـ دانش وآموختن
73- بالندگی علمی در تمدن اسلامی، دچار مشکلات وآفاتی شد که ........... و ......... از آن جمله بودند، و می توان آن ها را از عوامل .......... تمدن اسلامی در قرن های بعد به شمار آورد. (سراسری ریاضی 88)
1) رکود و سستی جامعه ـ گروه های منصوفه ـ اجتماعی سقوط
2) رکود و سستی جامعه ـ منزوی کردن فلاسفه ـ اجتماعی سقوط
3) ظاهر گرایی و سطحی نگری ـ گروه های منصوفه ـ فکری افول
4) ظاهر گرایی و سطحی نگری ـ منزوی کردن فلاسفه ـ فکری افول
74- افزایش فاصله ی میان فقیر و غنی در جهان و دل مشغولی دائم مردم به کالاهای متنوّع و گوناگون (به ترتیب)، از پیامدهای ....... و ........... که بر خاسته از تمدّن جدید است، می باشد. (سراسری ریاضی 88)
1) تولید انبوه کالا ـ توانایی تصرّف در طبیعت
2) توانایی تصرّف در طبیعت ـ تولید انبوه کالا
3) نظام های حکومتی وسیاسی مبتنی بر لیبرالیسم ـ تولید انبوه کالا
4) نظام های حکومتی وسیاسی مبتنی بر لیبرالیسم ـ توانایی تصرّف در طبیعت
75- پاسداری از تمدّن متعالی اسلام، ایجاب می کند که: « بر محتوای عقلانی و خردمندانه ای دین» تأکید کنیم. این مفهوم از توجّه در کدام آیه به دست می آید؟ (سراسری ریاضی 88)
1) (و لّن تَضریٰ عنک الیهود لا النَّصاری حتّی تَتَّبع مِلَّتهم)
2) (استعینوا باﷲ و اصبروا اِن الارض ﷲ یورنُها من یشاءُ من عباده)
3) (ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنةِ جادلهم بالّتی هی احسن)
4) (ولتکن منکم اُمَّةّ یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و یَنهون عن المنکر)
94- با توجه به آیه شریفه ی " و لله ما فی السماوات و ما فی الارض...." مفهوم می گردد که مالکیت .
انسان در........... مالکیت خداوند است یعنی............
1) طول- همان چیزی است که یک انسان مالک آن است در همان حال خداوند نیز حاکم است
2) عرض- همان چیزی است که یک انسان مالک آن است در همان حال خداوند نیز حاکم است
3) طول- مالک اصلی و حقیقی خداوند است و مالکیت انسان و خدا بر یک چیز، یک مالکیت اشتراکی است
4) عرض- مالک اصلی و حقیقی خداوند است و مالکیت انسان و خدا بر یک چیز، یک مالکیت اشتراکی اس
95- پیام آیه شریفه ی " و مَن یُسلْم وجهة الی الله و هو مُحسِن فقد استمسک بالعروةِ الوُثقی و الی الله
عاقبة الاُمور" کدام است؟
1) لازمه تمسّک به دست آویز محکم، برخور داری از توحید ذاتی است.
2) لازمه تمسّک به دست آویز محکم، برخور داری از توحید عملی است.
3) قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محوّل کردن کارها به خدا، نشانه بهره مندی از توحید عملی است
4) قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محوّل کردن کارها به خدا، نشانه بهره مندی از توحید ذاتی است
96- آیات مبارکه ی " لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر " و " و الذّین جاهدوا فینا
لنهدینّهم سبلنا" برای رسیدن به اخلاق به ترتیب هر یک به کدام مورد اشاره دارد؟
1) اهتمام به عمل صالح- تقویت روحیه ی حق پذیری
2) تقویت روحیه ی حق پذیری- اهتمام به عمل صالح
3) راز نیاز و کمک خواستن از خداوند – افزایش معرفت به خداوند
4) افزایش معرفت به خداوند - راز نیاز و کمک خواستن از خداوند
97- بی توجهی به عفاف و پاکدامنی و اطاعت از غیر خدا، به ترتیب از گناهان .........و.......است
و نیازمند به توبه ی ......... و طریق تحقق آن عمل به فرضیه ی ..........می باشد.
1) فردی-فردی- فردی - امر به معروف و نهی از منکر
2) فردی-فردی- فردی – جهاد اکبر و یا مبارزه با خود حیوانی
3) اجتماعی- اجتماعی – اجتماعی - امر به معروف و نهی از منکر
4) اجتماعی – اجتماعی – اجتماعی - جهاد اکبر و یا مبارزه با خود حیوانی
98- گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند..........و.......... است.
1) تغییر در نگرش انسان ها – تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم
2) تغییر در نگرش انسان ها – تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مرد
3) مبارزه با جهل و خرافه پرستی- تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم
4) مبارزه با جهل و خرافه پرستی - تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مردم
99- یکسانی جایگاه و منزلت زن و مرد که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است از دقت از کدام
مورد مفهوم می گیرد؟
1) " و قل آمَنْتُ بما اَنزلَ الله من کتابِ و امرتُ لاعدل بینکم الله ربنّا و ربّکم "
2) " هو الذّی ارْسَل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظْهِرهَ علی الدّین کِله و لو کِرهَ المشرکون "
3) "یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذَکَرِ و اَنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا اِنّ اکرمکم عند الله اَتقاکم "
4) " مَن عمل صالحاً مِن ذَکَرِ او انثی و هو مؤمن فَلنُحیینَّه حیاةً طیبه لنجزینهم اجرهم بأحسنِ ما کانوا یَعلَمون"
100- " نیکی کردن و با قسط و عدل رفتار کردن" یکی از پایه های تمدن اسلامی است، افرادی مشمول این
مهر و محبت گسترده میشوند که مصداق آیه شریفه ِ ........باشند.
1) " و لتکن منکم اُمَّة یدعون الی الخَیرِ" 2) " اِنّ الارض الله یورتُها مَنم یشاءُ مِن عباده"
3) " و من یتولا الله و رسوله و الذین آمنوا " 4) " لم یقاتلو کم فی الّدین و لم یُخرجوکم من دیارِ کم "
19. پیام آیه ی شریفه ی « لا اله الا هو خالق کل شی فاعبدوه» به ترتیب توحید...........، ...........و ............ می باشد.
1) ذاتی – افعالی- عملی 2) نظری- ذاتی- افعالی
3) ذاتی – عبادی- عملی 4) نظری- عملی- افعالی
20. کدام مورد از مصادیق شرک خفی نیست؟
1) انسان در کنار تدبیر الهی برای تدبیر خود حسابی جداگانه بار کند و فکر کند که می تواند موجودی را تربیت کند.
2) اگر شی از ابزار بودن خارج شود و هدف و محور زندگی قرار گیرد و علاقه ی به آن جایگزین خدا قرار بگیرد.
3) اگر « کسی ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی را که به انسان امکان برنامه ریزی می دهد» در طول اراده خداوند بداند.
4) انسان به جای تبیعت از خداوند و کسب رضایت او از غیر خدا اطاعت کند و کارهایش را برای رضایت دیگری انجام دهد.
21. در قرن اول و دوم هجری گروهی در جامعه اسلامی پیدا شدند که می گفتند............. ائمه اطهار (ع) قاطعانه در مقابل این انحراف ایستاند و قرآن در این باره می فرماید:
1) ایمان شرط سعادت نیست (و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا)
2) عمل شرط ایمان نیست (والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا)
3) ایمان شرط سعادت نیست (ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم)
4) عمل شرط ایمان نیست (ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم)
22. با تدبیر در آیه ی شریفه ی ( فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فان الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم) کدام مفهوم مستفاد نمی گردد؟
1) بین گناه تا غفران فاصله و مرحله ای نیست توبه دل ها را پاک می کند و گناهان را می شوید.
2) هر کس بعد از ستم کردنش توبه کند و به صلاح آیه خداوند توبه ی او را می پذیرد که او آمرزنده ی مهربان است.
3) بین گناه تا غفران دو مرحله انجام می شود توفیق توبه از خداوند و بازگشت از عقوبت به سوی لطف الهی
4) قرآن کریم که کلمه توبه را برای خداوند به کار برده است به معنای بازگشت از عقوبت به سوی لطف و آموزگاری است.
23. دعوت به « « تفکر، تعقل و خردوزی » از توجه به کدام ایه ، مفهوم می گردد؟
1) (قل امنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بیتکم الله ربنا و ربکم)
2) (قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم ان لا تعبد الا الله)
3) (یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و اثنی و جعلناکم شعوباً و قیائل لتعارفوا)
4) (قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین انما یتذکر اولوا الالباب)
24. مولای متقیان علی علیه السلام در واپسین دم حیات الهی خویش فرزندان گرامی و هر مسلمان دیگر را که پیامش به او برسد، درباره ی مسائلی و از جمله قران وصیتی دارد سفارش او نسبت به قرآن کریم است؟
1) در حیطه ی عمل به قرآن، سستی و بی حالی را از خود دور کنید.
2) در حیطه ی عمل به قرآن، گوی سبقت از آن غیر شمایان نگردد.
3) با توجه به قرآن انسان بتواند راه هدایت را از ضلالت باز شناسد.
4) قران سرچشمه ی خشکی ناپذیر خداوند بین شما است ، گرامی اش دارید.
25. آنجا که غفلت از معنویت و آرمان های معنوی در اندیشه جامعه حاکم گردد و آن جا که فعالیت های فرهنگی و هنری بر بعد مادی روی آوری افراطی به ظهور برساند به ترتیب پی آمد ..............و ..............محقق می شود.
1) افزایش فاصله ی فقیر وغنی در جهان – توانایی تصرف انسان در طبیعت
2) فریب خوردگی در برابر استعمار جدید – توانایی تصرف انسان در طبیعت
3) افزایش فاصله ی فقیر و غنی در جهان – غفلت از نیازهای معنوی و متعالی
4) فریب خوردگی در برابر استعمار جدید- غفلت از نیازهای معنوی و متعالی
--------------------
69-جمله ی «جهان از یک اصل پدید آمده و به همان نیز باز می گردد»، بیانگر توحید ......... و آیه ی شریفه ی ........... مؤید آن است. (سراسری ریاضی 88)
1) ذاتی ـ (قل اﷲ خالق کلّ شیءٍ) 2) افعالی ـ (قل اﷲ خالق کلّ شیءٍ)
3) ذاتی ـ (و اعلموا انّ اﷲ غنی حمید) 4) افعالی ـ (و اعلموا انّ اﷲ غنی حمید)
70- اخلاص در بندگی که همان ............ است، بیانگر توحید .......... است. (سراسری ریاضی 88)
1) اعتقاد خالص به خدا داشتن ـ ذاتی 2) اعتقاد خالص به خدا داشتن ـ عبادی
3) یگانه شدن انسان برای خدا ـ ذاتی 4) یگانه شدن انسان برای خدا ـ عبادی
71) با توجه به آیه ی شریفه ی ( انّ ﷲ یمسک السماوات و الارض ان تزولا ...)، انسان متوجه می شود که با ......... نام دیگر سامان بخشی الهی نظام ........ است. (سراسری ریاضی 88)
1) قدرت، اختیار و اراده ای که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند ـ قضا وقدر الهی
2) قدرت، اختیار و اراده ای که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند ـ حکیمانه ی هستی
3) اعتماد به قانون مندی و نظم جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند ـ قضا وقدر الهی
4) اعتماد به قانون مندی و نظم جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند ـ حکیمانه ی هستی
72- رسول خدا (ص) آمد تا آداب جاهلی را نابود کند و مردم را به سوی زندگی مبتنی بر ......... سوق دهد و اولین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد درباره ی ............ بود. (سراسری ریاضی 88)
1) مبدأ ومعاد ـ یگانگی خداوند 2) مبدأ ومعاد ـ یگانگی خداوند
3) مبدأ ومعاد ـ دانش وآموختن 4) مبدأ ومعاد ـ دانش وآموختن
73- بالندگی علمی در تمدن اسلامی، دچار مشکلات وآفاتی شد که ........... و ......... از آن جمله بودند، و می توان آن ها را از عوامل .......... تمدن اسلامی در قرن های بعد به شمار آورد. (سراسری ریاضی 88)
1) رکود و سستی جامعه ـ گروه های منصوفه ـ اجتماعی سقوط
2) رکود و سستی جامعه ـ منزوی کردن فلاسفه ـ اجتماعی سقوط
3) ظاهر گرایی و سطحی نگری ـ گروه های منصوفه ـ فکری افول
4) ظاهر گرایی و سطحی نگری ـ منزوی کردن فلاسفه ـ فکری افول
74- افزایش فاصله ی میان فقیر و غنی در جهان و دل مشغولی دائم مردم به کالاهای متنوّع و گوناگون (به ترتیب)، از پیامدهای ....... و ........... که بر خاسته از تمدّن جدید است، می باشد. (سراسری ریاضی 88)
1) تولید انبوه کالا ـ توانایی تصرّف در طبیعت
2) توانایی تصرّف در طبیعت ـ تولید انبوه کالا
3) نظام های حکومتی وسیاسی مبتنی بر لیبرالیسم ـ تولید انبوه کالا
4) نظام های حکومتی وسیاسی مبتنی بر لیبرالیسم ـ توانایی تصرّف در طبیعت
75- پاسداری از تمدّن متعالی اسلام، ایجاب می کند که: « بر محتوای عقلانی و خردمندانه ای دین» تأکید کنیم. این مفهوم از توجّه در کدام آیه به دست می آید؟ (سراسری ریاضی 88)
1) (و لّن تَرضی عنک الیهود لا النَّصاری حتّی تَتَّبع مِلَّتهم)
2) (استعینوا باﷲ و اصبروا اِن الارض ﷲ یورنُها من یشاءُ من عباده)
3) (ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنةِ جادلهم بالّتی هی احسن)
4) (ولتکن منکم اُمَّةّ یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و یَنهون عن المنکر)
92- عالی ترین مرتبه ی توحید به بیان متقیّان ـ علی (ع)، توحید .......... است که .......... می باشد. (سراسری انسانی 86)
1) ذاتی ـ اعتقاد به یگانگی ذات و واجب الوجود بودن او
2) صفاتی ـ اعتقاد به یگانگی صفات و یگانگی صفات و ذات
3) عبادی ـ عمل برای خدا و عبادت برای او و رعایت اخلاص
4) افعالی ـ اعتقاد به بی نیازی خداوند در اداره و تدبیر جهان از هرچه و هر کس
93- با توجّه به آیات قرآن کریم، بعثت انبیاء برای دعوت مردم به پرستش خدا باید همراه کدام عمل و اعتقاد باشد و بیانگر کدام بعد توحید است؟ (سراسری انسانی 86)
1) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید عبادی 2) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید عبادی
3) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید ذاتی 3) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید ذاتی
94- قرآن کریم می فرماید: «خدا و رسول را اطاعت کنید باشد که مشمول رحمت قرار گیرید» و در ادامه می فرماید: ......... این سخن، بیان گر ....... که یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت است، می باشد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ اهتمام به عمل صالح
2) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
3) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ اهتمام به عمل صالح
4) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
95- بیت «خلوت دل نیست جای صحبت اغیار دیو چو بیرون رود فرشته در آید» بر کدام یک از حقایق توبه اشاره ندارد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «التائب من الذَّنب کمن لا ذنب» 2) «التّوبه تطهّر القلوب و تغسل الذُّنوب»
3) «المستغفر من الذَّنب و یفعله کالمستهزء بربّه» 3) «اِنَّ الله یحب التّوابین و یحب المتطهّرین»
96- پیام کدام آیه، مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی جامعه ی جاهلی بود؟ (سراسری انسانی 86)
1) «قُل من حرّم زینةَ الله التی اَخرج لعباده و الطیّبات من الرزق»
2) «قل هل یَسْتَوی الَّذین یعلمون و الذین لا یعلمون انّما یتذکّر اولولأباب»
3) «یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذَکَرٍ و اُثنی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفوا»
4) «تعالّوا کلمةٍ سواءٍ بیننا و بینکم أن لا نعبدَ الاّ الله و لا یتّخذ بعضُنا بعضاً ارباباً»
97- «غارت آثار باستانی کشورها و کتاب های خطی و جواهرات و منابع طبیعی» و «تخریب ساختار طبیعی محیط زیست» به ترتیب، از پی آمدهای ........ و ........ تمدّن جدید است. (سراسری انسانی 86)
1) تولید انبوه کالا ـ تصرّف در طبیعت
2) ظهور پدیده ی استعمار ـ تولید انبوه کالا
3) بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت ـ تصرّف در طبیعت
4) ظهور پدیده ی استعمار ـ بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت
98-آیه ی شریفه ی «انالله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط المستقیم »به ترتیب بیانگر کدام ابعاد توحید است و رابطه ی بین آن ها چگونه است؟
1- نظری و عملی – توحید نظری میوه یدرخت توحید عملی است.
2- نظری و عملی – توحید عملی میوه ی درخت توحید نظری است.
3- ذاتی و عبادی – توحید عبادی میوه ی درخت توحید ذاتی است.
4- ذاتی و عبادی – توحید ذاتی میوه ی درخت توحید عبادی است.
99- اولین قدم برای ورود به بندگی و صراط مستقیم ........... است. و کسانی که به این ندا پاسخ مثبت ندهند در قیامت حسرت زده و نا امید گویند:
1- حق پذیری - «ان الله لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو المبین»
2- انجام عمل صالح - « ان الله لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین»
3- انجام عمل صالح - «او کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»
4- حف پذیری - «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»
100- کدام مطلب در مورد گناهان نادرست است؟
1- گناهان به یک میزان روح و قلب انسان را تخریب می کند.
2- عموم گناهکاران در ابتدای ارتکاب گناه یک تنفر اولیه دارند.
3- ار گناهان به تدریج افزایش یابند، چراق عقل و فطرت خاموش می گردد.
4- وقتی انسان گناه خود را توجیه می کند ،راه اعتراض را بر عقل می بندد.
101-آن جا که یک عامل دیگر اثر می گذارد تا اثرش را به معمولی منتقل کند و آن جا که عوامل گوناگون به صورت یک مجموعه ،همکاری دارند تا یک معلول ،محقق شود ،به ترتیب ،علل.......و علل...........محقق شده و مثال موافق با آن ..........و .......... می باشد.
1- عرضی – طولی – رویش گل – نگارش 2) عرضی - طولی - نگارش – رویش گل
2- طولی – عرضی – رویش گل – نگارش 4) طولی – عرضی – نگارش – رویش گل
102- فراز و فرود تمدن اسلامی که در دوره های متمادی از واقعیت های غیر قابل انکار می باشد به ترتیب در چه قرونی چهره نمود؟
1)اول تا پنجم – دوازدهم و سیزدهم 2) اول تا دوران صفویه – سیزدهم تا چهاردهم
4) اول تا هشتم – دوازدهم تا سیزدهم 4) اول تا دوران صفویه – دوازدهم تا چهاردهم
103- آن گاه که تنها منبع به دست آوردن حقوق، عقل بشری باشد، .......... فراهم می گردد و آن گاه که لذت های مادی هدف قرار گیرند، پدیده ی ........... رخ می نماید.
1- زمینه های افزایش فساد اخلاقی – افزایش فاصله ی میان فقیر و غنی
2- انگیزه ی ادمن زادن تضاد میان فقیر و غنی – افزایش فاصله یمیان فقیر و غنی
3- انگیزه ی دامن زدن تضاد میان فقیر و غنی – زمینه های غفلت از نیازهای معنوی و متعالی
4- زمینه های افزایش فساد اخلاقی – زمینه های غفلت از نیاز های معنوی و متعالی
104-پیام آیه ی شریفه ی :(یعلمون ظاهرا من الحیوه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون * اولم یتفکروا فی انفسهم ما خاق الله السموات و الارض و ما بینهم الا بالحق) این است که...........
1- هدفدار نیافتن آفرینش ، به غفلت ار آخرت و دل بستگی به ظاهر دنیا می انجامد.
2- غفلت از اخرت ، علت دل بستن به دنیا و به کار نینداختن تفکر در آفرینش است.
3- نظام افرینش ف هدفدار و غایت مند است و حرکت کاروان هستی ف به سوی خدا است.
4- دل بستن به دنیا و هدف قرار دادن آن معلول غفاچلت از آخرت است.
105- با توجه به آیه ی شریفه ی ( حتی اذا جا احدتم قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحا فیما ...) کدام مطلب مفهوم نمی گردد؟
1- انسان ها در هنگام مرگ از آگاخی بیشتری برخوردار هستند.
2- انسان پس از مرگ در موقعیتی است که حضور فرشتگان را درک می کند.
3- انسان در جهان آخرت اختیار ندارد ولی بساط تکلیف باز است.
4- انسان پس از مرگ وارد عالم برزخ می شود و تا قیامت در آن جا می ماند.
------------
106ـ این کلام امام صادق (ع) که فرموده است: «بهای نفس گرانقدر و با ارزش خود را فقط خدای خود می دانم، زیرا در میان مخلوقات، موجودی نیست که بهای نفس من را داشته باشد»، با کدام عبارت هم مغهوم است؟ (سراسری ریاضی)313
1) «و اصطنعتک لنفسی» 2) «و خلق لکم ما فی الأرض جمیعاً»
3) «انی جاعل فی الارض خلیفة» 4) «هو الذی سخر لکم اللیل و النهار و الشمس و القمر»
107ـ ریشه بت پرستی و شرک جدید آن است که برخی از انسان ها در عین قبول داشتن خداوند، ......... که از مصادیق شرک ........ است. (سراسری ریاضی)
1) دین و دستورهای آن را درمتن زندگی خود وارد نمی کنند ـ عملی (خفی)
2) دین و دستورهای آن را درمتن زندگی خود وارد نمی کنند ـ ذاتی (جلی)
3) فکر می کنند که مستقل از خداوند می توانند امور خود را تدبیر کنند ـ عملی (خفی)
4) فکر می کنند که مستقل از خداوند می توانند امور خود را تدبیر کنند ـ ذاتی (جلی)
108ـ نزول رهنمود های الهی بر «انسان» و «اختیار او» در قبول یا رد آن از دقت در کدام آیه مفهوم می گردد؟ (سراسری ریاضی)
1) «و ما کان ربک لیهلک القری و اهلها مصلحون»
2) «من کان یرید حرت الآخرة نزدله فی حرثه»
3) «انا ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان»
4) «قد جاءکم بصائر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من غبی فغلیها»
109ـ پیام آیه ی شریفه ی: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا»، موضوع ..... به عنوان ....... می باشد. (سراسری ریاضی)
1) مبارزه با مظاهر جهل و خرافات ـ تحقق جامعه ی عدالت محور
2) مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی ـ تحقق جامعه ی عدالت محور
3) مبارزه با مظاهر جهل و خرافات ـ بالا بردن میزان تعقّل و تفکّر و دانایی مردم
4) مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی ـ بالا بردن میزان تعقّل و تفکّر و دانایی مردم
110ـ یکی از ویژه گی های فرهنگ علمی نخستین دوره ی تمدّن اسلامی، ......... و عبارتِ: «مرده باد آن فلسفه ای که قوانینش با کتاب قرآن و سنت رسول خدا و ائمه ی اطهار مطابقت نداشته باشد»، حاکی از ......... می باشد. ( سراسری ریاضی)
1) فارغ از زمان و مکان بودن کسب علم ـ هم آهنگی میان دین و تفکّر عقلی
2) عدم اختصاص علم به طبقه یا قشری خاص ـ هم آهنگی میان دین و تفکّر عقلی
3) فارغ از زمان و مکان بودن کسب علم ـ وجود مخالفت های صریح و پنهان فیلسوف نمایان با دین
4) عدم اختصاص علم به طبقه یا قشری خاص ـ وجود مخالفت های صریح و پنهان فیلسوف نمایان با دین
111ـ آگاهی به قانون و حقوق در کشور های اروپایی ابتدا با ........ اتفاق افتاد که عموما عکس العملی در برابر .... بود. (سراسری ریاضی)
1) توجه به علوم تجربی ـ حاکمیت نامطلوب کلیسا در قرون وسطی
2) ترجمه ی آثار اسلامی ـ حاکمیت نامطلوب کلیسا در قرون وسطی
3) توجه به علوم تجربی ـ اندیشه ی لیبرالیسم و حکومت های استبدادی 4) ترجمه ی آثار اسلامی ـ اندیشه ی لیبرالیسم و حکومت های استبدادی
112ـ برای رساندن جامعه ی خود به شاخص های تمدن متعالی اسلام کدام اقدامات ضروری است؟ (سراسری ریاضی)
1) همراه کردن دیگران با خود ـ تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری ـ تقویت عزت نفس عمومی
2) تقویت ایمان و اراده ـ تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری ـ تقویت عزت نفس عمومی
3) تقویت ایمان و اراده ـ تلاش برای کسب آگاهی دقیق از تمدن اسلام ـ استحکام بخشیدن به نظام اسلامی
4) همراه کردن دیگران با خود ـ تلاش برای کسب آگاهی دقیق از تمدن اسلام ـ استحکام بخشیدن به نظام اسلامی
113ـ پیام کدام آیه طرد و نفی پذیرش سرپرستی و دوستی است؟ (سراسری ریاضی)
1) «و لن ترضی عنک ایهود و لا النصاری حتی تبتع ملتهم»
2) «عسی ان تکرهوا شبئاً و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شرَّ لکمً»
3) «لاینهاکم الله عن الذین لم یقاتلو کم فی الذین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم»
4) « لا ینهاکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین و هخرجوکم من دیارکم و ظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم»
114ـ پیام آیه ی شریفه ی: «ان انرلنا الیک الکتاب بالحق فاعبدالله مخلصا له الدین» تحقق توحید ..... است که اولین ثمره ی آن ..... می باشد. (سراسری ریاضی)
1) عبادی ـ رسیدن به اطمینان و سکونت درون 2) ذاتی ـ رسیدن به اطمینان و سکونت درون
3) عبادی ـ سدّ راه شیطان و یأس او از وسوسه 4) ذاتی ـ سدّ راه شیطان و یأس او از وسوسه
--------------
115- عالی ترین مرتبه ی توحید به بیان متقیّان ـ علی (ع)، توحید .......... است که .......... می باشد. (سراسری انسانی 86)
1) ذاتی ـ اعتقاد به یگانگی ذات و واجب الوجود بودن او
2) صفاتی ـ اعتقاد به یگانگی صفات و یگانگی صفات و ذات
3) عبادی ـ عمل برای خدا و عبادت برای او و رعایت اخلاص
4) افعالی ـ اعتقاد به بی نیازی خداوند در اداره و تدبیر جهان از هرچه و هر کس
116- با توجّه به آیات قرآن کریم، بعثت انبیاء برای دعوت مردم به پرستش خدا باید همراه کدام عمل و اعتقاد باشد و بیانگر کدام بعد توحید است؟ (سراسری انسانی 86)
1) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید عبادی 2) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید عبادی
3) نفی طاغوت ـ بعد اجتماعی توحید ذاتی 4) نفی ظلم ـ بعد فردی توحید ذاتی
117- قرآن کریم می فرماید: «خدا و رسول را اطاعت کنید باشد که مشمول رحمت قرار گیرید» و در ادامه می فرماید: ......... این سخن، بیان گر ....... که یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت است، می باشد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ اهتمام به عمل صالح
2) «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنین» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
3) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ اهتمام به عمل صالح
4) «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقیّن» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب
118- بیت «خلوت دل نیست جای صحبت اغیار دیو چو بیرون رود فرشته در آید» بر کدام یک از حقایق توبه اشاره ندارد؟ (سراسری انسانی 86)
1) «التائب من الذَّنب کمن لا ذنب» 2) «التّوبه تطهّر القلوب و تغسل الذُّنوب»
3) «المستغفر من الذَّنب و یفعله کالمستهزء بربّه» 4) «اِنَّ الله یحب التّوابین و یحب المتطهّرین»
119- پیام کدام آیه، مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی جامعه ی جاهلی بود؟ (سراسری انسانی 86)
1) «قُل من حرّم زینةَ الله التی اَخرج لعباده و الطیّبات من الرزق»
2) «قل هل یَسْتَوی الَّذین یعلمون و الذین لا یعلمون انّما یتذکّر اولولأباب»
3) «یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذَکَرٍ و اُثنی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفوا»
4) «تعالّوا کلمةٍ سواءٍ بیننا و بینکم أن لا نعبدَ الاّ الله و لا یتّخذ بعضُنا بعضاً ارباباً»
120- «غارت آثار باستانی کشورها و کتاب های خطی و جواهرات و منابع طبیعی» و «تخریب ساختار طبیعی محیط زیست» به ترتیب، از پی آمدهای ........ و ........ تمدّن جدید است. (سراسری انسانی 86)
1) تولید انبوه کالا ـ تصرّف در طبیعت
2) ظهور پدیده ی استعمار ـ تولید انبوه کالا
3) بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت ـ تصرّف در طبیعت
4) ظهور پدیده ی استعمار ـ بهره مندی بیش تر از مواهب طبیعت
121-تقویت روحیهء حق پذیری که یکی از برنامه های دست یابی به اخلاص است,از دقت در کدام آیه حاصل میشود؟
1){لو کنا نسمع لو تعقل ما کنا فی اصحاب السعیر}
2){و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین}
3){کذلک لنصرف عنه السوء و الفحشاء انه من عبادنا المخلصین}
4){الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین}
122-از آیهء شریفهء{و ما کان ربک لیهلک القری یظلم و اهلها مصلحون},کدام مفهوم مستناد میشود؟
1)با وجود روشن بودن اختیار,نشانه های فراوان آنرا همواره در خود مشاهده میکنیم.
2)اختیار,یک حقیقت عقلی است وهر کس آنرادرخودمی یابدودرعمل ازقدرت اختیارخودبهره میبرد
3)قدرت اختیار با ساختار انسان سرشته شده و از جهت بهره مندی از آن,مانند قدرت تفکر است
4)اختیارانسان امری مشهودوانکارپذیراست امادرچهارچوب برخی اندیشه ها امکان تبیین آن نیست.
123-رسول خدا(ص)تلاش مینمود انسان هایی تربیت کند که در عین توجه به معنویت از...........و قرآن در این رابطه میفرماید.......
1)هدف قرار دادن دنیا قافل نباشند-{قل متاع الدنیا قلیل والاخرهٌ خیر لمن اتقی ولاتظلمون فتیلا}
2)هدف قراردادن دنیاقافل نباشند-{قل من حرم زینهٌ الله التی اخرج لعباده والطیبات من الرزق]
3)زیبایی های جهان آفرینش استفاده کنند-{قل متاع الدنیا قلیل والاخرهٌ خیر لمن اتقی ولا تظلمون فتیلا}
4) زیبایی های جهان آفرینش استفاده کنند-{ قل من حرم زینهٌ الله التی اخرج لعباده و والطیبات من الرزق}
124-محور هنر و ادب در تمدن اسلامی,.............است و پاک ترین و مقدس ترین پناهگاه آن,.............بوده است.
1)معانی متعالی,اخلاق و عدالت-مسجد و قرآن 2) معانی متعالی,اخلاق و عدالت-توحید و نبوت
3)ظهور استعدادزیبایی طلبی فطری-مسجد و قرآن4)ظهور استعدادزیبایی طلبی فطری توحیدو نبوت
125-اندیشهء .........به ابزاری برای ارضای تمایلات مادی قدرتمندان وسرمایه داران تبدیل گردید و پیامد آن..................و.............شد.
1)لیبرالیسم-امکان بهره مندی بیشتر از مواهب طبیعی و رفاه مادی-ظهور پدیده استعمار
2)لیبرالیسم-افزایش فاصلهء میان انسان های فقیر و غنی در جهان- ظهور پدیده استعمار
3)نیهیلیسم-امکان بهره مندی بیشتر از مواهب طبیعی و رفاه مادی-جهان محصور در تسلیحات
4)نیهیلیسم-مکان بهره مندی بیشتر از مواهب طبیعی و رفاه مادی-جهان محصور در تسلیحات
126-با توجه به آیهء شریفهء{ادع الی سبیل ربک بالحکمهٌ و الموعظهٌ الحسنهٌ و جاد لهم بالتی هی احسن........},لازمهء به کارگیری این روش ها ,...........است.
1)تقویت ایمان و اراده وعزت نفس عمومی
2)استفاده از بهترین و کار آمد ترین ابزازها
3)تقویت عقل خرد و تامل خردمندانه در اسلام
4)همراه کردن دیگران با خود در تقویت بنیان جامعه