دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دین و زندگی تایباد

اللهم صل علی محمدوآل محمد

دانلود پاورپوینت سواد رسانه ای واجب تر از نان شب

دانلود پاورپوینت سواد رسانه ای واجب تر از نان شب



http://mediajournal.ir/article/media-management/3563


واکنش کشورها درمقابل شبکه های اجتماعی چگونه است؟!

معرفی برخی شبکه های اجتماعی پاک +دانلود پاورپوینت


شبکه ­های اجتماعی، برنامه ­ها و ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فلسفه، تفکر، ایدئولوژی و اهداف خاصی جهت ساخت، سفارش داده شده ­اند. این برنامه­ ها هم از جهت نوع روابط و ساز و کار حاکم بر آن و هم از جهت جذب کاربران و انتشار پیام­های مد نظر تابع ایدئولوژی و اهداف صاحبان هر کدام از برنامه ­ها می باشند.
معرفی برخی شبکه های اجتماعی پاک +دانلود پاورپوینت

به گزارش   آل نور   به نقل از راه دانا؛ فضای مجازی یکی از عرصه­ های جنگ نرم، نفوذ و شبیخون فرهنگی است. بازی­های رایانه ای، سایت­های اینترنتی، نرم افزارهای کاربردی و… از جمله بسترهایی هستند که در فضای مجازی از اهمیت بسزایی برخوردارند.

با توجه به تاثیرگذاری شبکه­ های اجتماعی بر اندیشه، احساس و رفتار مخاطبان و استحاله فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … کاربران بر آن شدیم ضمن بررسی اجمالی انواع و ماهیت این بستر، نگاهی کلی به علل محبوبیت شبکه­ های به اصطلاح اجتماعی و برخی از مهمترین رویکردهای این شبکه­ ها بیاندازیم. همچنین به معرفی برخی از شبکه های مفید خواهیم پرداخت. شما می توانید جهت استفاده بهتر پاورپوینت این مقاله را نیز از اینجا دانلود کنید.

***

این شبکه ها، نسخه ی پیشنهادی کشورهای غربی برای جوامع خودشان هستند که روابط خانوادگی در آنان اهمیتی ندارد و افراد به دلیل سلطه فردگرایی در تنهایی به سر می برند و استفاده از آن با همان کاربرد در کشور ما ایران، ضربه ای مهلک بر پیکره ی این کانون است که بی اعتمادی، خیانت، سردی روابط، انحراف و ابتذال اخلاقی، ترویج سبک زندگی غربی، ارزش یافتن نیازهای کاذب، شکسته شدن حریم خصوصی افراد و سوء استفاده از آنها، اعتیاد به آنها و پرخاشگری افراد را در پی دارد.

«مایکل آیزنشتاد» کارشناس نظامی آمریکا در گزارشی منتشر کرده است: دشمنان ایران بیشتر از توپخانه، سلاح و چیزهایی از این دست، به گسترش ارزش های فرهنگی ای که باعث فساد اخلاقی می شوند احتیاج دارند. فشار تحریم ها باید با ابزار نظامی و اطلاع رسانی و قدرت نرم تکمیل شود.

شبکه های اجتماعی

انواع شبکه­ های اجتماعی

– شبکه ­های اجتماعی متن محور: فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و … .

– شبکه ­های اجتماعی فیلم محور: یوتیوب، دیلی موشن، واین و … .

– شبکه­ های اجتماعی عکس محور: اینستاگرام، فلیکر، پینترست و … .

– شبکه­ های اجتماعی موضوع محور: لینکداین، کلاس میت، فوتولوگ و … .

– شبکه ­های اجتماعی مخاطب محور: نی نی فیس، امپرس و … .

– شبکه­ های اجتماعی چند رسانه ­ای (مولتی مدیا): تلگرام، تانگو، وایبر، واتس­اپ، لاین، کوکو، چت ­آن، بی­ تالک و … .

– شبکه های اجتماعی کسب و کار: لینکد این، ایکسینگ، کونکتس

– شبکه های اجتماعی کتاب: شل فاری، گود ریدز

ماهیت شبکه ­های اجتماعی

منظور از ماهیت شبکه­ های اجتماعی، عبارت است از قابلیت ­های ذاتی این شبکه ­ها که به آن اشاره می­ شود:

– امکان برقراری ارتباط با هر یک از اعضا (صرف نظر از سن، جنسیت، دین، ملیت، افکار و عقاید، سوابق، ویژگی­ های شخصیتی و خانوادگی و …)؛

– امکان ارسال هر نوع محتوا به سایر کاربران (هر تصویر، متن، فیلم و یا فایل با هر موضوعی)؛

– امکان محدودیت نوعی از روابط، که بسته به اهداف و کارویژه ­ی هر شبکه توسط مدیریت شبکه اعمال می شود. مثلا در شبکه اجتماعی پینترست Pinterest در صورتی که واژه­ ای جنسی را جستجو کنید، پیامی مبنی بر ناسازگار بودن این واژه با سیاست حاکم بر شبکه، برای کاربر ارسال می­ کند. همچنین برنامه واتس اپ، جهت نیل به اهداف خود (جمع آوری و مانیتورینگ اطلاعات اقوام، دوستان، همکاران و نزدیکان کاربران) برای انتشار پورنوگرافی محدودیت هایی را اعمال می­کند.

– نبود محدودیت در دفعات و تعداد محتوای ارسالی (در برخی از این شبکه­ ها می توان محتواهایی تا حجم یک گیگ برای سایر کاربران ارسال کرد)

– عدم رعایت حقوق و مسئولیت­ های متقابل اشخاص و در نتیجه عدم تطابق قوانین حاکم بر این شبکه­ ها با فرهنگ اسلامی-ایرانی و قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت قوانین برخی کشورها مانند آمریکا و چین (ارتباط نامحرمان بدون هیچ محدودیتی، تبادل فایل­ های مبتذل و مستهجن، پخش شایعه و تهمت به مسئولان نظام)

– نبود محدودیت مکانی در برقراری ارتباط

– نبود محدودیت زمانی در برقراری ارتباط

– امکان حضور افراد با هویت جعلی یا اصلی

– ارتباط صوتی، تصویری و متنی با کاربران (مخصوص شبکه ­های اجتماعی چند رسانه­ ای)

– مبتنی بر سیستم عامل های آمریکایی – صهیونیستی (ویندوز، اندروید، آی­او­اس، مک) هیچ نظارتی (حق حذف و تغییر حتی یک عکس هم از سوی مراجع ذی صلاح کشور در این شبکه ­ها وجود ندارد) از جانب دستگاه­ های اجرایی، قضایی و قانون گذار بر آنچه در این شبکه ­های می­ گذرد وجود ندارد. (کاربران این شبکه­ ها بدون کوچکترین دغدغه ­ای نسبت به تبعات عملکردشان در این شبکه­ ها، فعالیت می­ کنند)

معرفی تعدادی از شبکه های اجتماعی:

 فیس بوک: جولیان آسانگ (مؤسس سایت ویکی لیکس) از این شبکه به عنوان یک ابزار جاسوسی برای آمریکا یاد می کند.

از آنجا که فیس بوک برای غرب منافعی دارد بنابراین برای ما تهدید به شمار می رود:

– امکان پخش شایعه در مواقع خطیر، همچون در ساعات نزدیک به جنگ، سقوط مناطق، تسلیم شدن نیروها و…

– ترویج احساسات قوم گرایانه بالاخص در حوزه ترک ها و کردها

– پخش و توزیع بیانیه های سیاسی جهت دعوت به اعتراض، اعتصاب و..

– ترویج بی بند وباری و فحشا

– تماس مستقیم با فعالین سیاسی علیه نظام و کشور از طریق دوستی و مکاتبه

– ترویج احساسات دین ستیزانه و…

گوگل پلاس: گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی نیست بلکه یک شبکه عنکبوتی برای جمع آوری اطلاعات شخصی مردم است.

یوتیوب و توییتر: از ابزارهای رسانه ای سرویس های جاسوسی و امنیتی آمریکا در خلال فتنه ی سال ۱۳۸۸ بودند که با مدیریت فیلم های ارسالی و ایجاد موج های رسانه ای کاذب، سعی در همراهی با آشوب گران داشتند (به عنوان سلاح های جدید اسرائیل در جنگ با حماس)

وایبر: در حقیقت وایبر یک شرکت صهیونیستی است که در زمینه ارائه ی خدمات پیام کوتاه و صوتی از طریق اینترنت فعال بوده و مدعی است ۳۰۰ میلیون کاربر ثبت نام شده دارد.

واتس آپ و تلگرام: یکی از مشکلات اصلی شبکه های اجتماعی موبایلی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران این است که، لیست مخاطبان تلفن همراه فرد در سرور آنها آپلود می شود و واتس آپ و تلگرام می توانند بفهمند چه کسی از میان مخاطبان به وسیله آن در دسترس است.

شبکه های اجتماعی

آسیب های شبکه های اجتماعی

آسیب های سیاسی –امنیتی: آمریکا با کمترین هزینه می تواند هم نظرسنجی خوبی از جوامع داشته باشد هم اینکه جهت جریان افکار عمومی را رصد کند.

آسیب های فرهنگی: با توجه به اینکه فرهنگ مهمترین جلوه ی یک تمدن به شمار می رود و حاصل دستاورد چند هزار ساله برای یک قوم و یا ملت خاص است، شبکه های اجتماعی با ابزار قدرت نرم و بدون هیچگونه لشگرکشی و یا کاربرد ابزار سخت، فرهنگ های بشری را نشانه رفته اند. در این شبکه ها دو محور اصلی جامعه یعنی اخلاق و اعتقادات هدف قرار گرفته اند.

تلاش سایت های مستهجن کم اثر کردن، منفعل کردن و از بین بردن “نفس لوامه” یا “وجدان” است.

آسیب های خانوادگی: حضور در این شبکه ها باعث کاهش ارتباط رودررو و فیزیکی انسان ها (کمتر به دیدار یکدیگر می روند و کمتر با اعضای خانواده صحبت می کنند)، موجب عدم پایبندی به ازدواج، طلاق و از هم پاشیدگی خانواده می شود.

آسیب های روانی- رفتاری شامل: اعتیاد به شبکه های مجازی– افسردگی و انزوای اجتماعی و اختلال های جنسی و روابط نابهنجار

تفرد گرایی: که یک جوان تفردگرا هیچ گاه زیر بار مسئولیت نمی رود و حضور در یک زندگی جمعی را نمی تواند بپذیرد و بالا رفتن سن ازدواج نیز به دلیل تفردگرا بودن جوانان می باشد.

واکنش کشورهای دیگر در مقابل شبکه های اجتماعی

 عمده دلایل فیلترکردن اینترنت در کشورهای مختلف:

الف) مسائل سیاسی: در کشور کانادا به ویژه پس از واقعه ی ۱۱ سپتامبر / کشور فرانسه در بحث نظارتی با تصویب قانون LSQ / کشور فرانسه برای مسائل تروریستی / در کشور آلمان مسدودسازی محتوای سیاسی به وفور دیده می شود. مثلا کاربران نمی توانند به محتوای مقالات و نوشته هایی که به نفی هلوکاست می پردازند دسترسی داشته باشند / در کشور عربستان سعودی و تایلند بر روی مسائل سیاسی فیلتر دارند.

ب) مسائل اجتماعی: کشور آمریکا با انتصاب قانونی تحت عنوان “لایحه ی میهن پرستی” کلیه اطلاعات مربوط به کاربران اینترنتی را حتی برای تحقیقات غیر رسمی جمع آوری کند / کشور فرانسه در مسئله نژادپرستی / کشور چین به مواردی مانند خشونت پلیس و درگیری های سیاسی حساس است و فیلترینگ را اعمال می کند / کشور اردن بر روی روزنامه ها و مجلات فیلتر دارد / در کشور هندوستان موارد مورد فیلتر شامل افترا و اتهام، شرط بندی، نژادپرستی و..

ج) مسائل امنیتی: در کشور آمریکا با استفاده از سانسور افزار/ کشور فرانسه با تصویب قانون Hadopi به ارایه دهندگان خدمات اینترنتی اجازه می دهد کابرانی که به صورت غیر قانونی، محتوای دارای حق کپی رایت را از اینترنت دانلود می کنند، از دسترسی به اینترنت محروم سازند / در کشور ایتالیا فیلترینگ بر شبکه های تلویزیونی (با وجودیکه کشوری تقریبا آزاد شناخته شده است) / در کشور هندوستان نیز فیلتر بر موارد تروریسم است.

د) مسائل اخلاقی: در کشور آمریکا با تصویب قانون “نزاکت ارتباطات” فیلتر و مسدود ساختن محتویات غیر اخلاقی را مجاز دانسته است و ایجاد قفل والدین / نخستین فیلترینگ در هواپیمای بوئینگ مدل۲۰۰-۷۶۷ به اجرا در آمده است، به این دلیل که برخی از مسافران در مدت پرواز با ورود به اینترنت از تارنماهای غیراخلاقی استفاده می کردند/ کشور انگلیس بر روی مسئله پورنوگرافی کودکان / در کشور استرالیا با جلوگیری از دسترسی افراد به محتوای هرزه نگاری کودکان / عربستان سعودی تارنماهای غیر اخلاقی را بیش از هرچیز دیگر فیلتر می کند / در امارات اگر در تارنما مطالب یا تصاویر ضد دولتی یا همجنس گرا و یا مغایر با لیست سانسور دولت باشد رد می شود / در کشور هندوستان فیلتر بر سوء استفاده از کودکان است / در کشور کره جنوبی شرکت های فراهم کننده اینترنت ملزم به مسدودسازی دسترسی به سایت های غیر اخلاقی و تهدید کننده امنیت ملی هستند.

معرفی برخی شبکه های اجتماعی پاک

شیعه چت (Shia Chat)

از بزرگترین و قدیمی ترین اجتماعات شیعیان در شبکه اینترنت است. افراد زیادی به وسیله این شبکه به مذهب شیعه گرایش پیدا کرده اند.

مدینه (MADINA)

این وب سایت از آنجا به وجود آمد که فیس بوک چهار صفحه ی بسیار معروف اسلامی را از سایت خود حذف کرد و مسلمانان از فیس بوک خارج شده و به مدینه پیوستند. همچنین این شبکه به زودی دانشنامه “علم پدیا” را برای مقابله با ویکی پدیا بر روی اینترنت قرار می دهد.

Muxlim PAL

این پایگاه برای معرفی بهتر اسلام به غربی ها راه اندازی شد. هر کس در کل جهان به روابط اجتماعی در دنیای مجازی علاقه مند است می تواند بدون هراس از روبرو شدن با محتواهای توهین آمیز و بدون ملاحظه مذهبی که دارد، وارد این شبکه شود.

فور ویزیت (۴ visit)

این شبکه از ابتدای سال ۸۸ به منظور انتشار کلیپ های سانسور شده در یوتیوب، فعالیت خود را آغاز کرد و مزیت آن نسبت به یوتیوب، عدم وجود کلیپ های غیراخلاقی و ضد دینی، قابلت دانلود مستقیم فیلم ها، نظارت ۲۴ ساعته بر کلیپ ها و انتشار به روز اخبار و وقایع است.

شبکه اجتماعی سلام

شبکه اجتماعی موبایلی کاملا ایرانی «سلام» حاصل تلاش جمعی از اساتید و دانشجویان ایرانی و پژوهشکده فضای مجازی متین است که فعالیت آزمایشی خود را شروع کرده و دائما در حال ارتقا می باشد. «سلام» با قابلیت گرافیکی بالا، سرعت ارسال داده ها اعم از عکس و فیلم و پیام، به صورت توأمان توانایی های تلگرام و اینستاگرام را دارا می باشد.

جامعه مجازی نصر (www.nasrclub.com)

بزرگترین جامعه مجازی مقاومت اسلامی با عنوان “کلوپ نصر” با هدف اشتراک گذاری محتوا با رویکرد مقاومت اسلامی و همچنین جلوگیری از تهدیدات نرم ارزش ها و منافع اسلامی راه اندازی شد و به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و روسی به کاربران سرویس دهی می دهد.

حامیان ولایت (www.velayatmadaran.ir)

فعالیت خود را با ۲ هدف اصلی پیگیری می کند: ۱- ایجاد یک فضای صمیمی جهت دوستی، تبادل نظر و هماهنگی میان فعالان حزب الله در حوزه وب. ۲- فرهنگ سازی در میان اهالی این جبهه در جهت آشنایی با نحوه ی برخورد با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی

افسران (www.afsaran.ir)

این شبکه با توجه به تأکیدات ویژه ی رهبر معظم انقلاب نسبت به مقابله با جنگ نرم دشمن و توصیه ی ایشان مبنی بر این که «خودتان در مجامع فکری تان به دنبال راهکار باشید»، تشکیل گردیده است.

تبیان (www.tebyan.net)

در شبکه اجتماعی تبیان که با پایگاه اینترنتی تبیان کاملا در ارتباط بوده، افراد می توانند با توجه نوع ارتباطات خود، واقعیت جامعه ی خود را در ریز شبکه هایی مانند شبکه ی خانوادگی، هم محلی، هم مدرسه ای، هم دانشگاهی و مانند آن شبکه ها شبیه سازی کنند.

لنزور (www.lenzor.cim)

این نرم افزار یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس است که در آن کاربران تصاویر خود را با موضوعات مختلف به اشتراک می گذارند. این شبکه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی کار می کند.

آپارات (www.aparat .com)

هدف از برپایی این سایت پاسخگویی به نیاز اشتراک گذاری ویدئو کاربران ایرانی در محیطی سالم می باشد. برخی از دسته بندی های صورت گرفته در این سایت عبارتند از: آموزشی، مذهبی، سیاسی، حوادث، کارتون، طنز، موسیقی، ورزشی و…

زیگورات (www.zigur.com)

بخش های مختلف زیگورات شامل: شبکه اجتماعی پردیس، ارسال و دریافت ایمیل، سرویس اشتراک گذاری فایل گنجینه، تقویم، گیشه خبر، آلبوم عکس یا نگارخانه می باشد.

بهشت (www.beheshto.ir)

این شبکه اجتماعی در دسته میکروبلاگ ها قرار دارد و با موضوع زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهدا فعالیت می نماید.

و اما…

مساجد بزرگترین شبکه اجتماعی اسلامی:

– به علت دارا بودن تجربه ی طولانی مدت مساجد به مثابه ی شبکه های اجتماعی اسلامی به عنوان محلی برای گرد آمدن مسلمانان در کنار یکدیگر.

– حضور مستمر و چهره به چهره در مساجد معایب شبکه های مجازی را بر طرف کرده و باعث می شود مخاطب را ارزیابی کنیم.

– ایجاد این محل بر مبنای دین و فطرت انسان بوده و در کنار یاد و شکر خالق هستی موجب رشد روحی و اخلاقی انسان نیز می گردد.

– شبکه های اجتماعی مجازی ناچارا موجب دوری و ایجاد فاصله در بین انسان ها گشته و ارتباطات انسانی را مورد خدشه قرار داده که در این مورد، مساجد بر خلاف آنها ارتباط هر چه بیشتر را فراهم نموده است.

در مقابل تهدیدات شبکه های اجتماعی چه باید کرد؟

چهار رویکرد اصلی را برای رفتارسازی در مقابل جریان شبکه های اجتماعی می توان فرض کرد :

۱- رویکرد تسلیم شدن: بر پایه این رویکرد، فضای مجازی موجود و به ویژه اینترنت موجود یک فضای مجازی بی طرف است که با تشریک مساعی جهانی ساخته شده است، فلذا ما نمی توانیم نقش فعالی در مدیریت این شبکه داشته باشیم. مردمی که سابقه انقلابی آنها به دهه ها و سده های قبل برمی گردد و در زمان انقلاب و پس از آن هزاران شهید را فدای استقلال کشور خود نموده اند بدیهی است که در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن که این بار برای ضربه زدن به اعتقادات آنان جلوه نموده است، رویکرد تسلیم را انتخاب نخواهند کرد. “هیهات مناالذله”

۲- رویکرد تحریم کردن: در این رویکرد نگاه افراد به خروج کامل کاربران از شبکه های اجتماعی فیلترینگ گسترده و همه جانبه آن می باشد و معتقدند در زمین دشمن نمی توان به پیروزی رسید و تنها راه مقابله را در تحریم شبکه های خارجی می بینند. شاید برخی از صاحب نظران، این رویکرد را نقطه ی مقابل رویکرد تسلیم شدن بدانند و معتقد باشند هر دوی این نگاه ها به مقوله ابزارهای رسانه ای وشبکه های اجتماعی، نوعی پاک نمودن صورت مسئله است.

۳- رویکرد مقابله و برخورد حکیمانه: این رویکرد شیوه ی هوشمندانه مبتنی بر فن آوری بومی موجود در میان متخصصان جوان کشور را برای مواجهه با فن آوری وابسته تجویز می کند. در این رویکرد با نگاهی به ظرفیت های ابزاری و انسانی داخلی و حرکت در مسیری برنامه ریزی شده قطعا می توان تا حدود زیادی از مخاطرات این شبکه ها کاست. در این مجال راه حل هایی جهت رسیدن به این مقصود پیشنهاد می گردد:

الف) افزایش سواد رسانه ای کاربران: هدف اصلی سواد رسانه ای می تواند این باشد که بر اساس آن بتوان محصول نهایی یک رسانه را از این جنبه شناخت که آیا بین محتوای یک رسانه به مثابه یک محصول با فرهنگ و اعتقادات رابطه ای وجود دارد یا خیر.

ب) روشنگری و آگاه سازی: در این بحث به تبیین آسیب ها و پیامدهای شبکه های اجتماعی و مصون سازی مخاطبین از آثار این آسیب ها پرداخته می شود. به میزانی که آگاهی ها و اطلاعات مردم در خصوص موضوعی افزایش پیدا می کند، می توان انتظار داشت که به همان میزان رفتارهای عاقلانه و هوشمندانه ای از جامعه سر بزند.

ج) انقطاع رسانه ای: این اصطلاح که در مقابل اعتیاد رسانه ای عنوان می شود راهکار مناسبی برای دوری از آسیب این شبکه هاست. کسانی که به عادت، گرفتار این شبکه ها شده اند و نمی توانند از آن دوری نمایند چاره ای جز شکستن حلقه ی استمرار آن ندارند.

د) فعالیت های مثبت را جایگزین کردن: سعی کنید این برنامه ها در حد امکان اجتماعی و گروهی باشد، مانند رفتن به کلاس های آموزشی، دعوت از دوستان، رفتن به پارک و مطالعه و… مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید. یکی از دلایل گرایش و در نهایت وابستگی به شبکه های اجتماعی، ضعف در مهارت های اجتماعی و بر قراری ارتباط مؤثر است.

ه) تعمیق باورهای دینی: تعمیق ایمان و باورهای دینی ضمن اثر وضعی بر ساختن انسان ها، مهم ترین عامل برای ایجاد تقوا، خدا ترسی و نگهداری آنها از ورود به گناه و فساد است.

۴- رویکرد تسخیر و حضور جبهه ای: در این محور با بسیج تمام امکانات و ظرفیت های انسانی و مادی باید به تولید محتوا و پیام و محور برای مخاطبان خود باشیم تا فرصت مانور تبلیغاتی را از دشمن بگیریم:

  • تقویت شبکه های پاک: مانند تبیان که از خدمات این شبکه اجتماعی می توان به انجمن های تخصص وبلاگ، ارسال پیامک، قرعه کشی های دوره ای و اینترانت رایگان اشاره داشت.
  • برگزاری جلسات آموزشی از سوی متولیان امور فرهنگی در شهرها و محله ها به منظور اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت
  • گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه به طوری که فرزندان از نظر عاطفی احساس خلأ نکنند.
  • پخش برنامه های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوب
  • طراحی بازی های رایانه ای ملی و مفید
  • هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی و استفاده از آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص

دسترسی ­های تلفن همراه

عموما برنامه های چت مبتنی بر تلفن همراه به این ویژگی ها دسترسی دارند:

برقراری خودسرانه تماس، دریافت پیامک چند رسانه ای، خواندن کارت حافظه، ارسال اطلاعیه های ماندگار، تغییر وضعیت اتصال به شبکه، مشاهده وضعیت وای فای، برقراری اتصال های بلوتوثی، ضبط صدا، تغییر تنظیمات صدا، گرفتن عکس، موقعیت دقیق (به کمک gps و اینترنت)، دسترسی سرویس بر بستر وب گوگل، دریافت اطلاعات از اینترنت، ارسال پیامک، دریافت پیامک، خواندن وضعیت و شناسه گوشی، خواندن اطلاعات آشنایان و ویرایش آن، تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه، مشاهده وضعیت شبکه، استفاده از اختیارات تغییر هویت یک حساب، شروع خودکار هنگام روشن شدن گوشی، مدیریت فهرست حسابها، کشف حساب های تعریف شده، کنترل لرزش گوشی، خدمات پرداخت مارکت، تغییر تنظیمات هماهنگ سازی، حذف و افزودن میانبر، تغییر تنظیمات کلی سیستم، دسترسی به برنامه های در حال اجرا، استفاده از اختیارات تایید هویت یک حساب، تغییر جریان های اجتماعی و …

شبکه+های+اجتماعی

 

علل محبوبیت شبکه ­های به اصطلاح اجتماعی

۱- رایگان بودن استفاده از سرویس­ ها: تمامی این برنامه­ ها رایگان بوده و بدون محدودیت قابل استفاده می ­باشند.

۲- امکانات متنوع و کاربردی از قبیل: امکان برقراری تماس صوتی رایگان، تماس تصویری، پیامک، چت، تماس به صورت واکی تاکی (مانند بیسیم)، تشکیل گروه از دوستان، اقوام و همکاران، برخورداری از انیمیشن­ های جذاب برای تیپ های مختلف شخصیتی و احساسات کاربران، امکان ارسال عکس، کلیپ صوتی و تصویری، امکان رویت کاربرانی که در اطراف شما از این برنامه استفاده می کنند، امکان ایجاد پروفایل و شخصی سازی محیط، امکان شخصی سازی محیط چت و … برای سلایق گوناگون.

۳- حجم کم برنامه

۴- دسترسی آسان به برنامه (به راحتی می توان از اینترنت دانلود کرد)

۵- فیلتر نبودن برنامه (برنامه هایی که فیلتر شده­ اند از محبوبیت­شان کاسته شده است)

۶- نصب و راه اندازی آسان: در این برنامه ها یا با وارد کردن یوزر و پسورد (نیازمند ایمیل) و یا با وارد کردن شماره تلفن همراه یک حساب کاربری ایجاد می شود (نهایتا ظرف مدت ۵ دقیقه).

۷- قابل استفاده با سرعت پایین اینترنت (نسل دوم تلفن همراه یا ۲G)

۸- بروز رسانی­ های متعدد و افزایش امکانات فراوان

۹- عدم محدودیت برای استفاده سنین مختلف (شرط سنی ندارد)

۱۰- امکان ایجاد پروفایل­ های جعلی برای برقراری ارتباط با دیگران.

۱۱- از بین رفتن محدودیت های اجتماع واقعی (اینکه با چه کسی، با چه کیفیتی، با چه هویتی، چند بار و بدون ضوابط قانونی! ارتباط برقرار شود)

۱۲- امکان استفاده از بازی­ های جذاب اختصاصی در برخی از این شبکه ­ها مانند line و tango بگونه­ ای که کاربران می­ توانند آن را گروهی انجام دهند و با هم رقابت نمایند.

۱۳- امکان ویدئو کنفرانس برای کاربران مانند اسکایپ

۱۴- وجود فضایی به ظاهر آزاد جهت انتشار منویات، عقاید و علاقمندی ها و داشتن مخاطبان فراوان

۱۵- فضای مجازی با امکان ارتباط از راه دور پژوهش، نامه نگاری، انجام معاملات و حتی کار کردن به تسهیل امور روزانه ی افراد می پردازد.

نتیجه گزارش

به نظر می رسد هر کدام از این برنامه ­ها با توجه به ماهیت ذاتی خود و به کار گرفتن نوع خاصی از مدیریت و برنامه ریزی، کاربران را به سمت و سویی خاص سوق می دهند.

آنچه از این گزارش به دست می آید عبارتند از:

۱- شبکه ­های اجتماعی، برنامه ­ها و ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فلسفه، تفکر، ایدئولوژی و اهداف خاصی جهت ساخت، سفارش داده شده ­اند. این برنامه­ ها هم از جهت نوع روابط و ساز و کار حاکم بر آن و هم از جهت جذب کاربران و انتشار پیام­های مد نظر تابع ایدئولوژی و اهداف صاحبان هر کدام از برنامه ­ها می باشند؛ بنابراین، شیوه­ های جذب مخاطب و نوع روابط مورد حمایت در این شبکه ها، مبتنی بر ایدئولوژی­ و هدفی (اعم از مادی و جریان­سازی در زمینه ها فرهنگی، سیاسی، امنیتی و …) است که صاحب هر برنامه، طراحی و در نرم افزار پیاده سازی کرده است. بنابراین نمی­توان این برنامه ­ها را یک ابزار صرف و خنثی در نظر گرفت بگونه ­ای که هم بتوان با تغییر کاربران و محتوای منتشره، جهت گیری­ های شبکه را اصلاح کرد. ماهیت این شبکه ­ها خالی از پیام نبوده و دارای اقتضائاتی می­ باشند.

۲- می­ توان با تغییر ماهیت برنامه­ های ارتباطی و شبکه­ های اجتماعی، تعریف سازکارها و در نتیجه روابط جدید مطابق با ارزش­ های معنوی و فرهنگ اسلامی-ایرانی، توجه به نیازهای داخلی کشورمان (مثلا شبکه اجتماعی جهت دریافت ایده در زمینه­ های گوناگون) و نیازمندی­ های واقعی کاربران (نیاز به پرستش، نیاز به رشد و تعالی، نیاز به ارشاد و راهنمایی دینی)، ضمن بهرمندی از تولید ملی، بی نیازی از تولیدات خارجی، کاستن آسیب­ ها و تهدیدات شبکه­ های اجتماعی آمریکایی–صهیونیستی، موجبات رشد و تعالی کاربران و جامعه را فراهم کرد.

۳- کپی برداری محض از شبکه­ های پیش گفته، نتیجه­ ای غیر از آنچه در این شبکه­ ها می­ گذرد نخواهد داشت (نهایتاً با مدیریت داخلی قدری از آسیب ها کاسته خواهد شد). زیرا ساز و کار موجود در شبکه­ های اجتماعی (با تاکید بر ماهیت آن)، موجب هدایت کاربران به انحرافات گوناگون خواهد شد.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ما حاضر هستیم فرزندان خود را در چنین محیطی برای گذران وقت، دوست یابی، کسب اخبار و اطلاعات و … رها سازیم؟ آیا این حق را داریم که چنین محیطی را برای آنان فراهم آوریم؟ آیا می­ توانیم به خودمان اجازه دهیم که این شبکه­ ها را تبلیغ و ترویج نماییم؟


دانلود کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم

 

مقدمه
بخش اول
بخش دوم  
کل کتاب    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد