دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

آیا کاهش ساعات درس دین و زندگی برای جدا کردن دین از سیاست است

کشور جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دین مبین اسلام اداره شده و برنامه های آموزشی آن نیز بر همین مبنا طرح ریزی می شوند.

یکی از اصول طرحریزی برنامه درسی در مدارس هر کشوری بر اساس جهان بینی آن جامعه صورت می گیرد.

در کشور ما نیز برنامه درسی مدارس چه در نظام طاغوت و چه در نظام جمهوری اسلامی، از جهان بینی اعتقادی غافل نبوده است.

در نظام آموزشی بعد از انقلاب بر اساس اعتقاد به کامل بودن دین اسلام، درس دین و زندگی و قرآن در برنامه درسی مدارس گنجانده شد و مربیانی نیز برای تدریس این کتب تربیت شدند.

در ماه‌های پایانی سال 94 ، قانونی در وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسید که حجم قابل توجهی از ساعات آموزشی درس تعلیمات دینی و قرآن را کاهش می داد.[1]

بر اساس این مصوبه، ساعات درس تعلیمات دینی و قرآن در پایه دهم از 4 ساعت به 2 ساعت , در پایه یازدهم از 3 ساعت به 2 ساعت و در پایه دوازدهم نیز از از 3 ساعت به 2 ساعت کاهش یابد. یعنی در مجموع ساعات این درس در مقطع دوم دبیرستان از 10ساعت به 6 ساعت یعنی حدودا به نصف کاهش می یابد.

آنچه این طرح را برای دولت توجیه کرده است، جایگزینی برخی منابع درسی است که دولت قرار است در برنامه درسی دانش آموزان در سال تحصیلی 95-96 بگنجاند.

اما آیا این دروس می توانند جایگزین درس دین و زندگی شوند؟

«فکر و سواد رسانه‌ای»، «سلامت و بهداشت»، «انسان و محیط زیست»، «مدیریت خانواده» و «سبک زندگی» و ... از جمله منابع درسی است که قرار است در مدارس تدریس شوند و یکی از راههای گنجاندن این دروس، کاهش ساعت برخی از دروس است و در این بین کدام درسها راحت تر حذف می شوند، آنچه مسلم است، درس تربیت بدنی قابلیت کاهش نداشته و حتی به خاطر نگاه بیرونی باید افزایش هم بیابد، درسهای تخصصی هم که قابلیت حذف ندارند ، پس آنچه می ماند، دروسی مانند دین و زندگی، قرآن و عربی می باشد که چون مقبولیت غربی هم ندارد می توان ساعت آنها را کاهش داد و به مرور به عنوان دروس اختیاری در برنامه درسی قرار داد و به جای آن دروسی مانند دروس بالا را قرار داد تا جامعه غربی از برنامه درسی ما رضایت مند شود.

امیدواریم علما، روحانیون، جامعه معلمان و دانش آموزان و همه مردم خوب ایران اسلامی این اقدام ضد دینی و برپایه سکولاریزه کردن کشور را محکوم کرده و اجازه این امر را ندهند.

رضا جامی، کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی


[1]مصوبه جلسه 923 شورای عالی آموزش و پرورش:

http://www.medu.ir/portal/home.php?ocode=100010876&;;block=news&id=49534


ابراز نگرانی از کاهش واحدهای درس دینی در برنامه آموزش و پرورش
حوزه/ مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب،فرهنگی، کم شدن ساعات دروس دینی را مغایر با روح کلی سند تحول آموزش و پرورش دانست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، شصتمین جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و با حضور دکتر مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و اکثریت اعضاء در محل  شورای تخصصی حوزوی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  را با دارا بودن پشتوانه نظری و فلسفی عمیق و عنایات ویژه مقام معظم رهبری از افتخارات نظام اسلامی دانست و اظهار کرد: می بایست هدف غایی در آموزش و پرورش، فراهم آوردن زمینه‌های دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه باشد که برای دستیابی به آن باید در ساحت‌هایی فراتر از تربیت علمی حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اطلاعاتی در رابطه با تغییرات اعمال شده در ساعات دروس رشته‌های مختلف دوره‌های آموزشی ارائه و بیان کرد: تغییرات مذکور مختص درس دینی نبوده و سایر دروس را نیز در برمی گیرد تا ظرفیتی برای ارائه دروس جدید فراهم شود.

در ادامه این نشست موضوع کاهش ساعات دروس دینی در برنامه درسی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و اعضاء با تاکید بر اهمیت و حساسیت مساله آموزش معارف دین به دانش آموزان بخصوص در مقطع دبیرستان، ضمن ابراز نگرانی از کم شدن ساعات دروس دینی، آن را با روح کلی سند تحول آموزش و پرورش مغایر دانستند.

در این نشست همچنین مطرح شد که محتوای فعلی عناوین درسی جدید از جمله سبک زندگی، مدیریت خانواده، تفکر و سواد رسانه‌ای و...  در صورتی می توانند رسالت واقعی خود را به انجام رسانند و خلاء معرفتی ناشی از کمبود ساعات درس دینی را جبران کنند که بر اساس منابع و متون اسلامی و تحت نظر صاحب نظران در این عرصه  تدوین شوند.

اگر چه الزاما تأمین کننده اهداف مورد نظر درس دینی یا قرآن نخواهند بود.

اعضای شورا به منظور تقویت و تحقق اهداف سند تحول آموزش و پرورش،  پیشنهاد کردند که تدوین، بهینه سازی و تالیف کتب و همچنین تأمین معلمان مرتبط با عناوین جدید مانند مدیریت خانواده و سبک زندگی به واحدی تحت نظارت گروه کتب دینی سپرده شود تا مدیریت انتقال مفاهیم دینی به دانش آموزان به یک سیاق و زیر نظر اساتید مرتبط با این حوزه انجام گیرد.

در پایان مقرر شد: بررسی برنامه درسی و نیز محتوای دروس جدید به کارگروه مربوطه در شورای تخصصی حوزوی ارجاع شده و پیشنهاداتی متناسب در این رابطه ارائه شود.

15 درس زندگی که در هیچ مدرسه ای یاد نمی دهند!

همگی ما همزمان با تحصیل در مدارس ، درسهایی از زندگی نیز می آموزیم که هردوی آنها مهم است .مشکل اصلی این است که زندگی قبل از ما هم جریان داشته و ما را هم مانند دیگران در مسیرش با خود می برد و این در حالی است که ما تازه در ابتدای یادگیری و کسب معلومات لازم برای زندگی هستیم و تنها امیدواریم که روزی به همه ی جوانب دست پیدا کنیم ، پس بطور منطقی دانش ما همیشه عقب تر از زندگی است.

در اینجا به درسهایی از زندگی اشاره کرده ایم که براحتی می توانید از آنها بهره بگیرید :

1- طبق گفته ی Richard Carlson " چیزهای بی ارزش را نچشید " ، این بدان معنی است که خیلی از مردم خود را درگیر استرس و به انجام رساندن کارهای بی ارزش می کنند که در نهایت در مقابل اهداف اصلی زندگی ، هیچ ارزشی ندارند .وقتی آنقدر خود را درگیر این مسائل کوچک می کنیم دیگر جایی برای نیل به آرزوهایمان باقی نگذاشته ایم و از لحظات خود هیچ لذتی نمی بریم.

2- "زندگی غیر قابل پیش بینی است " و ممکن است هر لحظه شما را در شیب و فراز قرار دهد " . فقط بگویید "هرگز" و بعد ببینید چه اتفاقی می افتد . برای مقابله با گره هایی که زندگی در مسیر شما قرار داده است ، تنها با ذهنی باز و خوش بین ، به آنها خوش آمد بگویید !!

3- خسته کننده ترین واژه در هر زبان " من " است . بله تصور این است که تکرار این کلمه اعتماد به نفس را بالا می برد. ولی خوب! بیشتر وقتها همه ی آن چیزیی که در مورد خود با تکرار " من " توضیح و تعریف می کنید، واقعیت ندارد! اینکه یک نفر دائما" از خود و فضایل خود تمجید و تفسیر کند ، بسیار خسته کننده و یکنواخت است . این حالت "خود محوری " است نه "اعتماد به نفس "

4- انسانیت مهم تر از مادیات است:اهمیت روابط اجتماعی بسیار مهم تر از درجات مادی است که هر کدام از ما در مسیر آرزوها به آنها می رسیم. بدون محبت و عشق و حمایت خانواده و دوستان در زندگی ، موفقیت های مادی ، خیلی لذت بخش نخواهد بود. با ایجاد تعادل در ملاک های برتری و ارزش های خود ، از ثبات زندگی بیشتری بهره خواهید برد.

5- به غیر از خودتان ، هیچ کس دیگر نمی تواند شما را راضی کند !رضایت و راحتی ذهن شما تنها به عهده خودتان است ! بله ، روابط اجتماعی ، زندگیمان را پر بار تر می کند ، اما خوب ، شاید این روابط به تنهایی باعث شادکامی و رضایت شما نشود.

6- درجه ی کمال و شخصیت:کمالات برای هر شخص زیباست . کلام و اعمال نیک ، به دنبال خود ، اعتماد و اطمینان دوستان را در پی دارد . برای رسیدن به این درجه ، تلاش کنید .

7- بیاموزید که خود ، دیگران و حتی دشمنان خود را ببخشید:انسان جایز الخطاست ، همه ما اشتباه میکنیم ، ولی با کینه توزی و یادآوری صدمات گذشته ، تنها این خودمان هستیم که از زندگی لذت نمی بریم نه دیگران !!

8- "خنده" داروی هر "درد" است . با خوشرویی و تبسم ، دردهای خود را درمان کنید.

9- تغذیه خوب ، استراحت ، ورزش و هوای تازه ، را فراموش نکنید.سلامتی خود را دست کم نگیرید . با رعایت این نکات ، از وضعیت جسمی ایده آل خود ، لذت ببرید .

10-اراده ای مصمم ، شما را به هر چیزی که می خواهید ، می رساند .هرگز تسلیم نشوید و به دنبال رسیدن به آرزوها و اهداف خود تلاش کنید.

11-تلویزیون ، ذهن ما را بیشتر از هر چیزی نابود می کند !از تلویزیون کناره گیری کنید و با ورزش ، مطالعه و یادگیری ، ذهن خود را فعال کنید.

12- شکست را بپذیرید .هر کسی در زندگی ممکن است بارها و بارها شکست بخورد. شکست آموزنده است . به ما یاد می دهد که چطور متواضع باشیم و راه درست تری را برای جبران آن انتخاب کنیم . توماس ادیسون با شکستهای متمادی توانست به هدف خود برسد ، او می گفت :" من شکست نخوردم ، تنها ده ها هزار راه را امتحان کردم که برایم مفید نبود ! و به نتیجه نرسید !"

13- از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرید .یکی از بودائیات پیر چنین می گوید :" یک مرد دانا کسی است که از اشتباهات خود درسی نیک بیاموزد و اما داناتر کسی است که از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرد".

14- از محبت به دیگران دریغ نکنید .زندگی کوتاه است و پایان آن نامعلوم . پس سعی کنید محبت کنید تا محبت ببینید .

15- آنچنان زندگی کنید که گویی روز آخر عمرتان است !!همواره سعی کنید بهترین و مهربان ترین همسر ، رفیق و حتی مهربانترین و بهترین رئیس باشید ، تا زمان وداع با این دنیا به دنیایی زیباتر دست یابیم.

منبع:bitrin.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد