دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

عواقب رابطه دختر و پسر قبل ازدواج

عواقب رابطه دختر و پسر قبل ازدواج

ارتباط دختر و پسر به مدت 1 الی 2 سال بدون اطلاع خانواده ها، برای آشنایی بیشتر برای ازدواج چگونه است؟

پیامدهای روابط دختر و پسر پیش از ازدواج
از دو منظر روانشناسانه [Psychologycal] و جامعه شناسانه [Sociologycal] می‏توان به این امر پرداخت.
به طور کلی روابط باز و آزاد دوجنس مخالف پیش از ازدواج، دارای آفت‏ها و آسیب‏های روانی و اجتماعی جبران ناپذیری است. در ذیل به چند نمونه از این آسیب‏ها اشاره می‏شود:

1. فقدان شناخت درست و واقع بینانه: معمولا ادّعا می‏شود این گونه روابط و دوستی‏ها به انگیزه ازدواج شکل می‏گیرد، ولی با کمی دقّت فهمیده می‏شود، روح حاکم بر این گونه دوستی‏ها، عشق‏ورزی کور است نه خردورزی. پای خرد و عقل در میدان عاشقی لنگ است. امام علی علیه السلام می‏فرمایند: «حبّ الشّیء یعمی و یصمّ»، دوست داشتن چیزی انسان را کور و کر می کند.
در حالی که تصمیم‏گیری درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تکیه بر عقلانیّت و خردورزی ممکن است. دوستی‏های قبل از گزینش همسر، راه عقل را مسدود و چشم واقع بین انسان را کور می‏سازد و اجازه نمی‏دهد تا یک تصمیم صحیح و پیراسته از اشتباه گرفته شود. این نوع انتخاب‏ها که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف انجام می‏گیرد. به دلیل نبود شناخت عمیق و واقع‏بینانه، زندی مشترک را تلخ و آینده را تیره و تار می‏سازد.

2. ایجاد جو بدبینی: این گونه دوستی ها نه تنها مشکلی را برای دختران و پسران حل نمی‏کند بلکه بر مشکلات آنان می‏افزاید.
این گونه دوستی‏ها و روابط اگر به ازدواج بی‏انجامد پس از مدتی از شکل‏گیری زندگی جو بدبینی و سوءظن را به دنبال خواهد داشت.
پسر به خود می‏گوید این دختر وقتی به راحتی با من پیوند و رابطه نامشروع برقرار نمود، پس از اعتقاد و ایمان قوی برخوردار نیست. بنابر این از کجا معلوم پیش از ارتباط با من، با فرد دیگری طرح دوستی نریخته است. از کجا معلوم که در آینده با این که همسر من است با دیگری ارتباط برقرار نکند؟
دختر نیز همین تصور را نسبت به پسر دارد.
بر این اساس این گونه ازدواج‏ها دارای پایه واساسی سست و متزلزل است و تجربه نشان داده که سریع منجر به طلاق و جدایی می‏گردد.
بر اساس یک یافته پژوهشی در آمریکا، زوج‏هایی که پیش از ازدواج با یکدیگر زندگی می‏کنند زندگی زناشویی آنها با مشکلات عدیده‏ای رو به رو است و منجر به طلاق می‏شود. به گزارش ایسنا، دکتر «کاترین کوهان»، استاد دانشگاه ایالت پنسیلوانیا گفت: طبق آخرین تحقیقات، افرادی که پیش از ازدواج با یکدیگر رابطه داشته‏اند بعد از ازدواج در حلّ مشکلات خود عاجزند، چرا که نسبت به یکدیگر بسیار بدبین هستند. کوهان گفت: طبیعت ارتباطات آزاد این است که زوجین چندان انگیزه‏ای برای حل درگیری‏ها و حمایت از مهارت‏های خود ندارند. وی افزود: به نظر می‏رسد ارتباطات این افراد زودتر از افرادی که با یکدیگر دوست نبوده‏اند، سرد و منجرّ به طلاق می‏شود. وی در پایان گفت: می‏توانم بگویم رابطه قبل از ازدواج به هیچ وجه سبب دوام زندگی زناشویی نمی‏شود [روزنامه جمهوری اسلامی – ش 6571- 29/11/1380 – ص 5]

3. افت تحصیلی یا رکود علمی: این گونه روابط باعث می‏شود که دو طرف تمام فکر و توجه و تمرکز خود را صرف دیدارها و ملاقات‏های حضوری و تلفنی خود بکنند و این بزرگ‏ترین مانع برای رشد و ترقی علمی است؛ زیرا تحصیل دانش نیازمند تمرکز نیروهای فکری وروحی است.
دل‏مشغولی و اضطرابی که در اثر این گونه پیوندها پدید می‏آید بزرگ‏ترین سد راه تعالی علمی و تحصیلی است؛ لذا متصدیان امور علمی مدارس و دانشگاه‏ها توصیه می‏کنند. حتی ایام عقد و نامزدی جوانان در بحبوحه تحصیلات نباشد تا آنان بتوانند با تمرکز بیشتر فکر، در ادامه دروس و امتحانات موفق شوند.

4. عدم اسقبال از تشکیل کانون خانواده: این گونه روابط و دوستی‏ها معمولا به انگیزه تفنّن و سرگرمی شکل می‏گیرد و در خلال آن از خود باوری و زودباوری دختران سوء استفاده می شود. متاسفانه در بسیاری موارد بین عشق و هوس تمییز داده نمی‏شود. عشق حقیقی و پاک با هوس‏های آلوده و زودگذر، تفاوت جوهری دارد. برخی از این روابط که مبتنی بر هوسرانی و سرگرمی است، پس از مدتی رو به سردی و افول می‏نهد. جاذبه و دل ربایی‏ها مربوط به روزها و ماه‏های اول دوستی است. ولی دیری نمی‏پاید که این روابط عادی شده و به جدایی می کشد. حس تنوع طلبی انسان از یک طرف و فقدان عامل بازدارنده از طرف دیگر باعث می‏شود برخی سراغ ازدواج و تشکیل خانواده نروند جامعه‏ای که از تشکیل کانون خانواده استقبال نکند هیچ‏گونه ضمانتی برای رشد و شکوفایی فضایل انسانی در آن وجود ندارد. عمده خوبی‏ها و کمالات والای انسانی در پرتو تشکیل خانواده‏ای سالم، به فعلیت می‏رسد.

5. اضطراب، تشویش و احساس نگرانی:در دوستی‏های موجود بین دختران و پسران، از آنجا که مقاومتی بسیار قوی از طرف پدر یا مادر یا جامعه برای ممانعت از برقراری این دوستی‏ها وجود دارد، این گونه دوستی‏ها با مخاطرات روانی گوناگونی از جمله اضطراب و تشویش همراه است.
وجود افکار دیگری چون احساس گناه، نگرانی از تهدیداتی که توسط پسر برای فاش کردن روابطش با دختر صورت می‏گیرد، یک تعارض درونی و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد.
بنابر این وجود چنین دلهره‏ها و اضطراب‏هایی که گاهی لطمه‏های جبران ناپذیری بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسیب‏های این گونه روابط است.

6. محرومیت از ازدواج پاک: هر انسانی در سرشت و نهاد خویش به دنبال پاکی‏ها و نجابت است. دخترانی که در پی این روابط آلوده هستند در حقیقت پشت پا به سرنوشت خود زده‏اند و این امر باعث می‏شود که آن‏ها به جرم آلودگی به این روابط شرایط ازدواج پاک را از دست بدهند. البته این گونه روابط ناسالم حتی در ازدواج پسران نیز تاخیر ایجاد شود و دختران بیش از پسران در معرض این آسیب قرار دارند. در پایان به چند پرسش اساسی اشاره می‏شود:
1. به نظر شما یک رابطه و پیوند مطلوب چه ویژگی‏هایی دارد؟
2. آیا روابطی که بر پایه هوسرانی‏ها و سرگرمی‏های زودگذر است، می‏تواند روابطی پایا و پویا باشد؟
3. آیا هر انسانی با هر صفت و ویژگی شایسته ارتباط و دوستی است؟
4. آیا پسندیده نیست که انسان سرمایه عشق و محبت خود را برای زندگی آینده خویش پس انداز کند.

رعایت حدود الهی:
شکی نیست دوران جوانی, دوران خاص و ویژه ای است و به خاطر طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی و زیاد آشکار و پنهان غرایز نفسانی و جنسی, مراقبت و توجه بیشتری را طلب می کند و لازم است برادران و خواهران دانشجو روابط خود با جنس مخالف را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت اکتفا کنند.
به عبارت دیگر تا زمانی که ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان روابط با نامحرم برقرار نشود. زیرا زن و مرد جوان بخصوص اگر مجرد باشند چه بسا همین هم صحبت شدن ها، غرایز جنسی دو طرف یا یکی از آنها را تحریک کند و به الفت و محبت شهوانی و غریزی بین آنها بیانجامد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود هر چند ممکن است در ابتدا هر دو طرف قصد و نیت پاک و خداپسندانه ای داشته باشند و یا به انگیزه رشد و کمال معنوی و ... باشد. لازم به ذکر است این مطلب یک ادعا نظری صرف نیست بلکه پشتوانه آن تجربه بسیاری از افراد است که به اقرار خودشان در ابتدا به قصد و نیت پاک و مقدسی به گفتگو و ارتباط پرداختند ولی پس از مدت زمان کوتاهی به جایی کشیده شده که هیچ یک از آنها حتی گمانشان را نمی کردند.
اما اگر برقرار کردن ارتباط کاری را ضروری می دانید و به خود و ایشان اطمینان دارید که مسایل شرعی را رعایت کنید، اشکال ندارد ولی باید همیشه متوجه این حقیقت باشید که دختر و پسر مثل پنبه و آتش می مانند و دائما باید از یکدیگر دور باشند. یک جرقه کافی است تا خرمن عفت و ایمان را به آتش بکشد.
لازم است به این نکته هم حواسمان جمع باشد که دختران و پسران جوان و مجرد، معمولا از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند، هر چند ظاهرشان نشان ندهد. این میدان جولانگاه هر کسی نیست، یک قهرمان می طلبد. پس تا وقتی درباره خود یا طرف مقابل به اطمینان نرسیده اید، از احتیاط غافل نباشید.
در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.
2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.
3- حجاب شرعی رعایت شود.
4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.
5- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند.
بنابراین سعی کنید خود را به امور زیر عادت دهید:
الف) در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتی از بدن او خیره نشوید و قسمت های باز و پوشیده برایتان کاملا مساوی فرض شوند.
ب ) در همه حال خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید. روشن است که هر فرد خود بهتر می تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است «بل الانسان علی نفسه بصیره؛ آدمی بر نفس خود آگاه و بیناست».
ج ) از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.

Tags:

این رابطه از نظر اسلام حرام است

این نوع رابطه از نظر اسلام حرام است و قرآن دوستى بین دختر و پسر و این گونه روابط را نهى کرده است؛ زیرا عفت عمومى جامعه با اینگونه روابط آسیب جدى مى‏بیند؛ پایه‏هاى ازدواج و خانواده سست مى‏شود و صدها مفسده اخلاقى براى دختر، پسر و جامعه دارد. با توجه به شرایط خاص دوران جوانى و طولانى بودن دوران تجرد اغلب دانشجویان و خطرات جدى تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانى، لازم است برادران و خواهران دانشجو، روابط خود را از نظر کمى و کیفى تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند. بنابراین، توصیه ما این است که به نکات زیر توجه کرده، انشاءالله همه ما به آن عمل کنیم:

1- اگر ضرورتى ایجاب نمى‏کند، از ایجاد رابطه با نامحرم پرهیز شود و خواهران دانشجو در مقابل افراد نامحرم رفتارى صمیمانه نداشته باشند. در احکام شرعى آمده است که در غیر ضرورت مکروه است که مرد با زن هم‏صحبت شود؛ مخصوصاً مرد و زن جوان. علت آن این است که چه بسا همین هم‏صحبت شدن‏ها غرایز جنسى افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانى بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازى براى غوطه‏ور شدن در انحراف و فساد شود.

2- در صورت ناچارى و ضرورت، روابط با نامحرم، تا آن جا که به شکستن حریم احکام الهى منجر نشود اشکالى ندارد. اما با این حال لازم است که ارتباط در کلاس‏ها، به گونه‏اى باشد که کمترین اختلاط پدید آید و در معاشرت و گفت‏وگو هنجارهاى شرعى زیر رعایت شود:  

- از گفت‏وگوهاى تحریک کننده پرهیز شود. 

- از نگاه‏هاى آلوده و شهوانى خوددارى شود. 

- حجاب شرعى رعایت شود. 

- قصد لذت در کار نباشد. 

- دو نفر نامحرم در محیط بسته تنها نمانند.

بنابراین، سعى کنید خود را عادت دهید تا هنگام صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتى از بدن او خیره نشوید و قسمت‏هاى باز و پوشیده، برایتان کاملاً مساوى فرض شوند و در همه حال خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید.


رابطه نماز با امواج الکترومغناطیس(پاورپوینت)

 

این پاورپوینت شامل :

- میدان مغناطیسی بدن و رابطه جالب آن با نماز!

- نماز و بارهای الکتریکی !!

- رفع سردرد و احساس ناراحتی!!!

- رفع تنبلی در کار !!!!

 دانلود

منبع:پایگاه اینترنتی نماز

می گویند خدا همه جا حاضر است چرا رو به قبله باید نماز خواند؟ - سه شنبه نهم خرداد ۱۳۹۱
ماه رجب مبارک - پنجشنبه چهارم خرداد ۱۳۹۱
کمک گرفتن از نماز - شنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۱
4 باری که شیطان فریاد کشید - سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ۱۳۹۱
چگونه نماز شب بخوانیم؟ - شنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۱
فواید نماز شب - جمعه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۱
اهتمام على علیه السّلام به نمازاول وقت - یکشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۱
چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم ؟ - چهارشنبه سی ام فروردین ۱۳۹۱
حی علی الصلاة - چهارشنبه بیست و سوم فروردین ۱۳۹۱
بهشت شما کجاست ؟ - پنجشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۱
دانلود کتاب نماز - سه شنبه پانزدهم فروردین ۱۳۹۱
احکام نیت - یکشنبه سیزدهم فروردین ۱۳۹۱
احکام نماز - یکشنبه سیزدهم فروردین ۱۳۹۱
نحوه انجام سجده سهو - شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۱
ترجمه و احکام اذان و اقامه - شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۱
راه رسیدن به لذت عبادات چیست؟ - دوشنبه بیست و دوم اسفند ۱۳۹۰
آثار و برکات نماز اول وقت در آیات و روایات - سه شنبه شانزدهم اسفند ۱۳۹۰
عیدتون مبارک - پنجشنبه یازدهم اسفند ۱۳۹۰
خدایا.... - چهارشنبه سوم اسفند ۱۳۹۰
یافته های جدیدعلمی درباره سجده کردن - پنجشنبه بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۰
راه‌های ایجاد نشاط در عبادت - جمعه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۰
معنای نماز - چهارشنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۰
خدا چقدر ما را امتحان می کند؟! - دوشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۰
آثار مادی و معنوی نماز - شنبه هشتم بهمن ۱۳۹۰
تبریک ماه ربیع الاول - پنجشنبه ششم بهمن ۱۳۹۰
آداب و مستحبات نماز - شنبه هفدهم دی ۱۳۹۰
دعاهاى روایت شده در پى نماز - چهارشنبه هفتم دی ۱۳۹۰
فواید نماز صبح - دوشنبه بیست و هشتم آذر ۱۳۹۰
فواید نماز ظهر - چهارشنبه بیست و سوم آذر ۱۳۹۰
فواید نماز عصر - پنجشنبه هفدهم آذر ۱۳۹۰
فواید نماز مغرب - پنجشنبه دهم آذر ۱۳۹۰
فواید نماز عشاء - جمعه چهارم آذر ۱۳۹۰
داستان های زیبا در باره نماز - شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۰
شیوه های آموزش و جذب فرزندان به نماز، با تأکید بر نقش الگویی والدین - پنجشنبه نوزدهم آبان ۱۳۹۰
تاثیر خواندن نماز صبح بر قلب - سه شنبه دهم آبان ۱۳۹۰
تاثیر نماز بر سلامت روانی کودکان - دوشنبه دوم آبان ۱۳۹۰
خدا چه نیازی به نماز من دارد؟ - جمعه بیست و نهم مهر ۱۳۹۰
چرا نماز خواندن برایمان سنگین می شود ؟ - سه شنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۰
چرا دختران زودتر از پسران مکلف می‌شوند؟ ‌ - دوشنبه هجدهم مهر ۱۳۹۰
صبح و شب کدام سوره ها را بخوانیم؟ - پنجشنبه هفتم مهر ۱۳۹۰
برکات محبوب خدا بودن - دوشنبه چهارم مهر ۱۳۹۰


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد