دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

بسیج چیست و بسیجی کیست؟



بسیج چیست و بسیجی کیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین علی علیه السلام

هفته بسیج را به دلاور مردان بسیجی تبریک عرض می نمایم .

بسیج چیست ؟ و بسیجی کیست ؟
بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد و بسیجی شاخ برگ درختیست که با ایثار و فداکاری تمام مجاهدان از صدر اسلام تاکنون پیوسته مراقبت شده تا بوی دل انگیز آن بهار صلح و امنیت را برای میهن اسلامی مان به ارمغان بیاورد و بسیجی بر بالای آن حدیث عشق را سروده است .

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند و بسیجی دانش آموخته مکتبی است که فارغ التحصیلان آن در جنت رضوان سکنی گزیده و ثمره رشادتهای خود را در لقاء پروردگار خویش یافته اند .

بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی نشان گرفته‌اند و بسیجی سرباز گمنان امام زمان(عج) است که در مکتب عاشورا تربیت یافته و در دفاع مقدس خود مدرس سلسه رهجویان شهادت گشت .

بسیج لشگر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده‌اند و بسیجی آن رزمنده پاکبازیست که شبها در فراق مولای خود نجوا می کند و روز در جهادی حضور دارد که یک روز در برابر هجوم نظام سلطه ایستادگی کرده و اینک در برابر تهاجم فرهنگی اش خاکریز زده است .

و تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیة خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد . چرا که اگر بسیج نبود در دفاع مقدس نمی توانستیم در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کنیم و هرجا که نوای دلنشین بسیج طنین انداز شده تحول عظیم ببار آورده که ثمرات آن در همه زمینه ها آشکار شده است .

بسیجی کسی است که شور و شعور را در هم آمیخته و پیوندی ناگسستنی با مولای خوبان دارد که در قالب زمان محدود نشده و همچنان ادامه دارد. تا زمانیکه کشور محتاج امنیت است حضور بسیج و بسیجی لازم و ضروری است و هیچ کشوری در هیچ زمانی بدون امنیت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد .

بسیج یک نیروی مردمی است و به طبقه خاصی تعلق ندارد و بسیجی را می توان در هر قشری از اجتماع جستجو کردو یافت . بسیجی با ایمان عمیق توام با عواطفی که از خصوصیات ملت ایران سرچشمه می گیرد رفتار و عملکرد دشمن را رصد کرده و هرزمان لازم شد وارد میدان شده و با تفکری که از اسلام ناب محمدی(ص) نشات می گیرد به مقابله با خطرات می رود .

در یک کلام بسیجی نیرویی کارآمد و سرمایه ای گرانبها برای اسلام و انقلاب و کشور است که باوجود آن ، کشور از گزند دشمنان مصون مانده و راههای ترقی و پیشرفت با سرعتی بیشتر طی می شود و هرکس که این نیروی عظیم را انکار کند در خرد و یا صداقت او باید شک کرد .

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر / یا علی (ع)




بیان رهبر در مورد بسیج

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای«مدظله العالی» در تعریف بسیج می فرمایند:
«بسیج عبارتت از مجموعه ای که در آن پاکترین انسانها ، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رسانیدن و به خوشبختی رسانیدن این کشور جمع شده اند ...

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای«مدظله العالی» در تعریف بسیج می فرمایند:
«بسیج عبارتت از مجموعه ای که در آن پاکترین انسانها ، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رسانیدن و به خوشبختی رسانیدن این کشور جمع شده اند ... بسیج یعنی حضور در همه میدانهایی که از انسان در آن میدان یک کاری می طلبند.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با ضرورت حضور بسیج در عرصه های مختلف می فرمایند:
«در دوران جنگ بسیج مال جنگ است، در دوران پشتیبانی مال پشتیبانی، در دوران علم مال تحصیل وتدریس و در دوران سازندگی مال سازندگی است». ایشان در جای دیگری می فرمایند:
« بسیج به معنای حضور شجاعنه ، فداکارانه و مخلصانه انسانهای پیشگام در تمامی عرصه های مورد نیاز نظام اسلامی و کشور است».
با توجه به تعریف فوق،بسیجیان باید در عرصه هایی که پیشرفت کشور و حفظ نظام و دستاوردهای انقلاب اسلامی در آن است حاضر شوند.
گاهی کشور نیاز به حضور بسیجیان در میادین رزم برای مقابله با متجاوزین دارد، زمانی سازندگی و پیشرفت اصلی ترین نیاز کشور است، برخی اوقات نمایش اقتدار و وحدت ملی نیازمند حضور در صحنه های اجتماعی بسیجیان است و ...
بر همین اساس عرصه های عمده فعالیت بسیجیان به شرح ذیل تعیین شده است:
1-      دفاع در برابر تهاجم بیگانگان:
شاید بتوان مهمترین عرصه فعالیت بسیج را عرصه دفاع نظامی در مقابل متجاوزین به کشور اسلامی تلقی کرد. دشمنان به بهانه های مختلف همیشه در صدد بوده و هستند تا تمامیت ارضی کشور را خدشه دار سازند بهمین جهت برای مقابله با تهدید های دشمنان کلیه انسانهای متدین و وطن دوست در قالب بسیج سازماندهی شده و در مواقع لزوم با حضور در جبهه های جنگ و در کنار نیروهای مسلح، از کشور دفاع می نمایند.
بعنوان مثال می توان به حضور حماسی و تعیین کننده بسیجیان در طول هشت سال دفاع مقدس علیه رژیم متجاوز عراق اشاره نمود.
2-      حفظ امنیت داخلی:
زمانی که دشمنان خارجی در مرزهای کشور با انسانهایی رزمنده و شجاع مواجه شده و نتوانند کشور را تهدید کنند، برای تحقق هدفهای خود ، عواملی را در داخل سازماندهی کرده و به مقابله با نظام اسلامی وادار می کنند تا با اقدامات آشوب طلبانه و تروریستی در داخل شهرها و روستاها امنیت و اقتدار کشور را به خطر اندازند. در چنین شرایطی نیروهای بسیجی بر اساس ضوابط مشخصی به کمک نیروهای انتظامی و نظامی شتافته و اشوبها و بحرانهای داخلی را مهار می کنند.
3-      عرصه سازندگی:
بسیج با ثبت نام از افراد داوطلب و علاقمند، آنها را برای شرک در فعالیت های سازندگی سازماندهی کرده و توان آنان را در جهت سازندگی کشور هدایت می کند.
برخی از هدفهای بسیج در عرصه سازندگی عبارتست از:
1-     آشنا ساختن نوجوانان

و جوانان با زمینه های اشتغال.
2-     غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان.
3-  کمک به افراد و اقشار نیازمند بخصوص ساکنین مناطق محروم و روستاها از طرق شرکت در فعالیتهای عمرانی مربوط به آنان.
از جمله عرصه های حضور بسیجیان در سازندگی کشور می توان به مشارکت آنان در فعالیتهای مربوطه به عمران(نظیر خانه سازی، مدرسه سازی در روستاها، راهسازی، سد سازی، لوله کشی آب، برق کشی و ... ) فعالیت های درختکاری، لایروبی، واکسیناسیون دام و طیور و جمع آوری آمار و اطلاعات مورد نیاز اشاره نمود.
4-     عرصه فرهنگی – اجتماعی:
 دشمنان انقلاب اسلامی پس از آنکه از طریق ایجاد آشوبهای داخلی، ترور شخصیتهای اصلی انقلاب ، کودتای نظامی، بمب گذاری، تحمل جنگ هشت ساله علیه ایران و... نتوانستند آسیبی  جدی به ایران اسلامی  برسانند ودر هر جبهه ای که وارد شدند خود را با جوانهایی مومن ، شجاع و ایثارگر روبرو دیدند ، بران شده اند تا عناصر اصلی تضمین کننده پیروزی مسلمانان ، یعنی ایمان اسلامی ، وحدت کلمه و روحیه انقلابی را در آنان تضعیف نموده و از این طریق به هدفهای شوم خود که شکست جمهوری اسلامی است نائل شوند .
در چنین شرایطی بسیجیان باید بطور همزمان به اشکال مختلف در عرصه فرهنگی با دشمنان مقابله کنند که از جمله می توان به تلاش در جهت افزایش آگاهی های دینی ، تقویت ایمان ، افزایش بصیرت وتیزبینی ، در مسائل سیاسی و اجتماعی ، خنثی نمودن شایعات و ترفندهای تبلیغاتی دشمن ، امر به معروف و نهی از منکر ، تلاش برای تولید آثار فرهنگی و مطبوعاتی در جهت دفاع از دستاوردهای انقلاب و ارزشهای اسلامی و مقابله با توطئه های دشمنان و... اشاره نمود.
5-     عرصه علمی :
یکی از مهمترین  نیازهای کشور در دوران سازندگی ، توسعه علمی و دسترسی به آخرین یافته های علمی و پژوهشی جهان و همچنین تولید علم می باشد .از آنجا که رشد علوم و فنون در کشورها مانع مهمی برای ادامه سلطه کشورهای استکباری است فلذا این کشور همیشه تلاش می کنند تا کشورهای دیگر را از دستیابی به یافته های جدید علمی وفنی محروم کنند.
در چنین شرایطی یکی از  مهمترین وظایف بسیجیان تلاش برای حضور موثر در عرصه علمی کشور است. علاوه بر تلاش آحاد بسیجیان در این عرصهف تشکیلات بسیج نیز با تشکیل انجمن های علمی برای دانشجویان و دانش آموزان و تشویق و حمایت از آنان، زمینه تلاش موثر بسیجیان در عرصه علمی را فراهم می کند برخی از اقدامات بسیج در این زمینه عبارتند از:
الف) تشکیل انجمن های علمی دانشجویی و دانش آموزی
ب) شناسایی و تشویق دانشجویان ، طلاب و دانش آموزان ممتاز کشور
ج) ارائه خدمات آموزشی ویژه به دانش آموزان ممتازبسیجی برای شرکت در المپیاد های علمی کشور.
د) حمایت از محققین و مبتکرین بسیجی.
6- عرصه امداد رسانی و بهداشت:
یکی از وظایف بسیج کمک به امداد و نجات مصدومین در سوانح طبیعی و شرایط جنگی است. به همین منظور نیروی مقاومت بسیج با برنامه ریزی و ارائه آموزشهای مورد نیاز عموم در این خصوص، آمادگی های لازم برای مواجهه مطلوب با این حوادث را در آنان ایجاد می کند، علاوه بر آن در مواقع بروز حوادث غیر مترقبه نظیر سیل و زلزله ، نیروهای سازماندهی شده بسیجی در قالب گردانهی امداد و نجات و دسته های امدادی بسیج دانش آموزی در دسترس ترین و مطمئن ترین امداد رسانی هستند که بلافاصله در محل حادثه  به کمک مصدومین می شتابند.
یکی دیگر از قابلیتهای تشکیلات بسیج کمک به توسعه بهداشت در جامعه است که در همین راستا اجای موفقیت آمیز واکسیناسیون فلج اطفال در سال 1371 توسط بسیج نمونه ای از حضور موفق بسیج در این عرصه می باشد.

بیانات امام خمینی در مورد بسیج

بسیج شجرة طیبّه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات تعیین و حدیث عشق می‌دهد.
ـ اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید.
ـ بار دیگر تأکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.

         

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه):ــ بسیج شجرة طیبّه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات تعیین و حدیث عشق می‌دهد.
ـ اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید.
ـ بار دیگر تأکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.
ـ ملیت که در خط اسلام ناب محمدی(ص) و مخالف با استکبار و پول‌پرستی و تحجرگرایی و مقدس‌نمایی است باید همة افرادش بسیجی باشند.
ـ در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجیم.
ـ بسیج لشگر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همة مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده‌اند.
ـ بسیج مدرسة عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند.
ـ من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیحیانم محشور گرداند.
ـ تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیة خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.
ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی):
ـ‌ بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است.
ـ پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحناه و فداه) مهدی موعود عزیز یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.
ـ شما جوانان بسیجی و سپاهی و جوانان مؤمن آگاهی را با احساس مسئولیت و شور و شعور همراه کردید.
ـ نیروهای نظامی و بسیجی ما مؤمن و با اخلاصند و به عنوان پشتوانه‌ای که هیچ خدشه‌ای در آن راه ندارد, محسوب می‌شوند.
ـ انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.
ـ اگر بسیج در دوران پس از جنگ نبود و اگر امروز هم نباشد, کمیت این انقلاب و این نظام واهمة حرکتهای سازندة این کشور لنگ است.
ـ انکار بسیج و بی‌احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.
ـ تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد, به نیروهای بسیج, به انگیزة بسیح به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.
ـ فرزندان بسیحی‌ام با حضور خود در هر صحنه‌ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند.
ـ بسیج, یعنی نیروی کارآمد کشور برای همة میدانها
ـ همه جا چیزی شبیه بسیج هست, تنها به این درخشندگی, به این فراگیری, به این زیبایی, به این فداکاری, من در جایی سراغ ندارم.
ـ این فداکاری, من در جایی سراغ ندارم.
ـ نیروی عظیم بسیج مردمی است, این بسیج در همة قشرها هست.
ـ بسیج, اختصاص به یک منطقة جغرافیایی ویک منطقة انسانی و طبقاتی و قشری ندارد, همه جا هست.
ـ ایمان عاشقانه, ایمان عمیق, ایمان توأم با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است باعث درخشان شدن بسیج شد.
ـ دانشجوی بسیجی دشمن کمین گرفته را از یاد نمی‌برد و غافلانه خو و دانشگاه و کشورش را به دست تطاول دشمن نمی‌سپرد.
ـ بسیاری از پیشرفتهای کشور مرهون تفکر بسیجی است.
ـ هریک از آحاد قشرهای مختلف جامعه که دارای روحیة حساس مسئولیت و ایمان باشد, بسیجی است.
ـ بسیاری از پیشرفتها و موفقیتهای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف مرهون تفکر و میل بسیجی است.
ـ بسیجی یعنی علی که تمام وجودش وقف اسلام بود.


تفکر بسیجی

  تفکر بسیجی ، تفکری مبتنی بر قرآن و منبعث از فقه پویای جعفری می‌باشد،این تفکر ترکیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفکر عقلی است که در آن تهذیب نفس مبنای عقل و اندیشه است .
 که محصول نهایی آن معرفت و عبادت محبانه به خداوند متعال است  تفکر بسیجی سبب هشیاری جدی انسان در مقابله با تهاجم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمن می گردد....

تفکروفرهنگ بسیجی روشی میانبر درنبرد نامتقارن

چکیده:
     تفکر بسیجی ، تفکری مبتنی بر قرآن و منبعث از فقه پویای جعفری می‌باشد،این تفکر ترکیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفکر عقلی است که در آن تهذیب نفس مبنای عقل و اندیشه است .
 که محصول نهایی آن معرفت و عبادت محبانه به خداوند متعال است  تفکر بسیجی سبب هشیاری جدی انسان در مقابله با تهاجم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمن می گردد ، این نوع نگرش  همگان و بویژه جوانان را دعوت به تقویت عزم و اراده خود و وارد شدن در میادین مختلف علمی و خدمت رسانی به مردم می نماید، اصل نبرد نامتقارن ، نبرد نامتوازن و نا همطراز است. یک طرف تکنولوژی برتر و تسلیحات پیشرفته تر دارد و طرف دیگر از آن امکانات برخوردار نیست ولی از یک نقاط قوت دیگری برخوردار است. طرف برتر در عین داشتن قدرت دارای نقاط ضعف خاصی است . شناسایی نقاط قوت و ضعف دشمن و شناسایی امکانات قابل افزایش جبهه خودی و تکیه بر آن امکانات و بهره گیری از تکنیک و تاکتیک و مسائل مختلف در این نبرد مجموعا حاصل آن نبرد نامتقارن است. در این خصوص نمونه هایی را در گذشته و حال داشته ایم . در نبردهای صدر اسلام کاملا این را مشاهده می کنیم که نوع تاکتیک ها و تکنیکها و امکاناتی که در جبهه خودی بوده تقویت شده و زمینه پیروزی را علیرغم نابرابری و ناهمطرازی فراهم کرده است.
مقام معظم رهبری تعبیری دارند و می فرمایند : ما از نظر تکنولوژی با دشمن فاصله زیادی داریم ولی مولفه هایی در اختیار داریم که اگر روی آنها تکیه کنیم با آنها برابر می شویم وچه بسا در بعضی مقاطع شرایط برتری داشته باشیم. هرچند ما در مقابل ناوها و موشکهای کروز آمریکا تکنولوژی مورد نیاز را نداریم ولی باید قهرا به آن عواملی که داریم تکیه کنیم. وآنچه که ما داریم ولی دشمن از آن محروم است عنصر معنویت است و باید روی آنچه که دشمن ندارد تکیه کنیم. بنابراین در این مقاله ابتدا  مفاهیم موجود در تفکر بسیجی و جایگاه آن تشریح می گردد. در ادامه ضمن بررسی اصول و پایه های تفکر بسیجی، استراتژی خاصی که بر اساس این تفکر پایه گذاری شده است ارائه می گردد. در ادامه نیز نقش و تاثیر این تفکر در نبردهای نامتقارن شرح داده خواهد شد.


واژه های کلیدی :  تفکربسیجی ، نبردنامتقارن، استراتژی دفاع همه جانبه ، جنبش نرم افزاری





1- مقدمه
       تفکر بسیجی سبب هشیاری جدی انسان در مقابله با تهاجم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمن می گردد ، این نوع نگرش  همگان و بویژه جوانان را دعوت به تقویت عزم و اراده خود و وارد شدن در میادین مختلف علمی و خدمت رسانی به مردم می نماید[4] ، اشاعه این تفکر موجب تلاش جدی و فراگیر و توام با عشق الهی استادودانش پژوه دردانشگاه هاوصنایع  شده و متعاقب آن ، بنیه علمی وصنعتی کشور افزایش خواهد یافت . زیرا یکی از علل مهم عقب افتادگیهای علمی و صنعتی مسلمانان در مقایسه با اروپا و غرب ، شیوه غلط فکری آنها و غافل شدن ایشان از یکدیگر و اجتماع می باشد زیرا دیدگاه فکری آنها از مرز خانواده تجاوز نمی کند در صورتی که غرب با اتخاذ تفکری اجتماعی و القاء احساس مسئولیت افراد در مقابل جامعه شان ، حرکتی شتابان و سریع را در عرصه پیشرفتهای علمی و صنعتی آغاز نموده است . لیکن تفکر بسیجی که همان تفکر ناب شیعه می باشد ، تفکری جهانی بوده و در این نوع نگرش انسان بایستی طوری عمل نماید تا هم در این جهان و هم در آخرت سعادتمند و رستگار شود ، یکی از محصولات این تفکر دستگیری از مظلومین در سرتاسر جهان می باشد بطوریکه امام راحل (ره )فرمودند : ( ماشریک غم همه مظلومان جهان هستیم و بر ظالم می تازیم ) [4 ] .
2- تعریف تفکر
       امام راحل (ره) در حدیث دوازدهم از کتاب شریف اربعین حدیث، حدیثی در باب تفکر از امام صادق (ع) نقل نموده اند بدین مضمون که امیرالمومنین (ع) می فرمود : آگاه نما دل خود را به تفکر و دورکن از شب پهلوی خود را و بپرهیز از خداوند پروردگار خویش را و در ادامه امام راحل (ره ) می فرماید : تفکر عبارت است از ترتیب امور معلومه برای بدست آوردن نتایج مجهوله و تفکر مفتاح ابواب معارف و کلید خزائن کمالات و علوم است ومقدمه لازمه حتمیه سلوک انسانیت است و در قرآن شریف و احادیث کریمه تعظیم بلیغ و تمجید کامل از آن گردیده. و در حدیث نبوی . پیامبر گرامی (ص) می فرمایند : فکر ساعة خیر من عبادة سنه  یعنی تفکر یک ساعت از عبادت یکسال بهتر است و امام راحل (ره) در حدیث اول اربعین حدیث فصل تفکر می فرماید ، بدان که اول شرط مجاهده با نفس و حرکت به جانب حق تعالی تفکر است[6 ] .

3- تعریف نبرد نامتقارن
نبرد نامتقارن تعاریف متعددی دارد و یکی از آن تعاریف عبارتست از رویارویی دو قدرت ناهمطراز و غیر متوازن که طرف ضعیف تر ضمن اجتناب از مواجهه با نقاط قوت طرف مقابل با تکیه بر عوامل قوت خود نقاط ضعف دشمن را مورد حمله قرار دهد. در این تعریف چند عنصر تعبیه شده است.
اصل نبرد ، نبرد نامتوازن و نا همطراز است. یک طرف تکنولوژی برتر و تسلیحات پیشرفته تر دارد و طرف دیگر از آن امکانات برخوردار نیست ولی از یک نقاط قوت دیگری برخوردار است. طرف برتر در عین داشتن قدرت دارای نقاط ضعف خاصی است[8 ] . لذا راهبردکلیدی نبرد نامتقارن استفاده ازتاکتیک های غیرمتعارف وغیرقابل انتظاردشمن درمیادین رزم می باشد، شناسایی،تحلیل وبرآورد نقاط قوت و ضعف دشمن و شناسایی امکانات قابل افزایش جبهه خودی و تکیه بر آن امکانات و بهره گیری از تکنیک و تاکتیک ، مسائل مهم در نبرد نامتقارن می باشند. در این خصوص نمونه هایی را در گذشته و حال داشته ایم . در نبردهای صدر اسلام کاملا این را مشاهده می کنیم که نوع تاکتیک ها و تکنیکها و امکاناتی که در جبهه خودی بوده تقویت شده و زمینه پیروزی را علیرغم نابرابری و ناهمطرازی فراهم کرده است[8 ].




4- جایگاه تفکر بسیجی در قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهم السلام )
     قرآن بر اساس تفکر و تحقیق بنیانگذاری شده است ومردم را به بنا نهادن زندگی خود برمحور تحقیق فرا می خواند و پژوهشگران را می ستاید و روگرانندگان از تفکر و پژوهش را سرزنش می کند ولی بدون آموزش شیوه ی تحقیق و ارائه ی شرایط رسیدن به حق ، به صرف یک بیان کلی کفایت نمی کند ، بلکه موانع رسیدن به حق را یاد آوری و داستان کسانی را نقل می کند که شرایط رسیدن به حق را به چنگ نیاورده ، از موانع وصول به حق پرهیز نکرده ، در سرگردانی نادانی و جهل و حیرت گمراهی فرو رفته اند . همچنین به نقل سیره ی کسانی می پردازد که آن شرایط را یافته ، از این موانع رها گشته و به قرب و وصال حق تعالی رسیده اند ، اکنون با توجه به راه های سه گانه ی شناخت ، یعنی حس ، عقل و قلب با استشهاد به قرآن کریم در می یابیم که برای رسیدن به حق ، تنها دوراه وجود دارد.
1-    تفکر عقلی
2-    شهود قلبی
هریک از این دو با دیگری سازگار است ، ولی تک تک آنها ویژگی ای دارد که آنها را از دیگری جدا می سازد و جمع این دو در انسان کامل مانند حکیم متاله و عارف محقق شدنی است [2 ].
•    تمایز تفکر عقلی و شهود قلبی
راه شهود قلبی ، به حق و سیره ی انبیا و اولیاء ، کسانی که به واسطه ی آن شهود به حقیقت نائل گشته اند ، نزدیک تر است و در عین حال شهود قلبی بیش تر به عمل صالح فرا می خواند ، چنان که اساس شهود قلبی همان عمل صالح است .
بنابراین ، اهتمام قرآن به شهود قلبی از تفکر عقلانی بیش تر است و با این که تفکر عقلی نیز دشوار و ناهموار است ولی راه شهود قلبی از آن دشوارتر و ناهموارتر است . بعبارتی شرایط تفکر عقلی صحیح و همچنین موانع آن معلوم و مدون است ، گرچه رعایت آنها آسان نیست ، ولی شرایط شهود قلبی چون زمین پست و بلند و ناهموار است که فرو رفتن در آن بسیار دشوار است و موانع شهود قلبی وادی هلاک کننده ای است که با انواع شهوات درهم پیچیده و به وسیله ی آنها زینت یافته است و به گونه ای که پرهیز از آنها سخت وچیره شدن براین موانع مشکل است مگر برای شمار اندکی که نفس خود را برای خداوند خالص گردانیده اند .
تمایز دیگر راه تفکر و شهود در آن است که محصول تفکر برهانی ، برای دیگران آموختنی و انتقال پذیر است در حالی که ثمره شهود قلبی خود به خود چنین نیست بلکه تنها با کمک گرفتن از تفکر عقلی انتقال پذیر می باشد .
حال به تبیین جایگاه تفکر عقلی در قرآن کریم می پردازیم ، این نوع تفکر حرکت ذهن است بسمت مجهول از گذرگاه معلوماتی که ضرورتاً به مجهول می انجامد و این حرکت با سکون و حرکت از مجهولی به مجهول دیگر یا از معلومی که به طور یقین به آن مجهول نینجامد ، ناسازگار است لذا اساس تفکر عقلی مورد تاکید در قرآن همان معلومات یقینی هستند که با مجهول ارتباط دارند به گونه ای که به کمک آن معلومات ، مجهولات را نیز می توان معلوم ساخت ، از این رو قرآن داراری استوارترین شیوة هدایت گری است و انسان ها را از امور ذیل برحذر داشته است .
الف ) سکون فکری و به تعبیر دیگر تقلید در اصول
ب  ) حرکت فکری به شیوه ی نادرست
قرآن کریم تنها به منع از این امور بسنده نکرده ، بلکه خود پیشگام سالکان و رهروان حق است و برای دعاوی خود برهان بیان می کند و نیز برمدعای خود استدلال می آورد و شیوه و فن برهان را به پذیرای آن می آموزد و با نقل استناد به کسانی که از حق دور شده اند ، سستی دلیل آنها را به جهت ضعف ماده یا صورت آن روشن می سازد و انسان را از استدلالی که یقین آور نیست ، به جهت سستی و بی پایگی آن برحذر می دارد ، چنان که انسان را از جمود و تقلید نیز می ترساند ، چون رفتن به بیراهه و حرکت مغالطه ای ، اگر بدتر از سکون فکری و تقلید نباشد کم تر از آن نیست . حال به جایگاه شهود قلبی در قرآن کریم پرداخته می شود .
ثمره تفکر عقلی ، علم حصولی و برهانی می باشد و محصول شهود قلبی ، علم حضوری می باشد که توجه قرآن به این نوع علم بیشتر است هرچند قرآن از علم حصولی زیاد سخن گفته ، به آن دعوت کرده ومعارف خود را بیشتر در چارچوب آن بیان فرموده است لذا برای تبیین شهود قلبی به این معنا از سخن امیرالمومنین (ع) استناد می کنیم که فرمودند : من عرف نفسه فقد عرف ربه  یعنی هر کس نفس خود را بشناسد ، رب خود را شناخته است وحضرت امام رضا (ع) نیز در این رابطه می فرمایند : افضل العقل معرفه الانسان   یعنی برترین عقل ، شناخت انسان نسبت به نفس خویش است زیرا علم کامل آن است که با عمل صالح همراه باشد ، بنابراین کسی که شناخت شهودی کامل نسبت به نفس خویش داشته باشد و درحد طاقت بشری پروردگارش را بشناسد ، حق اوست که حقیقت را ببیند[2 ] ، چنان که پیامبر اکرم (ص) از خداوند سبحان چنین درخواست کردند : پروردگارا ، اشیا را چنان که هستند ، به من بنمایان (رب ارنی الاشیاء کما هی) .
 پس شناخت عالم غیب و شهادت و آگاهی یافتن بر سرائر و ضمایر و اطلاع یافتن از گذشته و حال و آینده و بعبارتی فهم اسرار هستی در گرو شناخت خداوند سبحان است که این شناخت نیز در گرو شناخت شهودی نفس است . بنابراین معرفت نفس کامل ترین وسیله و بهترین راه برای کسی است که در صراط مستقیم حرکت می کند و به سوی خداوند متعال درحال رفتن و شدن است و موجب عبادت محبانه به خداوند سبحان می شود[3 ] و امام راحل (ره) در این رابطه می فرماید : بدان اگر قدمی در راه سعادت زدی و اقدامی نمودی و با حق تعالی مجده از سرآشتی بیرون آمدی و عذر ماسبق خواستی درهایی از سعادت به رویت باز شود و از عالم غیب از تو دستگیریها شود و حجابهای طبیعت یک یک پاره شود و نور فطرت بر ظلمتهای مکتسبه غلبه کند و صفای قلب و جلای باطن بروز کند و درهای رحمت حق تعالی به رویت باز می شود . لذا می توان تفکر بسیجی را ترکیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفکر عقلی دانست که در آن علم شهودی به نفس و تهذیب نفس پایه و مبنای عقل و اندیشه می باشد[4 ] و با اتخاذ این نگرش بود که شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از ولی فقیه و امامشان پیروی کامل نموده و به حیات طیبه وجاویداخروی دست یافتند .

5- خوف از خدا ره توشه تفکر بسیجی
      تفکر بسیجی ره توشه پر باری چون ترس از خدا دارد که همین ره آورد مبارک ، گذشته از تامین حیات جاوید انسانی ، حکومت حق را در زمین نیز تشکیل می دهد و بدون ترس از خدا ، حکومت در زمین میسور نیست ، و بدون علم راستین ، ترس از خدا میسر نخواهد شد ، در نتیجه حکومت در زمین بدون علم صحیح ومنهای علمای الهی و روحانیان خداترس و دانشمندان هراسناک از خدای سبحان ، ممکن نخواهد بود و عالم خداترس از هیچ شخصی نمی هراسد (و لا یخشون احداً الا الله . احزاب ، 39)[3 ].

6- مدیریت دفاع و جهاد در سیره دفاعی پیامبر اعظم (ص)
سیره دفاعی پیامبر اعظم (ص)، پرهیز از استفاده از امتیازات ویژه و مهرورزی با رزمندگان و فعالیت دوشادوش با آن‌ها بود،که برخی ازآنها عبارتند از:
•    شجاعت در برابر دشمن: بی‌مانند بود، و هیچ‌کس به پای او نمی‌رسید. امیر مومنان (ع) می‌فرمود در جنگ‌ها، پیامبر اعظم (ص) نزدیک‌ترین فرد به دشمن بود.
•    استقامت در نبرد، تقویت روحیه مجاهدین: با خواندن خطبه حماسی قبل از شروع جهاد
•    تکریم خانواده شهیدان: پس از شهادت حضرت جعفر در جنگ موته به خانواده ایشان سرکشی نمود و هم‌چنین از خانواده زید‌ابن‌حارثه دیدن نمود.
•    سیره نظامی: پیامبر خدا، به جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل صحنه نبرد قبل از شروع درگیری خیلی اهمیت می‌داد.
•    حفظ اسرار نظامی و حفاظت: اطلاعات محرمانه مسلمانان
•    مشورت با فرماندهان جنگ و مجاهدان
 از جمله قبول نظر حضرت سلمان فارسی در حفر خندق
•    قاطعیت در تصمیم‌گیری
تعیین فرماندهان و جایگزین ‌آن‌ها بعضاً تا سه رده
•    انتخاب تاکتیک رزمی مناسب
•    تعقیب دشمن برای دفع کامل تهدید که نمونه آن در جنگ احد می‌باشد
•    بهره‌گیری از جنگ روانی: گاهاً از جنگ روانی برای ناکام گذاشتن دشمن استفاده می‌نمودند
6-1- ویژگی‌های مدیریت دفاعی پیامبر اعظم (ص)
•    واجب بودن جهاد با دشمن بر هر زن و مرد مسلمان و به اذن مجتهد نیز نیاز نیست
•    آمادگی مردم برای دفاع همه جانبه
•    اصالت صلح در اسلام
•    لزوم نمایش توان رزمی به دشمنان با انجام رزمایش‌ها
•    دیده‌بانی و رصد شبانه‌روزی دشمنان و لزوم آمادگی نظامی
•    ارعاب دشمن
•    ضرورت اتخاذ تاکتیک‌های مناسب
•    تجهیز رزمندگان برای دفاع همه جانبه
•    عدم سستی و رخوت در صفوف مجاهدین
•    استفاده از عامل توکل و توسل به امدادهای غیبی و به‌عبارتی دفاع نامتقارن در مقابل دشمن
•    عقب‌نشینی تاکتیکی در مواقع ضروری
•    گناه بودن سرپیچی از دستورات فرماندهان

7- مولفه های نبرد نامتقارن

چه مولفه هایی در نبرد نامتقارن تأثیرگذار هستند؟ استراتژی، ابزار و تجهیزات ، فن آوری و نیروی انسانی مولفه های مهمی است که در طراحی و شکل دهی نبرد نامتقارن تأثیرگذار هستند . در بخش نیروی انسانی چه عواملی تأثیر گذار است؟ مهارتها ، ابزار و تجهیزات انفرادی و از جمله توجه به سیره دفاعی پیامبر اعظم (ص)که در بالا به آن اشاره گردید[8 ].
 8- استراتژی دفاع همه جانبه راهبردی مهم درنبرد متقارن 
     باعنایت به فرمایش مقام معظم رهبری درجمع فرماندهان ورزمندگان لشکر 27 حضرت محمدرسول الله تحت عنوان عبرتهای عاشورایکی ازدلایل همراهی نکردن مردم وبه ویژه خواص ازامام حسین (ع) وپدید آمدن واقعه عاشورا ،فقدان بصیرت در خواص وآلودگی آنها به ظواهر دنیوی بود.لذا لازمه موفقیت درنبرد متقارن،داشتن راهبردی مبتنی بربصیرت استراتژیک می باشد که دراین خصوص امام خمینی (ره) در صحیفه نور مورخه 28 فروردین 1368 می فرماید : (در هنگام نبرد مجال پرداختن به همه جهات ، قوتها ، ضعفها ، برنامه ها و در حقیقت ترسیم استراتژی دفاع همه جانبه ،‌نبوده است . ولی در شرایط عادی باید با سعه صدر و بدور از حب و بغض ها به این مسائل پرداخت و از همه اندوخته ها ، تجربه ها ، استعدادها و طرح ها استفاده نمود)[1 ]. حال چگونه می توان به تحقق و پیاده سازی استراتژی دفاع همه جانبه بعنوان یک راهبرد مهم پیشنهادی درحوزه نبردهای نامتقارن  پرداخت ، برای اینکار ، مقام معظم رهبری سه راهبرد مهم و اساسی را در مقاطع مختلف خطاب به مسئولین و کارشناسان دفاعی ، دانشگاهیان و اساتید محترم بیان فرموده اند که عبارتند از :
الف ) روش میان بر
ب  ) جنبش نرم افزاری
ج  ) تولید علم
ایشان ضمن تایید و تشویق پیشرفتها و حرکتهای دفاعی در سطح صنایع دفاعی کشور فرمودند برای ادامه کار و جبران خلاء تکنولوژیکی بایستی از روشهای میان بر استفاده نمود و اگر نه هریک قدمی که ما برداریم ، با توجه به فن آوری و صنایع پیشرفته در غرب آنها چندین گام جلوتر خواهند برداشت ، لذا می توان با توجه به مطالب بیان شده ، تفکر بسیجی وتعامل آن بافناوری اطلاعات و ارتباطات  را نوعی روش میان بر در حصول به دستاوردهای پیشرفته دفاعی جهان دانست که لازمه این نگرش ایجاد جنبش نرم افزاری و تطهیر قوه خیال از اوهام و یأس هایی است که شیطان بزرگ و استکبار جهانی در ما ایجاد می کند و قدم آخر جایگزینی تولید علم به عوض تقلید کورکورانه از پیشرفتهای علمی غرب می باشد بعبارتی مدیریت دانش مبتنی بر تفکر بسیجی در همه زمینه های علمی و فنی مورد نیاز می باشد[4 ] .بنابراین جهت فراهم نمودن جنبش نرم افزاری در حوزه نبردهای نامتقارن  وتسریع فرایند تولید اطلاعات وعلم به فناوری های مورد نیازکشوردراین حوزه، توجه به پنج اصل حیاتی زیرلازم وضروری می باشدکه می توان درقالب فرصتهای موجود به آنهاپرداخت.

8-1- استراتژی دفاع همه جانبه-فرصتها
•    اصل اول ،توجه به جایگاه انسان بعنوان خلیفه خداوکرامت وی درعلم ودانش واینکه خداوند سبحان مدرسه ی بشریت رامحل فراگیری اسمای حسنای الهی نامید و خود را معلم این مکتب دانست ،متعلمان چنین مکتبی اندیشوران وارسته اند که دلدادگی آنها بادلبری و صاحبدلی مقرون است .
•    اصل دوم ،مدیریت دانش دفاعی، و اینکه تولید اطلاعات ،دانش وتدوین علوم آن مخالف رهنمود وحی و عقل برهانی نباشد بعبارتی در دانشگاه اسلامی ،قرآن و عرفان و برهان ازهم جدایی ندارند[6 ].زیرا نزول قرآن درزمانی صورت گرفت که مردم خردهایشان شکوفاشده و به تکامل رسیده بودوبنابرین در عصرظهور نیز علوم شهودی وعرفانی به اوج تعالی و شکوفایی رسیده وبسیاری ازمردم توسط نورحضرت مهدی (ارواحنافداه ) برعالم غیب اطلاع یافته ونیزدانشهای حصولی به تکامل رسیده و لذا از دانش جامع شهودی و علم فراگیربرهانی چاره ای نیست .
 هریک ازاین دودانش ،دانش پژوهان خاص خود رادارند وحضرت ولی عصر(عج )تنهاآموزگارجامع بین غیب وشهوداست[7 ]،دراین دانشگاه استاد و دانش پژوه ،دانش را در معنی عام آن اعم ازعلوم الهی ،تجربی و فنی برای تقرب به ساحت قدس دانش آفرین درس داده یافرامی گیرند[6]، لازم بذکراست که منظور از دانش پژوه ،دانشجو یا محققی است که کسب علم ،تحقیق و پژوهش رابا تاسی ازفرمایش مقام معظم رهبری برای رسیدن به مرزهای دانش وتحصیل آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی جهان انجام می دهد.
•    اصل سوم یااصل استقلال علمی ،چونان استقلال سیاسی ،اقتصادی ،نظامی و مانند آنها از مسائل اساسی نظام اسلامی است دراین اصل مبنابراین است که درتولید علم ، فناوری ،ابتکار و خلاقیت به بارگاه رفیعی نائل شده که درآن مقام منیع ، انسان صاحب دل وفنان مظهر اسم مبارک خداوندسبحان قرارگیرد که درصورت تحقق این امر،هرگزغبارکهنگی برافکار او نمی نشیند و هیچگاه آثارفرسودگی در آرای ایشان مشاهده نمی شود و در هیچ بخشی ازصدر مطالب تا ساقه مسائل مطروح وی نشان گسستگی و آشفتگی دیده نمی شود،لذا چنین اندیشور و دانش پژوهی هم در مرتبه دانش تجربی و فناوری که به احساس و طبیعت نزدیکتر از سایرعلوم است مستقل می شود و هم در علم ریاضی و براهین عقلی ومنطق که ازاستحکام بیشتری برخوردارند،خودکفامی گردد و هم به فن شریف برترکلام و حکمت الهی راه  پیدامی نماید و گاهی نیز از رایحه دل انگیز عرفان نظری معطرمی شود و هم احرام کوی عرفان عملی را ازیادنمی برد[6 ].لذادرصورت برخورداری دانشگاه و صنعت ازچنین اساتید و دانش پژوهان و داشتن برنامه های درسی و اخلاقی صدرالاشاره ، می توان استقلال و خودکفایی علمی وفنی کشور اسلامی را رقم زده و درنهضت تولید علم و دانش به ویژه در حوزه نبردهای نامتقارن  با تاسی از قرآن و عترت گامهای موثرو اساسی برداشت ،قرآن حکیم ضمن ترغیب انسان به بررسی عالم ملک وقلمروطبیعت ،صاحبان خرد و اندیشه را به پرواز ملکوتی فرامی خواند ‏‏‏‏‏‏‏‏‏،زیرا مشاهده ی ملکوت اشیائ ازشهود زمامدارآنهایعنی خداوند سبحان تهی نیست .لذا استاد و دانش پژوهان حوزه دفاعی  با غواصی و غور در بحرملکوت هم گوهرناب وکمیاب ابتکار و فناوری رابه ارمغان می آورد و هم چشم دل او دست غیبی را که هماره برسرسالکان صالح کشیده میشود و همواره ازآستین نامرئی بدرمی آید و سینه نا محرمان را می کوبد ، مشاهده نموده و بدین نحــــو انسان را از دسیسه پذیرش وســوسه شیطان بزرگ باز می دارد[6].
•    اصل چهارم یااصل استعلای علمی ، استعلای علمی مسلمانان به معنای مظهریت درست آنان برای اسم مبارک اعلای الهی است .چنین اصلی که از محتوای محمود بر خوردار است از مضموم برخی ازواژه ها،مانند استکبار و استنکاردر پیشگاه علم وعقل منزه است زیرا معنای استعلای مورد بحث حفظ اعتلای موجود،حراست ازآن و طلب علو برین است که چنین کارسترگی شیوه ی سالکان پویا و راهیان جویا است و دستور چنین برتری طلبی ممدوح ازحضرت ختمی  مرتبت محمد(ص ) رسیدکه فرمودند:خداوند کارهای والا،همت بالا و افکار بلند را دوست دارد و امور نازل و پست را نمی پذیرد[6 ].
•    اصل پنجم : اصل توکل وتوسل  ، مهمترین عاملی که سبب نا آرامی دل ها هست همانا هراس از تهاجم و پیروزی دشمن ازیک سو و اندوه از تهدیدات استکباری ازسوی دیگر.برای رفع این نگرانیها و دفع آنها بایستی به دژمستحکمی پناه بردکه محافظ آن خدایی است که سراسرموجودهای طبیعی و فراطبیعی ستاد و سپاه اجرایی اویند،بنابراین وقتی تمام عزت ونفوذناپذیری واقتداردراختیارخداوندسبحان می باشدمجالی برای هراس کاذب ازاستکبار و اندوه ناصواب از او نیست[6 ] .     
درصورت بکارگیری اصول پنجگانه صدرالاشاره ،می توان به اصل های حاکم در نبرد نامتقارن درقالب فرصتهای موجود به شرح ذیل دست یافت:
•    تحرک و واکنش سریع (سرعت عمل چه در حالت قبل از حمله دشمن یا در حین حمله یا بعد از حمله)
•    خوداتکایی واستقلال رزمی ( در سطح کلان و تولید سخت افزاری یا در قلمرو اجرایی و محدود)
•    قابلیت استمرار وپایداری همه جانبه
•    بومی سازی تسلیحات و تجهیزات به ویژه در فضای سایبر
•    چند منظوره بودن ( یعنی اینکه یک نیرو چند نوع مهارت داشته باشد)
•    نظم و انضباط انقلابی و تبعیت از فرامین تا حدنهایی
•    استفاده بهینه ازجنگ و عملیات روانی
•    اشاعه فرهنگ بسیجی ومعنویت به عنوان مهمترین و زیر بنایی ترین اصل نبرد نامتقارن
8-2- استراتژی دفاع همه جانبه- تهدیدات [ 6 ]
•    به خطرافتادن امنیت و اقتدار ملی درصورت عدم پیشرفت در فناوریهای کلیدی نظیرفناوری اطلاعات وارتباطات ، فناوری نانوو...
•    وجود تهدیدات استراتژیک بالقوه بویژه جنگ اطلاعات ازناحیه استکبار
•     وجود تحریم های موجود علیه کشور و امکان گسترش انها
•    حساسیت های کشورهای استکباری درمورد پیشرفتها و تحقیقات صنایع میهن اسلامی 
•    وابستگی به سیستم ها و نرم افزارهای خارجی و امکان وجود انواع بمب منطقی و....درانها
•    بروزآسیب های جدی در صورت عدم فعالیت کشور درحوزه فناوری اطلاعات و امنیت

8-3- استراتژی دفاع همه جانبه- قوتها
•    آمادگی و انتظار سازنده برای ظهور حضرت امام عصر(عج )
•    پشتیبانی آحاد ملت از ولایت فقیه و عشق به آرمانهای امام راحل
•    موازنه جنگ ما با استکبار، موازنه ایمان و کفر است
•    تقویت روحیه جهادی و شهادت طلبی
•    ایمان و بصیرت
•    امید به آینده ای روشن و نشاط بخشی علمی
•    شناسایی استعدادهای درخشان ونخبگان علمی وهد ایت علمی آنها درقالب باشگاه پژوهشگران جوان و...جهت تولیدعلم و فناوریهای کلیدی 
•    هشیاری و احتیاط دراستفاده از منابع علمی غرب وتوجه به القائات خاص آنان
•    تلفیق هوشمندانه تفکربسیجی و فناوری اطلاعات و ارتباطات ((ICTدرقالب  مدیریت دانش برای تبدیل اطلاعات پراکنده و غیرمنسجم به اطلاعات الکترونیکی و بهنگام در راستای تولید علم و فناوری
•    توجه به ناتوی فرهنگی و لزوم مقابله با پیامدهای منفی شبکه های اطلاع رسانی و اینترنت 

8-4- استراتژی دفاع همه جانبه- ضعفها
•    وجود تفکرترجمه ای و تقلید محض ازغرب .
•    مبهوت پیشرفتهای علمی وصنعتی غرب شدن وایجادروحیه یاس ونومیدی دردانش پژوهان
•    پرداختن به مسائل حاشیه ای و ناهنجاری های سیاسی و... دردانشگاهها و تقویت روحیه تحزب گرایی
•    عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه ها و صنایع

9- جمع بندی :
•    تفکر بسیجی ، تفکری مبتنی بر قرآن کریم و منبعث از فقه پویای جعفری می باشد .
•    اززاویه دیداستادودانش پژوه بسیجی ، قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند .
•    تفکر بسیجی ، ترکیبی هوشمندانه از شهود قلبی و تفکر عقلی است که در آن تهذیب نفس مبنای عقل و اندیشه است .
•    این نوع نگرش ره توشه پرباری چون خوف از خداوند متعال را دارد که ضامن تأمین حیات طیبه و جاوید انسانی است .
•    اشاعه تفکر بسیجی موجب تلاش جدی و فراگیر و توام با عشق الهی استاد و دانش پژوه دردانشگاه هاوصنایع  شده و متعاقب آن ، بنیه علمی و صنعتی کشور افزایش خواهد یافت.
•    معرفت و عبادت محبانه به خداوند سبحان ، ثمره نهایی تفکر بسیجی می باشد .
•    تفکر بسیجی و تعامل آن بافناوری اطلاعات و ارتباطات  یعنی استفاده بهینه از اطلاعات و لذا نوعی روش میان بر در حصول به دستاوردهای پیشرفته علمی و صنعتی جهان می باشد .
•      تفکر بسیجی سبب هشیاری جدی انسان در مقابله با تهاجم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمن می گردد.                                                                                                       
•    تلفیق هوشمندانه تفکر بسیجی و فناوری اطلاعات و ارتباطات ((ICT در قالب مدیریت دانش دفاعی باعث استقلال و استعلای علمی کشور می گردد .
•    اشاعه فرهنگ بسیجی ومعنویت به عنوان مهمترین و زیر بنایی ترین اصل نبرد نامتقارن
•    منظور از جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم ،کسب علم ، تحقیق و پژوهش برای رسیدن به مرزهای دانش و تحصیل آخرین دستاوردهای علمی و فنی جهان درراستای استقلال و استعلای علمی میهن اسلامی می باشد .
•    استراتژی دفاع همه جانبه بعنوان ثمره تفکر بسیجی ، راهبردی اساسی ومهم  در نبرد نامتقارن می باشد.

10- منابع و مراجع
1.    ر. امیر صوفی ، ر. آل شیخ، م. هادوی ، جنگ روانی  وسیره دفاعی پیامبراعظم (ص) ، همایش تخصصی  مدیریت دفاعی در سیره پیامبراعظم (ص) ورهیافتهای آن ، دانشگاه امام حسین (ع) ،7اسفند 1385 .
2.    دی .ای .دنینگ، جنگ اطلاعات وامنیت ، موسسه فرهنگی هنری پردازش هوشمند علایم، مترجمین (ج .شیخ زادگان،م.حسین نژاد،م.روحانی ) ، شابک : 0-0-95935-964 ، 1383 ،
3.    ر. امیر صوفی،ح.شیرازی،ح.شهبازی ، جایگاه و نقش دانشگاه مجازی در جامعه جهانی اطلاعاتی ، مجموعه مقالات همایش ازآموزش الکترونیکی تادانشگاه مجازی ،شهریور 1385
4.    ا.ملکیان ، "نفوذگری در شبکه و روش‌های مقابله با آن"، چاپ دوم، انتشارات وزارت ارشاد، شابک: ۳-۵۸-۵۸۰۱-۹۶۴، تیر ۱۳۸۳.
5.    ر. امیر صوفی ، ر. آل شیخ، م. هادوی ، نقش آینده پژوهی درتوسعه فناوری‌های امنیت اطلاعات و ارتباطات ، اولین همایش بین¬المللی روش¬های تحقیق در علوم، فنون و مهندسی (ICRMSET)، 9-10خردادماه 1385



تاریخچه و سوابق تشکیل سازمان بسیج دانش آموزی

 *با صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در پنجم آذر ماه سال 1358 مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین، پایگاه های مقاومت در مساجد، حسینیه ها، ادارات، کارخانه ها، مدارس و... به صورت خود جوش و مردمی شکل گرفت و با واگذاری مسئوولیت بسیج به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، پایگاه های مقاومت بسیج در مدارس همچون دیگر اقشار بسیج برای جذب، آموزش و اعزام دانش آموزان واجد شرایط به جبهه های جنگ حق علیه باطل فعال شدند که در این میان نقش معلمان و فرهنگیان شجاع بسیجی ستودنی است. در دوران هشت ساله دفاع مقدس بیش از 550 هزار نفر از دانش آموزان به دفعات مکرر به جبهه ها اعزام شدند که در این میان بیش از 36000 نفرشهید و مفقود الاثر و 2853 جانباز و 2433 آزاده تقدیم دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی نموده اند.

با انسجام واحد بسیج مستضعفین و شکل گیری ساختار و تشکیلات آن، دفتر بسیج دانش آموزی به عنوان رده ای مستقل در واحد بسیج مستضعفین ایجاد شد وبا شکل گیری معاونت اقشار در بسیج بعنوان بسیج دانش آموزی به ادامه فعالیت خود پرداخت .

در سال 1363 با تصویب تبصره 2 از ماده یک قانون نظام وظیفه کشوری که به موجب آن وزرات آموزش و پرورش موظف گردید با هماهنگی و همکاری واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش آمادگی دفاعی را برای دانش آموزان اجرا نماید، پایگاه های مقاومت بسیج دانش آموزی در مدارس از استحکام بیشتر برخوردار گشت.

با توسعه واحد بسیج مستضعفین از سطح یک معاونت در ستاد مرکزی سپاه به یک نیروی مستقل با عنوان نیروی مقاومت بسیج سپاه، بسیج دانش آموزی نیز به عنوان یک مدیریت مستقل در مجموعه ستاد نیرو تشکیل و به کار خود ادامه داد.

در سال 1371 با تلاش مدیریت مستقل بسیج دانش آموزی، ستاد ایثارگران وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی آن وزرات توافق نامه ای تنظیم و به امضای فرمانده نیروی مقاومت بسیج و وزیر آموزش و پرورش رسید. با امضای این توافق نامه و ابلاغ به رده های ذیربط دو دستگاه و تشکیل کمیته های هماهنگی در سطوح مرکز، استان و شهرستان، تحرکی وسیع در تقویت و گسترش بسیج دانش آموزی به وجود آمد به گونه ای که در پایان سال تحصیلی 74-73 بیش از 12 هزار دفتر بسیج دانش آموزی در مدارس راهنمایی و متوسطه کشور تشکیل شده و نزدیک به 5/1 میلیون نفر دانش آموز به عضویت بسیج دانش آموزی در آمدند.

در سال 1373 با ابلاغ سردار فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به منظور به کارگیری توان مجموعه معاونت های نیروی مقاومت بسیج در امر تقویت و گسترش بسیج دانش آموزی، دفتر مشاورت، بسیج دانش آموزی تشکیل شد، تا با یاری فرماندهی نیرو، ‌به تقویت اصولی بسیج دانش آموزی همت گمارده شود. تعیین ساختار و سازمان و شرح وظایف بسیج دانش آموزی در مدارس، ضابطه مند کردن ارتباطات گروهی و تشکیلاتی، ایجاد سازمان پویندگان و پیشگامان به تناسب مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه، همچنین طراحی دسته های سازمان یافته برای فعالیت های فرهنگی، امدادی، علمی و سازندگی ,طراحی لباس، آرم نشان عضویت، پرچم سازمانی و تطبیق آموزش آمادگی دفاعی مدارس با نظام آموزش های نظامی بسیج از جمله موفقیت های این دوران به شمار می رود.

مجلس محترم شورای اسلامی به منظور بسط و گسترش فرهنگی بسیجی در میان دانش آموزان و تقویت بسیج دانش آموزی، در سال 1375 ماده واحده ای به تصویب رساند که به موجب آن وزارت آموزش و پرورش موظف به حمایت و پشتیبانی و تقویت و گسترش بسیج دانش آموزی گردید. با تصویب این قانون فعالیتها و برنامه های بسیج دانش آموزی از قوام و استحکام بیشتری برخوردارگشت، به گونه ای که در پایان سال تحصیلی 78-77 تعداد واحدهای مقاومت

پویندگان و پیشگامان بسیج دانش آموزی به بیش از22 هزار واحد در مدارس راهنمایی و متوسطه رسید و بیش از 5/2 ملیون نفر از دختران و پسران دانش آموز به عضویت بسیج دانش آموزی در آمدند.

متعاقب مصوبه مجلس شورای اسلامی و با پیگیری های به عمل آمده سطح تشکیلاتی بسیج دانش آموزی نیز به منظور فراهم کردن امکان موفقیت بیشتر در تحقق اهداف و مأموریتهای محوله ارتقا یافت و در سال 77 به عنوان سازمان بسیج دانش آموزی ادامه مأموریت داد.

امروز سازمان بسیج دانش آموزی به حول قوه الهی با برخورداری از مدیران و کارشناسان مجرب در سطح مرکز و 28 رده استانی و بیش از 600 حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی در قریب 26 هزار مدرسه راهنمائی و متوسطه کشور واحدهای مقاومت بسیج دانش آموزی را گسترش داده و تاکنون بیش از 3 میلیون نفر از دانش آموزان دختر و پسر میهن اسلامی به عضویت در این تشکل دانش آموزی و نهاد برگرفته از متن ملت قهرمان ایران در آمده اند.


اهداف، ماموریت و وظایف بسیج

اهداف:

به استناد شرح وظایف نیروی مقاومت بسیج سپاه مصوب مقام معظم فرماندهی کل قوا اهداف جذب بسیجیان و تشکیل ارتش بیست میلیونی عبارتند از :

1-تحقق فرمایش حضرت امام قدس سره مبنی بر تشکیل هسته های حزب الله و تشکیل ارتش بیست میلیونی
2-ایجاد تواناییها و آمادگیهای لازم دفاعی در آحاد مردم در دفاع از کوی و برزن
3-ایجاد تواناییهای لازم رزمی در نیروهایی که توانایی شرکت در عملیاتهای کلاسیک و بزرگ را دارند بمنظور همکاری با نیروی زمینی و سایر نیروها
4- ایجاد تواناییهای لازم در آحاد مردم بمنظور کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه
5-افزایش توان رزمی و عقیدتی نیروهای بسیجی، اجرای آموزش های نظامی و عقیدتی
6-حفظ و انسجام کلیه نیروهای بسیجی
7-کمک به دولت در امر سازندگی


مأموریت:

جذب و آموزش عمومی آحاد مردم و سازماندهی و تجهیز و بکارگیری آنان در رده های مقاومت بمنظور تشکیل ارتش بیست میلیونی و مقاومت مردمی در دفاع از کشور و انقلاب و دستآوردهای آن


وظایف:

1-جذب آحاد مردم از تمامی اقشار و صنوف از قبیل کارگران، کشاورزان، طلاب دانشجویان، دانش آموزان، زنان، عشایر، کارمندان بمنظور تشکیل ارتش بیست میلیونی از طریق ایجاد رده های مقاوم بسیج در مساجد، ادارات، کارخانجات و مراکز آموزشی با بهره گیری از همکاریهای دولت و نهادهای انقلاب اسلامی و سایر مؤسسات و اصناف
2-آموزش عمومی نظامی اعضاء بسیج
3-آموزش عقیدتی سیاسی اعضاء بسیج زیرنظر و از طریق نماینده مقام معظم رهبری
4-سازماندهی اعضاء بسیج و آمادگی در آنان برای مقاومت مردمی و دفاع از کوی و برزن




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد